Hvad svenskerne gider høre :-)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Hvad svenskerne gider høre :-)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det lokale "Folkets Hus" har lavet en meningsmåling på FB om hvilke koncerter folket ønsker lokalt

Skægt at læse ,.. ved ikke hvordan noget lignende ville have set ud i DK


CaptureC.jpg
CaptureC.jpg (234.51 KiB) Vist 474 gange
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nu er det nok en noget smal undersøgelse, men det ser da ikke godt ud for Techno og Gospel
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: søn 16. jan 2022 20:26 Nu er det nok en noget smal undersøgelse, men det ser da ikke godt ud for Techno og Gospel
Et par hundrede kan snildt give et statistisk fingerpej om ikke andet

Men skal måske siges at vi taler om en mellemstor provinsby og opland ,.. mellem Växjo och Jönköping

Dem der læser gruppen og røster er nok meget jævnt fordelt i alder og typer
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er nogle tryllere der bliver glade, selv om de er i bunden af listen, har de 400% flere stemmer end Hiphop 😄
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Så prøv lige selv at arrangere en stor dansk/svensk elektronisk festival i en nedlagt jernmine, i en liie by med knapt 6000 indbyggere, midt ude i en skov og med hovedvægten liggende på avantgarde, techno, dub og drum n bass.

Ovenstående liste er meget evident for, hvad de lokale syntes at vi skulle booke i stedet ..nuvel, nu er festivalen over 20 år gammel og vel efterhånden en institution, men jeg kan sagtens forstå listen og hvis man lytter til 3-4 forskellige svenske udkants nærradioer i et par timer, så forstår man (næsten) alt..

op ad bakke, men der er mange forklaringer på årsagerne.

Svenskerne kan virke supernostalgiske om deres Folkets Park'er. F.eks spillede Gasolin', Kim Larsen, Gyllenne Tider og Magnus Uggla i en særlig kendt Folkets Park. Koncerterne var i tidsrummet 1974-1985 og de lokale, kan den dag i dag, fremhæve dem som deres største definerende livsoplevelser,når de står på værtshuset og bæller bajere. Nostalgi og lokalpatroismen er fællesnævneren.

Dansbands musik er så kæmpe gigastort og hver eneste lille flække havde/har deres egne Vikingarna, Sven-Erikz, Vi-sex, Sven-Ingvarz og det top fede Black-Ingvarz og det er at sidestille med ishockey hold, fodboldhold eller bandy. Man følger "sit" band i tykt og tyndt.

ABBA, er i bund og grund moderen for ny svensk folke(lig)musik og byggede DNAet op for svensk melodi grandprix arvemasse. Tommy Körberg, Carola, Herreys og mutationer af dette. "Mello" det svenske nationale melodi grandprix kører over 6-10 uger i lige så mange svenske byer, det er enormt, hypet og nakker prime time i radio og SVT uge efter uge - det afstedkommer en mere eller mindre skilled talentmasse, som der er rift om i folkeparkerne i løbet af sommeren - de er jo alle kendt fra TV!

Mine sidste skud i bøssen, er dels svensk folkemusik/spillemandstradition hvor musikerne nærmest battlede på spelmansstämmor ude i laderne og en del af disse tilbagevendende "møder" voksede sig enorme og alle byer booker den slags musikere til Midsommar med stang, små grodorna og Sjösala Vals - hvor netop Evert Taube, Dan Andersson og i vis grad Cornelius Vresjviik hører lidt under samme genre.

Så for at summere det hele op. Listen er faktisk et super redskab for at forstå svenske traditioner og konservatisme/nostalgika på godt og ondt.

Peace fra Østerz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak for dit interessante skriv Østerz ,.. :thumbup:

En ting jeg er helt sikker på er at Country, Amerikanerbiler, og heste-trailerere er mere hot heroppe :-)

Jeg elsker nordisk folkemusik, min nabo Arne var instrumentmager og byggede drejelire, viol, og nøgleharpe

Jeg ser lige at vi har koncert d 26/2 ,.. Rock'n'Reagga ,.. så må alle blive glade :)

Der er kun koncert få gange om året her ,.. men danske Phønix har faktisk været her

Dem tog folk godt imod, men danse, der satte de sgu grænsen

Jeg lavede lidt promo og var sikkert årsag til der kom 5-10 personer ekstra, så fremmødet ikke var direkte pinligt :lol:



l.JPG
l.JPG (157.27 KiB) Vist 411 gange
/Dub

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

I øvrigt...
"Rock 'n reagge"

- hvad sker der lige dér?? 🥴
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 331
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

I øvrigt...
"Rock 'n reagge"

- hvad sker der lige dér?? 🥴

I øvrigt spændende og "eksotisk..." hende Jeanette Von Cedric...
Maximum bass - on ALL frequencies!

Nyt svar