Limitere i håndholdte recordere ?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Limitere i håndholdte recordere ?

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skal have mig en håndholdt recorder ,.. og kikkede på Tascam DR-40X

Glæden over at der er limitere i recorderen forsvandt da jeg i et review lærte hvilken form for ubrugelig digital type der er tale om

(tid er indlejret så video starter ved afsnit om limiter)

Er det generelt for alle disse recordere at limiteren er digital så den ikke arbejder reelt på input under optagelse ?




/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det ville jeg bestemt tro. Det første der sker med signalet er sansynligvis at det ryger direkte i AD converteren. Om du så selv processerer det efterfølgende eller bruger dens indbyggede software vil blive det samme.

Zoom H5 har f.eks. et highpass filter til at fjerne vindbulder. Det er også bare digitalt, så hvis vinden får signalet til at overstyre inden det bliver digitalt, så får man stadigvæk et ret skidt resultat. D.v.s. samme resultat som hvis man selv smider et higpass filter på bagefter. Jeg ville ønske det havde været et analogt HP filter, men nej. Så skal man sikkert købe en langt dyrere recorder.

Jeg er heller ikke helt vild med lyden af de indbyggede mics i hans eksempel. De lyder ret spidse i det på den samme måde som min M-audio Microtrack II eller typiske Røde mikrofoner eller de billigere SE Electronics ting. Men jeg kan godt lide hans grundighed i det review.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Ja det virker da godt nok ubrugelig med en digital limiter. Jeg er ret sikker på at de mere pro optagere som f.eks. SoundDevices har analoge limiters. Ved ikke med min SONY PCM-M10 men jeg har så heller aldrig har behov for at optage med limiter. Jeg ved ikke hvor udbredt 32-float optagere er endnu, men det virker til at være det vildeste hvis man vil være sikker på ikke at clippe signalet. Så er en limiter pludselig ret redundant.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Jep Sounddevices har analoge limiter. Men mange af de billigere har digitale (og delvist ubrugelige).

Nyt svar