Jotuns (ft Vurt from KVR)

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Jotuns (ft Vurt from KVR)

Indlæg af Gothi »

Hejsa
Så er der et nyt pagan nummer fra Tribe of Hofund. Denne gang med en gæsteperformer, Vurt fra KVR, som står for modulære elektro effekter.



Hav en god dag.
Gothi
Senest rettet af Gothi fre 7. jan 2022 11:39, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er sgu fedt!
Har kun hørt det på de små højttalere so far, men jeg elsker at det er fem fjerdedele, og bruger så moderne lyd til at give en stemning af middelalder.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Mange tak. Fedt og cool du kunne genkende de 5/4. Et oldtidigt og i vores tid overset tidsparameter med spændende muligheder.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Rytmer der kører i 5 og 7 er super almindelige i tyrkisk musik, og det var pga. dét at jeg straks kunne genkende det.

Jeg har faktisk altid haft en lille mistanke om, at noget af oldtidens musik godt kan have været meget mere rytmisk end vi måske lige går og tror. Hvis man ser på tyrkisk, arabisk eller afrikansk folkemusik, er det rytmiske element ekstremt vigtigt. Folk er stinke tight i den del af verdenen, og rytmerne er nogen gange temmeligt avancerede. Og det er jo musiktraditioner der går hundredevis af år tilbage.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Ja, det er helt sikkert et persisk, tyrkisk, indisk og arabisk tidsmeter. Jeg elsker persisk musik selv. Nogle gange så vidt at jeg kan have en fest ved fx at glo på fede Bollywood klip med eksplosiv dans og meget levende rytmer. Tak igen .

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Så har jeg hørt nummeret til ende. Jeg kunne godt lide da fløjten kom ind.
Kunne også godt lide den gammeldags takt/rytme, ikke var 4/4 - men savnede nogle ældre trommelyde, som man brugte i middelalderen/vikingetiden.

Nummeret var lige lovlig elektronisk/moderne for mine ører, men den gamle rytme og melodiske stemmeføring fik mig fastholdt til at høre det færdigt.

Nu er jeg inspireret til selv at prøve noget 5/4 agtigt :)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Tak for feedback, M.

Ja, det må være noget for dig at udforske dette parameter, hvis du gerne vil holde din stil til middelalderen. Det var jo ikke lige en takt art kirken nogensinde så noget helligt i i forhold til deres oprindelige 3 slag, der blev til 4 efterhånden, så den var alene folkemusikkens. Den har mange spændende muligheder netop i kraft af at være ulige. Den kan blive polyrytmisk, hvis fx du har en periode på 4 takter af 5 = 20 = 5 takter af 4, så nu kan man kombinere 5 takter af 4, med 4 takter af 5 for noget krydret polyrytmik. Enjoy.

Og ja, jeg kan godt forestille mig at elektronikken lyder anakronistisk i dine ører :lol: Men det er jo vores koncept: Vi laver "Electro Folk", som vi kalder det, med stor vægt på både det elektroniske og det folkemusiske. En hybrid stilart.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hey, @Gothi - hvordan udtaler man egentligt dit kunstnernavn?

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: fre 7. jan 2022 15:34 Hey, @Gothi - hvordan udtaler man egentligt dit kunstnernavn?
He, he. Lige ud af landevejen. "Goti". Det er old nordisk for ypperstepræst.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2639
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nu hørte jeg det lige igen på de store højttalere, og jeg lagde mærke til at lydkvaliteten er væsenligt bedre end de tidligere ting du har liggende på soundclown. F.eks. Thunder Goats og Norn Song lyder "dåset" og indeklemt, mens det nye nummer her virkeligt kommer ud af pappet! :thumbup:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Joachip skrev: fre 7. jan 2022 19:29 Nu hørte jeg det lige igen på de store højttalere, og jeg lagde mærke til at lydkvaliteten er væsenligt bedre end de tidligere ting du har liggende på soundclown. F.eks. Thunder Goats og Norn Song lyder "dåset" og indeklemt, mens det nye nummer her virkeligt kommer ud af pappet! :thumbup:

Ok. Jeg havde nu nogen fra KVR til at godkende de øvrige numre, men jeg bruger en vis Fidler audio Stage fra pluginalliance på dem og det har måske den effekt. Jeg tjekker lige og ellers lægger jeg bare nogle versioner ud uden. Tak for feedback.

Edit: Jaaaeh. Der er sgu noget "boxet" med den Fidler lyd. Det kan jeg godt hære nu jeg lytter efter. Jeg tror jeg skifter numrene ud med versioner uden. Det var åbenbart ikke et vellykket eksperiment med den plugin som finalizer.
Senest rettet af Gothi fre 7. jan 2022 19:56, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

double

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: fre 7. jan 2022 19:15
mediumaevum skrev: fre 7. jan 2022 15:34 Hey, @Gothi - hvordan udtaler man egentligt dit kunstnernavn?
He, he. Lige ud af landevejen. "Goti". Det er old nordisk for ypperstepræst.
Nej, jeg tænker på Soundcloud-kanalen?
Hǫfuð

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

mediumaevum skrev: fre 7. jan 2022 21:13
Gothi skrev: fre 7. jan 2022 19:15
mediumaevum skrev: fre 7. jan 2022 15:34 Hey, @Gothi - hvordan udtaler man egentligt dit kunstnernavn?
He, he. Lige ud af landevejen. "Goti". Det er old nordisk for ypperstepræst.
Nej, jeg tænker på Soundcloud-kanalen?
Hǫfuð
Udtales Hofund. Betyder "mand´s hoved". Det er Heimdals magiske sværd.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Tak for opklaringen/forklaringen, @Gothi :)

Jeg kæmper selv med at få folk til at forstå (og udtale) mit eget kunstnernavn korrekt.
Dvs. medium ævum - latin for middelalder, en betegnelse der dukkede op i 1600-tallet.

Forresten:

Måske lidt forklaring på Heimdal kunne være godt:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/heimdal/

Jeg får helt lyst til at lave en 3D rekonstruktion af Heimdal og hans magiske sværd :)
Du er en god inspirationskilde!

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Lige et tip til din musik (generelt):

Jeg ved godt det er elektro-folk du laver, men hvis du kigger på Soundcloud's lydbølge-visualisering, vil du kunne se musikkens dynamik.

I dine numre er der ikke megen dynamik, det er meget ensartet. Hvis du kan prøve at ramme noget hvor det går opad, nedad, slile/rolige perioder osv. får du mere udvikling, og det vil også kunne ses på Soundcloud.

Mange lyttere på Soundcloud går bevidst efter numre der netop har meget dynamik i deres lyd-visualisering. Du vil få flere lyttere på den måde.

Bare et råd, som du kan vælge at bruge eller lade være.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Tjaa. Mine ører fortæller mig noget andet. Musik er noget jeg hører, ikke noget jeg ser. Men tak for infoen.

Cool at lidt Nordisk mytologi kan inspirere, så er vi tre, inklusiv mig og min guitarist.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Det’ fedt :)
Jeg står og gynger med.

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Super. Du gynger i 5/4. Sådan, så er vi alle i bølgerne.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Gynger osse her, super stemning og lyd.
Malurten er at jeg savner et akkordskift lidt tidligere f. eks. omkring 3.05-10. Jeg må tilstå her blev det en anelse ensformigt for mig.
Beklager, men jeg er en meget ærlig mand :wink:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Hugo skrev: lør 8. jan 2022 17:05 Malurten er at jeg savner et akkordskift lidt tidligere f. eks. omkring 3.05-10.
Uhada, så skulle melodien jo også ændres og det inviterer den ikke til. I denne form for musik bestemmer melodien alt mens den moderne tænkning i akkordskifter er helt yt. Vi er i pagan land, langt hjemmefra i tid, men ikke sted.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: lør 8. jan 2022 17:05 Beklager, men jeg er en meget ærlig mand :wink:
Det fik du så ikke noget ud af :)
/Dub

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Gothi skrev: søn 9. jan 2022 11:00
Hugo skrev: lør 8. jan 2022 17:05 Malurten er at jeg savner et akkordskift lidt tidligere f. eks. omkring 3.05-10.
Uhada, så skulle melodien jo også ændres og det inviterer den ikke til. I denne form for musik bestemmer melodien alt mens den moderne tænkning i akkordskifter er helt yt. Vi er i pagan land, langt hjemmefra i tid, men ikke sted.
Jeg vil give @Hugo ret.

Stykket inviterer flere steder til akkordskift og progression, og det var også det jeg - blandt andet - mente med den visualisering af lydbølger. Op- og nedgange er vigtigt i al slags musik.

Du siger det er langt hjemmefra i tid, men alligevel er det elektronisk, og med elektroniske instrumenter der ikke lyder autentiske.
Vikingerne brugte heller ikke kontrapunkt som du bruger her.

Derfor kan man godt tillade sig at bruge moderne tænkning i akkordskift.

Efter min bedste overbevisning må man enten stræbe efter autentisk lyd - og så komponere/spille stykket som var det autentisk vikingemusik.

- Alternativt må man bryde med traditionerne, og give det et pagan-vibe.

Hvis sidstnævnte, kan man ikke undskylde sig med at det er for langt væk i tid til at man kan gøre brug af moderne akkordskift.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: søn 9. jan 2022 11:10
Hugo skrev: lør 8. jan 2022 17:05 Beklager, men jeg er en meget ærlig mand :wink:
Det fik du så ikke noget ud af :)
Det drejer sig ikke om at "få noget ud af"
Jeg siger blot min mening om musikken :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 342

Indlæg af Gothi »

Ain’t gonna happen. :dollargrin: Men tak for egagementet.

Kompositionen er lige som den skal være. I b-stykket skifter grundtonen end ikke, da dette stykke er beregnet til sækkepiber med en kvint drone og ikke akkord skift. Så alt sker i stemmernes leg med harmonier over den enkelte grundtone i b-stykket, og det er bare den helt rigtige pagan lyd i vores ører.

Nyt svar