Kontrolrum med en skråvæg

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
Echochamber
Medlem
Indlæg: 6

Kontrolrum med en skråvæg

Indlæg af Echochamber »

Hej lydnørder.

Jeg har en ny indkøbt gammel neotek mixer, og et lokale tilgængelig, jeg gerne vil lave om til kontrolrum/studie.
Lokalet er 643X561cm med en loft højde på 265cm. Jeg har dog et problem. Lokalet har EN skråvæg, der løber på den lange side af lokalet. Skråvæggen starter fra loftet 285cm inde i lokalet og rammer langsidens væg med en højde på 76cm.
Jeg ved, at det altid lydmæssigt er bedst, når højtalerne sættes op, så de skyder ned af langsiden af lokalet. Men siden mit lokale har en skråvæg på langsiden, går jeg ud fra, at jeg må sætte op, så lyden skydes ned af den korte side, for at opnå en en eller anden form for symmetri. Ellers vil jeg have en retvinklet væg på den ene side og en skråvæg modsat.

Hvis det er tilfældet, ville jeg høre, om jeg er bedst tjent med at sætte højtalerne op under skråvæggen, eller om de skal stå ved væggen modsat, hvor der er højest til loftet, og sende lyden mod skråvæggen.
Hvad siger I?
Håber I kan hjælpe.

Mvh Lasse

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

En tegning eller 2 ville nok hjælpe lidt, men jeg ville nok sidde med front mod skråvæggen trukket lidt tilbage i rummet, og dæmpning på fronten så der ikke kommer refleksioner ned i lyttepositionen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Echochamber
Medlem
Indlæg: 6

Indlæg af Echochamber »

Hej Hald.
Tak for svar!
Her er en meget simpel tegning af lokalet. Først til venstre er lokalet fra oven og til højre er en tegning over lokalet, når man kigger ned ad langsiden.

Håber det giver mening.

Mvh Lasse

image0.jpeg
Vedhæftede filer
image0.jpeg
image0.jpeg (1.76 MiB) Vist 870 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Tja, det er godt nok meget skrå, man kunne også sidde i den modsatte retning og dæmpe alt bag sig.

Men jeg ville ikke sidde på langsiden alene for at have symmetrisk lytteposition.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar