Affinity Photo og 4k fotomanipulation.

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Affinity Photo og 4k fotomanipulation.

Indlæg af mediumaevum »

Når jeg bruger GIMP er den langsom når jeg arbejder med 4k billeder.

Jeg har en RTX 3070 Ti.

Ved I om Affinity Photo er bedre optimeret til det grafikkort end GIMP, og til at arbejde med 4k-billeder?

Tilbydes der kurser i Affinity som I kan anbefale (lavpris, eller gratis)?

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Altså, 4K still billeder?

Affinity har selv en hel masse tutorials og generelt et fornuftigt forum.

Nu har jeg ikke brugt GIMP i mange år, men grundlæggende er Affinity Photo ikke så forskellig fra GIMP, men det kræver selvfølgelig lige noget tilvænning.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: fre 4. feb 2022 17:15 Altså, 4K still billeder?

Affinity har selv en hel masse tutorials og generelt et fornuftigt forum.

Nu har jeg ikke brugt GIMP i mange år, men grundlæggende er Affinity Photo ikke så forskellig fra GIMP, men det kræver selvfølgelig lige noget tilvænning.
Ja, still-billeder.

Ok, vidste ikke de havde et forum/tutorial-sektion.

Hvor meget mere kan Affinity i forhold til GIMP?

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

GIMP kan reelt set mere end Affinity.

Men, Affinity er meget mere smidigt og har et bedre interface. Min egen holdning selvfølgelig.

Hvilke typer opgaver er det du skal udføre? Batch processing på frames, eller behandling af enkelt værker?

Edit: På nogle områder føles Affinity stadig underudviklet i forhold til Photoshop, men ofte skal man bare lige en anden vej rundt for at udføre en opgave.
Affinity kører til gengæld super smooth og kan arbejde med meget store filer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev: fre 4. feb 2022 22:46 GIMP kan reelt set mere end Affinity.

Men, Affinity er meget mere smidigt og har et bedre interface. Min egen holdning selvfølgelig.

Hvilke typer opgaver er det du skal udføre? Batch processing på frames, eller behandling af enkelt værker?

Edit: På nogle områder føles Affinity stadig underudviklet i forhold til Photoshop, men ofte skal man bare lige en anden vej rundt for at udføre en opgave.
Affinity kører til gengæld super smooth og kan arbejde med meget store filer.
Ok, takker for info. Jeg tror jeg starter med GIMP. Jeg taler om bearbejdelse af udklip, lave f.eks. gamle fotos "dyrere" at se på, 3D-effekter på fotos (med brug af Blender) o.lign.

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

GIMP er en fin løsning, absolut.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg prøvede lige Affinity på et 6000 x 4000 pixel stort billede. Det virker væsentligt hurtigere og mere responsivt end Photoshop.

Jeg ved ikke hvordan Gimp er i disse dage. Det er længe siden jeg opgav det.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Affinnity er blevet mit valg ,.. bruger det dog p.t. kun til til HELT simpel beskæring og editering

Men der til min store glæde en gryende interesse for programmet i min klub ,.. og vi har lige haft første intro-kursus

http://www.kfak.dk/program-ny/#event=69 ... 0202190000

Det vil fremover kører sideløbende med PS i klubben ,..

Folk er trætte af Adobes pengemaskine, samt at programmet skal være online, osv, osv,..

Der er tutorials, masser af FB-grupper, samt ind til flere bøger at støtte sig til
/Dub

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Valgte også Affinity pga det absurde i efterhånden at have abonnement på alt i mit liv.

Er godt tilfreds med Affinity, bruger også Designer, men det hænder at jeg savner nogle Adobe features, dog sjældent i Photo.

Smidighed er helt sikkert et parameter hvor Affinity er foran, specielt efter seneste større opdatering.

Der er ikke et uvæsentligt link mellem Affinity, Reaper og Blender - tre programmer jeg alle benytter flittigt og som alle føles super responsive.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten B skrev: lør 5. feb 2022 13:07
Der er ikke et uvæsentligt link mellem Affinity, Reaper og Blender - tre programmer jeg alle benytter flittigt og som alle føles super responsive.
Ja, gode bud, her er det som følger:

1. Studio One 5 ,... (dette bliver erstattet af Reaper om nødvendigt, men ok ind til videre)
2. Affinity ,.. (bruges helt simpelt, men diverse stacking og stitching, samt 360 og HDR har en vis interesse)
3. Davinci Resolve samt Fusion ,.. (en gang i fremtiden, brugt ret basic)

Jeg kommer ikke til at rode med animation som sådan, og web-platform bliver udelukkende hvad Wix kan klare nemt

Der er i de tre programmer ALT rigeligt at fordybe sig i på et kort menneskeliv der er over halvejs :)
/Dub

Medlemsavatar
Morten B  
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, har også ofte flaget for Davinci Resolve herinde.

Nyt svar