Inline pre-amps - for og imod?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 184
Sted: København NV

Inline pre-amps - for og imod?

Indlæg af Peter F-J »

Hej!

Jeg bruger en SM7B til vokaloptagelser og har længe gået og troet, at det påvirkede SNR'en (signal to noise ratio'en) negativt, når man maxede sin gain på lydkortet ud. Jeg var derfor overbevist om, at det var en fordel for mig at kombinere mit lydkort (Clarett 2Pre USB) med en inline preamp som fx en Fethead for at undgå at skulle maxe min gain ud. Jeg synes at have set utallige videoer på nettet, der lovpriser den ekstra "clean gain", som fx en Fethead giver og fordelene ift. hvor meget støj der kommer med på optagelsen. Nåh men så faldt jeg igår over denne video:



Gutten her pointerer (omkring 9:43 inde i videoen), at selvom inline pre-amps som Fethead godt nok giver en meget clean gain ift. de fleste low/mid tier interfaces, så er kvaliteten og "lyden af tonen" i inline pre-amp'en muligvis ringere end den pre-amp man har siddende i sit interface. Så det man vinder på lidt ekstra clean gain/reduktion af støj, kan man tabe på tonen. Det synes jeg er en super interessant pointe fordi der ellers kun er fokus på SNR i mange af de videoer jeg har set omkring SM7B og inline pre-amps.

Bagefter så jeg denne audio "myth-buster" ​video:



Han påstår, at det er en myte, at det er dårligt for ens SNR at skrue gain op på max. Han påstår gudhjælpemig tværtimod, at det faktisk - alt andet lige - er en FORDEL for SNR'en at skrue så højt op som muligt for sin gain.

I mit tilfælde (Clarett 2Pre USB + SM7B) har jeg rigeligt med gain uden Fethead, såfremt jeg bare skruer gain op på max eller tæt på max (afhængig af, hvor meget kraft der er på vokalen). Så jeg har kun kørt med en Fethead fordi jeg troede, at det gav mig en bedre SNR. Fethead har vist en EIN (Equivalent Input Noise) på 130 mens mit interface vist har en på 129, så forskellen i EIN mellem de to pre-amps forekommer umiddelbart minimal. Derudover vil jeg tro, at pre ampsene i mit interface har en højere kvalitet og alt andet lige derfor lyder bedre end Fethead pre'ampen på trods af, at fetheaden har en marginalt bedre EIN.

Min konklusion er derfor, at Fetheaden - objektivt set - ikke gavner mig overhovedet. Jeg synes også umiddelbart selv, at setuppet lyder bedre uden fetheaden end med. Jeg har dog ikke mulighed for at teste med to identiske optagelser med volume matching osv, så det lidt svært at sammenligne de to setups uden at andre variabler potentielt spiller ind.

Er der noget, der kan (og vil) be- eller afkræfte min konklusion? :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har også en FetHead - jeg bruger den kun, hvis jeg optager 'svage' kilder (akustisk guitar for eksempel). Mit nuværende lydkort (Roland Studio Capture) er ikke verdensmester i clean gain og mine outboard preamps kan også være lidt pressede i den afdeling. Hvis jeg synger eller snakker (close mic) i min SM7b har jeg ikke brug for FetHead
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

I sin tid købte jeg en SM7B + Cloudlifter, éne og alene pga. af al “Low-gain-virakken”, som florerer på nettet vedr. denne mic.
Hurtigt kom jeg dog frem til den konklusion, at mit lydkort snildt kunne klare sig alene og siden da har Cloudlifteren blot samlet støv.
Støjniveauet afhjælper den bestemt ikke og jeg kan på ingen måde heller forestille mig, at den gør din optagelseskvalitet bedre, nærmere tværtimod.

Det er lidt ærgerligt, at SM7B stadig lider under dette ry. For jeg tror faktisk mere på, at problemet hører en tid til, hvor “hobby/amatør-lydkortene” simpelthen bare ikke var gode nok. Det er de så sandelig blevet siden.
Jeg har både et UAD Apollo X4 og et SSL 2+, 2 kort i vidt forskellige prisklasser. Begge klarer uden problemer, at få SM7B til at lyde godt. Uden nævneværdig støj vel og mærket.
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
bodtbody
Forum Donator
Indlæg: 1099
Sted: Vindbyholt

Indlæg af bodtbody »

En forforstærker mere ? altså man sætter to forstærlere ind ? er den bedre og støjer mindre end den forforstærker man har i forvejen,så er det jo fint. men der er jo ikke andet i det .
jeg vil tro der er steder hvor der ikke er en ordentlig mikrofonforforstærker, der kan man ha glæde af en ekstra preamp , hvis den forstærker bedre og med mindre støj altså.
facebook : Jørn Pedersen

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Fordelen fra FetHead og lignende kommer vel, potentielt, i situationer hvor mikrofonene er placeret langt væk fra preampen?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mikrofonkabler er jo xlr-xlr, d.v.s. balancerede og korrekt skærmede, så jeg vil helt klart skyde på at længden af kablet næppe har nogen synderlig betydning i forhold til gode vs. dårlige preamps. For der kan der virkeligt være forskel.

Hvis det lyder bedre uden den der FetHead, så lad være med at bruge den. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 184
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Det lyder fornuftigt. Hvis man samlet set mangler "analog" gain af en eller anden grund - fx afstand mellem lydkilde og mic, så kan en ekstra pre-amp komme i betragtning. Eller hvis man har et uhyggeligt dårligt/støjende interface, så kan det også godt svare sig at få noget af sin gain fra en inline pre-amp. Problemet er nok i virkeligheden mest et levn fra fortiden ja.

Tror os bare jeg på et tidligere tidspunkt har ladet mig bilde ind, at det er dårligt for ens SNR at maxe sin gain ud. Det er dét, der har været grunden til jeg selv introducerede en inline pre-amp ind i min "analoge kæde". Men det giver ingen mening når man tænker over det, og den myte er så også blevet busted.

Og ja @Joachip nogen gange skal man nok bare være lidt pragmatisk :D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Vi snakkede om at lave nogle selv på et tidspunkt for at booste niveauet fra en svag stereo båndmikrofon, den ville samtidig kunne beskytte den mod evt phantomspænding, og så kunne den måske lave balanceret signal. Så det talte for, det er dog ikke blevet til noget endnu, men netop SNR er en balance.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har brugt min SM7b direkte i Line In på min AxeFX, hvor jeg så har givet den 80 dB digital gain. Det er ikke den mest imponerende SNR jeg nogensinde har hørt, men det ville være fint til live brug.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Interessant. Jeg bruger sE DM1 Dynamite sammen med SM7b. Den gør nogenlunde det samme som FetHead og CloudLifter.
Jeg købte den, fordi jeg læste, at SM7b skal bruge omkring 60 dB gain. Focusrite 18i20, som jeg bruger, leverer vist nok 55 på max og i medvind.

Det fungerer fint, men jeg tror da lige, jeg vil prøve at maxe gain ud i stedet og rent faktisk lytte efter :shock:
Måske det er bedre.

Nyt svar