3D Printer til maker space - anbefalinger?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

3D Printer til maker space - anbefalinger?

Indlæg af Morten B »

Hey,

jeg er blevet involveret i et nyt kultur projekt i Horsens og en af ideerne er at oprette et maker space.

Vi kigger på flere ting, bl.a. om det er muligt at få en laser cutter, men noget der er helt sikkert er at vi gerne vil have en 3D printer op at køre.

Jeg har selvfølgelig selv kigget rundt, men ville lige høre herinde om der ikke skulle være nogen med lidt flere erfaringer på området og måske en lidt opdateret viden på hvor det giver mest mening at kigge hen.

Vi tænker at det stadig giver mest mening at gå med en extrusion printer til et åbent værksted og de forskellige behov folk måtte ha', men er selvfølgelig åben for input.

Pris niveauet ligger på 10-15.000,- med mulighed for flex hvis der er noget der giver rigtig god mening.

Alle input bliver modtaget med kyshånd :party:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Adam Savage's Tested youtube kanal har meget med den slags at gøre, du kan nok finde en nyere video hvor de anbefaler noget. Om det så er sponsoreret eller hvad, ved jeg ikke....

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Næh, i mit gamle hood :-D
Hvad er det for et kulturprojekt?

(Jeg ved ikke en skid om 3D-printere, blev bare nysgerrig🤷🏼‍♂️)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

tror jeg ville købe craftbot:

https://eu.craftbot.com/

de er pålidelige og godt lavet, hvilket er et krav i med mange brugere. så godt at du har sat budgettet lidt højere end hvad man ellers ville, for de fleste extrusion som er meget billigere kan være et hyr at holde level, og på andenvis fejlfri.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mixolydisk skrev: ons 24. nov 2021 15:44 tror jeg ville købe craftbot:

https://eu.craftbot.com/

de er pålidelige og godt lavet, hvilket er et krav i med mange brugere. så godt at du har sat budgettet lidt højere end hvad man ellers ville, for de fleste extrusion som er meget billigere kan være et hyr at holde level, og på andenvis fejlfri.
Cool, tak. Craftbot er kommet op flere gange i min søgen, så det kunne godt peje i den retning.

Dog overvejer vi at skrue godt op for laser cutter budgettet og så vente lidt med 3D printer til vi skaffer nogle flere penge. Laser cutteren tror jeg er lidt nemmere tilgængelig for de fleste, altså i forhold til brugbarheden på de ting den kan lave.
TJJ skrev: tirs 16. nov 2021 15:37 Næh, i mit gamle hood :-D
Hvad er det for et kulturprojekt?

(Jeg ved ikke en skid om 3D-printere, blev bare nysgerrig🤷🏼‍♂️)
Det er et stort kultur projekt, søsat af kommunen og nogle kræfter fra kulisselageret samt det gule pakhus.
Det gule pakhus er nu omdøbt til "Platform k". Der er tilbygget en midlertidig bygning, hvor der er et stort rum til alle mulige aktiviteter samt en cafe.
Pakhuset står endnu som spillested, men det er meningen der på et tidspunkt skal bygges en ny, moderne scene med plads til alt fra teater til punk koncerter.

Udenfor er en container by desuden godt i gang med at vokse op. Her skal være værksteder, små butikker osv.
Vi er selv flyttet derned med vores lille elektronik firma/værksted.

Vil klart anbefale at tage derned og kigge hvis du nogensinde kommer forbi dit gamle hood 🙂

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Det lyder som et fedt projekt :)
Det Gule Pakhus og Kulisselagret (og Café Melson) var de faste stop, da jeg gik på statsskolen. Jeg skal da klart forbi inden længe.

Tak for info :)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Du har nok ret i det med brugbarheden ift laserskærer.

dog synes jeg begge på sigt helt sikkert bør være på programmet ift et makerspace. 3d-printeren kan bare nogle andre ting som laserskæreren ikke kan (selvfølgelig også den anden vej).
Det kommer selvfølgelig lidt an på målgruppen.
Men hvis i også har elektronik værksted med loddestation og hvad der ellers hører til af reservedele til at bygge dimser, så er printeren altså bare sjov - til at printe custom housings og whatever.


Craftbot og ellers selvfølgelig ultimaker (som dog er en lidt anden prisklasse), ville være de to bedste bud.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

TJJ skrev: tors 25. nov 2021 11:13 Det lyder som et fedt projekt :)
Det Gule Pakhus og Kulisselagret (og Café Melson) var de faste stop, da jeg gik på statsskolen. Jeg skal da klart forbi inden længe.

Tak for info :)
Ja, kom ned forbi. Og når du gør, så kig lige forbi den sorte container i baggården hvis vi er der :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mixolydisk skrev: fre 26. nov 2021 00:04 Du har nok ret i det med brugbarheden ift laserskærer.

dog synes jeg begge på sigt helt sikkert bør være på programmet ift et makerspace. 3d-printeren kan bare nogle andre ting som laserskæreren ikke kan (selvfølgelig også den anden vej).
Det kommer selvfølgelig lidt an på målgruppen.
Men hvis i også har elektronik værksted med loddestation og hvad der ellers hører til af reservedele til at bygge dimser, så er printeren altså bare sjov - til at printe custom housings og whatever.


Craftbot og ellers selvfølgelig ultimaker (som dog er en lidt anden prisklasse), ville være de to bedste bud.
Jeg er sådan set helt enig! Og ja, vi skal have et par loddestationer, søjlebordemaskine, papir værktøj og sådan nogle ting der.

En Ultimaker 2+ har været i kikkerten, de har en demo model til ca 10k hos 3d-eksperten.dk - det kunne godt lokke. Men, mangler stadig lige at få det endelige budget, så må vi se.

Det er i hvert fald super med et par indspark i tråden her!

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Morten B skrev: fre 26. nov 2021 11:48
TJJ skrev: tors 25. nov 2021 11:13 Det lyder som et fedt projekt :)
Det Gule Pakhus og Kulisselagret (og Café Melson) var de faste stop, da jeg gik på statsskolen. Jeg skal da klart forbi inden længe.

Tak for info :)
Ja, kom ned forbi. Og når du gør, så kig lige forbi den sorte container i baggården hvis vi er der :)
Det gør jeg da :)

Nyt svar