Vokalmix

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Knord
Medlem
Indlæg: 109
Sted: Kbh

Vokalmix

Indlæg af Knord »

Vanens magt er stor og man får jo lavet sig et workflow med tiden.
Med alle de plugins man efterhånden har, er der voldsomt mange kombinations muligheder omkring sammensætning i kæderne.
Ift. vokal mix er det selvfølgelig smag og behag men jeg synes alligevel der var int. at høre hvordan andres erfaringer er med plugin sammensætning til vokal mix.
Mit eget foretrukne er typisk:
Spor
Waves Ns1- ff eq - ua 1176 - ua teletronix - ua pultec - waves L1.
Bus (hver sin)
Softtube oneknob sat. - waves cl la (parallel comp) - waves H delay basic (64-1) waves trueverb ny room - waves trueverb ny vocal plate - waves H delay basis/ pingpong (8-1)

Håber det gir mening
Kommenter gerne
Hvad er jeres erfaringer ?

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Fed tråd, har selv tænkt på at spørge om noget lignende. Indtil videre arbejder jeg cirka med følgende:

Melodyne (pitch, time, dynamik mv.) -> Nectar 3 (EQ, de-essing, dynamik, saturation) -> og der fra splitter jeg signalet til lidt forskellig parallel processering (diverse soundtoys plugins/presets, herunder echoboys slap delay bl.a.)

Men har faktisk bl.a. savnet et rumklang plugin med gode presets til vokaler så følger lige med her :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Varierer meget pr. vokal. Ikke mindst da mange af de vokaler jeg får ind allerede lyder godt.

Men typisk til en rå vokal har jeg, og nogenlunde i denne rækkefølge (2021):

· FabFilter Pro-Q 3 EQ
· FabFilter Pro-MB, hvis der er brug for dynamisk EQ kontrol, primært de mere brede til medium-snævre problemer
· Waves Renaissance Compressor (evt. 2 stk. serielt, med hver sin indstilling til at nappe hhv. peaks og "meat")
· Tone Projects Kelvin, hvis der er brug for lidt flere overtoner eller exciter-agtig lyd i toppen
· FabFilter Pro-MB som evt. de-esser
· oeksound Soothe 2 til at fixe evt. meget snævre resonanser, men ellers RXer jeg i stedet, hvis det kun er udvalgte steder
· FabFilter Pro-L 2 limiter til evt. at nappe et par enkelte spots, men sjældent nødvendigt pga. den hurtige første comp i kæden

Skal der lidt harmonizer blend på for at hive vokalen ind i mixet og udad i stereobilledet, så hiver jeg ofte fat i en smule Soundtoys MicroShift.

Til reverb bruger jeg gerne Relab Sonsig-A (som er hurtig at indstille), Valhalla VintageVerb, FabFilter Pro-R eller til nogle ting TC Electronic VSS4 HD.

Delays er bare Logics egne + evt. side-chain comp i form af FF Pro-C 2. Alle våde effekter er sat op på busser, naturligvis.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Altså nu gør jeg jo helst, hvad Holger siger, men ok :-D

- Manuel gain-justering. Nogle gange ned på enkelt-ord-niveau. Herunder manuel de-ess, som jeg dog ofte laver til sidst.
- Pro Q3. Farvel bund og farvel til lidt mudder.
- Tuner. Lidt Melodyne på enkelte toner. Eller auto-tuneren i Nectar, som af en eller anden grund lyder mere naturlig og mindre metallisk end alle andre tunere, jeg har prøvet. Problemet er, at den er mega ufleksibel, så det er alt eller intet.
- CLA 1176
- CLA LA-2A
- Aqua Diamond Color EQ 3. Goddag top (boost ved 50k - ja det var 50) og hello high-mid (som regel med den bredeste kurve)
- Waves ren de-esser.
- Måske Soothe 2

- Saturation kan være at tænde for preampen i Diamond Color EQ. Eller sætte Kelvin ind (som jeg dog ikke synes, at jeg kan styre alt for godt endnu).
Jeg har aldrig fundet ud af, hvor i kæden, saturation skal ind. Det varierer lidt, hvor det lyder bedst, synes jeg. Og hvis der er noget på mix-bussen i forvejen kan det desuden blive for meget på vokalen, synes jeg.

Sends til alt muligt.

- Reverb er H-reverb fra Waves, som jeg egentlig er jævnt træt af, men det er, hvad jeg har. Eq før reverb. Nogle gange også Saturn med fuld smadder i et smalt område før reverb.
- Delay er D16 Group Repeater - den er jeg til gengæld fan af.
- Widener, som kan åbne lidt i chorus.
- Parallel compet spor, som jeg ikke rigtig har fundet en god go-to-kæde for - det er trial and error. Indtil videre nok mest error :-)

Og så leger jeg med mange doubles for tiden. Så snart fruen får stemmen igen (hun er oppe på tre-fire ugers hæshed nu :roll: ) skal jeg gerne bekendtgøre, om det er noget, jeg kan få til at fungere.

…. Og når jeg så har rodet med ovenstående så længe, at jeg er blevet døv på det, fjerner jeg det hele og klasker et preset fra Nectar direkte på lead-vokalen i stedet :-D

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

TJJ skrev: tors 16. dec 2021 08:06 Altså nu gør jeg jo helst, hvad Holger siger, men ok :-D

- Manuel gain-justering. Nogle gange ned på enkelt-ord-niveau. Herunder manuel de-ess, som jeg dog ofte laver til sidst.
- Pro Q3. Farvel bund og farvel til lidt mudder.
- Tuner. Lidt Melodyne på enkelte toner. Eller auto-tuneren i Nectar, som af en eller anden grund lyder mere naturlig og mindre metallisk end alle andre tunere, jeg har prøvet. Problemet er, at den er mega ufleksibel, så det er alt eller intet.
- CLA 1176
- CLA LA-2A
- Aqua Diamond Color EQ 3. Goddag top (boost ved 50k - ja det var 50) og hello high-mid (som regel med den bredeste kurve)
- Waves ren de-esser.
- Måske Soothe 2

- Saturation kan være at tænde for preampen i Diamond Color EQ. Eller sætte Kelvin ind (som jeg dog ikke synes, at jeg kan styre alt for godt endnu).
Jeg har aldrig fundet ud af, hvor i kæden, saturation skal ind. Det varierer lidt, hvor det lyder bedst, synes jeg. Og hvis der er noget på mix-bussen i forvejen kan det desuden blive for meget på vokalen, synes jeg.

Sends til alt muligt.

- Reverb er H-reverb fra Waves, som jeg egentlig er jævnt træt af, men det er, hvad jeg har. Eq før reverb. Nogle gange også Saturn med fuld smadder i et smalt område før reverb.
- Delay er D16 Group Repeater - den er jeg til gengæld fan af.
- Widener, som kan åbne lidt i chorus.
- Parallel compet spor, som jeg ikke rigtig har fundet en god go-to-kæde for - det er trial and error. Indtil videre nok mest error :-)

Og så leger jeg med mange doubles for tiden. Så snart fruen får stemmen igen (hun er oppe på tre-fire ugers hæshed nu :roll: ) skal jeg gerne bekendtgøre, om det er noget, jeg kan få til at fungere.

…. Og når jeg så har rodet med ovenstående så længe, at jeg er blevet døv på det, fjerner jeg det hele og klasker et preset fra Nectar direkte på lead-vokalen i stedet :-D
vil du ikke bruge noget som rvox eller pro-g til at gate vokalen med for at tighte den op?
Melodyne vil nok være den første i kæden dernæst autotune

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

samt du kan bare bruge vocal rider fra waves til at gainstage din vokal med. settings som full range + fast

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

er nemlig også i gang med at lave et vokal / mix template med forskellige routinger !

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

ja som @Holger nævner kan man jo bruge Pro-MB til at tighte vokalen yderligere efter pro-g...

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. det eneste tidspunkt hvor *jeg* ville bruge en gate på en vokal er til et eller andet speak, hvor jeg ikke var betalt godt nok til at redigere det i hånden! Der er et utal af nuancer ift. haler og ting og sager der skal tages højde for, som gør det til et lige så stort arbejde at automatisere en gate ordenligt, som det tager at redigere det manuelt ..

EDIT:
Holger nævner desuden ingenting om en gate i den her tråd eller tråden om din template :).
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev: man 13. dec 2021 16:11 · FabFilter Pro-MB som evt. de-esser
Nogen særlig grund til ikke bare at bruge en regulær deesser? Jeg synes, Fabfilters egen deesser gør det helt fint.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

david mondrup skrev: tors 16. dec 2021 16:27
Holger skrev: man 13. dec 2021 16:11 · FabFilter Pro-MB som evt. de-esser
Nogen særlig grund til ikke bare at bruge en regulær deesser? Jeg synes, Fabfilters egen deesser gør det helt fint.
Jeg bruger faktisk også meget ofte Pro-MB som et trin i de-essing, men mere til at "shape" s'erne - ofte at "lysne" dem, så jeg kun dykker den "mørke" del af sibliansen. Så synes jeg resultatet efterfølgende lander bedre når man hælder en "normal" De-Ess'er på ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

melodyne > autotune > eq > vocal rider > gate >pro mb > pro ds > soothe (her finpudser man, og ja man kan bruge RX 9 fx til at fjerne pops, baggrundsstøj og meget ande)

farveladen kommer efter det i ser foroven... clean vokalen ud, derefter pulteq eq og maag eq samt en slat soothe igen. 2 soothes, ja.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Hippo skrev: tors 16. dec 2021 16:26 .. det eneste tidspunkt hvor *jeg* ville bruge en gate på en vokal er til et eller andet speak, hvor jeg ikke var betalt godt nok til at redigere det i hånden! Der er et utal af nuancer ift. haler og ting og sager der skal tages højde for, som gør det til et lige så stort arbejde at automatisere en gate ordenligt, som det tager at redigere det manuelt ..

EDIT:
Holger nævner desuden ingenting om en gate i den her tråd eller tråden om din template :).
til det første: bruger både RX 9 og Pro-G til at tighte vokalen så meget som muligt uden ambiance fra "rummet". R-vox har også gate, men har mere kontrol i Pro-G. Så med andre ord er Pro-G en erstatning for RVox.

til det andet: nej men han nævner Pro-MB som man kan bruge efter Pro-G, for at tighte tíngene op
Senest rettet af michel tors 16. dec 2021 16:51, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

michel skrev: tors 16. dec 2021 15:59 samt du kan bare bruge vocal rider fra waves til at gainstage din vokal med. settings som full range + fast
Vocal rider har jeg prøvet; jeg synes ikke, den fungerer så godt.
Ang. gate forstår jeg ikke, hvad formålet skulle være?

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

TJJ skrev: tors 16. dec 2021 16:49
michel skrev: tors 16. dec 2021 15:59 samt du kan bare bruge vocal rider fra waves til at gainstage din vokal med. settings som full range + fast
Vocal rider har jeg prøvet; jeg synes ikke, den fungerer så godt.
Ang. gate forstår jeg ikke, hvad formålet skulle være?
altså det bare min måde og mixe på.

Jeg går meget op i tightness fra instrumental til vokal delen.
Meningen bag det er et ord: kontrol.
Når man synger skal man ikke høre det "midt i mellem" sangeren. Fx kan det være jeg synger. Når jeg synger en bar færdig, kan man høre rummet og andre ting som bliver boosted med og farvet med. Jeg kan godt lide kontrol og små ting af gangen. Finhakke vokalen som man var en græsk stenhugger. Putter heller ikke compression på vej ind eller inde i lead vokal bussen. Det jeg gør er at jeg prl compressor med cl1b og radiator med q 3 for at smelte noget bund i vokalen med saturation osv.

forestil dig jeg ikke bruger pro-g eller bare RX for breaths og pops clicks... Alt bliver mixet med i processen.. også en som mig der har 10-20 vokal effekter på som i bund og grund er en duplikation er en af "1" lead vokald taget ud fra bedste takes, så bliver alle de 20 andre effekt tracks til lead vokalen også påvirket af det.
lort ind lort ud. tager de her ord meget konsekvent.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

michel skrev: tors 16. dec 2021 17:03
TJJ skrev: tors 16. dec 2021 16:49
michel skrev: tors 16. dec 2021 15:59 samt du kan bare bruge vocal rider fra waves til at gainstage din vokal med. settings som full range + fast
Vocal rider har jeg prøvet; jeg synes ikke, den fungerer så godt.
Ang. gate forstår jeg ikke, hvad formålet skulle være?
altså det bare min måde og mixe på.

Jeg går meget op i tightness fra instrumental til vokal delen.
Meningen bag det er et ord: kontrol.
Når man synger skal man ikke høre det "midt i mellem" sangeren. Fx kan det være jeg synger. Når jeg synger en bar færdig, kan man høre rummet og andre ting som bliver boosted med og farvet med. Jeg kan godt lide kontrol og små ting af gangen. Finhakke vokalen som man var en græsk stenhugger. Putter heller ikke compression på vej ind eller inde i lead vokal bussen. Det jeg gør er at jeg prl compressor med cl1b og radiator med q 3 for at smelte noget bund i vokalen med saturation osv.

forestil dig jeg ikke bruger pro-g eller bare RX for breaths og pops clicks... Alt bliver mixet med i processen.. også en som mig der har 10-20 vokal effekter på som i bund og grund er en duplikation er en af "1" lead vokald taget ud fra bedste takes, så bliver alle de 20 andre effekt tracks til lead vokalen også påvirket af det.
lort ind lort ud. tager de her ord meget konsekvent.
Ah, for at lukke, når der er “helt” stille. Forstået. Det gør jeg manuelt med gain-automation.
Nu vil jeg så heller ikke af med vejrtrækninger og samtlige små menneskelige lyde med mindre det er smask eller click eller sådan noget - jeg hiver dem bare lidt ned manuelt. Ellers bliver de jo ret heftige, når der kommer processering på.

Jeg bruger kun RX til at fjerne clicks, men det er inden mixing.
Senest rettet af TJJ tors 16. dec 2021 17:51, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Gør som regel ikke noget intensivt. Bare en sjat breath kontrol og lidt de-noise med RX før mixing, som du selv nævner også bare kontrollere step by step hvordan man kan gør det mere tight og clean.

Det skal nok komme til at lyde mega effektiviseret senere hen med plugins og reverb og diverse, men det ligesom man kigger på samples. Man kigger på sample-rate (arbejder i 48kHz) så det ikk så smart jeg har 44.1kHz samples) før man begynder overhovedet at mixe.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev: tors 16. dec 2021 16:27
Holger skrev: man 13. dec 2021 16:11 · FabFilter Pro-MB som evt. de-esser
Nogen særlig grund til ikke bare at bruge en regulær deesser? Jeg synes, Fabfilters egen deesser gør det helt fint.
Den kan både omforme (lysne/mørkne) og kan også bruges med uafhængig sidechain, dvs. noget lyst kan bruges til at trigge dæmpning af noget mørk sibilans.

Men ellers bruger jeg meget RX spektral attenuation/rep til at fixe sibilans.

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Kan man egentlig bruge Melodynes sibliance værktøj til at edite vokal optimalt?

Default avatar
michel
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Vejle

Indlæg af michel »

Ja Pro-MB eller C4 er gode til sådan noget med at lysne vokal op også dynamic compress lige inden det bliver for lyst/skarpt

Nyt svar