RME lydkort - giver det mening at opgradere

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 249
Sted: Aabenraa

RME lydkort - giver det mening at opgradere

Indlæg af bjorne42 »

Hej Maskinister,

Jeg syntes at kunne huske en lignende tråd, men kunne ikke finde den, så here goes:

Jeg har et Fireface800 lydkort fra RME, som jeg egentlig er godt tilfreds med. Drivere fungerer altid og er opdaterede, og jeg er efterhånden blevet fortrolig (sådan basalt set) med Totalmix FX. Jeg vil derfor egentlig gerne blive i deres sortiment.

Mit lydkort er jo en gammel sag, kører upåklageligt, men netop fordi der jo er sket meget siden det først udkom (i 2001 så vidt jeg husker), kunne jeg godt tænke mig at vide, om der vil være en mærkbar forskel i lydkvalitet, konvertering, latency etc., hvis man købte et nyere, eksempelvis det mere kompakte RME UFC II.

Som jeg lige kan se, holder de kortene tæt til kroppen ift. hvilket hardware der sidder i, så jeg synes det er svært at lave sammenligninger, men det kan være nogen kender noget til steder hvor det er muligt at lave specs comparison?

Og hvis man har noget klogt at sige er man også velkommen, jeg ved meget lidt i forvejen :)

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Hey

Ring til Kinovox på 7022 3811 - Christian ved ..

🧐sterz
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 249
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Hej Michael, det prøver jeg da lige, tak for tippet :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tvivler på at du kommer til at få en aha oplevelse med et nyere lydkort hvis det du har virker.
Det du har var jo bygget som super kvalitet dengang, måske endda fået mere kærlighed på komponenterne end nyere kort i dag.

https://archiv.rme-audio.de/en/products ... ce_800.php
Jeg læste lige lidt om det, og tænker at hvis du alligevel vælger at udskifte er der sikkert stadig nogle der er interesseret i det du har nu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg vil nu mene, at der er sket lidt med RMEs produkter siden FireFace 800. Converterne er blevet hurtigere i AD/DA filterne, der er kommet TotalMix FX (altså - DSP eq/comp/div), de kan optage standalone, og i særdeleshed fungerer de med nyere interface-muligheder (USB - og thunderbolt på UFX+).

Jeg siger ikke det er en nobrainer at opgradere, men der er trods alt noget at komme efter :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 249
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Mange tak for de gode svar :)

Jeg har ringet til Christian som foreslået ovenfor, og var ikke helt overbevist ud fra hvad han sagde, selvom han også mente der var en klar forbedring. Men som alt andet er der også i audiobranchen forsyningskrise, og der er flere lydkort der lige nu ikke kna leveres. Alt efter hvilke nye chipset der kommer til at afløse de nuværende og den generelle udvikling på det marked, mente han også, at vi ser ind i betragtelige prisstigninger, hvilket jo taler for evt. at købe hvad man kan komme i nærheden af nu.

Jeg havde netop tænkt på et mindre, og i stedet for at sælge mit gamle, tilslutte det via ADAT, så man havde ekstra indgange når der skal optages eksempelvis trommer. Men jeg synes bestemt heller ikke det ser ud til at fireface 800 er usælgelige, de er stabile som bare fanden jo :)

@Hippo, jamen jeg tænker også der må være noget at komme efter, men hvis det ikke ligefrem er som forskellen på nat og dag, så skal det jo også stå mål med den trods alt betragtelige investering, et produkt fra RME er :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. der er i hvert fald som minimum sket en ganske positiv udvikling ift. de indbyggede preamps.

Jeg har faktisk en god blanding af RME-grej fra de fleste "æraer" i studiet. En gammel ADI-8 AE (vil tro den er fra FF800 generationen), 2 x ADI-8 QS, Et FireFace 400 UC samt en ADI-2 Pro (ikke FS), så hvem ved - måske laver jeg en test en eller anden dag, hvis jeg kan finde en god (og stabil) analog kilde at teste med ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Den software der følger med rme er ikke så sjov.
bare et lille advarselspip herfra.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Bedste drivere og support nogensinde

Totalmix er genialt

Ingen klynk herfra

20 års tilfredshed udelukkende
/Dub

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

bjorne42 skrev: tirs 11. jan 2022 12:35 ... Men som alt andet er der også i audiobranchen forsyningskrise, og der er flere lydkort der lige nu ikke kna leveres. Alt efter hvilke nye chipset der kommer til at afløse de nuværende og den generelle udvikling på det marked, mente han også, at vi ser ind i betragtelige prisstigninger, hvilket jo taler for evt. at købe hvad man kan komme i nærheden af nu...
Jeg bemærkede at RME's topmodeller steg for en uge siden. Fx steg deres Fireface UFX+ fra 16.333 til 20.190 hos Thomann! (pislort!)

UFXII er også steget en del uden at jeg på samme måde har styr på hvor meget.

De mindre modeller har så vidt jeg kan se ikke oplevet et nævneværdigt prishop endnu.

Jeg tænker, at med mindre du står og har et akut behov, så afvent situationen. Forsyningskrisen bliver vel løst inden for de næste par år og så oplever vi forhåbentligt en normalisering af priserne samt leveringstider igen?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

raoul skrev: tirs 11. jan 2022 13:03 Den software der følger med rme er ikke så sjov.
bare et lille advarselspip herfra.
Dybt uenig!

TotalMIX FX er ikke skeumorfisk (som f.eks. UADs Console), og ser måske lidt intimiderende ud, men det er kun fordi mulighederne er så mange. Du kan lave ligeså mange sub-mixes som du har outputs; den kan remotes 1:1 fra en iPad (eller anden PC) over netværket; du kan lave loopback busses (perfekt til streaming), osv osv. Hands down det mest fleksible lydkort-hardware-mixer værktøj jeg kender til!

EDIT:
Har lige smidt vedhæftet et screenshot; jeg har virkelig svært ved at forestille mig hvordan dette skulle kunne repræsenteres bedre / mere "lige til at gå til".
totalmix.png
totalmix.png (183.64 KiB) Vist 748 gange
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Det må du gerne være, hippo.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

raoul skrev: tirs 11. jan 2022 13:33 Det må du gerne være, hippo.
Ja ja - der er plads til flere holdninger :). Men vi snakker om en tråd hvor der efterspørges input til et setup, som flere måske falder over i fremtiden, og så synes jeg bare ikke det skulle stå til troende at "den software" der følger med fortjener et "advarselspip" .. det kan jeg simpelthen ikke genkende!

Men fred være med det hele <3.
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Fair :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

raoul skrev: tirs 11. jan 2022 13:46Fair :)
Det er ikke en dramatisk nok reaktion. Ikke til mig ihvertfald

PS. Jeg hader jer allesammen.

PPS. RME er fantastisk

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

the19thbear skrev: tirs 11. jan 2022 15:02
raoul skrev: tirs 11. jan 2022 13:46Fair :)
Det er ikke en dramatisk nok reaktion. Ikke til mig ihvertfald

PS. Jeg hader jer allesammen.

PPS. RME er fantastisk
Yep ,.. en sølle undviger er han

Jeg måtte også lægge popcornene væk igen 🙂

PPPS: intet overgår RME
/Dub

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Jeg kan da ikke ligge mig ud med en fellow “synth hvisker” :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

raoul skrev: tirs 11. jan 2022 15:59 Jeg kan da ikke ligge mig ud med en fellow “synth hvisker” :)
Og da slet ikke en vred flodhest 😀
/Dub

Medlemsavatar
Casperlyd
Forum Donator
Indlæg: 261
Sted: Silkeborg

Indlæg af Casperlyd »

Jeg har stadig mine 2 trofaste FF800 :wink: prøvede et Universal Audio Apollo x6 mener jeg det var, i sommers i mit eget studio over et par uger. Selvom det bestemt var fedt lydkort da, så var der ikke nogen mærkbar/hørbar forskel i min produktioner, så selvom det engang imellem kripler lidt i fingerne efter nyt gear, så trækker jeg den nok lige et par år mere, med lydkortet :D :D
Problemet med FF800 er sku efterhånden mere at man skal være sikker på at have et ekstra PCIe firewire kort til at ligge, der er efterhånden langt imellem dem som fungerer med et FF800 :lol:
Logic Pro - RME - Adam P33a

Medlemsavatar
bjorne42
Forum Donator
Indlæg: 249
Sted: Aabenraa

Indlæg af bjorne42 »

Jeg må sige at jeg også lige skulle greje totalmix FX, men da brikkerne faldt på plads må jeg også tilstå, at det fungerer fantastisk, og netop med intimiderende mange muligheder!

Og ift. havd du siger @petal så nævnte Christian fra Kinnovox netop det, at der lige var kommet 20-30% stigninger på en del af de der produkter. Jeg tror jeg gør som @Casperlyd svælger mig i min egen bias for mit gamle lydkort, og holder på det nogle år endnu :) Og jeg købte på et tidspunkt en stak af de der PCIe kort med firewire af Hald tror jeg, som havde dme tilovers fra arbejdspladsen, så når du mangler et en gang, så sig til, jeg har nogle i overskud :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev: tirs 11. jan 2022 16:02
raoul skrev: tirs 11. jan 2022 15:59 Jeg kan da ikke ligge mig ud med en fellow “synth hvisker” :)
Og da slet ikke en vred flodhest 😀
I'm just gonna leave this here ..

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar