Ren straffeattest for at spille koncerter (DF-forslag)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Re: Ren straffeattest for at spille koncerter (DF-forslag)

Indlæg af Briannielsen79 »

Pastorius skrev: tors 6. jan 2022 09:13
Problemet med forslaget - ligesom med de fleste af udlændingestramningerne - er at man ikke kan ramme den målgruppe specifikt, og derfor vil en lov for at ramme de få, komme til at gå ud over mange flere, som det måske ikke var tiltænkt.

Det er ikke fordi jeg har noget til overs for kriminelle (og da slet ikke rockere eller bander), men så meget skal der altså heller ikke til at få en plet på straffeattesten. I den sidste ende er samfundet ikke tjent med at marginalisere folk med plettede straffeattester endnu mere end vi allerede gør. Det er fx ret mange jobs man bliver afskåret fra, hvis man får en plet, bla alle de jobs jeg har haft i dette årtusinde.

Hvis vi skal gøre noget effektivt på sigt, skal vi vise folk en vej ud af de miljøer, og ikke marginalisere dem ved at afskære dem fra resten af samfundet.
Jeg forstår det som sådan godt og jeg er tildels osse enig i, at det er svært. Og jeg er osse enig, at de skal vises vejen først og fremmest. Men som socialpædagog der netop har arbejdet med denne gruppe, så ser jeg det bare ikke som noget, der kan lade sig gøre. Altså….det kan det godt, men det er ufattelige mængder af økonomiske resurser, der i forvejen bruges på noget, som ikke fungerer. Det der med at vise vejen, er noget jeg føler. Virkeligheden er blot en anden. Det er spild af penge. De mennesker vil typisk ikke ud af det liv før efter rigtig rigtig mange år, når det går op for dem, at de aldrig kan eje noget dyrt som en bil eller et hus og at de er ved at blive voksne. Der er det bare ofte for sent for den gængse forbryder, der ofte har oparbejdet en kolossal gæld til staten qua erstatningspligt, retsomkostninger osv osv. Når de så endelig gerne vil leve ordenligt, så kommer staten og gør et kæmpe indhug i deres løn. De her mennesker vil være nemme at fastholde i at lave sorte penge, da de ellers kommer til at leve på vand og brød på trods af, at de har et reelt job. Og det er jo faktisk fair nok, at staten ikke giver gældssanering på gæld opnået via kriminalitet, men de fastholdes osse nemmere i det liv. Jeg har set det lidt for tit. Så forstår jeg, at der skal noget andet til? Ja. Strammere straffe til bandefolk har været på sin plads. Men de er ligeglade….lige indtil dommen kommer og de som 20-årlig får en dom på 24 års fængsel. Så brokker de sig og er utilfredse.

Og uanset om det kommer til at ramme skævt med en ny lov, så kan jeg sagtens se, hvorfor man vil kigge den vej. Man rammer jo samtidig dem, som ikke har nogle moralske skrupler ved at udnytte situationen og gå offentlige midler samtidig. Det hænger ikke sammen i min verden. Men ja….de skal luge feje forsk egen dør først.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: tors 6. jan 2022 13:55
Pastorius skrev: tors 6. jan 2022 09:13Hvis vi skal gøre noget effektivt på sigt, skal vi vise folk en vej ud af de miljøer, og ikke marginalisere dem ved at afskære dem fra resten af samfundet.
Jeg er helt enig. Men du er med på, at du med dette udsagn selv har inviteret alle de nu hjemløse debattører, der ikke haft noget sted at gå hen med deres galde siden Ekstra Bladet lukkede Nationen!, hjem til dit hus, for at stå udenfor og råber "Pladderhumanist!" og det der er værre, ikke sandt? De tager selv fakler og høtyve med.
Det er jeg faktisk vant til. Var engang spillende træner for en årgang meget talentfulde knægte i basket, men en utrolig konkurrencementalitet. Deres yndlingskommentar til mig var: "Rolig nu, vi lever jo ikke i tresserne længere" (de fem års forskel synede åbenbart af noget mere "nedefra" :) )

Jeg kan også sagtens følge forargelsen hos dem der vil hæve straffe og være konsekvente. Kan endda ind imellem - i ophidset sindstilstand - finde på at snakke om kastration for at pakket ikke skal formere sig, men når blodet kommer tilbage til hjernen, så træder jeg lidt tilbage og tænker over hvad det egentlig er vi vil opnå, og hvordan det bedst kan lade sig gøre.
--
Robert

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Musik-arrangementer kan jeg slet ikke se skal kræve ren straffeattest, medmindre alt der ikke er klassisk eller traditionel folkemusik bliver ulovligt.

- Så kunne det måske give mening at kræve en ren straffeattest, bare for at sikre sig at de ikke spiller pop til en koncert ;)

*bank, bank*
"Det er Musikpolitiet! Vi kan høre at der spilles parallelle kvinter. Du får en bøde for brud på Koralharmoniseringsloven."


Måske en lidt plat joke, men det er DF's forslag jo også...
Senest rettet af mediumaevum tors 6. jan 2022 19:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Holger skrev: tors 6. jan 2022 10:21
Pastorius skrev: tors 6. jan 2022 09:13 Hvis vi skal gøre noget effektivt på sigt, skal vi vise folk en vej ud af de miljøer, og ikke marginalisere dem ved at afskære dem fra resten af samfundet.
Jeg tror problemet er, at de jo gerne vil være i det miljø.

Mange af dem har aldrig haft et rigtigt arbejde og ønsker det heller ikke.

Det er derfor de stiller op til valg gang på gang.
Ha ha - det er godt set :lol:

Bortset fra det, er det en virkelig underlig ide at forsøge at forhindre kriminelle i at foretage sig noget lovligt.

Det skal nok dæmpe kriminaliteten.

Man ser det for sig: Horder af hardcore kriminelle, der dropper bandelivet for at få lov til at spille på Kløften Festival.

Fangekoret vil nok få det lidt svært i øvrigt.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Skal Aqua så ha´ børneattester?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Det helt store problem i det her er jo at det piller ved fundamentet i retsstrukturen og grundloven.

Når man har udstået sin straf er tavlen vasket ren.
Vi har så nogle undtagelser omkring optag i fx politi o.lign. Og selvf. også omkring dømte pædofile.

Men hvis vi begynder at segmentere i forsamlingsfriheden på baggrund af straffeattest så synes jeg det begynder at lugte af noget andet.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Jesper Møller
Medlem
Indlæg: 324

Indlæg af Jesper Møller »

Populistiske partier bruger opsigtvækkende udmeldinger til at skabe omtale. På den måde får de en masse mennesker til at forholde sig til dem, for og i mod.

Det kan de så efterfølgende veksle til stemmer.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Det kan også være lidt vanskeligt at undlade at beskæftige sig med noget, der modtager offentlige kroner eller støtte - i en eller anden form - i dk.

Men at foreslå at dømte kriminelle for eksempel ikke må arbejde i landbruget, ville selvfølgelig ikke ramme alle fordommene i vælgersegmentet lige så rent.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

TJJ skrev: tors 6. jan 2022 19:41 Det kan også være lidt vanskeligt at undlade at beskæftige sig med noget, der modtager offentlige kroner eller støtte - i en eller anden form - i dk.

Men at foreslå at dømte kriminelle for eksempel ikke må arbejde i landbruget, ville selvfølgelig ikke ramme alle fordommene i vælgersegmentet lige så rent.
Det er seriøst en rigtig god pointe 🤣

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja god pointe her til sidst ,.. og fra Brian også

Og så kunne det være fedt hvis det i højere grad handlede om noget andet end lige at bashe DF

De folk er klamme, det ku lige så godt være Peter Madsen der gik på scenen og advokaderede for at skære lig op

Godt at nogen overhovedet tager det op, og samtidig reelt ønsker at skride ind

Koncert-arrangørerne kan/vil jo åbenbart ikke styre det, har sympatien det forkerte sted, eller kikker kynisk bundlinie


https://www.dr.dk/nyheder/politik/df-vi ... e-optraede
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Der har indtil videre ikke været meget kritik af offenligt støttede medievirksomheder, der hyrer kriminelle. Først Qvortrup og nu Inger:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/inger ... tra-bladet
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 12. jan 2022 19:54 Der har indtil videre ikke været meget kritik af offenligt støttede medievirksomheder, der hyrer kriminelle. Først Qvortrup og nu Inger:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/inger ... tra-bladet
Haha. Hvorfor er jeg ikke overrasket? Hun passer jo perfekt ind :) Beklager til alle EB-læsere..

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Det er jo hverken første eller anden gang, EB har overtaget personer fra det politiske miljø med kriminel fortid. Hans Engell blev chefredaktør efter sin spritbilisme, der som bekendt endte i en ulykke. Ganske vist uden personskade, men det var rent held.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er det ikke sådan en generel EB-ting, at overtage fallerede politikere. Joachim B Olsen er der også.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 12. jan 2022 21:02 Er det ikke sådan en generel EB-ting, at overtage fallerede politikere. Joachim B Olsen er der også.
...men slap han ikke for en dopingdom?
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: ons 12. jan 2022 21:06
Holger skrev: ons 12. jan 2022 21:02 Er det ikke sådan en generel EB-ting, at overtage fallerede politikere. Joachim B Olsen er der også.
...men slap han ikke for en dopingdom?
Ah, han videregav rygter om en finsk kuglestøder - der ikke havde hold i virkeligheden. Det var sådan det var.
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Forskellen er lige på de 3 nævnte at Joachim har ingen politisk eller journalistisk fortid.
Hans og Inger er gammel i gårde, og er begge veltalende og særdeles intelligente.
Spritdom eller ej, så er det jo altid nemt at være hellig, indtil man selv kommer til at gøre noget slemt eller værre.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: ons 12. jan 2022 22:19 Spritdom eller ej, så er det jo altid nemt at være hellig, indtil man selv kommer til at gøre noget slemt eller værre.
bevares.jpg

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: ons 12. jan 2022 22:19 Forskellen er lige på de 3 nævnte at Joachim har ingen politisk eller journalistisk fortid.
...
Øh hva'?
https://da.wikipedia.org/wiki/Joachim_B ... k_karriere

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: ons 12. jan 2022 22:50
Hugo skrev: ons 12. jan 2022 22:19 Forskellen er lige på de 3 nævnte at Joachim har ingen politisk eller journalistisk fortid.
...
Øh hva'?
https://da.wikipedia.org/wiki/Joachim_B ... k_karriere
Ja jeg ved da godt han var en plageånd i LA, men helt ærligt 8 år+Carina effekten, regner jeg sq da ikke for noget sammenlignet med Hans Engel som har et helt livs erfaring, eller Inger Støjberg (dømt eller ej) osse har et langt livs erfaring. Begge har osse været ministre.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hugo skrev: ons 12. jan 2022 22:19 Forskellen er lige på de 3 nævnte at Joachim har ingen politisk […] fortid.
Æh hvad? Det har han da i den grad.

Joachim B Olsen har siddet knap 9 år i Folketinget og var bl.a. erhvervsordfører for LA.

Carina-afsløringen var en af mere præcise han stod for, og generelt var han respekteret i Folketinget for sin velforberedthed mht. faktafremlæggelser.

At han virker som lidt af en arrogant hidsigprop har nok pillet ham ned igen i nogles øjne.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev: tors 13. jan 2022 08:03 At han virker som lidt af en arrogant hidsigprop har nok pillet ham ned igen i nogles øjne.
That's putting it mildly :lol:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Holger skrev: tors 13. jan 2022 08:03
Hugo skrev: ons 12. jan 2022 22:19 Forskellen er lige på de 3 nævnte at Joachim har ingen politisk […] fortid.
Æh hvad? Det har han da i den grad.

Joachim B Olsen har siddet knap 9 år i Folketinget og var bl.a. erhvervsordfører for LA.

Carina-afsløringen var en af mere præcise han stod for, og generelt var han respekteret i Folketinget for sin velforberedthed mht. faktafremlæggelser.

At han virker som lidt af en arrogant hidsigprop har nok pillet ham ned igen i nogles øjne.
Ups, der ramte jeg da en øm tå. Jeg ved godt at du er liberal, var ikke klar over at Joachim var din guru :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 12. jan 2022 21:02 Er det ikke sådan en generel EB-ting, at overtage fallerede politikere. Joachim B Olsen er der også.
Til Ingers og EB's forsvar må man lige tilføje at Inger jo er journalist....eller hov, vent?

https://www.bt.dk/politik/minister-fors ... uddannelse
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: fre 14. jan 2022 08:46
Holger skrev: ons 12. jan 2022 21:02 Er det ikke sådan en generel EB-ting, at overtage fallerede politikere. Joachim B Olsen er der også.
Til Ingers og EB's forsvar må man lige tilføje at Inger jo er journalist....eller hov, vent?

https://www.bt.dk/politik/minister-fors ... uddannelse
Måske det også var en akademi økonom som skrev den artikkel :lol:
Beskæftigelsesminister Inger Støjberg, skriver hun er uddannet journalist, selv om han aldrig har været tilmeldt en journalistuddannelse. »Falsk varebetegnelse,« siger formand.

Nyt svar