Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Det her burde være pensum i Kristendoms-undervisning i Folkeskolen

Indlæg af mediumaevum »



Fakta, kildekritik og uddannelse burde præge folkeskolen mere, end den gør idag.

Er du enig?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så for at deltage i tråden, skal man glo 7 kvarters dokumentar?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Christoffer I. N. skrev: man 29. nov 2021 18:07 Så for at deltage i tråden, skal man glo 7 kvarters dokumentar?
Et kvarter til en halv time burde være nok til at danne sig et indtryk.

Men bottom line, for at forkorte "ventetiden"/"svartiden" på Lydmaskine-debatten kan jeg da godt ridse op:

1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.

2. Med historisk kontekst menes, at de lignelser og historier som går igen i Biblen, skal læses ud fra den forståelse som man havde som jøde i Palæstina i det 1. århundrede e.v.t.

3. At Jesu genopstandelse er tilføjet SENERE i evangelierne. F.eks. ender Markusevangeliet ikke med genopstandelse, den slutter blot med en tom grav. Nyere udgaver af Markusevangeliet har genopstandelsen med, men de er som sagt tilføjet senere. De ældste kopier af Markusevangeliet, som iøvrigt er det ældste evangelie, beretter ikke om historien som f.eks. i Lukas og Matthæus-evangelierne.

4. Man bør læse alting ud fra et kildekritisk perspektiv. Det gælder for videnskab såvel som religion.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hvis man ikke gider se hele dokumentaren, kan man nøjes med at se fra 1 time og 36 minutter - og frem. Det er under 10 min. opsummering.

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

mediumaevum skrev: man 29. nov 2021 18:29 1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.
Det var dog noget af et postulat. Hvad er dit belæg for, at der prædikes i folkeskolen?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Man kunne fritages fra kristendoms undervisning, allerede da jeg gik i skole. . Det rager ikke andre hvad folk tror på. Det er en personlig sag.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde ikke kristendomsundervisning fra folkeskolen, jeg fik lov at bruge musiklokalet så længe de andre havde. Good times!
Det ville have virket lidt som at tage børnehaveklassen om flere gange hvis jeg skulle have haft det. 😂😜

Edit: Har ikke set videoen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mediumaevum skrev: man 29. nov 2021 18:29
1. Den Bibel, både Nye og Gamle Testamente vi kender, som prædikes i både folkeskolen og i kirkerne rundt omkring - bør man studere i dens rette historiske kontekst.
Allerede under punkt 1 går det galt

Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,.. og kirkerne er frafaldne ift at følge skriften og enda deres eget grundlag

En præst i den danske folkekirke kan reelt sige han ikke tror, (på Gud og det luthersk evangeliske grundlag), uden at blive fyret

Luk lortet ,.. eller skil i det mindste kirke fra stat, som i Sverige

(har for længst meldt mig ud)

Jeg forstår iøvrigt ikke behovet for posts som denne


PS bruger kun tid på undervisnings-videoer jeg selv finder, og aldrig noget med langhårede flippere :)
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 1. dec 2021 08:28 PS bruger kun tid på undervisnings-videoer jeg selv finder, og aldrig noget med langhårede flippere :)
:dollargrin: :dollargrin:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg er iøvrigt ret sikker på faget hedder ‘religion’ idag.. Trot faktisk det blev ændret imens jeg selv gik i folkeskolen (90’erne). Husker det som om at det skiftede navn da min yngre bror skulle have det på skemaet, men jeg kan tage fejl.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg mener også det kaldes religions historie.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Mike-air skrev: ons 1. dec 2021 09:50 Jeg er iøvrigt ret sikker på faget hedder ‘religion’ idag.. Trot faktisk det blev ændret imens jeg selv gik i folkeskolen (90’erne). Husker det som om at det skiftede navn da min yngre bror skulle have det på skemaet, men jeg kan tage fejl.
DUBTEMPLE skrev:Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,..
Da jeg gik i folkeskole hed det Kristendomsundervisning. Det var i 90'erne.
Dengang prædikede de. Ihvertfald stod læreren ved tavlen og fortalte om Moses som skilte vandene, som om det var historieundervisning og faktuelle kendsgerninger.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: ons 1. dec 2021 06:36 Det rager ikke andre hvad folk tror på. Det er en personlig sag.
Nej, det er ikke en personlig sag når religion har så meget indflydelse på vores samfund, som det har.

Når kristne, jøder, muslimer eller andre vil have særrettigheder, kunne opkræve skat og have adgang til at få prædiket deres tro i grundskolerne - så kan det ikke nytte noget at de kryber i skjul så snart nogen stiller spørgsmålstegn ved deres trossystem.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Man har ikke adgang til at udbrede sin tro i skolerne. Lad forældre opdrage deres børn.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Kimex skrev: ons 1. dec 2021 11:08 Man har ikke adgang til at udbrede sin tro i skolerne. Lad forældre opdrage deres børn.
Religionsundervisning er da netop det.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 11:10
Kimex skrev: ons 1. dec 2021 11:08 Man har ikke adgang til at udbrede sin tro i skolerne. Lad forældre opdrage deres børn.
Religionsundervisning er da netop det.
Det kaldes religions historie og omfatter flere religioner.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Sorry, kom lige i det filosofiske hjørne:
Religions undervisning hedder/ hed det vidst!.
De fleste Ateister går så højt op i deres overbevisning, at det nærmest er en religion for dem :-D Penge er religion for andre.
Hvad der giver mening for mig at tro på i en given situation under givne betingelser og omgivelser for at overleve, samtidig med at der er bare en smule mening med galskaben, er vel op til mig og ikke til dig.
Vi lever i et samfund der er bygget op omkring religiøs kristen indflydelse i blandet vores hedenske traditioner og symboler, så for mig giver det mening at have kendskab til religion samt de religioner der har haft stor indflydelse på vores samfund.
For mig er det ikke en prioritet at pensle ud om en god historie er fakta eller fiktion.
Eller sagt på en anden måde, hvorfor ødelægge en god løgn historie med sandheden!
Uden at jeg tror på Herren i det høje, "strike me down if you dare!", mener jeg at de 10 bud er 10 gode bud på at skære helt ind til benet på hvad sameksistens skal understøttes af. Jeg synes at ham Moses var en hård stodder og Jesus må have været en super cool fyr. Samtidig synes jeg også at Terminator 2 er fed, men jeg refererer dog heller ikke til den i logiske eller pragmatiske sammenhænge for at understøtte mine argumenter. Men det gjorde jeg så lige, agtigt!. Så deeet!
Jeg er i bund og grund blevet Gud selv i mit eget parallel univers med den eneste sandhed, lydmaskinen facebook eller whatever, der har jeg en skare af andre guder som jeg tror følger mig. De tror jeg følger dem.
Propaganda og mod propaganda hvad er forskellen?
For ikke så lang tid siden blev du betragtet som fuldstændig uden realitets sans samt nedgjort hvis du sagde du havde set en ufo.
Det interessante, eller uhyggelige om man vil, er hvad intention og agenda er med manipulationen.
Det meste fiktion viser sig som ikke så langt fra fakta senere, dog tit med et andet udfald, knap så dystopisk.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 10:18
Mike-air skrev: ons 1. dec 2021 09:50 Jeg er iøvrigt ret sikker på faget hedder ‘religion’ idag.. Trot faktisk det blev ændret imens jeg selv gik i folkeskolen (90’erne). Husker det som om at det skiftede navn da min yngre bror skulle have det på skemaet, men jeg kan tage fejl.
DUBTEMPLE skrev:Der prædikes ikke noget i folkeskolen ,..
Da jeg gik i folkeskole hed det Kristendomsundervisning. Det var i 90'erne.
Dengang prædikede de. Ihvertfald stod læreren ved tavlen og fortalte om Moses som skilte vandene, som om det var historieundervisning og faktuelle kendsgerninger.
Her tog jeg fejl:
https://da.wikipedia.org/wiki/Religions ... _i_Danmark

Det hedder åbenbart Kristendomskundskab ifølge folkeskole loven.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

DUBTEMPLE skrev: ons 1. dec 2021 08:28 Luk lortet ,.. eller skil i det mindste kirke fra stat, som i Sverige
Det er lidt interessant at tænke over hvad det kan betyde for samfundet long-term (eks. 100 år frem i tid) hvis kirken mister statsstøtte, og eks. kristendommen dør ud og bliver en lille (kommerciel) minoritet. Hvis vi forestiller os at gennemsnitlige danske børn (og deres forældre) ingen kendskab har til de 10 bud. Hvad kommer til at erstatte det? Lovgivning? Ideologi? :-D

Her er hvad partierne mener om adskillelse:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/polit ... ke-og-stat

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Den lovgivning findes vel allerede i relativ vid udstrækning.
Men nu er det nye testamente jo noget mere radikalt end de 10 bud. For eksempel får Folketinget nok ikke ophøjet “du skal elske din fjende” til lov lige foreløbig - tendensen synes at gå i modsat retning.
Formentlig uanset om kirke og stat adskilles eller ej.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: ons 1. dec 2021 08:28

PS bruger kun tid på undervisnings-videoer jeg selv finder, og aldrig noget med langhårede flippere :)
Hov hov. Hva´har du imod langhårede flippere (som mig) :lol:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist 8-)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hugo skrev: ons 1. dec 2021 14:00 Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist 8-)
Samme her :-)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: ons 1. dec 2021 14:00 Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist 8-)
Problemet er, at kristendoms/religionsundervisning ikke tager fat i de egentlige historier.

F.eks. er "Det Røde Hav" oversat forkert på dansk. Det er ikke "Det Røde Hav". Det er "Sivhavet". Da "Moses" skilte vandene var det ikke ved det vi kender som "Det Røde Hav" det skete, men en vindretning ved et sivhav som stod på den rigtige måde, som gjorde at vandet trak sig tilbage.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yam_Suph

Om man tilskriver vindretningen guds magt eller simpel videnskab, er sådan set underordnet. Det vigtige er her ikke at bruge forkerte oversættelse af hebræisk, aramæisk, græsk eller latin.

Kristendomsundervisning tager alt for ofte udgangspunkt i den danske/engelske udgave af Bibelen, og ignorerer fuldstændigt den historiske kontekst og rette oversættelse af de oprindelige skrifter - som ellers ville kunne opklare en del misforståelser.

Hvis man mener at børn er for unge til at forstå den slags, skal man efter min mening lade religionsundervisning være for voksne. Det er nok også bedst.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: ons 1. dec 2021 14:39
Hugo skrev: ons 1. dec 2021 14:00 Nå, nu har jeg alligevel meldt min ankomst.
Jeg tror at undervisningen i skolen osse beror på betragteren. Jeg kan da huske som lille at jeg synes det var spændende historier vi fik fortalt.
De 7 plager, Moses på bjerget, de skilte vande ,som jo findes. Mener det hedder Tiran Strædet.
Men jeg troede da ikke på det, jeg synes bare det var gode historier. Jeg elskede Kristendoms undervisning.
Jeg er ikke blevet troende af det, ej heller skoleskyder eller terrorist 8-)
Problemet er, at kristendoms/religionsundervisning ikke tager fat i de egentlige historier.

F.eks. er "Det Røde Hav" oversat forkert på dansk. Det er ikke "Det Røde Hav". Det er "Sivhavet". Da "Moses" skilte vandene var det ikke ved det vi kender som "Det Røde Hav" det skete, men en vindretning ved et sivhav som stod på den rigtige måde, som gjorde at vandet trak sig tilbage.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yam_Suph

Om man tilskriver vindretningen guds magt eller simpel videnskab, er sådan set underordnet. Det vigtige er her ikke at bruge forkerte oversættelse af hebræisk, aramæisk, græsk eller latin.

Kristendomsundervisning tager alt for ofte udgangspunkt i den danske/engelske udgave af Bibelen, og ignorerer fuldstændigt den historiske kontekst og rette oversættelse af de oprindelige skrifter - som ellers ville kunne opklare en del misforståelser.

Hvis man mener at børn er for unge til at forstå den slags, skal man efter min mening lade religionsundervisning være for voksne. Det er nok også bedst.
Men hvis lytteren udemærket ved at det er BS, hvad er så problemet?

Skal vi også forbyde brødrene grimm eventyr, fordi de ikke er oversat 100% korrekt fra de originale versioner?

Nyt svar