Spørgsmål vedr. vokalboks

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Spørgsmål vedr. vokalboks

Indlæg af Peter F-J »

Hej folkens,

Jeg kunne godt tænke mig en vokalboks i lejligheden, der kan afhjælpe både ift. refleksioner indadtil og støjgener udad til. Som der vist også før har været en tråd om herinde, er det hotte lige nu tilsyneladende en løsning med PVC rør + akustiktæpper. Der er i hvert fald tonsvis af videoer med den løsning på youtube, og så vidt ses og den første og mest populære løsning, hvis man søger på "Diy vocal booth" på youtube.

Jeg vil dog helst undgå at bøvle med sådan nogle rør der, og tænkte på om man kunne lave rammen ud af nogle færdiglavede paneler istedet for. Jeg kiggede fx på disse paneler: https://www.inventarland.dk/kontormoble ... 100x165-1/ der skulle have en "40mm lydabsorberende kerne af PET materiale". Er der nogen der kan gennemskue, om den slags materiale vil kunne danne en fornuftig ramme/vægge til en vokalboks? (Der ville selvfølgelig skulle suppleres med bl.a. akustiktæpper over/rundt om osv.)

Alternativt har jeg også overvejet om en "telefonboks" såsom denne: https://www.inventarland.dk/kontormoble ... honealone/ ville være en mulighed. De skriver i hvert fald, at der er 30 DB(a) lydisolering, så det burde dække de værste støjgener ift. naboer mv. Men gad vide hvordan akustikken så er indad til i sådan en? Kan man regne med, at lydisoleringen også vil betyde lydabsorbering ift. refleksioner inde i selve boksen?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi har telefonbokse på mit arbejde, de er ret smarte, men der er aktive støjsvage blæsere i vores. Samt pga glassiderne og størrelsen kan lyden bliver anderledes i forhold til optagelser af stemmer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Hald skrev: søn 17. apr 2022 15:13 Vi har telefonbokse på mit arbejde, de er ret smarte, men der er aktive støjsvage blæsere i vores. Samt pga glassiderne og størrelsen kan lyden bliver anderledes i forhold til optagelser af stemmer.
Cool! Er det de der mutebox fra løvens hule I bruger, eller en af konkurrenter som ovenstående? Men ja ok, havde ikke tænkt på det med blæserne. Ville de gå i en mic som en SM7B tror du? Og så er der glasset ja.. Det kan måske også komme til at drille lidt kan jeg godt se

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Har du tjekket UAD's C–vox plugin? Den tager reflektioner i rummet fra vokal. Jeg skal til at demoe den igen men overvejer at købe da jeg ikke får etableret etableret mig helt det næste halve år.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Peter F-J skrev: tirs 19. apr 2022 11:33
Hald skrev: søn 17. apr 2022 15:13 Vi har telefonbokse på mit arbejde, de er ret smarte, men der er aktive støjsvage blæsere i vores. Samt pga glassiderne og størrelsen kan lyden bliver anderledes i forhold til optagelser af stemmer.
Cool! Er det de der mutebox fra løvens hule I bruger, eller en af konkurrenter som ovenstående? Men ja ok, havde ikke tænkt på det med blæserne. Ville de gå i en mic som en SM7B tror du? Og så er der glasset ja.. Det kan måske også komme til at drille lidt kan jeg godt se
Det er vist nogle andre, men kender ikke mærket. Jeg tør ikke sige hvordan det vil opfører sig med sådan en mic, det kommer jo også an på om det er stille speak, reklame speak med Power på, eller sang som også findes i alle lydstyrker.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Morten Bjørn skrev: tirs 19. apr 2022 14:34 Har du tjekket UAD's C–vox plugin? Den tager reflektioner i rummet fra vokal. Jeg skal til at demoe den igen men overvejer at købe da jeg ikke får etableret etableret mig helt det næste halve år.
Nope! Men det er noteret, tak. Min største bekymring går dog nok på de udadgående støjgener. Vil gerne skåne naboer mest muligt :)

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Hald skrev: ons 20. apr 2022 17:09
Peter F-J skrev: tirs 19. apr 2022 11:33
Hald skrev: søn 17. apr 2022 15:13 Vi har telefonbokse på mit arbejde, de er ret smarte, men der er aktive støjsvage blæsere i vores. Samt pga glassiderne og størrelsen kan lyden bliver anderledes i forhold til optagelser af stemmer.
Cool! Er det de der mutebox fra løvens hule I bruger, eller en af konkurrenter som ovenstående? Men ja ok, havde ikke tænkt på det med blæserne. Ville de gå i en mic som en SM7B tror du? Og så er der glasset ja.. Det kan måske også komme til at drille lidt kan jeg godt se
Det er vist nogle andre, men kender ikke mærket. Jeg tør ikke sige hvordan det vil opfører sig med sådan en mic, det kommer jo også an på om det er stille speak, reklame speak med Power på, eller sang som også findes i alle lydstyrker.
Klart, det giver mening. Jeg har skrevet til folkene i Phonebooth.dk, og de har allerede solgt til dem til podcast-magere. Så der er tilsyneladende andre end mig, der har tænkt på at bruge dem til den slags. Tror jeg svinger forbi deres showroom en dag og laver et par optagelser for at tjekke ventilatorstøjen

Nyt svar