Flere højtalere til en kilde

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Flere højtalere til en kilde

Indlæg af soduno »

Det her er nok et rookie spørgsmål (kunne ikke lige finde det ud fra en lydmaskine-søgning) :roll: :roll: :roll: :roll:

Jeg har 4 par højtalere, som jeg gerne vil have forbundet til en kilde (eks. en computer).
Der er den klassiske Mackie Big Knob, men vil hellere have noget andet, som også kan udvides nemt til flere højtalere.

Kan man på en eller anden måde undgå at route højtalerne sammen (serie)?
Vil næsten hellere have dem samlet i et input via en enhed/rack/monitor-control el. lign.

Skal kunne styre højtalerne hver i sær relativt nemt fra enheden (uden at skulle om bag den enkelte højtaler hver gang).

Edit: Kiggede lidt på den her - nogle der har erfaringer?:
https://www.thomann.de/dk/the_t.racks_fir_dsp_408.htm
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hey soduno.

Jeg var lige i gang med at skrive en laaang smørre :)

Men måske var det en god ide at du kom med nogle flere detaljer.

Er det til studiebrug, eller et andet form for setup? Hvilke sæt højtalere skal du bruge dem med? Er der en sub? Hvilket lydkort har du, eller har du planer om at købe? Hvad er dit budget?

Umiddelbart vil jeg sige at du løser mange problemer ved at gå ned til 3 sæt højtalere. Skal du op i at kunne skifte mellem 4 sæt eller mere, bliver det nok meget dyrt. Ud fra min gældende viden om hvad der er på marked.

Men det er ud fra den betragtning at du skal bruge en traditionel monitor kontroller, ala den mackie big knop du nævner. Men der er også en del på marked der mere fungerer som en form for højtaler distribution, som den thomann ting du linker til. Dbx driverack er nok en af de allermest brugte. Men det er strengt taget mere til PA brug, og det meste af det er digitalt. Det vil sige at du skal bruge en digital udgang på dit lydkort. Det kan være en fordel, men ikke hvis du har et rigtigt godt audio interface, fordi der har du i forvejen betalt i dyre domme for de digital til analog konvertere, som du så ikke kommer til at bruge alligevel. De fleste hardcore studie hoveder kunne nok ikke drømme om at sætte den slags foran deres dyre studie monitors, men det kommer jo an på med hvilket gear det skal bruges, og hvad budgettet er.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg bruger en 2400 Audio Imperium monitor controller.

Der får du 3 x stereo out, kan udvides op til 8 x out i 2U udgaven.

Modsat den dims du linker til på Thomann, så ændrer Imperium ikke på lyden. Den er passiv, har ingen AD/DA & ingen DSP i lydkæden, og er 100% softwarestabil.

Imperium er lidt dyrere, men til gengæld er den dansk og kvalitet, der holder værdien i mange år.

Imperium kan fjernstyres fra en telefon eller tablet. Det er smart, hvis du vil sidde lidt fra dit setup, fx i en sofa.

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Scamstar skrev: søn 5. dec 2021 22:45 Hey soduno.

Jeg var lige i gang med at skrive en laaang smørre :)

Men måske var det en god ide at du kom med nogle flere detaljer.

Er det til studiebrug, eller et andet form for setup? Hvilke sæt højtalere skal du bruge dem med? Er der en sub? Hvilket lydkort har du, eller har du planer om at købe? Hvad er dit budget?

Umiddelbart vil jeg sige at du løser mange problemer ved at gå ned til 3 sæt højtalere. Skal du op i at kunne skifte mellem 4 sæt eller mere, bliver det nok meget dyrt. Ud fra min gældende viden om hvad der er på marked.

Men det er ud fra den betragtning at du skal bruge en traditionel monitor kontroller, ala den mackie big knop du nævner. Men der er også en del på marked der mere fungerer som en form for højtaler distribution, som den thomann ting du linker til. Dbx driverack er nok en af de allermest brugte. Men det er strengt taget mere til PA brug, og det meste af det er digitalt. Det vil sige at du skal bruge en digital udgang på dit lydkort. Det kan være en fordel, men ikke hvis du har et rigtigt godt audio interface, fordi der har du i forvejen betalt i dyre domme for de digital til analog konvertere, som du så ikke kommer til at bruge alligevel. De fleste hardcore studie hoveder kunne nok ikke drømme om at sætte den slags foran deres dyre studie monitors, men det kommer jo an på med hvilket gear det skal bruges, og hvad budgettet er.
Geniale forslag, og tusind tak for de gode råd :-) . Ja, det var måske også en idé at uddybe det hele lidt bedre- hermed:

Min drøm er at lave et lækkert setup hvor det er nemt at skifte mellem højtalere og monitorere på de enkelte (helt fint på stereo pair basis).
Mit setup kommer i sidste ende til at bestå af:

- et fuldvoksent pa anlæg (2x 15" + 1x sub)
- 2x krk højtalere + 1x krk sub
- 2x dynaudio højtalere

Så ud fra specifikationerne er det ikke et kæmpe high-end budget jeg kører på, men målet er blot at have god lyd og nemt kunne styre højtalerne.
Da lige pt. er det noget kage da jeg ikke rigtig kan styre dem individuelt m.m.

Jeg har 2x m-audio proffire lydkort som jeg har adat'et sammen til RME (den lille sjover med 4x adat stik- kan ikke huske hvad den hedder) , og tænker derfor at smide mixet fra RME i input på netop den DBX enhed jeg linkede til. Det fede jeg så på DBX var at der var flere inputs, hvilket giver mening da jeg nogle gange bruger min bærbar mac/telefon uafhængigt af mit daw til bare at høre musik på.

Så alt i alt. Jeg har ikke behov for en dyr converter, da det er på hobby plan jeg laver musik.
Men er det helt dumt det jeg har gang i? For jeg er bestemt lydhør over for bedre forslag :)

- Ønsker PA'et som en enhed
- krk top højtalerne som en enhed
- krk sub som en enhed
- dynaudio som en enhed

(håber det giver mening, i forhold til at kunne mixe "hver højtaler")
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Holger skrev: søn 5. dec 2021 22:56 Jeg bruger en 2400 Audio Imperium monitor controller.

Der får du 3 x stereo out, kan udvides op til 8 x out i 2U udgaven.

Modsat den dims du linker til på Thomann, så ændrer Imperium ikke på lyden. Den er passiv, har ingen AD/DA & ingen DSP i lydkæden, og er 100% softwarestabil.

Imperium er lidt dyrere, men til gengæld er den dansk og kvalitet, der holder værdien i mange år.

Imperium kan fjernstyres fra en telefon eller tablet. Det er smart, hvis du vil sidde lidt fra dit setup, fx i en sofa.
Fantastisk. Og det er ikke en gang fordi det er så galt mht. prisen. Jeg så lige dit review på enheden. Mht. det du fortæller om angående støj, giver det bestemt stof til eftertanke og overvejelse (som jeg slet ikke havde tænkt over)

En ting jeg studsede lidt over. Hvordan fungerer det med at afspille/vælge flere højtalere på en gang?
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil aldrig anbefale at vælge flere højttalere på én gang, da det altid vil lave mere udfasning akustisk i rummet/dine ører.

Måske kan du køre en sub parallelt på, men det bør optimalt set gøres med delefilter osv. da der ellers også vil opstå udfsning.

På Imperium kan du bruge "parallel output" til at bruge to outputs på samme tid, men jeg vil ikke anbefale det til at spille ud af to sæt højttalere på samme tid.

I det hele taget er det ikke så nødvendigt med mange forskellige sæt højttalere. Brug hellere tid og penge på akustikken og at lære et enkelt sæt godt at kende. Så er det slet ikke nødvendigt at bruge flere forskellige sæt, da det ene sæt + god akustik fortæller dig alt du har brug for.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Holger skrev: man 6. dec 2021 10:18 Jeg vil aldrig anbefale at vælge flere højttalere på én gang, da det altid vil lave mere udfasning akustisk i rummet/dine ører.

Måske kan du køre en sub parallelt på, men det bør optimalt set gøres med delefilter osv. da der ellers også vil opstå udfasning.

På Imperium kan du bruge "parallel output" til at bruge to outputs på samme tid, men jeg vil ikke anbefale det til at spille ud af to sæt højttalere på samme tid.

I det hele taget er det ikke så nødvendigt med mange forskellige sæt højttalere. Brug hellere tid og penge på akustikken og at lære et enkelt sæt godt at kende. Så er det slet ikke nødvendigt at bruge flere forskellige sæt, da det ene sæt + god akustik fortæller dig alt du har brug for.
+1

Jeg er lidt interesseret i hvorfor du vil skifte til et PA sæt under checket?
Forskelligt PA, placering og lokale spiller jo meget ind på resultatet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Hald skrev: man 6. dec 2021 12:21
Holger skrev: man 6. dec 2021 10:18 Jeg vil aldrig anbefale at vælge flere højttalere på én gang, da det altid vil lave mere udfasning akustisk i rummet/dine ører.

Måske kan du køre en sub parallelt på, men det bør optimalt set gøres med delefilter osv. da der ellers også vil opstå udfasning.

På Imperium kan du bruge "parallel output" til at bruge to outputs på samme tid, men jeg vil ikke anbefale det til at spille ud af to sæt højttalere på samme tid.

I det hele taget er det ikke så nødvendigt med mange forskellige sæt højttalere. Brug hellere tid og penge på akustikken og at lære et enkelt sæt godt at kende. Så er det slet ikke nødvendigt at bruge flere forskellige sæt, da det ene sæt + god akustik fortæller dig alt du har brug for.
+1

Jeg er lidt interesseret i hvorfor du vil skifte til et PA sæt under checket?
Forskelligt PA, placering og lokale spiller jo meget ind på resultatet.
Nok også en vigtig viden :).

Det er fordi det er et kombineret øvelokale/studie. Hvor jeg en gang i mellem skifter højtalere. Hvis jeg har brug for Max output er det pa, eller blot mix er det studie højtalere
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Det vil nok klart være en fordel at sætte suben på samme output som et af højtaler sættene. Som Holger taler om er det for at undgå at suben overlapper nogle af de dybe frekvenser som monitoren kan gengive. På de fleste subs er der et filter på den udgang som går videre ud i højtalerne. Det filter sørger for der ikke bliver lukket de helt dybe frekvenser ud til dine monitors. Så lad os sige at dine monitors kan spille fra 50hz og opefter. Men suben kan måske spille op til 150hz. Så har du et overlab fra 50 til 150 hz, som kommer til at lave voldsom ballade. Så sørger det føromtalte filter for kun at lukke lyd over 150hz ud til dine monitors, og så er der ikke ballade med dine frekvenser. På nogle subs er filteret fast for eksempel på 60, 80 eller 100hz, og på andre er det variabelt. Men det vil altså sige at suben skal sættes op til at spille med højtalerne. På nogle subs (blandt andet nogle af krk's) er der så en bypass funktion. Det vil sige at du kan slukke for suben og gå udenom det filter, og igen give dine monitors de dybe frekvenser tilbage, selvom de sidder tilsluttet suben. Så har du en velfungerende sub on/off funktion. Men altså kun med et sæt monitors.

Det vil så nok i dette tilfælde sige at du har 1:krk højtalere og sub 2:dynaudio monitors 3:PA live højtalere

Så er du samtidig nede på 3 sæt, som gør det lettere at finde en god monitorkontrol

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Angående et konkret bud på en kontrol, så er det her nok noget af det billigste jeg selv ville købe.
https://www.thomann.de/dk/audient_nero.htm

En ting der er værd at tage med er det potentielle problem med kabelføring. Køber du en mindre enhed du har foran dig, skal alle kablerne jo føres fra enheden, og ud til højtalere og sub. Det kan godt blive en hel del kabler at have gående ind og ud, lige der på bordet foran dig, hvor du typisk vil have en monitor kontrol stående. Så er der rack løsningen, hvor det hele er gemt væk i en kasse som du kan have gemt lidt bedre af vejen. De fleste af dem har så en lille remote du kan bruge at have på bordet istedet, som så styrer racket.

Den Holger linker til ser topfed ud, men det er jo en del at skulle betale for at kunne skrue op og ned for lyden. Men i forhold til features og kvalitet er den fantastisk super billig. Men måske overkill til det lille amatør studie.

Et populært bud på en budget rack monitor kontroller er sådan en fætter her:
https://www.thomann.de/dk/presonus_cent ... n_plus.htm

Det skal siges at jeg selv har haft en presonus central station, og solgte den igen, da jeg syntes at den påvirkede min lyd for meget. Men det var så den tidligere model, og jeg har læst mig til et par steder, at presonus skulle have arbejdet med netop dét i den seneste 'plus' model. Der er tilmed nogle der skriver at den lyder MEGET bedre end den gamle
Senest rettet af Scamstar man 6. dec 2021 18:16, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Scamstar
Medlem
Indlæg: 312
Sted: København

Indlæg af Scamstar »

Hvis jeg skal tage udgangspunkt i mit eget setup, så har jeg lyd ud til mit liveroom, via to andre udgange på mit audio interface. Det vil sige at jeg har mit main L/R ud til min monitor kontrol, og så et andet sæt L/R ud til mine "PA højtalere". De har så deres egen lille monitor kontrol, som jo så bare er super simpel, fordi den kun er til et enkelt sæt højtalere. Den er så ikke nær så high end som min main monitor kontrol, men faktum er at den lyd du får ud af PA højtalere er rimelig smadret i forvejen, selv når du sammenligner med bare et sæt middelmådige studie monitors. Det er jo mere til, som du selv siger, at få lyden ud i rummet og for at få den live fornemmelse. Men hvem ved - det kan jo være at du har brugt 50.000 på dine PA højtalere. Så ville det nok være en dårlig løsning. Det fede ved den løsning er at så har du ligepludselg kun to sæt studie monitors (det ene med sub) som du skal holde styr på. Og så kan du nøjes med at købe sådan en her:
https://www.thomann.de/dk/heritage_audi ... #bewertung
Du skal jo så også have en lille crap monitor kontrol til dit PA, men det er så det jeg mener er mindre vigtigt. Og så kan du samtidig bruge både dine studie højtalere og PA højtagere samtidig. Hvorfor du skulle have brug for det kan jeg ikke lige regne ud. Jeg har mit setup på den måde fordi jeg har højtalere i to forskellige lokaler. Så de kan fint spille samtidig uden at lave problemer.

Nyt svar