Vintage gear - hvad nu ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Vintage gear - hvad nu ?

Indlæg af raoul »

Hej,

Jeg har en lille kollektion af et par klassikere indenfor sampler/synth vintage gear.
Fra 80´erne.
Min plan var at sælge noget af det men når jeg søger på dba.dk så er der intet til salg af samme model.
Og på eBay ser det ud til at man skal kigge til japan eller tyskland for at få fingrene i tilsvarende modeller.
En af de synther jeg tænkte at jeg ville sælge står nu til 16.000 ,-

Så er det jeg begynder at filosofere :
Folk sælger åbenbart ikke så mange hardware samplers/synths for tiden.
Det være sælgers marked ?

Er det nu man skal holde på sine ting og se det som en investering ?
Altså 10-15 år frem måske....

En ting som en Roland D-50 for eksempel...
Bliver den 30.000 ,- værd om 15 år ?

Jeg har lige nu følgende jeg kan sælge uden at ville savne det :

Roland D-50
Akai S6000 (med alle udvidelser) og intern HDD.
Roland JX8P med controlleren.
Korg X50

Ikke en prangende kollektion men de er jo begyndt at udkomme som efterligninger - og de originale lyder jo stadigvæk ret meget "bedre" IMHO.

Mit spørgsmål er nok : Skal man holde på sit gear nu og høste om 15 år ?
Jeg kunne sagtens finde på noget at bruge pengene til nu hvis jeg solgte men på den anden side kan jeg osse sagtens holde dem på tæt hånd.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Er du hoarder, investerings ekspert eller musikalsk pragmatiker? Jeg er sidstnævnte. Som fattig studerende i 80erne og 90erne var det vigtigt at vælge sit dyrtkøbte gear med omhu og sælge det som man var blevet træt af for at kunne få mad på bordet. Dengang jeg solgte min JP4 for en DW6000 gav det rigtig god mening. Hvem gad at slæbe rundt på et stort tungt monster, der kun kunne fyre nogle primitive waveforms af, når man kunne få en let midi synth med tonsvis af digitale waveforms? I dag kan man få det femdobbelte for den. Jeg fortryder intet. Tiderne ændrer sig, og det der en gang var gammelt junk ender på piedestaler og i glas og ramme. Det må være business for museums-direktører og fritidskapitalister. Mit motto er simpelt: B’lir det til musik er det stort, gør det ej; noget lort. I sidstnævnte tilfælde ryger det til salg uanset pris prognoser.

Undskyld jeg vist ikke er til den store hjælp, men pøj pøj med beslutningen.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Ja lige præcis.
Er der noget horisont i at lege museum ? Bliver jeg mon rig :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Enig med Gothi. Jeg ville bare få det solgt.
Software-klonerne bliver kun bedre. Hvem ved om Behringer har kopieret alle de kendte synths om 10 år?

Det er vel en bedre mulig investering at sælge nu, og få pengene til at vokse på anden måde, hvis det endelig skal handle om at blive rig.. :)

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Bare sælg det til mig, så behøver I ikke at tænke på den sag mere 😊
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Michael Østerz skrev: ons 8. jun 2022 19:29 Bare sælg det billigt til mig, så behøver I ikke at tænke på den sag mere 😊
FTFY

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Christoffer I. N. skrev: ons 8. jun 2022 18:42 Jeg ville bare få det solgt.
Software-klonerne bliver kun bedre. Hvem ved om Behringer har kopieret alle de kendte synths om 10 år?
Det er sjovt, som den antagelse bliver ved med at rumstere... Der var mange, der havde den teori for 10 år siden, da Uli proklamerede de første kopier, og allerede dengang tilhørte jeg den del branchen, der rystede på hovedet. Får man smidt orignale MiniMoog, MonoPoly, Arp2600 eller bare en snoldet lille TB-303 i nakken idag, fordi Behringer har lavet kloner? I så fald, må I meget gerne linke til det. Dave Smith himself (RIP) lavede en næsten tro kopi af Prophet-5 til 20.000,- ex moms, jamen SÅ må man da kunne få en rev2 eller 3 til nærmest ingen penge... :doh:

Så vågner vi lige op, venner. For nogle modeller af vintage synths er priserne fuldstændig horrible. Men man er nødt til at forstå, at der er ikke én eneste af de klassikere, der bliver solgt på eBay eller Reverb til vanvittige priser, som bliver solgt udelukkende som et arbejdsredskab, fordi netop den lyd og feature er nødvendig i vedkommendes daglige arbejde. Bevares, nogle bliver brugt mere end andre, men de bliver allesammen solgt til folk, der brænder for netop de gamle originaler, lugten af 40 år gammel elektronik, historien bag klenodiet. Det er fuldstændig LIGEGYLDIGT om Behringer eller andre, sågar den selvsamme fabrikant lavede en 100% identisk kopi, det har ingen betydning for de folk overhovedet. Hippo bruger sin Jupiter-8 i stort set alt, men "Hjem Fra Fabrikken" og sågar Fyr&Flamme var blevet ligeså store hits og ligeså vellydende med Arturia plug-ins.

Nogle modeller kan godt "stagnere" lidt, især her på vore breddegrader, og der er JX-8p et godt eksempel. Jeg solgte sidste år den grimmeste af mine 4 JX-10'ere for 6.000,- og satte kort efter den smukkeste til salg for 9.000,- Efter at have sænket prisen en anelse er den stadig ikke solgt, men altså, hvis man gad bøvle med eBay / Reverb og satte den til 8.000,- så var den solgt inden solen gik ned. Så at den ikke sælger på Lydmaskinen eller DBA er ikke et udtryk for at den ikke holder prisen.

Prisen på D-50 er opadgående, men det er klart, at en digital synth, produceret i 200.000 eksemplarer næppe når prisen på en Jupiter-8 eller CS-80, begge lavet i ca 2.000 eksemplarer (hvoraf kun ca halvdelen menes at være velfungerende idag). En JX-8p inkl PG-800 burde kunne give 10.000,- idag. Jeg har set folk forære S-5000 og S-6000 væk for 10 år siden, men idag vil jeg mene de bliver stadig mere eftertragtede. X-50 bliver nok ikke den, der sikrer din pension, men jeg er ikke på nogen måde i tvivl om, at resten af dine synths bliver mere værd med tiden.

Og så håb på Behringer laver en klon af dine skattebasser, jeg vil vove den påstand, at det tværtimod får prisen til at stige på originalerne. Det får ihvertfald ikke priserne til at falde, det er helt sikkert. Personligt ligger jeg ikke søvnløs om natten. Bevares, det er da fint, at min pension eller ungernes arv ser fornuftigt ud, fordi alt hvad jeg har skrabet sammen gennem de sidste 35-40 år faktisk er temmelig meget værd, men om prisen på mine Jupitere faldt til ingenting, så ville JEG stadig holde sindsygt meget af dem, og det ville ikke ændre min glæde ved at komme ind i studiet om morgenen.

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Gothi skrev: ons 8. jun 2022 17:34 Jeg fortryder intet.
Hvor vover du at benytte den sætning idag :-D
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »


Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Nicolai har ret. Der bliver ikke flere af de gamle maskiner, og der bliver slet ikke færre der vil have dem, ikke lige foreløbigt. Og idéen om at "investere" i musikgrej har bidt sig fast (Gud bedre det) og det kommer også til at betyde flere penge i markedet som giver højere priser. Meen, der er sgu også nogen der har det lidt vildt med hvad en halvsløj rompler skal koste. Især hvis den er kun til afhentning på Midtsjælland...
Nobody noes.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

I øvrigt... hvad fander sker der for 15-20k for en Monomachine? Stod de ikke til 5k for et par år siden?
Nobody noes.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Ja, I har nok ret i at man skal på eBay.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan godt forstå hvorfor de analoge ting er blevet kult, for ud over det åbenlyse nostalgi- og samleraspekt, så er de sværere at simulere ordentligt digitalt. Så derfor tvivler jeg på at de digitale synth'er vil få helt lige så stor en rennaissance.

Og lige præcis de ting du nævner der... nej, dem ville jeg nok bare sælge.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Digitalt får rennaissance også

Mit E-Mu stuff ligger lunt i svinget

Det er fordi disse flanke-stejle 14-pols Z-plane filtre samt morph og måden at kombinere dem på er unik og ikke overgået af andre

(det skulle da lige være Rossums nylige modul, Morpheus til Eurorrack, hvor alle 3 akser yderligere kan manipulleres samtidig realtime via CV)

Alt analogt bliver heller ikke nødvendigvis penge værd senere, det kræver at det er unikt eller kun eksisterer i små mængder, ubegrundet hype og snob hjælper så til i nogle tilfælde, men jeg tror normalt der skal lidt mere til
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Nicolai skrev: ons 8. jun 2022 21:33 Hippo bruger sin Jupiter-8 i stort set alt, men "Hjem Fra Fabrikken" og sågar Fyr&Flamme var blevet ligeså store hits og ligeså vellydende med Arturia plug-ins.
Jeg er faktisk blevet ok pragmatisk omkring hvornår jeg bruger analoge (læs: hardware) ting - og hvornår jeg vælger et in the box workflow, som alt andet lige er nemmere og mere flexibelt! Der er ikke nogen bærende hardware-synths i 'Hjem fra Fabrikken', kun en lille smule OB-6 som spiller lidt pynt + interlude (unisont med en guitar). Resten, ud over et wurly som ingen nogensinde har lagt mærke til, er VSTer! Klaver, bas, synths, hele pivtøjet!

Faktisk er jeg virkelig imponeret over TALs J-8 plugin, som efter min mening er langt det bedste take på en software Jupiter 8 derude!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hippo skrev: tors 9. jun 2022 13:17
Nicolai skrev: ons 8. jun 2022 21:33 Hippo bruger sin Jupiter-8 i stort set alt, men "Hjem Fra Fabrikken" og sågar Fyr&Flamme var blevet ligeså store hits og ligeså vellydende med Arturia plug-ins.
Jeg er faktisk blevet ok pragmatisk omkring hvornår jeg bruger analoge (læs: hardware) ting - og hvornår jeg vælger et in the box workflow, som alt andet lige er nemmere og mere flexibelt! Der er ikke nogen bærende hardware-synths i 'Hjem fra Fabrikken', kun en lille smule OB-6 som spiller lidt pynt + interlude (unisont med en guitar). Resten, ud over et wurly som ingen nogensinde har lagt mærke til, er VSTer! Klaver, bas, synths, hele pivtøjet!

Faktisk er jeg virkelig imponeret over TALs J-8 plugin, som efter min mening er langt det bedste take på en software Jupiter 8 derude!
Enig! At bruge dig som eksempel var også kun... ja... et eksempel. Jeg retter mig selv, at Jupiter-8 lyder bedre end samtlige VST plugs, når man sidder og jammer. Men når musikken spiller, i mix, dagligt arbejde og bla bla bla, så er det jo ikke der, at den er 200.000,- værd.
Jeg vil sige at jeg HAR altså lagt mærke til både klaer OG elpiano i HFF, jeg har faktisk lavet elpiano'et i mit backingtrack, og spiller selv klaveret live. Men jeg troede dog at det var - og har også selv anvendt - en Rhodes lyd...

Rhodes og Wurlitzer, der iøvrigt også bare bliver ved med at stige i pris, til trods for 100vis, ja måske snarere 1000vis af samples og efterligninger...

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Shit man - Wurlitzers er alligevel steget en del siden jeg gav 350kr for mit i en genbrug for lidt over 20 år siden :)

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

@Hippo

HFF
Det er en ornli syg fed sang I har lavet.
Vilde harmonier og akkorder :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

raoul skrev: tors 9. jun 2022 16:25 @Hippo

HFF
Det er en ornli syg fed sang I har lavet.
Vilde harmonier og akkorder :)
Tusind tak - den slap vi nådigt fra! Kan afsløre det ikke bliver det sidste nummer vi har skrevet sammen ;) ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Hippo skrev: tors 9. jun 2022 16:44
raoul skrev: tors 9. jun 2022 16:25 @Hippo
Kan afsløre det ikke bliver det sidste nummer vi har skrevet sammen ;) ..
Det er klart ! Det kan man høre. masser af potentiale til nye tracks i det setup :)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hippo skrev: tors 9. jun 2022 16:44
raoul skrev: tors 9. jun 2022 16:25 @Hippo

HFF
Det er en ornli syg fed sang I har lavet.
Vilde harmonier og akkorder :)
Tusind tak - den slap vi nådigt fra! Kan afsløre det ikke bliver det sidste nummer vi har skrevet sammen ;) ..
Men det var den eneste på det album, så vidt jeg kunne se. Kom igang! Flere 13’ere og #11 akkorder i dansk popmusik :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nicolai skrev: tors 9. jun 2022 18:56Flere 13’ere og #11 akkorder i dansk popmusik :)
Der har du muligvis opskriften på at få mig til at høre mere pop! :dollargrin:

PS: Jeg synes brugtpriserne for en Jupiter-8 er komplet gak-gak. meget hardware/analog nørd er jeg sgu heller ikke.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Joachip skrev: man 13. jun 2022 16:27

PS: Jeg synes brugtpriserne for en Jupiter-8 er komplet gak-gak. meget hardware/analog nørd er jeg sgu heller ikke.
Jeg er ikke uenig. Det er vanvittigt…
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
mcpersso
Medlem
Indlæg: 483
Sted: Jylland

Indlæg af mcpersso »

Efter at krigen i Ukraine er begyndt og forsynings krisen + priserne er spidset til, har jeg lagt mærke til at der er kommet mange gamle synths til salg på dba. Og de blir hængende der i lang tid.
Så jeg vil sige det er købers marked.

Så er det også om du vil have det solgt med det samme eller om du har god tid til at vente.

Jeg havde en Roland D-550. Den røg for 2500 kr, før krigen brød ud.
Jeg solgte også min Roland Juno 106 for 8500 kr. :)

Så jeg tror din JX8P er den der bliver nemmest at sælge.

https://www.dba.dk/synthesizer-roland-j ... 090952816/

Jeg ved ikke om det er din annonce, men den pris er den rette imo.
Senest rettet af mcpersso søn 26. jun 2022 17:40, rettet i alt 5 gange.
mvh

Peter P
--------------------------------------

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Tak for jeres råd og erfaringer :)
Tror jeg venter så.

Nyt svar