Sidechain
Jeg ville alle dage bruge en comp i stedet for, men hvis du virkelig gerne vil gøre det med Pro-G, så send dit Kick til dens sidechain input, slå den eksterne sidechain til inde i plugin'et og brug den gate mode der hedder "Ducking" ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
tror ikke en gate løser noget som ikke kan lade sig gøre med en comp .. (som har "hold" vel at mærke) .. men hvis det virker, så virker det
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
er blevet en sidechain maniac og i gang med at designe mit template... routing osv...
routing i FL er meget tør i forvejen så vil helst sidechaine/dukke transparrent.
@Hippo har du erfaring med at sidechaine med soothe 2?
Har nemlig tænkt mig og sidechaine wet vocals mht. dry vocals med soothe, så de våde (reverb, delay) ikke overskygger clarity i lead vocal
routing i FL er meget tør i forvejen så vil helst sidechaine/dukke transparrent.
@Hippo har du erfaring med at sidechaine med soothe 2?
Har nemlig tænkt mig og sidechaine wet vocals mht. dry vocals med soothe, så de våde (reverb, delay) ikke overskygger clarity i lead vocal
.. men hvorfor tænker du en gate er mere transparent end en comp? Det er to sider af fuldstændig samme sag ..
Jeg vil vove den påstand at du ikke har tænkt det setup igennem, eller også forstår jeg ikke hvad du prøver på.
Hvis du gerne vil holde rum nede under vokalen - men få halerne til at stå frem, så bare sæt en comp på din rumklang (efter selve rummen) og sidechain den med den tørre vokal.
Ideelt set, så sender du til din rum *efter* du har soothet vokalen, da du ellers står med de samme issues på din rumklang som du prøver på at fikse med soothe. Men - hvis du har soothe på en samlet vokal bus, men har brug for forskellige send-levels til din rumklang, så sætter du soothe som første plug på din rumklangs-bus - og laver et send af den tørre vokal *FØR* dit main soothe plugin (dette kræver måske en ekstra bus) til sidechainen på soothe på rumklangen, så den laver samme arbejde som din "main-soothe" før det ryger ind i rumklangen.
Jeg synes det virker som mange krumspring for at løse noget som jeg selv bare ville mixe ud af med standard tools som eq, predelay osv ..
Ellers prøv at beskriv det lidt mere detaljeret; måske misser jeg noget!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
Jeg ville bruge Pro-C 2 til ducking, dvs. external sidechain.
Har du lidt lookahead og evt. en lille smule hold er det meget transparent og hurtigt ind/ud i Pumping/Punch/Bus style.
Tricket er at have lidt lookahead og hurtig attack samt en ret hurtig release og en af de nævnte styles. Så capper du din GR via range til fx 3 dB og sænke threshold indtil GR ikke fluktuerer. Det giver en helt flad GR peak a la hold.
Har du brug for mere clean tid uden at ville forlænge release, så hæv hold, men ellers kan det meste laves helt transparent og uden hold på den beskrevne måde.
Gating med external sidechain er smart til det omvendt, altså at fx åbne for noget timet, ikke det du beskriver her.
Du skal ikke eksternt sidechaine compe de våde vokaler, men derimod bare eksternt sidechain compe selve rumklangens output.
Rumklangs-bus, som du sender en mængde til fra vokal spor:
Insert 1: Rumklang
Insert 2: TrackSpacer (i stedet for soothe 2), keyed til vokalspor, eller bare wideband ext s/c comp i fx Pro-C 2.
Hvis du "sidechainer wet vocals" så comper du også selve vokalerne, hvilket ikke er metoden og vil lyde dårligt/forkert.
kan lige forklare dig mit kredsløb.
har som regel bare 1 lead vokal som er taget fra bedste takes som går ind i acapellabussen og derfra, til masterbussen.
Lead vokalen består af en prl bus + 20 duplikerede post kanaler (de 20 kanaler bruges som effekt, delay, reverb og spoteffekter) hvor samtlige plugins er inkluderet, dvs. jeg har "renset dem" aka. mixet dem så clean som muligt.
Den ene kunne være delay og reverb. Den anden kunne være vocal4doubbler med altiverb. Den tredje kunne være spoteffekter, altså effekter der bliver slået til og slået fra med "fruity balance" hvor jeg fader dem ind med volume og slukker dem igen efterfølgende.
Adlibs og andre ting som harmonier, reverse reverb effekt og samtlige - går direkte ind i acapella bussen.
Nu hvor der er så mange effekter på, som I kan se, er det bedst jeg bruger noget intelligent som i transparent værktøj, til at "dukke" så snart mine lead vokal er på. Når lead vokal er på, så er lead vokal på - lige meget om der er harmonier, adlibs, de 20 effekter som vi snakkede om.
Men spørgsmålet er bare om jeg bør sidechaine lead vokalen til lead vokalen "pre" (er inde i FL Studio).
- altså lead vokalen med al effekter sidechainet ifm. dry vokal - så når dry vokalen popper vil soothe 2 trigger sidechainet og "dukke" effekterne og når dry er færdig kan man høre effekterne delay og reverb osv.
glemte selvf og nævne at alt i fx kanalerne er det "100% vådt" så jeg ikke får dobbelt dry signal...
Giver det mening?
Og @Holgernu brugte jeg lidt tid og skrive og kan se du kom med input, tak for det
Trackspacer er meget situational, bruger den nogen gange især i instrumental fx hvis det er noget farver mixet rigtig meget med mudder i dens karakter, så er trackspacer god. Men til noget light og transparrent føler jeg jeg pro-g og pro mb gør jobbet..
Laser så jeg lige fra en der hed kshmr123.. men pro g gør det for mig
har som regel bare 1 lead vokal som er taget fra bedste takes som går ind i acapellabussen og derfra, til masterbussen.
Lead vokalen består af en prl bus + 20 duplikerede post kanaler (de 20 kanaler bruges som effekt, delay, reverb og spoteffekter) hvor samtlige plugins er inkluderet, dvs. jeg har "renset dem" aka. mixet dem så clean som muligt.
Den ene kunne være delay og reverb. Den anden kunne være vocal4doubbler med altiverb. Den tredje kunne være spoteffekter, altså effekter der bliver slået til og slået fra med "fruity balance" hvor jeg fader dem ind med volume og slukker dem igen efterfølgende.
Adlibs og andre ting som harmonier, reverse reverb effekt og samtlige - går direkte ind i acapella bussen.
Nu hvor der er så mange effekter på, som I kan se, er det bedst jeg bruger noget intelligent som i transparent værktøj, til at "dukke" så snart mine lead vokal er på. Når lead vokal er på, så er lead vokal på - lige meget om der er harmonier, adlibs, de 20 effekter som vi snakkede om.
Men spørgsmålet er bare om jeg bør sidechaine lead vokalen til lead vokalen "pre" (er inde i FL Studio).
- altså lead vokalen med al effekter sidechainet ifm. dry vokal - så når dry vokalen popper vil soothe 2 trigger sidechainet og "dukke" effekterne og når dry er færdig kan man høre effekterne delay og reverb osv.
glemte selvf og nævne at alt i fx kanalerne er det "100% vådt" så jeg ikke får dobbelt dry signal...
Giver det mening?
Og @Holgernu brugte jeg lidt tid og skrive og kan se du kom med input, tak for det
Trackspacer er meget situational, bruger den nogen gange især i instrumental fx hvis det er noget farver mixet rigtig meget med mudder i dens karakter, så er trackspacer god. Men til noget light og transparrent føler jeg jeg pro-g og pro mb gør jobbet..
Laser så jeg lige fra en der hed kshmr123.. men pro g gør det for mig
I Fl Studio ville jeg ducke med en EQ2 der blev styret af en peak controller. Altså en peak controller på det spor der skal styre. En EQ2 på det der skal dukkes hvor hvor en af frekvenserne eller flere er linket til peak controller.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk
www.assrecords.dk
Det jo netop det soothe 2 gør og netop mere præcis. Den fjerner med respekt for de kontra frekvenser der modspiller acapallean med inverse eq settings som gør dem dynamisk og mere præcis, hvor jeg selv kan justere smagen og intensiteten og parametrene
Ja ikke?! Altså samle alle subbusserne fra instrumental delen også smide en klat soothe 2 på og sidehaine ALT der forstyrer lead vokal (bass/trommer, keys/synths/strings)
Men spørgsmålet er bare; skal jeg sidehaine det i "Pre" eller "Post"
Du har nok ret.
Hvorfor vil jeg sidechaine noget pre hvis jeg allerede har en "tør" bus hvor den uafhængig fra våd vokal effekterne, som er sendt videre til andre kanaler.
Altså,
lead bus >
lead >
fruity send >
- (her sender jeg så de "20" duplikerede kanaler, ja 20, så jeg ikke skal renovere projektet hvis jeg nu har mange effekter på)
effekt 1, 2, 3 ... 20 >
effekt bus
- (altså her bliver alle de duplikerede dry signaler NU med effekter og ting på smidt ind i en selvstændig bus, altså effekt bus aka. våd bus)
Nu, vil jeg sidechaine effektbussen aka wet bussen ifm. dry bussen med soothe 2.
Dette er som jeg forstår det, processen for de våde effekter ikke overdøver dry lead vocal.
__________
Nu det lead vokalen ifm. instrumental
Vil man så sidechaine hele lortet :D altså bare gruppehele molevitten i en stor bus ALT tilkoblet til instrumental også bare bruge soothe 2 ?
Hvorfor vil jeg sidechaine noget pre hvis jeg allerede har en "tør" bus hvor den uafhængig fra våd vokal effekterne, som er sendt videre til andre kanaler.
Altså,
lead bus >
lead >
fruity send >
- (her sender jeg så de "20" duplikerede kanaler, ja 20, så jeg ikke skal renovere projektet hvis jeg nu har mange effekter på)
effekt 1, 2, 3 ... 20 >
effekt bus
- (altså her bliver alle de duplikerede dry signaler NU med effekter og ting på smidt ind i en selvstændig bus, altså effekt bus aka. våd bus)
Nu, vil jeg sidechaine effektbussen aka wet bussen ifm. dry bussen med soothe 2.
Dette er som jeg forstår det, processen for de våde effekter ikke overdøver dry lead vocal.
__________
Nu det lead vokalen ifm. instrumental
Vil man så sidechaine hele lortet :D altså bare gruppehele molevitten i en stor bus ALT tilkoblet til instrumental også bare bruge soothe 2 ?
Jeg kender ikke Soothe 2, men kan se det plugin koster mere end FL Studio, det har bare at være klasse!. Man kunne invert mapping formular fra peak controller på de frekvenser man ville kompensere. Eller kontrollere det fra endnu en peak controller. Eller tage det hele ind i patcher og få endnu mere kontrol. Men nok om det. Nu er det bare at få sidechainet igennem.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk
www.assrecords.dk