Overvågning

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Overvågning

Indlæg af Hugo »

https://www.dr.dk/nyheder/indland/stoet ... ldhamrende

Hvad er problemet egentlig?
Samtaler bliver kun logget, men EL, R og SF får det til at lyde som det gamle Østtyskland, hvor der sad en fysisk person og lyttede med i alle samtaler.
Her er det logning at mail, sms og samtale som gemmes hos teleselskaber. Det kræver en tilladelse på baggrund af begrundet mistanke at få adgang til en borgers log.
Det er da et fantastisk værktøj til politiet når de skal bekæmpe terror og anden kriminalitet. Jeg har svært ved at se min indskrækede frihed, som Samiyra fra R taler om.
Hvis jeg boede i en lovløs bananrepublik ville jeg være nervøs, men jeg stoler på vores retssystem, og vores næsten ikke eksisterende rate af justitsmord.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Vil alle de af jer, der går ind for øget overvågning også have et helt fint med halvårlige ransagninger, hvor politiet gennemgår jeres skabe?

I har jo intet at skjule, og derfor intet at frygte...
Senest rettet af mediumaevum tirs 18. jan 2022 16:40, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: man 17. jan 2022 14:00 https://www.dr.dk/nyheder/indland/stoet ... ldhamrende

Hvad er problemet egentlig?
Samtaler bliver kun logget, men EL, R og SF får det til at lyde som det gamle Østtyskland, hvor der sad en fysisk person og lyttede med i alle samtaler.
Her er det logning at mail, sms og samtale som gemmes hos teleselskaber. Det kræver en tilladelse på baggrund af begrundet mistanke at få adgang til en borgers log.
Det er da et fantastisk værktøj til politiet når de skal bekæmpe terror og anden kriminalitet. Jeg har svært ved at se min indskrækede frihed, som Samiyra fra R taler om.
Hvis jeg boede i en lovløs bananrepublik ville jeg være nervøs, men jeg stoler på vores retssystem, og vores næsten ikke eksisterende rate af justitsmord.
Problemet er at det er ulovligt at lave masserovervågning uden nogen specifik mistanke, og det har det været i mange år. Alligevel er logningen fortsat under skiftende regeringer som om intet er hændt. Selv i USA er den her slags overvågning no-go - i hvert fald mod deres egne borgere.
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 15:09
Hugo skrev: man 17. jan 2022 14:00 https://www.dr.dk/nyheder/indland/stoet ... ldhamrende

Hvad er problemet egentlig?
Samtaler bliver kun logget, men EL, R og SF får det til at lyde som det gamle Østtyskland, hvor der sad en fysisk person og lyttede med i alle samtaler.
Her er det logning at mail, sms og samtale som gemmes hos teleselskaber. Det kræver en tilladelse på baggrund af begrundet mistanke at få adgang til en borgers log.
Det er da et fantastisk værktøj til politiet når de skal bekæmpe terror og anden kriminalitet. Jeg har svært ved at se min indskrækede frihed, som Samiyra fra R taler om.
Hvis jeg boede i en lovløs bananrepublik ville jeg være nervøs, men jeg stoler på vores retssystem, og vores næsten ikke eksisterende rate af justitsmord.
Problemet er at det er ulovligt at lave masserovervågning uden nogen specifik mistanke, og det har det været i mange år. Alligevel er logningen fortsat under skiftende regeringer som om intet er hændt. Selv i USA er den her slags overvågning no-go - i hvert fald mod deres egne borgere.
Så er det jo en anden vej loven bør ændres, så logning bliver lovligt. Iøvrigt anser jeg ikke logning som overvågning. Det er det vel først i det øjeblik en myndighed ber´ om en dommerkendelse til i ordets forstand at overvåge.
Logning er jo blot "døde binære tal" som ikke kan bruges, før der gives tilladelse. Ja de kan misbruges, det er så et spørgsmål om sikkerhed.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: man 17. jan 2022 14:50 Vil alle de af jer, der går ind for øget overvågning også have et helt fint med halvårlige razziaer, hvor politiet gennemgår jeres skabe?
Nej selvfølgelig ikke, og det er heller ikke det der er tale om hverken nu eller i fremtiden. Den må du til Rusland eller Belarus med.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 15:09
Hugo skrev: man 17. jan 2022 14:00 https://www.dr.dk/nyheder/indland/stoet ... ldhamrende

Hvad er problemet egentlig?
Samtaler bliver kun logget, men EL, R og SF får det til at lyde som det gamle Østtyskland, hvor der sad en fysisk person og lyttede med i alle samtaler.
Her er det logning at mail, sms og samtale som gemmes hos teleselskaber. Det kræver en tilladelse på baggrund af begrundet mistanke at få adgang til en borgers log.
Det er da et fantastisk værktøj til politiet når de skal bekæmpe terror og anden kriminalitet. Jeg har svært ved at se min indskrækede frihed, som Samiyra fra R taler om.
Hvis jeg boede i en lovløs bananrepublik ville jeg være nervøs, men jeg stoler på vores retssystem, og vores næsten ikke eksisterende rate af justitsmord.
Problemet er at det er ulovligt at lave masserovervågning uden nogen specifik mistanke, og det har det været i mange år. Alligevel er logningen fortsat under skiftende regeringer som om intet er hændt. Selv i USA er den her slags overvågning no-go - i hvert fald mod deres egne borgere.
Fortsætter lige....

En parallel kunne være at man havde en GPS i bilen, og på cyklen, eller en chip indopereret i huden skudt ind under påskud af en vaccine :-D
Så kan man følge alle, overalt, og det ville ikke være noget problem fordi det jo kun er hvis vi har gjort noget ulovligt at man kunne kigge i det?

Nu er staten jo så heldigvis rigtig gode til at passe på vores data. Der har næsten ikke været historier fremme om CPR numre eller persondata der er blevet spredt vidt og bredt, og kun en enkelt gang er en DVD med mange (stort set alle) danskeres personlige oplysninger ved en fejl endt på kinesiske hænder: https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/ek ... g-med-data

Det er et skråplan og de fleste andre europæiske lande er i stand til at opklare nogenlunde lige så mange forbrydelser som os, uden de regler.
--
Robert

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Hvis man har gjort noget ulovligt som at køre uden lys på cyklen, gået over for rødt eller røget hash, så skal man selvfølgelig udlevere alle telefon samtaler og internet aktivitet samt gps positioner på vedkommende. Da det kun er politiet der har dem, kan de jo så udvælge det de synes der understøtter deres påstand og sortere det fra der viser der stik modsatte. Så kan sådan nogle kriminelle typer lære det. Og alle os andre!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

LarsRøv skrev: man 17. jan 2022 16:15 Hvis man har gjort noget ulovligt som at køre uden lys på cyklen, gået over for rødt eller røget hash, så skal man selvfølgelig udlevere alle telefon samtaler og internet aktivitet samt gps positioner på vedkommende. Da det kun er politiet der har dem, kan de jo så udvælge det de synes der understøtter deres påstand og sortere det fra der viser der stik modsatte. Så kan sådan nogle kriminelle typer lære det. Og alle os andre!
Jeg vil gå så langt som til at sige, at fortalerne for den lov ønsker at indføre kinesiske og russiske tilstande i Danmark.
Danmark ender som en diktaturstat.

En borgerlig diktaturstat. Det har et andet navn: Fascisme.

Havde Enhedslisten foreslået det var det skudt ned af alle andre med henvisning til kommunisme, stalinisme osv.

Men når Venstre og Konservative er med på det, er det helt fint og fair... Dobbeltmoral?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: man 17. jan 2022 16:37
LarsRøv skrev: man 17. jan 2022 16:15 Hvis man har gjort noget ulovligt som at køre uden lys på cyklen, gået over for rødt eller røget hash, så skal man selvfølgelig udlevere alle telefon samtaler og internet aktivitet samt gps positioner på vedkommende. Da det kun er politiet der har dem, kan de jo så udvælge det de synes der understøtter deres påstand og sortere det fra der viser der stik modsatte. Så kan sådan nogle kriminelle typer lære det. Og alle os andre!
Jeg vil gå så langt som til at sige, at fortalerne for den lov ønsker at indføre kinesiske og russiske tilstande i Danmark.
Danmark ender som en diktaturstat.

En borgerlig diktaturstat. Det har et andet navn: Fascisme.

Havde Enhedslisten foreslået det var det skudt ned af alle andre med henvisning til kommunisme, stalinisme osv.

Men når Venstre og Konservative er med på det, er det helt fint og fair... Dobbeltmoral?
Socialdemokratiet står også bag, ellers var det blevet væltet forlængst. Og det gjorde de Radikale og SF også, da de var i regering.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 16:43
mediumaevum skrev: man 17. jan 2022 16:37
LarsRøv skrev: man 17. jan 2022 16:15 Hvis man har gjort noget ulovligt som at køre uden lys på cyklen, gået over for rødt eller røget hash, så skal man selvfølgelig udlevere alle telefon samtaler og internet aktivitet samt gps positioner på vedkommende. Da det kun er politiet der har dem, kan de jo så udvælge det de synes der understøtter deres påstand og sortere det fra der viser der stik modsatte. Så kan sådan nogle kriminelle typer lære det. Og alle os andre!
Jeg vil gå så langt som til at sige, at fortalerne for den lov ønsker at indføre kinesiske og russiske tilstande i Danmark.
Danmark ender som en diktaturstat.

En borgerlig diktaturstat. Det har et andet navn: Fascisme.

Havde Enhedslisten foreslået det var det skudt ned af alle andre med henvisning til kommunisme, stalinisme osv.

Men når Venstre og Konservative er med på det, er det helt fint og fair... Dobbeltmoral?
Socialdemokratiet står også bag, ellers var det blevet væltet forlængst. Og det gjorde de Radikale og SF også, da de var i regering.
Socialdemokratiet har altid været halv-borgerligt. De har aldrig været venstreorienterede, ihvertfald ikke siden 1920erne.
Radikale er klart et borgerligt parti.

SF er blevet kuppet af socialdemokrater og borgerlige, og derfor fremstår de som sådan.

Socialdemokratiet blev kuppet af borgerlige aktører allerede efter 1. verdenskrig, hvis ikke før.
Det var for at undgå at proletariatet (arbejderklassen) skulle vælte de konservative fascister af pinden, og indføre et retfærdigt system.

Husk på, at Socialdemokratiet aldrig har gjort noget nævneværdigt for arbejderklassen. Kun småreformer til gavn for proletariatet og underklassen.
Senest rettet af mediumaevum man 17. jan 2022 17:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 15:23

Fortsætter lige....

eller en chip indopereret i huden skudt ind under påskud af en vaccine :-D

og kun en enkelt gang er en DVD med mange (stort set alle) danskeres personlige oplysninger ved en fejl endt på kinesiske hænder: https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/ek ... g-med-data

Chip under huden, er det ikke det som Bill Gates er i gang med i US?

Og ja. jeg kan godt huske sagen om CPR-nr sendt til Kina. Vi fik dem dog igen (efter en gang copy-paste) :dollargrin:

Selv om der self er en vigtig sammenhæng, så er sikkerhed et stort problem i sig selv, når man pludselig kan finde sit CPR fra kommunens hjemmeside lagt offentlig ud. Det er et sideliggende problem som skal løses, overvågning eller ej.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Jeg overvåger jer kun fordi jeg mistænkelig af natur. Jeg ville så nødigt anklage jer for noget i ikke havde gjort!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

mediumaevum skrev: man 17. jan 2022 16:52
Husk på, at Socialdemokratiet aldrig har gjort noget nævneværdigt for arbejderklassen. Kun småreformer til gavn for proletariatet og underklassen.

Hvad med Kanslergadeforliget i 1933? Det største forlig nogensinde, som giver arbejdere ret til sygeløn, socialhjælp mm.
Hvad med efterlønnen i 1979, som var tiltrængt dengang til nedslidte, og samtidig få unge i arbejde?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: man 17. jan 2022 17:07
Pastorius skrev: man 17. jan 2022 15:23

Fortsætter lige....

eller en chip indopereret i huden skudt ind under påskud af en vaccine :-D

og kun en enkelt gang er en DVD med mange (stort set alle) danskeres personlige oplysninger ved en fejl endt på kinesiske hænder: https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/ek ... g-med-data

Chip under huden, er det ikke det som Bill Gates er i gang med i US?

Og ja. jeg kan godt huske sagen om CPR-nr sendt til Kina. Vi fik dem dog igen (efter en gang copy-paste) :dollargrin:

Selv om der self er en vigtig sammenhæng, så er sikkerhed et stort problem i sig selv, når man pludselig kan finde sit CPR fra kommunens hjemmeside lagt offentlig ud. Det er et sideliggende problem som skal løses, overvågning eller ej.
Ja, den seriøse del af det er selvfølgelig at hvis dataene findes, så vil de (ikke kan) på et tidspunkt blive misbrugt.
Jeg ved ikke om min tillid til det danske system er helt ligeså blind som din, men det er også ligegyldigt. Min tillid til at de kan holde fremmede magter ude fra deres IT-systemer er tæt på nul. Det kræver bare et enkelt broddent kar på indersiden af systemerne.

Man skal ikke indsamle data, medmindre der er et helt specifikt og afgrænset formål.
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 18:29
Hugo skrev: man 17. jan 2022 17:07
Pastorius skrev: man 17. jan 2022 15:23

Fortsætter lige....

eller en chip indopereret i huden skudt ind under påskud af en vaccine :-D

og kun en enkelt gang er en DVD med mange (stort set alle) danskeres personlige oplysninger ved en fejl endt på kinesiske hænder: https://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/ek ... g-med-data

Chip under huden, er det ikke det som Bill Gates er i gang med i US?

Og ja. jeg kan godt huske sagen om CPR-nr sendt til Kina. Vi fik dem dog igen (efter en gang copy-paste) :dollargrin:

Selv om der self er en vigtig sammenhæng, så er sikkerhed et stort problem i sig selv, når man pludselig kan finde sit CPR fra kommunens hjemmeside lagt offentlig ud. Det er et sideliggende problem som skal løses, overvågning eller ej.
Ja, den seriøse del af det er selvfølgelig at hvis dataene findes, så vil de (ikke kan) på et tidspunkt blive misbrugt.
Jeg ved ikke om min tillid til det danske system er helt ligeså blind som din, men det er også ligegyldigt. Min tillid til at de kan holde fremmede magter ude fra deres IT-systemer er tæt på nul. Det kræver bare et enkelt broddent kar på indersiden af systemerne.

Man skal ikke indsamle data, medmindre der er et helt specifikt og afgrænset formål.
Jeg ved godt at spørgsmålet er hypotetisk, men hvordan kan vi så indsamle oplysninger om terrorister?
Ja, vi får oplysninger udlandet-der er nogle som gør det vi ikke må (men gør alligevel)
Det må være enormt svært for PET at overvåge, hvis ikke de har nogle værktøjer.
Og ja hvor tit sker det, kan man spørge? Det sker da et par gange om året at terrorhandlinger bliver standset i opløbet, og bare et i et tog eller på Rådhuspladsen er vel et for meget.
Hvis det sker, er der vel nogle som vil ændre holdning i forhold til overvågning/lagring af data.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: man 17. jan 2022 18:55 Jeg ved godt at spørgsmålet er hypotetisk, men hvordan kan vi så indsamle oplysninger om terrorister?
Ja, vi får oplysninger udlandet-der er nogle som gør det vi ikke må (men gør alligevel)
Det må være enormt svært for PET at overvåge, hvis ikke de har nogle værktøjer.
Og ja hvor tit sker det, kan man spørge? Det sker da et par gange om året at terrorhandlinger bliver standset i opløbet, og bare et i et tog eller på Rådhuspladsen er vel et for meget.
Hvis det sker, er der vel nogle som vil ændre holdning i forhold til overvågning/lagring af data.
De der meta-data de indsamler ved logning kan først bruges efterfølgende, til at bekræfte at de fx har været tilstede ved et indbrud. De kan ikke forhindre noget der kommer til at ske.

PET har rigeligt værktøjer, men det kræver at de har en eller anden form for mistanke først, før de må bruge dem. De må (og skal) ikke bare kunne overvåge dig og mig, bare for at være sikre på vi ikke er teorister.

Der er lige kommet en ny sag frem om at der findes bagdøre (eller sårbareheder) i Kinesiske videokameraer, der bruges i stor udstrækning i DK både offenligt og privat.



Overvågning er problematisk, og det hører ingen steder hjemme at bruge det som værktøj bare for en sikkerheds skyld.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Overvågning kan afsløre mange kriminelle.

Men hvis overvågningen misbruges, dvs. bruges i større omfang end det reelt er nødvendigt for at forebygge kriminalitet, kan det have den stik modsatte virkning.

Folk vil nemlig lade være med at poste eller skrive noget somhelst online - eller elektronisk i det hele taget. Kriminelle planer vil blive lavet i krypterede beskeder, på gammeldags papir. Måske endda toiletpapir, som bare skylles ud efterhånden som beskederne er modtaget, eller dele af en kriminel plan bliver ført ud i livet.

På den måde vil ingen føle sig sikre, og ingen vil kunne dokumentere noget somhelst i denne verden, uanset hvor meget overvågning vi har.

Alt sammen fordi politikerne har misbrugt overvågningsteknologien.

Gid politikere og vælgere vil indse den realitet, før det er for sent.

Netop pga. den altomfattende overvågning, ikke fra staten men fra Google, Facebook mfl. er alle mine aftaler sat i en gammeldags kalender eller på papirlapper og telefonen er kun på nettet når jeg skal bruge det. Dvs. ingen 4G eller Wifi. Desuden er kameraet på min tablet og bærbare overklistret med dobbelt tape.

Det er netop mine tiltag, jeg har taget for at beskytte mit privatliv - fordi nogen - i dette tilfælde multinationale selskaber - har misbrugt overvågningsteknologien.

Ja, jeg har noget at skjule: Mit privatliv, som ikke vedrører andre.

Rækker man fanden lillefingeren tager han hele armen.
Nu risikerer fanden så, at man slet ikke hilser på ham.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: man 17. jan 2022 19:03
Hugo skrev: man 17. jan 2022 18:55 Jeg ved godt at spørgsmålet er hypotetisk, men hvordan kan vi så indsamle oplysninger om terrorister?
Ja, vi får oplysninger udlandet-der er nogle som gør det vi ikke må (men gør alligevel)
Det må være enormt svært for PET at overvåge, hvis ikke de har nogle værktøjer.
Og ja hvor tit sker det, kan man spørge? Det sker da et par gange om året at terrorhandlinger bliver standset i opløbet, og bare et i et tog eller på Rådhuspladsen er vel et for meget.
Hvis det sker, er der vel nogle som vil ændre holdning i forhold til overvågning/lagring af data.
De der meta-data de indsamler ved logning kan først bruges efterfølgende, til at bekræfte at de fx har været tilstede ved et indbrud. De kan ikke forhindre noget der kommer til at ske.

PET har rigeligt værktøjer, men det kræver at de har en eller anden form for mistanke først, før de må bruge dem. De må (og skal) ikke bare kunne overvåge dig og mig, bare for at være sikre på vi ikke er teorister.

Der er lige kommet en ny sag frem om at der findes bagdøre (eller sårbareheder) i Kinesiske videokameraer, der bruges i stor udstrækning i DK både offenligt og privat.



Overvågning er problematisk, og det hører ingen steder hjemme at bruge det som værktøj bare for en sikkerheds skyld.
Enig med dig i at loven i øjeblikket ikke tillader logning samt overvågning visse steder, og fuldt ud klar over at Kineser soft/hardware skal man passe på med. Der var vist osse noget med Huawei og G5.
Uden at ha´ forstand på det, ville man kunne sikre sådanne logs, hvis det en dag blev tilladt? Kunne man kryptere dem, eller er der for mange dygtige codebreakers, og hvem skal være i besiddelse af dekrypteringsnøglerne?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: man 17. jan 2022 20:19
Pastorius skrev: man 17. jan 2022 19:03
Hugo skrev: man 17. jan 2022 18:55 Jeg ved godt at spørgsmålet er hypotetisk, men hvordan kan vi så indsamle oplysninger om terrorister?
Ja, vi får oplysninger udlandet-der er nogle som gør det vi ikke må (men gør alligevel)
Det må være enormt svært for PET at overvåge, hvis ikke de har nogle værktøjer.
Og ja hvor tit sker det, kan man spørge? Det sker da et par gange om året at terrorhandlinger bliver standset i opløbet, og bare et i et tog eller på Rådhuspladsen er vel et for meget.
Hvis det sker, er der vel nogle som vil ændre holdning i forhold til overvågning/lagring af data.
De der meta-data de indsamler ved logning kan først bruges efterfølgende, til at bekræfte at de fx har været tilstede ved et indbrud. De kan ikke forhindre noget der kommer til at ske.

PET har rigeligt værktøjer, men det kræver at de har en eller anden form for mistanke først, før de må bruge dem. De må (og skal) ikke bare kunne overvåge dig og mig, bare for at være sikre på vi ikke er teorister.

Der er lige kommet en ny sag frem om at der findes bagdøre (eller sårbareheder) i Kinesiske videokameraer, der bruges i stor udstrækning i DK både offenligt og privat.



Overvågning er problematisk, og det hører ingen steder hjemme at bruge det som værktøj bare for en sikkerheds skyld.
Enig med dig i at loven i øjeblikket ikke tillader logning samt overvågning visse steder, og fuldt ud klar over at Kineser soft/hardware skal man passe på med. Der var vist osse noget med Huawei og G5.
Uden at ha´ forstand på det, ville man kunne sikre sådanne logs, hvis det en dag blev tilladt? Kunne man kryptere dem, eller er der for mange dygtige codebreakers, og hvem skal være i besiddelse af dekrypteringsnøglerne?
Hvis data findes, så kan man komme til dem. Det kan komme til at tage længere tid, men jeg er på ingen måde imponeret over statens evne til at beskytte deres følsomme oplysninger. Det skulle da lige være SMS'er ;)

Det er lidt ligesom at have papirer gemt i et pengeskab. Du kan sagtens låse dem inde, og gemme dem væk i et brandsikret skab og alt muligt, men nogen skal jo have koden, og hvis man skal læse dem (eller tilføje data) så er man nødt til at låse døren op.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

...men hvad nu hvis det er et IT system, som har indflydelse folks liv og død? Så har vi vel styr på tingene?

--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 18. jan 2022 00:07 ...men hvad nu hvis det er et IT system, som har indflydelse folks liv og død? Så har vi vel styr på tingene?

Den tweet var godt nok shockerende læsning :(

Ja - en lille ændring i koefficienterne i en model kan gøre den totalt ubrugelig, og poentielt set farlig.

Glad for at der kommer fokus på det her nu; indenfor fagfeltet flytter vi os mod mere automatiseret implementering og vedligehold hvor fejl som disse bliver mindsket i meget stor grad. Men der er stadig et stort skade-potentiale hvis en udefrakommende kan gå ind og ændre på nogle decimaler hist og her.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 18. jan 2022 10:50
Pastorius skrev: tirs 18. jan 2022 00:07 ...men hvad nu hvis det er et IT system, som har indflydelse folks liv og død? Så har vi vel styr på tingene?

Den tweet var godt nok shockerende læsning :(

Ja - en lille ændring i koefficienterne i en model kan gøre den totalt ubrugelig, og poentielt set farlig.

Glad for at der kommer fokus på det her nu; indenfor fagfeltet flytter vi os mod mere automatiseret implementering og vedligehold hvor fejl som disse bliver mindsket i meget stor grad. Men der er stadig et stort skade-potentiale hvis en udefrakommende kan gå ind og ændre på nogle decimaler hist og her.
Den slags historier dukker op hver uge hvis man søger. De her ring er jo ikke noget jeg normalt ville poste på lydmaskinen, hvis ikke vi lige var igang med den her tråd, men bortset fra DVD'en til Kina, er de alle fra de seneste dage.

Jeg selv arbejder med finansdata, som er noget bedre beskyttet (det er jo penge og ikke bare mennesker). Der er gentagne revision af IT og data sikkerhed af folk der ikke gør andet end at undersøge den slags. Alligevel er der også nogle offentlig eksempler der.

Ubudne gæster i Politiets registre (Det var vist nummerpladeregisteret hos CSC (Jeg mener man stadig ikke ved om der er stjålet eller misbrugt data). Se og Hør-sagen. Begge med hjælp fra interne.

DDB der er har regnet forkert på renter af gæld i årevis - og undladt at rette det i nogle år, selvom leder blev gjort opmærksom på det.

Der bliver virkelig testet igennem i finanssektoren, inden tingene bliver lagt i produktion, processer er revideret og bliver løbende opdateret. Alligevel er der vist ingen der rigtig tror på at det ikke kommer til at ske igen, og - hvordan skal jeg nu sige det - i den verden er de ikke omfattet af nogen offentlighedslov, og gør i det hele taget ikke meget reklame for deres fejltagelser, så vi har sandsynligvis kun set toppen af isbjerget.

EDIT: Wauv - jeg er begyndt at æde endelserne af, også når jeg skriver. Håber ikke det er meningsforstyrrende.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jaeh, der kan man nok sige at det er lidt mere kaotisk indenfor Telecom. Så har jeg hverken sagt for meget, eller for lidt :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 18. jan 2022 13:53 Jaeh, der kan man nok sige at det er lidt mere kaotisk indenfor Telecom. Så har jeg hverken sagt for meget, eller for lidt :-)
Jeg kender også et par sys adm's fra nogle af teleselskaberne :wink:

Uanset hvor meget eller hvor lidt man går op i IT sikkerhed, så er de fleste installationer så godt sikret - trods alt - at det er de menneskelige faktorer der er skyld i de store brister. Og så rammer man lige sådan en Log4shell-dims som rammer os alle, og giver oceaner af ekstra arbejde, selvom meget få implementationer af de berørte libraries er et reelt sikkerhedsproblem - i hvert fald i min verden.
--
Robert

Nyt svar