Hvis man gerne vil bevare det gode naboskab

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Hvis man gerne vil bevare det gode naboskab

Indlæg af Nullergren »

Det har vist sig, at et trommesæt i en kælder, i et villakvarter ikke nødvendigvis skaber glæde hos naboerne.
Trommerne står i et rum der er ca. 3x3 med 2.10 til loftet.
Hvad kan jeg gøre for at dæmpe lyden ud af til, uden at jeg skal hen i store "rum i rum" løsninger?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du er ude i et rum-i-rum med afkobling for at dæmpe lyden udadtil, altså ikke bare intern lydregulering, men decideret lydisolering.

Det svageste punkt p.t. vil være vinduer og andre steder lyden nemmeste kan fise ud, men meget af den generende lyd vil være i basfrekvenserne og vil blive videreført gennem konstruktionen i huset. Så vinduer skal lukkes helt af og med dæmpning i.

Men selv hvis du dæmper rummet internt med masser af Rockwool og evt. gips, så vil det i højere grad have en effekt inde i rummet, end ud ad rummet.

Når det er sagt, så vil minimum 20 cm Rockwool hele vejen rundt inkl. i loftet da dæmpe noget - det bliver bare et noget mindre rum, hvor du på ingen måde kan stå oprejst (husk gulvet vil stige også efter afkobling og ny rumkonstruktion).

Så skal der bagefter noget reflekterende på indersiden (fx gips), da det ellers vil blive ekstremt dødt og ubehageligt at spille i. Og måske nogle diffusorer for at det ikke lyder af ekkokammer.

Det vil muligvis være meget billigere og ligeså effektivt at bruge pengene på rødvin, gavekurve, påskeæg og anden bestikkelse til de nærmeste naboer.

Eller du kan være ligeglad og insistere på din ret til at spille trommer i dit eget hus, og så evt. holde det ml. kl. 8 - 17:30. Der er meget vide grænser for hvad der lovligt at larme med i egen villa på egen grund.

Der kan være visse lokale regler for foreninger o.a. men ellers er man stor set kun underlagt ordensbekendtgørelsens §3, som primært handler om forstyrrelse af den offentlige orden, hvilket en trommespillende mand i eget hus næppe kan siges at være.

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

De nærmeste naboer har allerede inviteret sig selv på øl :-)

Det er jo ikke sådan, at naboerne ikke må høre trommerne, de skal bare ikke generes af lyden.
Ja, det bliver et lille rum.
Nogen erfaringer med om Molton vil kunne dæmpe noget?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, det kræver som nævnt afkobling og en ny rumkonstruktion.

Hvis du bare vil gøre noget for syns skyld eller samvittigheden alene, så kan du købe Molton, lidt batts, tæpper o.a.

Det vil ingen væsentlig effekt have på at dæmpe trommernes lyd udadtil og slet ikke i bunden, som typisk er det naboerne vil høre.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg ville ikke starte med den store afkobling (for dyrt i forhold til dit hyggee-trommeri, som jeg læser det). Jeg ville starte med døre og vinduer. Køb gummilister til døre i bygma etc (det kan hjælpe virkelig meget). Derefter forsatsplader (eller vinduer) som du kan sætte op på vinduerne når du skal spille trommer. Man kan købe små plastisk "vippearme" som man kan montere forsatsvinduer/plader i. Gerne en forholdsvis tung plade, med den samme slags gummilister i en firkant rundt hvor pladen har kontakt med vindueskarm eller lign.

Gi det et skud og se så hvor meget det har hjulpet/ikke hjulpet. Det koster ikke megt og kan gøre en ret stor forskel. Hvis det er kælder, er det slet ikke sikkert der slipper særlig meget bas ud, da der er så meget masse. Men bækkener og lilletromme skal nok snige sig ud hvor der er en sprække (dør vinduer). Så længe der kommer lys ud af sprækker fra dit kælderrum (døre/vinduer etc), vil der også komme lyd ud.

:)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Prøv osse at spørge i Danske Trommeslagere på fjæsbogen

Hasse Tang, har ikke lige hans kontaktoplysninger, har trommecrib i en garage i et villakvarter uden problemer, måske kan han give nogle tips.


Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

Jeg ville givetvis forsøge at overbevise indehaveren om det superfede i at have et kvali-midi trommesæt, men kan godt fornemme at det vist ikke lige er svaret her :lol: Held og Lykke. Og hvor er det fedt, der er folk med forstand på den slags.

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Hvis ikke du vil lave de store ændringer ville jeg - ligesom andre før mig har nævnt det - starte med vinduer (eller faktisk ventilationsåbninger) og døre. Og så ville jeg huske at lukke dem når jeg øver.
Du kan evt. prøve at stoppe et par flexibatts i vindueslysningen for at teste hvor meget det gør ved lydudspildet. Kræver at du har en til at tæske på trommerne, mens du selv står uden for og lytter. så kan du også fornemme hvilke frekvenser der er det største problem.

At anvise en rum i rummet-løsning vil kræve "nogle" flere informationer, da kældre har det med at være tæt forbundet til fundamentet. :-)

Jeg vil i øvrigt lige henvise til den anden tråd der kører på forumet "Rum i rummet og gummiklodser" - mange sammenfald i problematik.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Nullergren
Forum Donator
Indlæg: 17
Sted: Odense

Indlæg af Nullergren »

God ide at prøve sig frem.

Jeg ser faktisk ikke en rum i rummet løsning for at være mulig, rummet er alt for lille.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er da direkte uforsvarligt at flytte i lejlighed som trommeslager. Personligt har jeg altid haft et øvelokale ude på landet, indtil jeg selv flyttede på landet og kunne have det i min egen kælder.

Det er skidt svært, trommer er bare så latterligt støjende.

Jeg har ingen gode råd, jeg føler med dit problem, og vil være for god en kammerat til at anbefale et eltrommesæt, for det er bare ikke det samme.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Overvej at udskifte naboerne i stedet for.

Vi har trommesæt i kælderen i parcelhuskvarter. Der er kun positive tilbagemeldinger fra een nabo. Resten har aldrig nævnt noget.

En anden nabo har flygel, og spiller Andrew andrew Lloyd Webber for åbne dobbeltdøre i sommervarme nætter. Hun er heldigvis god til det.

De øvrige naboer starter gerne en plæneklipper med benzinmotor og larmer i længere tid, end min datter nogensinde har øvet trommer.

Jeg har svært ved at se problemet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Selv om jeg har trommesæt i kælderen og soveværelset er på 2 sal, så må jeg stadig acceptere at når de farvede Philips Hue lamper slukker i baren, så stopper musikken, for konen vil sove.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja det er sært hvordan larm tolkes.

Jeg ville i sommers teste et moog plugin og prøvede forskellige rædsomme presets. Jeg havde glemt at lukke et vindue og fik en klage.

Jeg kan stå med en rundsav i timevis uden nogen brokker sig.

Det er vel noget med at når det er musisk udfoldelse, så tvinges lytteren til at vurdere karakteren af det i spændet mellem iman der kalder til fredagsbøn og til lille pige der spiller sonatiner til autonom med ring i næsen med hang til distortion på bas - inde i hovederne på lytteren, vel at mærke. Bare et bud.

Smart med sådan et singnalsystem, Hald.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, så sandt, så sandt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Brinkand skrev: fre 21. jan 2022 10:47 Overvej at udskifte naboerne i stedet for.
Jeg har helt afskaffet dem :)

hus.JPG
hus.JPG (64.62 KiB) Vist 2472 gange
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Med fare for total derail af tråd, så smukt billede!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: fre 21. jan 2022 18:57 Med fare for total derail af tråd, så smukt billede!
Tack, er en glad mand, bedste træk nogensinde, kan te mig som en tosse, både med musik, MC, osv :thumbup:

Første salen skal deles med fruen som hhv musikrum og vævestue ca 25-30 kvm hver ,.. (in progress)

Mit rum er lidt umuligt, men det er min musik også :)


Heldigvis skal "kun" reguleres, evt. lille boks vil mest være for at holde lyde udefra væk ved tracking
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg har lidt problemer med egern der løber frem og tilbage på taget og brændeovnen kan osse komme med knit og knald

men et brunstigt brøl fra en elg ville være meget fedt at få med

ups, nå tilbage til tråden

hvordan kommer man af med sine naboer?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: lør 22. jan 2022 10:42
DUBTEMPLE skrev: fre 21. jan 2022 21:43
Holger skrev: fre 21. jan 2022 18:57 Med fare for total derail af tråd, så smukt billede!
Heldigvis skal "kun" reguleres, evt. lille boks vil mest være for at holde lyde udefra væk ved tracking
Jeg har lidt problemer med egern der løber frem og tilbage på taget og brændeovnen kan osse komme med knit og knald
men et brunstigt brøl fra en elg ville være meget fedt at få med
ups, nå tilbage til tråden
hvordan kommer man af med sine naboer?


Egernet, vildsvin, rådyr, og elge, er såmænd ganske skikkelige og afdæmpede

Fuglene er nok mest vokale, især spætter, gæs, samt småfuglene

De kæmpe traner, der lyder som signalhorn fra en færge, har landingsbane få meter borte :)

Og så vandfaldet/slusen lige ved siden af, der har været en halvstor kvarn, (hus i øverste højre hjørne)

Men, ja, back on tracks, har også kæmpet bl.a. med at isolere et kælderlokale på Nørrebro, spild af tid

Hvis musik eller andet i ens liv er topprioritet så er svaret måske at flytte

Der kan være 117 andre gode grunde til dette end lige udfoldelse med musik

Har ikke ET sekund siddet her i skoven og savnet byen, den er ved at blive noget sekundært

Er selv så privileret så jeg kan beholde begge steder, i københavn kan dog kun arbejdes med hovedtelefoner




/Dub

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

DUBTEMPLE skrev: fre 21. jan 2022 21:43
Mit rum er lidt umuligt, men det er min musik også :)
:lol:

Tillykke med det hele, den der fossende å er sq en lækker ting
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
RenoHK
Medlem
Indlæg: 5

Indlæg af RenoHK »

Ved ikke hvor langt du kom med dit projekt, eller hvordan det udfoldede sig, men jeg ville måske anbefale dig at prøve kræfter med et el-sæt med mesh heads. Jeg har selv konverteret et kit og sys det fungerer ret godt. Bor på 5. sal, et meget lydt sted, med en yderst lydfølsom underbo, og har fået det til at fungere.

Nyt svar