Fra pc til Mac - tips?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Re: Fra pc til Mac - tips?

Indlæg af benjisan »

Nej. Du lukker for dit vindue, for dit dokument, men du quitter programmet.

Fx: Du åbner for Word, programmet, på din Mac. Du laver et nyt dokument, som åbner op i et nyt vindue. Nu har du både programmet Word og dit dokument, dit "vindue" åbent.
Nu gemmer dit dokument og lukker for vinduet på den røde knap (eller bruger CMD+W). Så er vinduet og dokumentet lukket, men programmet Word kører stadig videre. Det vil du kunne se ved at der stadig er en prik ud for programmet Word i Dock'en og det vil stå som aktivt i din aktivitetsliste.
Du skal ikke bruge Word længere, så du går op i Word menuen og vælger "Quit Word" (eller bruger CMD+Q). Nu er Word quittet og ikke længere åbent og ikke længere aktivt. Prikken ud for Word ikonet forsvinder i Dock'en (det vil endda forsvinde helt, hvis du ikke har tilføjet Word ikonet permanent i Dock'en), og Word vil forsvinde i din aktivitetsliste.
Senest rettet af benjisan ons 24. nov 2021 13:49, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej, lukke betyder lukke som i væk både visuelt og indholdsmæssigt - men selve programmet kører stadig i forgrunden, bare uden et aktivt vindue.

Vha. Command+Tab kan man så hopper rundt mellem aktive programmer eller bare klikke på et vindue fra et andet program/desktop for at gøre det aktivt.

Rød knap (eller Command+W) = Lukke vindue = lukke vindue (vinduet er væk og kan ikke fremkaldes igen uden at åbne et nyt vindue)

Gul knap (eller Command+M) = Minimere vindue = send vindue til dock, så det kan åbnes/fremkaldes igen

Når man quitter et program (Command+Q) så lukkes alle vinduer automatisk med, dog spørges i udgangspunktet som man vil gemme evt. indhold først.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

OK - Jeg kan godt se at der en en forskel mellem at minimere, lukke, og quitte her. Tak for præciseringen!

Jeg føler et behov for at drikke øl nu. Er jeg den eneste? :)


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

petal skrev: ons 24. nov 2021 13:34 Så når du siger "lukke", så mener du det der før er blevet omtalt her i tråden som at "quitte"?
Der er et par nuancer. Man skal skelne mellem programmer der kan (ikke nødvendigvis har, men bare kan) have mere end et vindue, og dem der kun har et (Fotos fx). De sidste vil lukke programmet når du lukker vinduet. Alle andre vil køre videre i baggrunden.

Forskellen mellem at minimere og lukke vil så være - i Safari fx - at når de minimere et vindue så vil det holde alle faner åbne, og hoppe tilbage til hvor du var, når du åbner det igen. Hvis du lukker vinduet vil Safari køre videre og evt. andre vinduer vil fortsætte urørt med de faner de har åbne, men dit vindue vil forsvinde incl. fanerne. Programmet starter dog hurtigere op igen hvis du vil åbne et nyt vindue.
--
Robert

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak. Jeg kan godt se, hvordan den måde det fungerer på på en mac er lidt smartere, omend en smule mere kompliceret :)

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg kører pt Cubase, men agter at skifte til Logic indenfor 1-2 år. Jeg har Reason 11, som jeg prinært bruger som plug-in i Cubase. Men jeg ville egebrlig starte med at installere det på min Mac, da jeg bare vil lege med lidt beats og ikke lave indspilninger med guitar osv i starten. Der har jeg min pc stadigvæk.

Men hvordan fungerer det med ekstern harddisk og programmer, der kører derfra? Er det hurtigt nok? Ville jeg kunne køre Reason som DAW fra en ekstern harddisk eller Superior Drummer 3 som plug-in uden at der kommer lack, latency osv?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil anbefale at køre så meget som muligt fra den interne SSD.

Kun lydfiler og biblioteker fra en hurtig ekstern.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Hvordan vil du kategorisere Toontrack Superior 3? Det er rent midi umiddelbart. Som noget der skal køres fra den interne harddisk? De leverer jo selv på ekstern harddisk. Det gør flere producenter af orkester vst’er jo osse.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Selve plug-innet skal installeres på din main HD. Så kan libraries downloades og installeres/flyttes til ekstern disk.

Ting der loader ind i RAM er ikke så essentielle at have på din hoveddisk (de loader bare potentielt lidt langsommere), men alt der streamer kan være mere tricky at køre fra en ekstern disk.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Modtaget 👍 Takker 🙏🏻

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Læs evt. lidt om processen i deres FAQ eller supportforum. Jeg har det ikke selv, men det er rimelig standard procedure.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Takker. Har lige været inde på deres FAQ. Kan se, at man først downloader programmet og senere lydbanken. Det er en del år siden jeg installerede 2’eren og opgraderede til 3’eren senere. Så kan sgu ikke helt huske proceduren andet end, at jeg har installeret det hele på samme drev på min pc. Men det ser overkommeligt ud.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En anden grundlæggende ting på Mac er: spil dum og bare sæt alt til default (første gang) du opsætter macOS eller noget software. Bare ja tak og amen til det hele.

Så slår du evt. ting fra manuelt bagefter i diverse options rundt om i macOS eller i programmer, men lad være med at manuelt slette filer og foldere med mindre du virkelig ved hvad du gør.

Min erfaring er, at det giver det bedste resultat eller mest smooth oplevelse, at først sige ja til default og så senere ændre til nej tak i preferences, end omvendt.

Undtagelsen er når du installerer plug-ins, så er der ingen grund til at vælge formater du ikke bruger (fx AAX eller VST - hvis du ikke bruger nogen VST-only DAW).

Dvs. bare AU hvis du bruger Logic Pro. Jeg ved ikke hvad Reason som DAW på Mac kører (VST måske - eller måske [også] AU på Mac?). Reason Rack kan i hvert fald fås som AU til LPX.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er noteret. Havde slet ikke tænkt så langt som plug-in formater.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nu har jeg fået min MacBook Air M1. Hold nu op hvor føles det bare lidt mere lækkert at rode med. Jeg har dog en udfordring.

Jeg bruger det interne lydkort, men kan ikke få lyd ud igennem lydudgangen til mine høretelefoner. Nogle der har nogen ide om, hvad det skyldes? Jeg forsøgte efterfølgende at sætte mine AirPods Pro til. Reason ser dem, men der kommer ikke lyd til dem. Med youtube virker begge dele.

Er det mon et Rosetta-problem? 🤔

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fandt dette omkring Reason på M1, han skrev at denne indstilling virker for ham, personlig tænker jeg at det er en useless høj indstilling hvis man tracker eller spiller midi instrumenter.
44.1Khz - internal coreaudio - 512. Had some troubles with other buffer size (bigger or smaller).
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Måske en tilladelse i Indstillinger. Du skal give Reason lov til at bruge din mikrofon. Hvis ikke lige det funker, kan du sænke sikkerhedsniveauet i DOS for mac, kan sku ikke huske hvad det hedder når man starter op i sikkerhedsmode - og hvordan. Måske er der en instruks fra Reason.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

DOS for Mac?? :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

benjisan skrev: lør 11. dec 2021 16:24 DOS for Mac?? :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
Hehe.. tænker at han mener terminalen 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Okay….det er simpelthen for pinligt 🤦‍♂️ Havde overset en ret basal mulighed for valg af lyd-afspilning under noget så “abstrakt” som Audio Device 🤣

Jeg sender lige en virtuel kvajebajer 🍻 og takker fordi, der altid er folk herinde, som vil hjælpe 🙏🏻

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

SKÅL!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Hald skrev: lør 11. dec 2021 16:34
benjisan skrev: lør 11. dec 2021 16:24 DOS for Mac?? :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:
Hehe.. tænker at han mener terminalen 😂
Recovery Mode :D

nu har jeg googlet det

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fedt at du fandt ud af det 👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

🙏🏻

Nyt svar