Rum i rum og gummiklodser?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Rum i rum og gummiklodser?

Indlæg af the19thbear »

Hej folk.

Jeg skal til at bygget et tromme-rum i min pavillion-vogn.

Pt har jeg et stort kontrolrum, men vil nu bygget et nyt trommerum i kontrolrummet.

Målet er at trommerne ikke skal kunne høres uden for pavillionen. Inden i selve pavillionens andet rum (kontrolrum), gør det ikke noget hvis man kan høre trommerne (gennem væg etc).

Mht gulvet, vil jeg gerne ha hævet tromme-rummet op fra gulvet i gummiklodser eller lign og så bygge træskelet derpå.
Er der andre fremgangsmåder end gummiklodser?
Jeg er ude efter en "bang for the buck" løsning. Helst så virkningsfuld som muligt, for så lidt penge som muligt.

Jeg tænker at gøre det sålede:

-gummiklodser på gulv.
Derpå bygger jeg et træskelet til selve rummet.
Derefter (inde bag træskelet) 2x gipsvæg+fuge en masse i alle samlinger.

Normalt skulle der jo være 10 cm luft mellem det ene og det andet rum, men her bliver der en del mere (nogle steder over en meter).

Nogle tips? Eller noget jeg har tænkt hel forkert?

Det jeg i første omgang er ude efter, er link til gummiklodser, som jeg kan placere hele rummet på.

Tak:)

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Der findes - ihverfald fandtes de for nogle år siden - nogen rockwool gulvbats, der er beklædt med masonit på den ene side. Ovenpå masonitten kan man så lægge et spånpladegulv elle lignende - bare sørg for, at der er 1 cm luft mellem ydervægge og gulv. Det er stabilt nok til. at du kan bygge et flydende-væg-skelet ovenpå.
Den metode virkede upåklageligt i et studie, jeg var med til at opbygge.
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Til at reducere kontaktenergi skulle Sorbothane være det mest effektive gummi.

Det er lidt dyrt, så I tykkere/større mængder kan du prøve at kontakte nogle producenter direkte måske. Det skal også have en vis tykkelse og størrelse for ikke at komprimeres.

Der findes et firma i DK, der gør sig i den slags produkter, måske du kan finde et alternativ.

https://aag.world/shop/frontpage.html

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey.

Ikke for at stikke en pind i hjulet på dit projekt... Men gulvet er normalt det første sted der bliver sprunget over hvor gærdet er lavest mht. studiebyg. Emnet er nemlig mere komplekst end det lige virker. Og dyrt! Jeg havde selv et ønske om et sådant gulv da jeg skulle lave mit isorum. Men det viser sig at gummi ikke bare er gummi. En "almindelig" komprimeret gummiklods kan sagtens overføre vibrationer. Så det handler om to ting: Hvilken for for gummi (det er her det bliver dyrt), og en ikke alt for upræcis formodning om hvad gulvet og indhold kommer til at veje. Der findes som sagt noget gummi der er meget bedre end andet. Men fælles for det hele er at det har område hvor det opererer optimalt, med hensyn til hvilken vægt det skal bære. Er dit gulv for let, vil hele gulvet gå i sympatisk resonans med den lyd der bliver lavet i det. Aldeles voldsom resonans. Simpelthen fordi at der ikke bliver overført noget energi til gummien. Ganske vist får du noget lydisolering, men det bliver umuligt at lave solide optagelser i sådan et rum. Er rummet for tungt bliver gummien for komprimeret og overfører for mange vibrationer videre. Så hvis du er seriøs med det skal du have styr på nogle tal mht. vægt. Vægt af gulvkonstruktion, plus inventar og eventuelle personer i rummet. og SÅ skal du finde noget gummi der kan arbejde indenfor det område. Men det handler også om hvordan gulvet skal holdes oppe af klodserne. Du kan jo ikke ligge en stor klods inde midt under gulvet. Så du skal finde ud af hvor mange støttepunkter du skal bruge, og hvordan gulvet skal konstrueres, når det ikke er skruet fast i noget. Et almindeligt gulv er jo skruet fast til underlaget. Men du skal jo lave en tømmerflåde som er strukturel stabil i sig selv, og så skal den stå på en passende mængde klodser, i forhold til den del af undergulvet som hviler på klodserne.

Jeg må indrømme at jeg selv endte op med at opgive. Det var meget mere indviklet end jeg havde håbet. Især hvis det skal være ordentligt. Og så fylder det overraskende meget, og er temmelig ufleksibelt når det er færdigt. Jeg endte med at være taknemmelig for et 20cm betonlag som gulv. Men det er der jo ikke ligefrem der hvor du vil bygge.

Så skal du også finde ud af ca. hvilken dæmpning du er ude efter. Der er beregninger for hvor meget dine vægge ca. kommer til at dæmpe hvis du vil sætte 2 eller 3 lag gips op. Og det gælder om at få det hele til at spille sammen. Det nytter ikke at have et gulv med 60db dæmpning, hvis dine vægge kun tager 45db. I netop den forbindelse skal du også finde ud af hvad du vil gøre med døre indtil rummet. Lyddøre er rasende dyre, og det er ikke så mange gør det selv løsninger. Og har du en rigtig god dæmpning i gulv og væg, så nytter det jo ingenting hvis lyder fiser ud af døren, eller dørene skulle man måske sige når vi snakker rum i rum.

Men lad dig nu ikke slå ud. Der er et vildt fedt projekt. Men du skal frem med tegneblokken, regnemaskinen, og tegnedrengen.

Lige en sidenote. Jeg endte op med at lave mine vægge af 4 lag gips, med en membran mellem det 3 og sidste lag. Jeg kan ikke huske hvad produktet hed, men det er en form for green glue. Jeg har vist stadig en halv kasse med de kæmpe tuber hvis du er interesseret. Det er noget svinerri at arbejde med, og du skal fuge helt vildt godt bagefter, for at det ikke begynder at flyde ud af væggen over tid. Det hærder nemlig aldrig. Næsten aldrig i hvert fald. Men det skulle være ret effektivt. Jeg har selvfølgelig ikke prøvet uden det, men der skulle være nok data til at kunne sige at det ikke er hokus pokus

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Puha, ja det lyder ikke fedt:(

Jeg skal ikke bruge super mange penge på det og det lyder som om det er meget kompliceret.

Øv bøv. Jeg lurer lige videre.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja jeg har læst lidt mere og det lader desværre til at du har ret.

Er der andre løsninger til at kunne dæmpe trommer, uden at lave et rum med flydende gulv? (men stadig rum i rum).

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Problemet er, at lyden bevæger sig gennem materialerne. Så du kan lave ligeså meget akustisk regulering du vil, men lyden vil bevæge sig hurtigst og nemt gennem alle kontaktpunkter.

Så uden et ægte rum-i-rummet med flydende gulv og afkobling, så vil det ikke være særlig effektivt.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Ja det er også det jeg tænker selvfølgelig. Men et rum i rum med flydende gulv virker helt uoverskueligt (og meget dyrt, når det er til hobby). Øøøøøøv.

Jeg har læst om at det i nogle tilfælde er bedre med cementgulv. Det skal jeg ha undersøgt nærmere.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Er det udelukkede et spørgsmål om støjdæmpning udadtil eller handler det også om akustik indad til? Hvis man har trommeoptagelser der rent musikalsk er gode, men optagelsesmæssigt er ringe pga. akustik så mener jeg at man kan importere optagelsen ind i Superior Drummer 3 og så kan programmet vist "oversætte" optagelsen og det groove man havde til et MIDI baseret groove hvor jeg tænker man kan producere nøjagtig de trommer man ønsker sig. Men programmeringsarbejdet i den slags kan selvfølgelig være særdeles omfattende. Og det kan også godt være, at jeg tager fejl og overvurderer superioer drummer 3 :). Så det er egentlig dybest set et spørgsmål mere end et svar/hjælp :)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Jeg er meget enig med scamstars indlæg.
Flydende gulv med gummi kræver meget - herunder en stor pengepung og en stor regnestok - helst fra DTU eller lignende.
Bare det at udregne forskellen mellem trykforskellen i kanten, hvor tunge lyd/brand-døre og flere lag gips vejer til i forhold til midten af gulvet hvor belastningen ikke er ligeså høj, kan få mig til at ringe efter en ingeniør. Vi taler jo ikke altid om lineære egenskaber.

Hvis det er fordi du har brug for afkobling af trommesæt, kan du jo altid eksperimentere med at lave en flydende tromme-raiser på det eksisterende gulv. Og ellers vil terræn-batts som gulvisolering tage en del. Men der vil slippe bas ud af alle huller i din konstruktion, med mindre du har “købt rigtigt ind” og bygget tilsvarende.

Og som scamstar også er inde på, så er det jo også et spørgmål om hvor mange dB du ønsker dæmpet?
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Peter F-J skrev: tirs 4. jan 2022 11:21 Er det udelukkede et spørgsmål om støjdæmpning udadtil eller handler det også om akustik indad til? Hvis man har trommeoptagelser der rent musikalsk er gode, men optagelsesmæssigt er ringe pga. akustik så mener jeg at man kan importere optagelsen ind i Superior Drummer 3 og så kan programmet vist "oversætte" optagelsen og det groove man havde til et MIDI baseret groove hvor jeg tænker man kan producere nøjagtig de trommer man ønsker sig. Men programmeringsarbejdet i den slags kan selvfølgelig være særdeles omfattende. Og det kan også godt være, at jeg tager fejl og overvurderer superioer drummer 3 :). Så det er egentlig dybest set et spørgsmål mere end et svar/hjælp :)
I første omgang drejer det sig kun om støjdæmpning udadtil. Derefter kommer der så problemet med akustikken i selve rummet, men har før optaget trommer i meget små rum og så længe man ikke slår hårdt, kan det lyde helt fint.

Jeg ved ikke hvor mange dB jeg ønsker dæmpet.

Opgaven går ud på at jeg bare gerne vil ha "dæmpet så meget som muligt", så jeg kan spille trommer uden at generer naboer.

Rummet har 2 funktioner:

1:Professionelt, hvor jeg sidder og laver musik og lydeffekter til computerspilsprojekter. Som det er pt, er den opgave løst, da jeg sagtens kan sidde og arbejde uden det forstyrrer naboer (divers mix ting over højtalere. Indspilning af synths etc).

2: diverse aftener og nogle dage i weekender her og der, hvor jeg har lyst til at brygge på eget musik. Hertil ville jeg gerne kunne indspille trommer, uden det generer naboer for meget.

Derfor vil jeg gerne ha dæmpet "så meget som muligt" og det tænker jeg kan gøres ved at bygge et rum inde i rummet, i mit tilfælde, et lille rum til trommer. Jeg vil gerne ha 10cm afstand til alle eksisterende vægge(og gulv/loft), da det virker som det gængse at gøre.

Det er jo svært at ha 10cm afstand til det eksisterende gulv, uden at det skal op og flyve på en eller anden måde. Dertil tænkte jeg et flydende/afkoblet gulv af en art.

Måske er det smartere at støbe noget beton i det eksisterende rum og så bygge sit skelet der på? Måske er der nogle helt andre løsninger der er gode?


Tusind tak for indspark igen:)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Den der pavillionvogn du taler om. Kan du ikke lige sætte nogle mål og egenskaber på den?
Står den på hjul eller punktfundament eller?

Læste lige tråden igennem igen og jeg bliver sgu lidt i tvivl om hva vi har med at gøre. Men det er lige før jeg tror at rolands flagskibs eltrommer er billigere i længden.
Men jeg ved jo også godt at det ikke altid er det der er målet.
Men når du skriver at det er en sekundær funktion af lokalet og ikke umiddelbart en der kaster indtægt af sig i forhold til dine andre aktiviteter, kunne det jo være man lige skulle revurdere projektet.

Men først mål og specs på dit rum/pavillion. 😎
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Dette er ca indvendige mål:
Højde ca 230
Længde: ca 711
bredde: ca 274

Selve pavillionen har 3 lange jernbanesvæller (eller lign), som går hele den udvendige længde. En i hver side og en i midten (se tegning).

Den har udvendigt 1,3cm træ. Derefter træskelet der er 10cm tykt med isolering i. Derefter 1,3cm træ indvendigt igen.

Kan af en eller anden grund ikke dele billeder, men kun link?
[edit: pics]
Billede
Billede
[edit slut]
https://ibb.co/m0PF2P8
https://ibb.co/vLdT8YC

Den står på havefliser til slut.

TAAAAK!

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Jeg læste engang op på det samme emne, da jeg gerne ville kunne spille tromme i privatboligen.

Som jeg husker det, så er det med betongulvet, kun når du har et støbt gulv der går direkte i/på jorden. Altså fx som i et kældergulv i en murermestervilla.

Jeg byggede efterfølgende selv sådan et rum i en kælder, og det blev tilpas lydtæt til at jeg kunne spille uden at genere naboerne nævneværdigt. Men det var altså uden flydende gulv, og med to separate konstruktioner direkte forankret i et støbt betongulv.

Det endte med at blive temmeligt dyrt - der skal jo også tænkes på udluftning, strøm osv, og rummet blev så småt at det ikke var nogen udpræget fornøjelse at spille trommer derinde - hverken lydmæssigt eller pladsmæssigt.
Jeg havde nok i virkeligheden være bedre tjent med at bruge et tilsvarende beløb på et topklasse el-sæt - selvom enhver trommeslager jo godt ved, at det overhovedet ikke er det samme.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Giver mening.
Men jeg vil SÅ GERNE undgå et el-trommesæt:) Men forstår også godt hvorfor det giver mening.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Står pavillionen i en baghave, i en garage eller i en stor lagerhal? Og hvor langt er der til de personer/omgivelser/bygninger du gerne vil holde lyden væk fra?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Den står i en baghave. Der er noget i stil med 10 meter på den ene side og 20 meter på den anden, til hver nabos hus.
:)

Default avatar
Jonas G
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af Jonas G »

Brugte bildæk? hvis du kan få dem gratis, og klodse dem op i niveau kan du måske lave noget, hvor effektiviteten står mål med udgift/indsats. Bevares det bilver nok svært at opnå mere end 15-20dB dæmpning og du får måske problemer med resonans i konstruktionen, meeen hvis det er et lille og overskueligt projekt, blir det måske bare sjovt at forsøge at justere til sidst.

Og... så kan det være en fed øvelse at lære sig at spille groovy, men SVAGT på trommerne, ofte lyder det bedre synes jeg og nogle af de bedste trommeslagere jeg har arbejdet med er vildt gode til dette. Men det ved du jo allerede.

Edit: Jeg mener at ha læst at nogen engang har bygget et helt studie med kontrol og live-rum ovenpå bildæk, og det giver ok mening synes jeg. Men så igen man kan også stadig læse om folk der hænger æggebakker op på alle vægge, LOL :-D

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Ok. Så tror jeg du skal glemme alt om gummi klodser og for så vidt også rum i rum. Grunden til man bygger rum i rum, er for at få en inderkasse der ikke kan overfører vibrationer ud til yderkassen. Men der bliver jo alligevel ikke ført nogle vibrationer (eller energi) fra din pavillion ud til naboerne, andet end gennem jorden, og selvfølgelig luften. Du kan sagtens bygge et rum i rummet alligevel, og det vil være mere effektivt end bare at super-lyd isolere. Men du vil stadig få det meste af larmen ud gennem gulvet. Så er det lidt spild af penge og arbejde. Du skal nok koncentrerer dig mere om lyddæmpning og lydtæthed, end på afkobling, som normalt er hovedformålet når man snakker om flydende gulv og gummiklodser og den slags

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jonas G skrev: tirs 4. jan 2022 15:37 Brugte bildæk? hvis du kan få dem gratis, og klodse dem op i niveau kan du måske lave noget, hvor effektiviteten står mål med udgift/indsats. Bevares det bilver nok svært at opnå mere end 15-20dB dæmpning og du får måske problemer med resonans i konstruktionen, meeen hvis det er et lille og overskueligt projekt, blir det måske bare sjovt at forsøge at justere til sidst.

Og... så kan det være en fed øvelse at lære sig at spille groovy, men SVAGT på trommerne, ofte lyder det bedre synes jeg og nogle af de bedste trommeslagere jeg har arbejdet med er vildt gode til dette. Men det ved du jo allerede.

Edit: Jeg mener at ha læst at nogen engang har bygget et helt studie med kontrol og live-rum ovenpå bildæk, og det giver ok mening synes jeg. Men så igen man kan også stadig læse om folk der hænger æggebakker op på alle vægge, LOL :-D
Jeg har hørt de samme ting som dig, men vil gerne vide hvad der er op og ned inden jeg smider tid og lidt penge i det her projekt:)
Og du har helt ret. Trommer lyder generelt SÅ meget bedre hvis man spiller svagt på dem. Gælder faktisk for alle instrumenter tror jeg. Bortset fra banjo. Den skal man bare lade være med at røre ved overhovedet ;)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Scamstar skrev: tirs 4. jan 2022 15:58 Du skal nok koncentrerer dig mere om lyddæmpning og lydtæthed, end på afkobling, som normalt er hovedformålet når man snakker om flydende gulv og gummiklodser og den slags
Jeg tænker bare at uanset om jeg laver et super lyddødt rum, vil der jo komme bas ud gennem gulvet. Og tænker også at der skal lidt afkobling til i gulvet alligevel. Nogle klodser af en eller anden art (måske knudsens kiler) som kan hjælpe bare en lille smule.

Men kom gerne med tanker ang en "midt imellem" løsning:)

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Jeg tror bare du er vild med klodser. du kan sagtens lyddæmpe gulvet. Men en knudsen kile dæmper altså ikke mere end en lægte fra jem og fix

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hehe. Jamen helt Ok. Jeg må se om jeg kan trappe ned på mit klods-forbrug. Så må lægterne frem.
Tak:)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har set nogle spøjse hacks med trommepodier bygget på tennisballs
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

the19thbear skrev: tirs 4. jan 2022 14:49 ...
Kan af en eller anden grund ikke dele billeder, men kun link?
...
Jeg har embedded billederne, håber det er OK. :)

Nyt svar