Alternativ til terrænbatts

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
slowlane
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Viborg

Alternativ til terrænbatts

Indlæg af slowlane »

Hej :)

Jeg skal indenfor den nærmeste fremtid regulere et rum med bla. absorbere.
Jeg har før bygget en hel del traps med terrænbatts, og er fuldt ud klar over den suveræne effekt de har. Mit problem er, at jeg altid synes jeg kan mærke det i luftvejene. Både i mit eget studie, og når jeg har besøgt andre studier med diy løsningen. Jeg har astma og KOL, og fået en løftet pegefinger fra min læge på lungeafd. om at undgå enhver form for kontakt med rockwool og lign.

Er jeg den eneste der hoster og kan "Mærke" terrænbatts?

Mine absorbere har været bygget med alt fra super tyndt bomuld til molton, og beklædt på begge sider.

Der er nogle kommercielle alternativer som f.eks. produkter fra Hofa. Er der nogen her, som har erfaring med deres produkter?

https://hofa-akustik.de/en/modules/basstrap/
https://hofa-akustik.de/en/modules/absorber/

De bruger tilsyneladende et produkt Basotect® som det absorberende materiale, men jeg ved ikke om det er ligeså ringe som almindelig skum?

Måske en kombination af basstraps i terrænbatts og absorbere på vægge fra Hofa kunne være en mulighed - for at mindske mængden af glas/stenuld?

Mvh
Thomas

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Bubbleboy multiallergiker med astma her.

Intet lungeproblem med Rockwool (Terrænbatts Erhverv) Bare lad dem gasse af først.

Og hvis du går og kradser/skærer i dem er det også muligt at pulse noget ud i luften.

Rockwool (mærket) er gennemundersøgt og sikkert, når de først er installeret og har gasset af. Mener de har ændret deres lim til det bedre for nogle år siden.

Det er noget andet (eller under arbejdet med dem) du oplever eller måske psykosomatisk.

Eller du er simpelthen meget allergisk over for selv små mængder formaldehyd.

Noget papiruld er også ret effektivt - men så er der typisk brandhæmmere i. Det er muligvis værre, men værd at undersøge.

De der HOFA traps er til at lukke op og skide i desværre.

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Holger skrev: man 20. jun 2022 17:50 De der HOFA traps er til at lukke op og skide i desværre.
Det er næppe godt for luftkvaliteten hvis man lukker dem op og skider i dem.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Sandt. Hvad tænkte jeg på.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Gad vide hvilke kvaliteter plader af kolort kunne have :idea:

Jeg har af hunton træuld, de lugter ikke af kattetis som terrænbats gør

har nok lidt dårligere egenskaber

men hvis du osse er sensitiv overfor det mindste støv, så går det nok heller ikke

de dufter dejligt af træ

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har en hel del terrænbats i min ret lille stue, men kan intet mærke eller lugte. Det skal dog siges der blev luftet meget grundigt ud den første halve år de var sat op - netop fordi det blev anbefalet af ham jeg kendte som installerede dem.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: man 20. jun 2022 17:50 Rockwool (mærket) er gennemundersøgt og sikkert, når de først er installeret og har gasset af.

Ved du hvor lang tid det tager at gasse af? Kommer måske også an på hvor tykt lag, der er tale om?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det ved jeg ikke præcis.

Mht. formaldehyd (som jeg gætter på hvad er trigger @slowlanes luftreaktion), så har Rockwool faktisk to ekstra rene produkter, nemlig AFB og Safe 'n' Sound.

Måske et kig værd?

Jeg kan i hvert fald ikke anbefale tvivlsomme løsninger a la HOFA. Har haft dem til låns, testet og leveret tilbage igen (i mit KBH studie).

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en den terrænbats i øvelokalet, og der lugter... ikke af terrænbats, bare typisk øvelokale. 😜

Mine bats stod udenfor i garagen i mange måneder inden de blev brugt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Holger skrev: man 20. jun 2022 17:50 Bubbleboy multiallergiker med astma her.

Hvordan klarer du dig egentlig i de meget vegetabilske omgivelser? Har du noget medicin, der er effektivt?

Jeg mindes for et par år siden til LM grill, hvor jeg blev natten over... mine øjne var helt kinesiske næste dag.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Haha ja

Faktisk er det egentlig omvendt: folk har mindre allergi på landet.

Også i Danmark:
https://pubmed-ncbi-nlm-nih-gov.ep.fjer ... /26096697/

Men det kræver at man er født på landet og har boet der som lille.

Jeg har mere allergi nu på landet end da jeg boede i byen.

Til gengæld har jeg væsentlig mindre stress og det hjælper den anden vej på immunforsvaret.

Den bedste medicin er smuk natur, gode naboer, et slag tennis på landsbybanen og en øl på bænken bagefter over en politisk ukorrekt passiar.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

"På landet" er nok heller ikke nødvendigvis noget der holder én væk fra kemikalier, når vi taler industrielt landbrug og stordrift. Jeg har boet på Fyn engang, og husker hvordan der blev sprøjtet lystigt ud over markerne med ting og sager mens jeg cyklede lige forbi på vej til skole. Og partikelforureningen fra de årlige markafbrændinger var også ganske heftig, selvom jeg da havde på fornemmelsen at de der landmænd var fornuftige nok til at tjekke vindretningen inden de satte ild til en hel mark. Når man cyklede forbi autolakereren, som ellers var et stykke væk, stank der så hårdt af maling at jeg plejede at holde vejret hvis vinden var i den retning. (Mange år senere mødte jeg faktisk en fyr som havde arbejdet der, og han havde tung malerhjerne allerede som teenager. Stakkels fyr.)

Ud i naturen er en god ide, men vælg rigtig natur a'la vildmarken i Sverige. Ellers tror jeg ikke nødvendigvis det er nogen fordel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
slowlane
Medlem
Indlæg: 7
Sted: Viborg

Indlæg af slowlane »

Tak for mange fine inputs :)
så har Rockwool faktisk to ekstra rene produkter, nemlig AFB og Safe 'n' Sound.
Tjek, dem vil tjekke ud. Jeg har ikke hørt om produkterne før.

Hvor læser du at de er "ekstra rene"?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

slowlane skrev: fre 24. jun 2022 11:13
Hvor læser du at de er "ekstra rene"?
https://www.rockwool.com/north-america/ ... nvironment.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar