Meta-materialer (kan f.eks. bruges til lydregulering)

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Meta-materialer (kan f.eks. bruges til lydregulering)

Indlæg af tomcat »

Oaky, det er ikke længere en Brækkende Nyhed –– indenfor i al fald de seneste to år har der været små pip omkring disse nye materiale-typer. Som f.eks. kan have den egenskab at dæmpe lyd. Altså UDEN at placere en lufttæt barriere (f.eks. mur, lukket dør eller andet) mellem lytteren og lydkilden.

Det lyder stadig som ren trolddom i mine øren. Hvilket er godt.
I al fald, det er skægt at følge fænomenet lidt.


en klassisk forklaring af det grundlæggende fysiske princip




En demo



Samt en nyere artikel, maj måned.
Acoustic metamaterials manifest properties unachievable in bulk materials. One such property goes by the colorful name of rainbow-trapping: the ability to absorb sound perfectly and simultaneously over a wide range of frequencies.
https://physicstoday.scitation.org/do/1 ... 511a/full/

______________________
Og her en ældre artikel
What are metamaterials and how do they work?
A metamaterial is an artificially structured material that is able to exhibit extraordinary electromagnetic properties not seen, or available, in nature.

https://interestingengineering.com/3-ac ... know-about
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hvor kan jeg købe det og hvor mange dollars koster det?!! (Skal nok lige vente 10 år før det kommer i normal produktion).

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Vi leger også med meta på mit arbejde, selv om vi bruger det til at manipulere lys frem for lyd.

https://www.nilt.com/technology/metalenses/
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev: tirs 30. nov 2021 18:13 Vi leger også med meta på mit arbejde, selv om vi bruger det til at manipulere lys frem for lyd.

https://www.nilt.com/technology/metalenses/
Må være et spændende felt at arbejde i /med. Klart interessant for briller, dykkerbriller, skibriller og tyve andre ting, jeg lige kan tænke på.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

Der er noget i det her der sikkert gemmer på fysik så avanceret jeg ikke kan følge med, men så vidt jeg forstår eksemplet med den optiske linse ligner det jo mere en videre udvikling af kompositmaterialer, men er det et spørgsmål om det komposittes størrelse (tæt på nanoteknologi)?
At bruge forskellige materialer til at regulere lyd med via deres indvirkning på lydens hastighed, er jo faktisk det vi gør hver gang vi laver en porøs absorbent. Så der må være noget andet på spil.

Det viste eksempel på lyddæmpning er jo sejt, men udmærker sig jo også ved at der er tale om 1) en konstant støjkilde (absorbenten kan tunes) 2) et relativt stramt udformet fysisk område for udbredelse (et rør)

Jeg har svært ved at se den praktisk adaptering ved lyddæmpning i et studie, men til waveguides på højtalere og basrefleksporte burde der være et kæmpe potentiale. Og så selvfølgelig noget futuretech med aktiv støjdæmpning og variable metakonstruktion på udluftning - i forlængelse af eksemplet.
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har overhovedet ikke dyrket metamaterialer i forbindelse med lyd, men lys gør jeg en del i. Her laver man simpelthen en overflade (500-1000 nanometer tyk) med varierende densitet af materiale, med højt brydningsindex (hvor lys bevæger sig langsomt)

På Elektronmikroskopbilledet her
Billede

ser man silicium søjler - store og små med store og små mellemrum - silicium har brydningsindex ~3.5, den omkringliggende luft har 1, så i områder med høj densitet har man et højt effektivt brydningsindex (lys bevæger sig langsomt) og der hvor der er lavere densitet er der lavere effektivt brydningsindex.

Man bemærker i øvrigt, at der er et meget skarpt skifte fra lav til høj densitet - Det er samme princip som en refraktiv fresnellinse.

Og det er ægte nanoteknologi - De mindste søjler på billedet har en diameter på 100 nanometer og er 500 nanometer høje.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar