Købe og lovligt downloade musik?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Købe og lovligt downloade musik?

Indlæg af Briannielsen79 »

Er der nogle steder, man kan downloade musik lovligt? Jeg kan umiddelbart kun finde muligheder for streaming. Men hvis man gerne vil købe numre enkeltvis og have dem liggende på sin computer, hvad gør man så? Før i tiden kunne man købe numre i iTunes, men musikdelen i iTunes er vist lavet til Apple Music. Men kan man stadig købe musik derigennem? Umiddelbart reklamerer de kun med streaming-abonnementer. Jeg er ikke på udkig efter mindre artister. Det er primært de store og kendte numre.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Afhængigt af definitionen på kendte numre:

Bandcamp
Juno Download
Beatport
m.fl.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Det tror jeg næppe du skal satse på kommer igen.

Den tid med (lovlig) download af musik er forbi. De eneste steder hvor den slags tillades er på steder hvor du betaler for at må bruge nummeret - f.eks. til dokumentar eller film - og så koster de flere tusinde kroner pr. licens pr. nummer.

Christoffer I.N nævner selv Bandcamp, men det er vist også for de små/nyetablerede.

Nogle gange kan du være heldig at kunne downloade stykker på Soundcloud, men det kræver at uploaderen har gjort dem tilgængelige for download. Det er meget sjældent.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

mediumaevum skrev: søn 19. dec 2021 21:22 Det tror jeg næppe du skal satse på kommer igen.

Den tid med (lovlig) download af musik er forbi. De eneste steder hvor den slags tillades er på steder hvor du betaler for at må bruge nummeret - f.eks. til dokumentar eller film - og så koster de flere tusinde kroner pr. licens pr. nummer.

Christoffer I.N nævner selv Bandcamp, men det er vist også for de små/nyetablerede.

Nogle gange kan du være heldig at kunne downloade stykker på Soundcloud, men det kræver at uploaderen har gjort dem tilgængelige for download. Det er meget sjældent.
Tror ikke at du har læst eller ved hvad der bliver spurgt til. Det du skriver er rent vrøvl.

Tjek evt Amazon for populær musik

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Peter skrev: søn 19. dec 2021 22:57 ...
Tjek evt Amazon for populær musik
Ah ja!
Er det ikke noget med at Google også sælger musik?

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Godt spørgsmål. Google Play havde engang køb og download af sange mener jeg, men er bange for skidtet er lukket ned til fordel for YouTube Music.

Er man virkelig nødt til at optage det selv fra Spotify eller YouTube? Der findes gratis sites til downloade fra YouTube i hvert fald. Men nu efterspurgt du jo specifikt noget lovligt.

Håber andre kan svare for gad godt selve kunne hive reference tracks direkte ind i mit DAW. Indtil videre har jeg bouncet mit track og uploadet til YouTube Music hvor jeg så kan lytte til det og sammenligne med professionelt materiale. Men det er jo en lidt omstændig work-around.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Gloede lige om iTunes Store på wikipedia, det ser ud til at man stadig kan købe musik der.

Derudover fandt jeg denne liste, hvor der muligvis stadig er nogle brugbare shops imellem. Jeg mente ikke 7digital stadig fandtes...
https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... sic_stores

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Christoffer >>> Gud ja….det kan jeg da godt se. Jeg havde egentlig blot taget det for gode varer, da jeg havde hørt det formuleret som, at iTunes’ musikdel var henlagt til Apple Music. Så det fik jeg selvfølgelig ikke tjekket :redcard:

Peter F J>>>> Præcis. Netop derfor jeg ville kunne hente musikken. Både som reference ift lyd men osse ift direkte at kunne “kopiere” en given sang og lære, hvordan man sætter en sang sammen.

Tak for svar alle :santa:

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Nåh, super - tak for info. Så må jeg hente itunes ned på PC'en igen næste gang :)

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Jeg har lige købt en stak numre hos Apple. No problem. De koster i omegnen af en 10’er stykket.

Jeg kan så ikke lige huske, om det hed iTunes eller Apple Music, men skal gerne tjekke og smide et link, når jeg er ved computeren igen.

Numrene downloader i M4A-format, og så vidt jeg kunne se, var det desværre ikke muligt at købe i bedre kvalitet. Filerne kan konverteres til MP3, når de er købt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er iTunes. Apple Music er streaming.

Jeg køber på iTunes til referencebrug, det er fint nok til det formål.

iTunes downloader i AAC format, pakket i en m4a container.

Der er ingen grund til at konvertere dem til mp3 med mindre man vil have endnu dårligere kvalitet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg skulle købe et nummer på nettet tror jeg at jeg endte hos en musikbutik på Bilkas hjemmeside, efterfølgende købte jeg alt hos iTunes, og i dag har jeg bare Apple Music samt iTunes Match så de også "hoster" alt mit eget tidligere musik.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Mon ikke en butik som HDTracks også giver mulighed for download? Så får du det også i ikke-lossy kvalitet...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, men udvalget er meget begrænset i forhold til iTunes desværre. Ikke mindst hvad gælder dansk musik.

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Holger skrev: man 20. dec 2021 13:33 Jo, men udvalget er meget begrænset i forhold til iTunes desværre. Ikke mindst hvad gælder dansk musik.
Absolut! Det må betragtes som en niche-butik...

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Holger skrev: man 20. dec 2021 08:46 Det er iTunes. Apple Music er streaming.

Jeg køber på iTunes til referencebrug, det er fint nok til det formål.

iTunes downloader i AAC format, pakket i en m4a container.

Der er ingen grund til at konvertere dem til mp3 med mindre man vil have endnu dårligere kvalitet.
Tak for opklaringen :-)

Vidste ikke, det var AAC.

Problemet for mig var, at Metric A/B (reference-plugin) ikke ville genkende m4a - så jeg konverterede til mp3, som den gerne ville æde.
Troede det var samme (lossy) kvalitet :oops:

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

TJJ skrev: man 20. dec 2021 13:59 Problemet for mig var, at Metric A/B (reference-plugin) ikke ville genkende m4a - så jeg konverterede til mp3, som den gerne ville æde.
Troede det var samme (lossy) kvalitet :oops:
Problemet her er, at man konverterer fra ét lossy format til et andet, hvilket svarer til at overspille et kassettebånd til endnu et kassettebånd (for dem, der er gamle nok til at den analogi giver mening). Fejlene ved den første encoding tages ind som kildemateriale i den anden encoding, og dermed akkumuleres fejlene for hver konvertering.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan konvertere fra lossy til WAV eller AIFF (24 bit eller højere) og derfra bruge PCM-filen. Lidt afhængig af hvilket program man bruger, så vil det ikke nødvendigvis koste på kvaliteten.

Hvis det lyder kryptisk med "ikke nødvendigvis", så er det fordi nogle programmer trunkerer direkte til 16 bits (uden dithering) med visse lossy encodede filer, som jo oprindeligt er i floating point.

Det bedste er at bruge et program man ved konverterer korrekt med dithering og til minimum 24 bit fra lossy til PCM, fx Izotope RX.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Bare rolig David; jeg husker bestemt kassettebånd :-D

Jeg har RX, men kun den mest skrabede version og ved ikke, om den kan konvertere.
Jeg prøver ved lejlighed, tak :-)


Nyt svar