Jotuns (ft Vurt from KVR)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Re: Jotuns (ft Vurt from KVR)

Indlæg af TJJ »

Jeg synes, der er mindelser om noget native american trommedans. Sådan noget, der også bliver hamret af i en svedehytte. Nærmest lidt trance-agtigt. Noget oprindeligt.

Nu har jeg ikke lige begivet mig ud i at sidde og akkord-analysere derinde i mørket, men jeg synes på ingen måder, at der mangler akkord-skifte i hverken det ene eller det andet.
Det er et helt andet ball game.

- Og nej, det er med al sandsynlighed ikke en korrekt musikvidenskabelig reference, men det var den fornemmelse, jeg fik, så who cares - og det er en kompliment.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Kære Venner
Det er jo smag og behag og ikke noget vi bør skændes om. Jeg er bare glad for I gider at lytte og danne jer en mening. Men sagen er, at dette nummer er lavet efter en mere præcis ambition om at benytte kompositoriske teknikker fra folkemusikken før den store kirkelige kultivering. Fx er alt ledetone-kromatik, fx at ændre naturlig mol til harmonisk mol for at få den eftertragtede V-i kadence, forbudt, for ledetone-vanviddet i barokken og klassicismen ligger ca. 500 år efter den stil jeg går efter. Ledetone paradigmet kaldes ofte "tonalt" i modsætning til tidligere "modal" musik (fx Palestrina), hvor man ikke ændrede skalaer kromatisk undervejs for at få ledetoner og således havde mange flere kadencer til rådighed, da disse ikke var presset ind i V-I konventionen. I samme ånd, har vi forbudt os selv at bruge både IV harmonier og V harmonier, også selv om det er naturlig mol. Dette fordi man i den tonale periode efterhånden byggede alt op med disse akkorder som dominerende. Kadencen som bruges mest i vores nummer er VII-I (Bb dur til Cm), subtonic til tonic, som er meget karakteristisk for fx Nordisk folkemusik. Derudover bruger vi også ældre harmonier, som er forbudt i streng kontrapunkt (som etableres 1725 med Fux), fx er der lejlighedsvise parallelle kvinter i guitar-riffet for at give det en "ancient" undertone, og der er forbudte stemme-krydsninger mellem drejeliren i A-stykket og den viola, som harmoniseres med denne. Derudover er stykket skrevet i 5/4, som er et meget gammelt pagan parameter både i øst og vest. Dette element ligger helt uden for den kirke-influerede folkemusik, da kirken aldrig har arbejdet med dette parameter. De startede med 3, simplificerede det senere til 2, som blev til de standardiserede 4/4 i vores tid. Endelig er det med fuldt overlæg, at grundtonen ikke følger med harmoni-skift i B-stykket. Sådan lavede man altså en hel del musik. Man havde en drone, fx på sækkepiber og drejelirer, og det kunne såmen være det eneste harmoniske grundlag for en helt sang. Så kære venner: Tak for jeres meninger om musikken, men da denne i høj grad er båret af tekniske principper og en bagvedliggende filosofi, kan jeg ikke tilbyde yderligere efterretning. Men dejligt at I kiggede forbi og viser interesse. Det havde jeg egentlig ikke regnet med. Vi er jo bare folkemusikere i elektro-emballage. Ikke noget for alle og enhver.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Noget djævelsk trommedans 🙂
/Dub

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Præcist. De ville have brændt os på bålet, hvis vi kom væltende til en gudstjeneste og fyrede den af. Hedninge musik :lol:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kirken er nok den største pagan IRL

Her har jeg i 2008 fanget noget af det kryb der sidder på Notre Dame, den store skøge, lod mig engang fortælle at "anti-krist"mere korrekt ku oversættes til "pseudo-krist", gir vist mening

Så intet djævelsk ved at være i oposition :)

(ja, jeg ville også være blevet ristet på bålet)

P1000205.jpg
P1000205.jpg (71.61 KiB) Vist 453 gange
/Dub

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Gothi skrev: man 10. jan 2022 09:39 Kære Venner
Det er jo smag og behag og ikke noget vi bør skændes om. Jeg er bare glad for I gider at lytte og danne jer en mening. Men sagen er, at dette nummer er lavet efter en mere præcis ambition om at benytte kompositoriske teknikker fra folkemusikken før den store kirkelige kultivering. Fx er alt ledetone-kromatik, fx at ændre naturlig mol til harmonisk mol for at få den eftertragtede V-i kadence, forbudt, for ledetone-vanviddet i barokken og klassicismen ligger ca. 500 år efter den stil jeg går efter. Ledetone paradigmet kaldes ofte "tonalt" i modsætning til tidligere "modal" musik (fx Palestrina), hvor man ikke ændrede skalaer kromatisk undervejs for at få ledetoner og således havde mange flere kadencer til rådighed, da disse ikke var presset ind i V-I konventionen. I samme ånd, har vi forbudt os selv at bruge både IV harmonier og V harmonier, også selv om det er naturlig mol. Dette fordi man i den tonale periode efterhånden byggede alt op med disse akkorder som dominerende. Kadencen som bruges mest i vores nummer er VII-I (Bb dur til Cm), subtonic til tonic, som er meget karakteristisk for fx Nordisk folkemusik. Derudover bruger vi også ældre harmonier, som er forbudt i streng kontrapunkt (som etableres 1725 med Fux), fx er der lejlighedsvise parallelle kvinter i guitar-riffet for at give det en "ancient" undertone, og der er forbudte stemme-krydsninger mellem drejeliren i A-stykket og den viola, som harmoniseres med denne. Derudover er stykket skrevet i 5/4, som er et meget gammelt pagan parameter både i øst og vest. Dette element ligger helt uden for den kirke-influerede folkemusik, da kirken aldrig har arbejdet med dette parameter. De startede med 3, simplificerede det senere til 2, som blev til de standardiserede 4/4 i vores tid. Endelig er det med fuldt overlæg, at grundtonen ikke følger med harmoni-skift i B-stykket. Sådan lavede man altså en hel del musik. Man havde en drone, fx på sækkepiber og drejelirer, og det kunne såmen være det eneste harmoniske grundlag for en helt sang. Så kære venner: Tak for jeres meninger om musikken, men da denne i høj grad er båret af tekniske principper og en bagvedliggende filosofi, kan jeg ikke tilbyde yderligere efterretning. Men dejligt at I kiggede forbi og viser interesse. Det havde jeg egentlig ikke regnet med. Vi er jo bare folkemusikere i elektro-emballage. Ikke noget for alle og enhver.
Må man godt bare synes, at det er fedt uden at læse alt det der :shock: :-D

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Sure. Det er "optional", hvis man hænger fast i akkord diskussionen. Den har du jo heldigvis lagt bag dig allerede :lol:

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

DUBTEMPLE skrev: man 10. jan 2022 10:56 Kirken er nok den største pagan IRL

Her har jeg i 2008 fanget noget af det kryb der sidder på Notre Dame, den store skøge, lod mig engang fortælle at "anti-krist"mere korrekt ku oversættes til "pseudo-krist", gir vist mening

P1000205.jpg
Herlige små dæmoner. Hvem af dem er mon den berømte "middags-dæmon", som inducerer de frække forbudte tanker? Jeg lærte at munkene især holdt dem selv beskæftiget ved middagstid af samme grund. Ikke at jeg nogensinde selv har syntes det var et oplagt tidspunkt at tage en spiller på, men munkene havde åbenbart for meget fritid ved middagstid og måtte tage sig i agt. :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: man 10. jan 2022 13:23
DUBTEMPLE skrev: man 10. jan 2022 10:56 Kirken er nok den største pagan IRL

Her har jeg i 2008 fanget noget af det kryb der sidder på Notre Dame, den store skøge, lod mig engang fortælle at "anti-krist"mere korrekt ku oversættes til "pseudo-krist", gir vist mening

P1000205.jpg
Herlige små dæmoner. Hvem af dem er mon den berømte "middags-dæmon", som inducerer de frække forbudte tanker? Jeg lærte at munkene især holdt dem selv beskæftiget ved middagstid af samme grund. Ikke at jeg nogensinde selv har syntes det var et oplagt tidspunkt at tage en spiller på, men munkene havde åbenbart for meget fritid ved middagstid og måtte tage sig i agt. :)
Det er vandspyere, på engelsk kaldes de Gargoyls.
De er fransk for "strube".

Man kan læse mere om det her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gargoyle
The primary use of the gargoyle was to illustrate evil through the form of the gargoyle, while another theory posits that grotesques in architecture were apotropaic devices. Sometimes the use of the gargoyles illustrated pagan beliefs to reflect the unique cultural history of the community the cathedral is part of. In the 12th century, before the use of gargoyles as rain spouts, St. Bernard of Clairvaux was famous for speaking out against gargoyles carved on the walls of his monastery's cloister
Med andre ord skal de beskytte kirken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apotropaic_magic

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: man 10. jan 2022 13:31 Med andre ord skal de beskytte kirken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Apotropaic_magic
Altså stå ondskaben bi ,. det tror jeg gerne :lol:
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gothi skrev: man 10. jan 2022 13:23
DUBTEMPLE skrev: man 10. jan 2022 10:56 Kirken er nok den største pagan IRL

Her har jeg i 2008 fanget noget af det kryb der sidder på Notre Dame, den store skøge, lod mig engang fortælle at "anti-krist"mere korrekt ku oversættes til "pseudo-krist", gir vist mening

P1000205.jpg
Herlige små dæmoner. Hvem af dem er mon den berømte "middags-dæmon", som inducerer de frække forbudte tanker? Jeg lærte at munkene især holdt dem selv beskæftiget ved middagstid af samme grund. Ikke at jeg nogensinde selv har syntes det var et oplagt tidspunkt at tage en spiller på, men munkene havde åbenbart for meget fritid ved middagstid og måtte tage sig i agt. :)
Haha, sådan er det med lediggang :dollargrin:
/Dub

Nyt svar