Situationen i Ukraine

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Re: Situationen i Ukraine

Indlæg af Holger »

Ved ikke om den her har været delt endnu her, men "sjov" lille video:

Ikke grafisk som sådan, men selvfølgelig ikke for de meget sarte:


I følge min velinformerede polske ven, så er en mindre privat drone, som er ombygget til granatdropper. Først sårer de et par russiske soldater og derefter dropper de en perfekt granat ned gennem et åbent soltag i flugtbilen.

Den ene soldat får kønsdelene blæst af og jeg gætter på de andre i bilen ikke overlever (heller).

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er genialt – trods personskaderne, men hey tag dog hjem til Rusland, der var ikke nogen invitation

De må gerne overleve og være demoraliserede, gerne ukampdygtige og med behov for resourcekrævende restituering

Ammonition og håndgranater er faktisk lavet med det formål at gøre skade og ikke dræbe, så kan en såret ligge og råbe om hjælp, det er svært at koncentrere sig om at gøre noget andet imens en anden ligger og lider. Russerne har det med at lade de døde ligge.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, man kan jo se her, at evakueringen af den/de sårede netop bragte flere problemer med sig.

Det er jo smart nok at forårsage både ukampdygtighed og kræve ressourcer til transport og sygepleje.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Og nu er der forlydender om at General Valery Gerasimov er omkommet. Man kan sige han ikke bare er ankommet i Ukraine men er sådan lidt over det hele.

Hvis det er rigtigt, så gik der kun 4 dage fra han ankom. Han er ikke hvemsomhelst, tæt på Putin og skulle sættes ind for at få styr på sagerne.

En ny og smart måde for Putin at skaffe potentielle kupmagere af vejen osse. Mesterstrateg!

En anden Gerasimov omkom tidligere på måneden, det er ikke den samme

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Putin, skyd dig selv,.. :thumbup:


/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selvfeden er max ,.. og respektløsheden for os nabo-lande ligeså ,.. det kommer dybt indefra

Men rønnebærene er så alligevel sure åbenbart :roll:

På en beslægtet note:

Håber de lande der slikker Ruslands røv, gir dem rygstød, eller på anden vis har Ukraine's blod på fingrene,.... vil blive husket og ramt også

Belarus, Kina, Indien, Syrien, Nordkorea, Ungarn,... samt et par mere

Hvorfor f.eks. købe noget af forræderne i Indien, der hjalp Rusland af med olien vi boykottede med 30 pct Judas-rabat ?

(alt imens deres overhoved modtages i DK som en værdig statsmand)

Nordkorea, Kina, og syrien,... har været en betændelse i årevis, her forsvinder folk, eller bliver nakkeskudt

Screenshot_20220515-152110_Chrome-01.jpeg
Screenshot_20220515-152110_Chrome-01.jpeg (129.95 KiB) Vist 2120 gange
mg.JPG
mg.JPG (100.74 KiB) Vist 2090 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE man 16. maj 2022 08:45, rettet i alt 4 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pastorius skrev: fre 18. mar 2022 21:49
DUBTEMPLE skrev: fre 18. mar 2022 19:20
Oppositionsleder vil have Sverige med i Nato efter valg til september

Den 11. september går svenskerne til valg. Og hvis de borgerlige partier fravrister socialdemokraterne regeringsmagten, skal Sverige hurtigt ind i Nato. Det skriver oppositionsleder Ulf Kristersson fra partiet Moderaterne i avisen Dagens Nyheter. Det sker med henvisning til truslen fra Rusland.

- En regering, som jeg står spidsen for, kommer til at indlevere en ansøgning til forsvarsalliancen, hvis der er flertal for det efter valget.

I den borgerlige blok har kun Sverigedemokraterne været imod et svensk Nato-medlemsskab. Men i sidste uge skiftede det nationalkonservative parti kurs, da det åbnede op for en svensk ansøgning. Dermed tegner kontuerne sig af et flertal for et medlemsskab ved et regeringsskifte.

Det svenske socialdemokrati er fortsat imod at sende en svensk ansøgning afsted. Og hidtil har Moderaterne ment, at partiets opbakning er en forudsætning for svensk Nato-medlemsskab. Men det gælder ikke længere, skriver Ulf Kristersson.

- Socialdemokratiet har ikke længere vetoret i dette sprøgsmål, skriver han.

Kristersson gør det dog klart, at Sverige skal søge optagelse sammen med Finland. Også her blæser nye politiske vinde i retningen mod Nato.

Rusland truede for nyligt Sverige og Finland, at det får 'militære' konsekvenser, hvis landene går med i forsvarsalliancen.

I DAG KL. 18:17
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyrkie ... Id=3570487
KATRINE BANG RAMSBÆK
https://www.dn.se/debatt/s-har-inte-lan ... edlemskap/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryss ... ot-sverige

https://sverigesradio.se/artikel/beslut ... kap-i-nato

Også Finland

https://www.dr.dk/nyheder/udland/flere- ... re-nato#!/
Jeg tror ikke på at det ender med at finnerne søger fuld optagelse i Nato.
Ikke desto mindre ,.. begge to :)

Istedet kunne man så passende smide Tyrkiet ud ,... de hører ikke hjemme i Nato, som de også modarbejdede i Syrien :roll:


https://www.dr.dk/nyheder/udland/sverig ... digmeskift
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det er typisk Tyrkiet

Ambassadører fra de to lande S og F har været rundt i alle medlemslande og tjekke efter om alle er med på ideen, det er de, men så kommer Tyrkiet lige i tanke om noget.

Da AFR skulle være Nato–sekretær, var Tyrkiet den eneste hæmsko. De kom i tanke om, at Danmark huserer et par kurdiske terrorister/seperatister/frihedskæmpere, samt den kurdiske TV–kanal ROY–TV.

Samme historie, de ser lige, om de kan få et par indrømmelser/ydmygninger før de siger ja.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

DUBTEMPLE skrev: man 16. maj 2022 06:44
Ikke desto mindre ,.. begge to :)

Istedet kunne man så passende smide Tyrkiet ud ,... de hører ikke hjemme i Nato, som de også modarbejdede i Syrien :roll:


https://www.dr.dk/nyheder/udland/sverig ... digmeskift
Ja, den ramte jeg ikke i røven, men Rusland virker nu heller ikke helt som den trussel de gjorde i starten af krigen, på den måde at det nok er mere reelt at der er en trussel fra russerne nu, end vi troede for et par måneder siden, men de virker noget svagere og fuldstændigt ude af stand til at kunne vinde på en direkte konfrontation med Nato.
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De har virkelig en klemme på Putin her

Hvad bliver Ruslands træk imod dette ?

Screenshot_20220621-133605.png
Screenshot_20220621-133605.png (190.71 KiB) Vist 1966 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

.
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg synes Vlad Vexler har lavet mange interessante videoer på Youtube om situationen i Ukraine. Han kommer bl.a. med interessante inputs om, hvordan Putin og russerne tænker.

Jeg har slet ikke forudsætninger til at vurdere, hvor meget af det han siger, som han har ret i, men med tiden er jeg begyndt at få et indtryk af, at han måske ved noget om tingene.

Vlad er politisk filosof og har skrevet en phd-afhandling om frihed. Han er født i Moskva, opvokset i Rusland og har sidenhen boet i Israel og London.

Her er en kort video, man kan starte med:


Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

https://newlinesmag.com/reportage/exclu ... far-right/

Lidt baggrund om forbindelser mellem Europæiske nationalister etc. og Rusland (Dugin).
--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Pengene væltede ind:

Dimas droner er endt ved østfronten i Ukraine

Dima Slastushevskyi fra Samsø sendte i foråret sine to hobbydroner til Ukraine.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... -i-ukraine
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

DUBTEMPLE skrev: ons 24. aug 2022 19:14 Pengene væltede ind:

Dimas droner er endt ved østfronten i Ukraine

Dima Slastushevskyi fra Samsø sendte i foråret sine to hobbydroner til Ukraine.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oes ... -i-ukraine
Det var ham vi sendte en mavic II pro til 👍👍👍

Han var lidt loren ved at modtage penge dengang, derfor indsamling og indkøb og så selve dronen til ham men ser ud til at have fundet en smart løsning via dronebutik sidenhen

Man kan sagens finde ham på FB hvis man vil donere

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

NAFO, en ting det tog mig lang tid at forstå hvad var

Grundlæggende en hær af anti–trolling og anti–mis og dis–information. Alle kan være med. Man modsvarer russisk propaganda/opfattelser med matchende u–underbyggede påstande indtil modstanderen koger over i raseri, for dine uunderbyggede påstande kan da ikke være lige så gode som mine. Lidt som i børnehaven 'min fars traktor sog den her laser og så tog jeg bare mit usynlige skjold på osv.'.

En erkendelse af at møde dem med fakta ikke rigtig hjælper

De laver osse lidt musikvideo med lidt hints:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg får ikke set det selv. Måske er det interessant for deltagere i denne tråd. Hvor meget der handler om Ukraine ved jeg ikke.

TV2 linker til en dokumentar om Macron, som også omtaler et opkald d. 24/2.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-09-0 ... -om-hjaelp



Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Der er fart på i Ukraine i de her timer...

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: lør 10. sep 2022 22:17 Der er fart på i Ukraine i de her timer...

Man kan så bare håbe at russerne ikke bare rømmer områderne inden de smider de store bomber.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Pastorius skrev: lør 10. sep 2022 22:17 Der er fart på i Ukraine i de her timer...
...
Pastorius skrev: lør 10. sep 2022 22:26 Man kan så bare håbe at russerne ikke bare rømmer områderne inden de smider de store bomber.

Man kan sige, at hvis Ukrainerne får tilstrækkelig vind i sejlene, så vil der komme et tidspunkt, hvor man kan være bekymret for, hvad Putler så vælger at gøre.

Jeg har for øvrigt længe haft en mistanke om, at team-Biden går en meget bevidst og nøje kalkuleret balancegang i deres støtte til ukrainerne, hvor man på den ene side ønsker at nedslide russerne så meget som muligt og på den anden side ikke ønsker at Putler lider for store nederlag på slagmarken for at undgå en mere drastisk eskallering fra Putlers side.

Hvis amerikanerne seriøst havde ment, at det var en god idé, så tror jeg for længst de havde givet ukrainerne de nødvendige midler til at drive russerne helt tilbage. Men man er bange for at trigge den russiske bjørn.

Snakken om kampfly og langtrækkende missiler, som amerikanerne officielt er bange for at ukrainerne kunne finde på at sende ind over Russisk territorie... jeg tror i virkeligheden det handler lige så meget om, at man bare er bange for, hvad Putler kan finde på, hvis han får for mange tæsk på slagmarken inde i Ukraine. Man siger det bare ikke højt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: lør 10. sep 2022 23:28
Man kan sige, at hvis Ukrainerne får tilstrækkelig vind i sejlene, så vil der komme et tidspunkt, hvor man kan være bekymret for, hvad Putler så vælger at gøre.

Jeg har for øvrigt længe haft en mistanke om, at team-Biden går en meget bevidst og nøje kalkuleret balancegang i deres støtte til ukrainerne, hvor man på den ene side ønsker at nedslide russerne så meget som muligt og på den anden side ikke ønsker at Putler lider for store nederlag på slagmarken for at undgå en mere drastisk eskallering fra Putlers side.

Hvis amerikanerne seriøst havde ment, at det var en god idé, så tror jeg for længst de havde givet ukrainerne de nødvendige midler til at drive russerne helt tilbage. Men man er bange for at trigge den russiske bjørn.

Snakken om kampfly og langtrækkende missiler, som amerikanerne officielt er bange for at ukrainerne kunne finde på at sende ind over Russisk territorie... jeg tror i virkeligheden det handler lige så meget om, at man bare er bange for, hvad Putler kan finde på, hvis han får for mange tæsk på slagmarken inde i Ukraine. Man siger det bare ikke højt.
Ja, Putin og kredsen omkring ham kan ikke tåle at tabe ansigt, men det er svært at se hvordan man skal kunne komme ud af den situation uden.

Det er en farlig balancegang, men jeg har ikke en bedre løsning - ikke engang i teorien.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Internt i Rusland er der også meget der har ændret sig. Medierne skriver om midlertidige tilbageslag og tilbagetrækninger.

--
Robert

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

De har godt nok stukket halen mellem bene

Kan noget af alt dette isenkram bruges af Ukraine ?

/Dub

Nyt svar