Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Re: Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 1. dec 2021 16:05
mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 14:39
Hugo skrev: ons 1. dec 2021 14:00 Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist 8-)
Problemet er, at kristendoms/religionsundervisning ikke tager fat i de egentlige historier.

F.eks. er "Det Røde Hav" oversat forkert på dansk. Det er ikke "Det Røde Hav". Det er "Sivhavet". Da "Moses" skilte vandene var det ikke ved det vi kender som "Det Røde Hav" det skete, men en vindretning ved et sivhav som stod på den rigtige måde, som gjorde at vandet trak sig tilbage.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yam_Suph

Om man tilskriver vindretningen guds magt eller simpel videnskab, er sådan set underordnet. Det vigtige er her ikke at bruge forkerte oversættelse af hebræisk, aramæisk, græsk eller latin.

Kristendomsundervisning tager alt for ofte udgangspunkt i den danske/engelske udgave af Bibelen, og ignorerer fuldstændigt den historiske kontekst og rette oversættelse af de oprindelige skrifter - som ellers ville kunne opklare en del misforståelser.

Hvis man mener at børn er for unge til at forstå den slags, skal man efter min mening lade religionsundervisning være for voksne. Det er nok også bedst.
Men hvis lytteren udemærket ved at det er BS, hvad er så problemet?

Skal vi også forbyde brødrene grimm eventyr, fordi de ikke er oversat 100% korrekt fra de originale versioner?
Jeg taler ikke om at forbyde noget. Jeg ved godt at historier "bare" skal læses som historier, og at de ofte har en morale der er lærerig.

Det er iøvrigt selv min holdning til legender/myter.

Men hvis man ønsker at give folk den korrekte forståelse som et værk er tiltænkt som, bør man efter min mening enten oversætte bedst muligt, alternativt at indsætte forklarende noter i det oversatte værk - helst begge dele.

Men religiøse betragter deres bøger så hellige, at end ikke forklarende noter i deres oversættelse må komme med.
Og så er spørgsmålet, hvorfor de har valgt at helliggøre oversættelse uden forklaringer, fremfor en med.

Noget helt andet er også, hvorfor de har valgt at en dansk oversættelse af Biblen er at betragte som lige så hellig, som den oldgræske eller hebræiske. Når man oversætter noget, forvansker man det også. Dermed må deres hellige bøger betragtes som forvanskninger.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Beklager, jeg tror jeg forvirrede mig selv her; det handler om udveksling af holdninger.

Jeg er der, hvor jeg tror jeg kan sige at jeg lever efter det værdi-kodeks der følger med kristendom-pakken. Jeg kører ikke hele pakken, men en form for custom udgave hvor jeg tager de komponenter der giver mening. Men mere i en praktisk, end en spirituel forstand. At nogle fork’er pakken og ting går tabt i nye releases gør mig ikke det store.

Medlemsavatar
Zolon
Medlem
Indlæg: 49
Sted: København S

Indlæg af Zolon »

Mike-air skrev: ons 1. dec 2021 16:50 Jeg er der, hvor jeg tror jeg kan sige at jeg lever efter det værdi-kodeks der følger med kristendom-pakken. Jeg kører ikke hele pakken, men en form for custom udgave hvor jeg tager de komponenter der giver mening.
Ditto! Jeg har f.eks. aldrig begæret min næstes hus, hans hustru, hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel. Og jeg har heller ikke myrdet nogen...endnu. :dollargrin:

Men jeg kan mærke, at jeg har det lidt stramt over at det stadig hedder "kristendomskundskab". Det lugter lidt af indoktrinering - og det kan da aldrig være folkeskolens opgave. Troede faktisk at man for længst havde omdøbt det til "religions-undervisning", og dermed underviste bredt om diverse religioner.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

LarsRøv skrev: ons 1. dec 2021 11:17 mener jeg at de 10 bud er 10 gode bud på at skære helt ind til benet på hvad sameksistens skal understøttes af
Ja, det er helt essentielle ting. Specielt de 3 første:

1. Du må ikke have andre guder end mig
2. Du må ikke misbruge Herren din Guds navn
3. Du skal holde hviledagen hellig

:-D

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

v4 Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
v5 Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig
Fandt lige den her ældre oversættelse. Vers 4 minder lidt om det med Muhammed tegninger som er et no-go.

I vers 5 er han sq da en virkelig giftig satan (lynnedslag) :rip:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Zolon skrev: ons 1. dec 2021 18:22 Troede faktisk at man for længst havde omdøbt det til "religions-undervisning", og dermed underviste bredt om diverse religioner.
Ja, det gjorde jeg også. Det havde stemt ganske fint overens med mine egne værdier.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: ons 1. dec 2021 18:56
v5 Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig
Fandt lige den her ældre oversættelse. Vers 4 minder lidt om det med Muhammed tegninger som er et no-go.

I vers 5 er han sq da en virkelig giftig satan (lynnedslag) :rip:
Tjaaa, på den anden side, hvis du har rent mel i posen hvad er så problemet :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

@DUBTEMPLE
øhh, ikke andet end at så skal mine oldebørn lide under at jeg ikke bryder mig så meget om Vorherre. Selvfølgelig er det noget vås, men tankegangen...
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: ons 1. dec 2021 20:43 @DUBTEMPLE
øhh, ikke andet end at så skal mine oldebørn lide under at jeg ikke bryder mig så meget om Vorherre. Selvfølgelig er det noget vås, men tankegangen...
Det er jo lidt ala de tunge kommunist-stater. Jeg ved at det var sådan i Kina når et familie medlem stak af til vesten.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du må gerne ikke have en gud!
Du må gerne bruge herrens navn, vorherre til himmelhest!
Du skal ikke arbejde når du skal danse!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Egentlig så er diskussionen mig ligegyldig. Jeg er ikke troende, faktisk nok mest ateist, men alligevel har jeg ikke meldt mig ud af folkekirken, men når jeg så ser holdninger og synspunkter som nedenfor, kommer jeg alligevel til at synes at Richard Dawkings er lidt for blødsøden og slet ikke går hårdt nok til de religiøse.

Vi lever i et land med religionsfrihed og fri for diskriminering (det er slet ikke det samme som forskelsbehandling), men Khader er god nok - den fine mand.
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/dete ... hun-kender
Senest rettet af Pastorius ons 1. dec 2021 21:18, rettet i alt 1 gang.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 1. dec 2021 21:10 Vi lever i et land med religionsfrihed og fri for diskriminering (det er slet ikke det samme som forskelsbehandling), men Khader er godt nok - den fine mand.
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/dete ... hun-kender
Hahaha. Ja, han er sku en hyggelig fætter.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 1. dec 2021 21:18
Pastorius skrev: ons 1. dec 2021 21:10 Vi lever i et land med religionsfrihed og fri for diskriminering (det er slet ikke det samme som forskelsbehandling), men Khader er godt nok - den fine mand.
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/dete ... hun-kender
Hahaha. Ja, han er sku en hyggelig fætter.
Marie Krarup burde dømmes efter §266b. Det er rendyrket racisme.

Der findes gode kristne, jøder, muslimer, og idiotiske kristne, jøder og muslimer, ligesom der findes gode ateister og idiotiske agnostikere. Og omvendt.

Man kan ikke skære alle over én kam. Man skal give alle en fair chance.

Der er muslimer der påstår at visse af deres landsmænd "ikke er rigtige muslimer", ligesom der findes millioner af kristne, der nægter at kalde andre kristne for kristne. Og der findes ligeledes ateister, der ikke mener at andre ateister er ateister.

No True Scotsmand-argumentet er en logisk fejlslutning. Og den er giftig.

Men behøver vi et prædikat at sætte i panden på os selv og hinanden?

Jeg tilhører menneskearten. Men nogle gange føles det som om, jeg er landet på den forkerte planet...

Billede

Jeg selv, nyder både svinekød, øl, vin, mellemøstlig mad, asiatisk mad, nordamerikansk, sydamerikansk og engang imellem også dansk mad.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror ikke du finder mange her inde der er uenige. Men bliver det ikke lidt kedeligt hvis vi hele tiden bare skal udveksle holdninger? Kunne man ikke upp'e diskussionen et notch og diskutere nogle lidt mindre indlysende ting.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 16:35 ... hvis man ønsker at give folk den korrekte forståelse som et værk er tiltænkt som, bør man efter min mening enten oversætte bedst muligt, alternativt at indsætte forklarende noter i det oversatte værk - helst begge dele.

Men religiøse betragter deres bøger så hellige, at end ikke forklarende noter i deres oversættelse må komme med.

Det er ganske almindeligt, hvis du tager en ganske almindelig dansk Bibel, at der er en del fodnoter rundt omkring i Bibelen, med den slags kommentarer... Det er ikke ualmindeligt med fodnoter, der f.eks. lyder a la "mangler i de ældste håndskrifter", "mangler i visse håndskrifter", "visse håndskrifter lyder...", osv... Dette er helt almindeligt blandt meget religiøse typer kristne.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvad du baserer din påstand om det modsatte på?

Det er heller ikke ualmindeligt, at meget religiøse typer kristne har bøger, opslagsværker osv., der giver uddybende forståelse for forskellige oversættelsesmuligheder fra originalsprogene. Og tilsvarende bøger der giver historisk og kulturel baggrundsviden til bedre at kunne forstå og tolke skrifterne i forhold til den tid og sammenhæng, som de er skrevet i. Og det er ikke ualmindeligt i stærkt religiøse kristne kredse, at den slags af og til indgår i forkyndelsen fra prædikestolen.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 10:18 Da jeg gik i folkeskole hed det Kristendomsundervisning. Det var i 90'erne.
Dengang prædikede de. Ihvertfald stod læreren ved tavlen og fortalte om Moses som skilte vandene, som om det var historieundervisning og faktuelle kendsgerninger.

Min oplevelse i folkeskolen var helt anderledes. Jeg mindes ikke nogen lærer i folkeskolen, der underviste i Bibelen på en forkyndende måde. (Det var i 80'erne og 90'erne).

Apropos kristendomsundervisning i folkeskolen, så er der særligt én episode, der står fuldstændigt klokkeklar i min erindring nu mange år efter. (Ja det er lidt off-topic, men den er hylende morsom, så I får den lige): Lærerinden læste en bibelfortælling op, og vi skulle så sidde og tegne imedens. Efter oplæsningen var der en pige, der havde tegnet Vorherre med en stol ovenpå hovedet. Lærerinden bad hende forklare... Jo, sagde pigen, lærerinden havde jo læst noget om at "stole på Gud..." :lol: Lærerinden var så tilfældigvis også vores dansklærer, så pigen fik lige en lektion i dansk der også :lol:

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Hugo skrev: ons 1. dec 2021 20:43 @DUBTEMPLE
øhh, ikke andet end at så skal mine oldebørn lide under at jeg ikke bryder mig så meget om Vorherre. Selvfølgelig er det noget vås, men tankegangen...

Du kunne også vælge at opfatte gude-direktiverne således:

Hvis ikke du vågner spirituelt set (i Biblen hedder det vist frelse) vil du blive ved med at dyrke de tomme værdier, dvs. egoet i dets mange former - eller tilbede andre (falske) guder om du vil. Som for eksempel penge, anseelse, magt og alt det andet tillokkende ego-foder.
Og hvis du ikke er dig dette ansvar bevidst, giver du lortet videre til dit afkom. Både i kraft af dine værdier og medfølgende misforståede succeskriterier for tilværelsen og i kraft af den havarerede klode og menneskehed, som du direkte eller indirekte er med til at udpine i jagten på komfort og profit etc.

Engang kaldtes det arvesynden, i dag kaldes det social arv. Same shit - nye tider.
Et andet sprog til en anden tid.

Vi er blevet klogere siden (intellekt), men samtidig uendeligt meget dummere (visdom). Og i stedet for at søge at øge vores kollektive bevidsthedsniveau går vi for eksempel op i, hvor Moses og Egypterne havde vandkamp (en anden fortælling som ikke behøves at opfattes bogstaveligt).

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

TJJ skrev: tors 2. dec 2021 06:55
Hugo skrev: ons 1. dec 2021 20:43 @DUBTEMPLE
øhh, ikke andet end at så skal mine oldebørn lide under at jeg ikke bryder mig så meget om Vorherre. Selvfølgelig er det noget vås, men tankegangen...

Du kunne også vælge at opfatte gude-direktiverne således:

Hvis ikke du vågner spirituelt set (i Biblen hedder det vist frelse) vil du blive ved med at dyrke de tomme værdier, dvs. egoet i dets mange former - eller tilbede andre (falske) guder om du vil. Som for eksempel penge, anseelse, magt og alt det andet tillokkende ego-foder.
Og hvis du ikke er dig dette ansvar bevidst, giver du lortet videre til dit afkom. Både i kraft af dine værdier og medfølgende misforståede succeskriterier for tilværelsen og i kraft af den havarerede klode og menneskehed, som du direkte eller indirekte er med til at udpine i jagten på komfort og profit etc.

Engang kaldtes det arvesynden, i dag kaldes det social arv. Same shit - nye tider.
Et andet sprog til en anden tid.

Vi er blevet klogere siden (intellekt), men samtidig uendeligt meget dummere (visdom). Og i stedet for at søge at øge vores kollektive bevidsthedsniveau går vi for eksempel op i, hvor Moses og Egypterne havde vandkamp (en anden fortælling som ikke behøves at opfattes bogstaveligt).
Holy sjit. Det fik mig lige til at tænke lidt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mr. Soundman skrev: tors 2. dec 2021 02:04
mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 16:35 ... hvis man ønsker at give folk den korrekte forståelse som et værk er tiltænkt som, bør man efter min mening enten oversætte bedst muligt, alternativt at indsætte forklarende noter i det oversatte værk - helst begge dele.

Men religiøse betragter deres bøger så hellige, at end ikke forklarende noter i deres oversættelse må komme med.

Det er ganske almindeligt, hvis du tager en ganske almindelig dansk Bibel, at der er en del fodnoter rundt omkring i Bibelen, med den slags kommentarer... Det er ikke ualmindeligt med fodnoter, der f.eks. lyder a la "mangler i de ældste håndskrifter", "mangler i visse håndskrifter", "visse håndskrifter lyder...", osv... Dette er helt almindeligt blandt meget religiøse typer kristne.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvad du baserer din påstand om det modsatte på?

Det er heller ikke ualmindeligt, at meget religiøse typer kristne har bøger, opslagsværker osv., der giver uddybende forståelse for forskellige oversættelsesmuligheder fra originalsprogene. Og tilsvarende bøger der giver historisk og kulturel baggrundsviden til bedre at kunne forstå og tolke skrifterne i forhold til den tid og sammenhæng, som de er skrevet i. Og det er ikke ualmindeligt i stærkt religiøse kristne kredse, at den slags af og til indgår i forkyndelsen fra prædikestolen.
Ok, tak for opklaringen.
Jeg har taget fejl.

Jeg baserede min formodning ud fra onlineudgaver af Bibelen.
Nogle af dem er selvfølgelig også udstyret med fodnoter.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

TJJ skrev: tors 2. dec 2021 06:55 Du kunne også vælge at opfatte gude-direktiverne således:

Hvis ikke du vågner spirituelt set (i Biblen hedder det vist frelse) vil du blive ved med at dyrke de tomme værdier, dvs. egoet i dets mange former - eller tilbede andre (falske) guder om du vil. Som for eksempel penge, anseelse, magt og alt det andet tillokkende ego-foder.
Det er sjovt hvordan at det virker til, at det eneste alternativ til at være troende eller "spirituel" åbenbart er at være egocentreret og kun tænke på penge og magt etc.
Der findes faktisk også alternativer til dette.
TJJ skrev: tors 2. dec 2021 06:55 går vi for eksempel op i, hvor Moses og Egypterne havde vandkamp (en anden fortælling som ikke behøves at opfattes bogstaveligt).
Problemet er, at folk har vidt forskellige meninger om hvad og hvornår tingene skal tages meget bogstaveligt og ikke skal.
Derfor bliver det temmelig nyttesløst at bruge det som udgangspunkt for enhver form for diskussion.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: tors 2. dec 2021 06:55
Hugo skrev: ons 1. dec 2021 20:43 @DUBTEMPLE
øhh, ikke andet end at så skal mine oldebørn lide under at jeg ikke bryder mig så meget om Vorherre. Selvfølgelig er det noget vås, men tankegangen...

Du kunne også vælge at opfatte gude-direktiverne således:

Hvis ikke du vågner spirituelt set (i Biblen hedder det vist frelse) vil du blive ved med at dyrke de tomme værdier, dvs. egoet i dets mange former - eller tilbede andre (falske) guder om du vil. Som for eksempel penge, anseelse, magt og alt det andet tillokkende ego-foder.
Og hvis du ikke er dig dette ansvar bevidst, giver du lortet videre til dit afkom. Både i kraft af dine værdier og medfølgende misforståede succeskriterier for tilværelsen og i kraft af den havarerede klode og menneskehed, som du direkte eller indirekte er med til at udpine i jagten på komfort og profit etc.
Det er godt tænkt.
Den går rent ind hos mig. Stof til eftertanke.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Penge og magt er netop forudsætningen for, at et menneske kan vågne spirituelt, og interessere sig for filosofi i mere dybdegående forstand.

Det har almindelige arbejdere ikke mulighed for, fordi de skal arbejde fra 8-16 og er for trætte til at foretage sig andet end at glo TV/aviser og slappe af resten af dagen.

Det er enten en pensionistbeskæftigelse, ledighedsbeskæftigelse, eller en rigmandsbeskæftigelse. Du kan ihvertfald ikke få en arbejdsmand til at vågne spirituelt.

Det kan godt være arbejderne tror på Gud, men det er fordi de ikke har haft mulighed for at tænke sig om. Det kræver som sagt, masser af fritid.

Hvis man tager et hurtigt blik på hvilke personer her i samfundet der interesserer sig for f.eks. græsk mytologi, teologi eller filosofi - så er det enten pensionerede millionærer, eller evighedsstudenter der ikke ønsker at gøre universitetet færdigt. Sådan, i grove træk.

Hvis arbejderne fik mere fritid, ville også højst sansynligt dyrke filosofi mere end de gør nu. Og det er farligt, fordi det vil få dem til at tænke på samfundets uretfærdigheder, og gøre oprør mod deres arbejdsgivere. Det ville medføre, at milliardærerne i yderste konsekvens må undvære en Ferrari eller 2 i deres indkørsel, fordi der blev indført borgerløn for folket, så almindelige mennesker kan få retfærdighed og frihed på lige fod med deres arbejdsgivere og andre rigmænd.

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Faget hedder desværre stadig Kristendomskundsskab (tak til DF).

Jeg underviser i faget, men kalder det konsekvent Religion.
Der undervises i følgende kompetenceområder: Livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom, ikke-kristne religioner og livsopfattelser.

Vi kan godt blive enige om, at kristendommen fylder for meget i formålet, men min undervisning tager udgangspunkt i en balance.

Jeg siger til mine elever, at jeg er ligeglad med, om de tror på Gud, Allah, spagetthimonstret eller sig selv, for det handler om videnstilegning, sociologi, antropologi.

Man kan ikke fornægt, at religion (herunder filosofi) fylder en del for mange mennesker. Fagets opgave er, at give eleverne redskaberne til at forstå, hvad religion kan og hvilket tomrum det udfylder for mennesker, og hvordan religion og naturvidenskab sagtens kan gå hånd i hånd.

Jeg er lige gået i gang med et forløb om kristendommen. Elevernes første opgave var ud fra en kort beskrivelse af hvert evangelium at finde ud af, hvorfor evangelisterne skriver som de gør. Altså f.eks. at se, at bibelteksterne er reklame for en ny tro, hvor jøderne kan genkende en del og derfor sagtens hoppe med ombord. Eleverne skal ikke nødvendigvis tro, men de skal vide.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: tors 2. dec 2021 15:34 Det er godt tænkt.
Den går rent ind hos mig. Stof til eftertanke.
Er det nu også det? Man kan kun enten være religiøs eller "spirituel" eller også er man kategorisk egoistisk og penge -og magtliderlig?
Det er sort og hvidt? Der findes ingen alternativer? Ingen mellemveje?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: tors 2. dec 2021 17:34
Hugo skrev: tors 2. dec 2021 15:34 Det er godt tænkt.
Den går rent ind hos mig. Stof til eftertanke.
Er det nu også det? Man kan kun enten være religiøs eller "spirituel" eller også er man kategorisk egoistisk og penge -og magtliderlig?
Det er sort og hvidt? Der findes ingen alternativer? Ingen mellemveje?
Nej det er ikke det som TJJ skriver, og det er heller ikke det som jeg bifalder. Tværtimod er det lignelsen som er skrevet for tusinder af år siden som egentlig stadig holder; Hvis man har dårlige værdisæt kan de gå i arv, måske i mange led.
Det er der en filosof som har siddet og brudt sit hoved med for længe siden, men i en anden tid og kultur, derfor blev den udformet som den blev, i de 10 bud.
Hverken TJJ eller nogle af os andre siger noget om enten eller. Det er nærmere både og.
Og så er der forskel på at være nødt til at være en del af samfundet, tjene til dagen ad vejen, og så til at tilsidesætte alle værdier blot for grådighed, magt og formue.
Husk nu at verden er ikke sort/hvid, den er alle nuancer.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar