Dynamisk EQ der farver, kan det passe (TDR Tokyo Dawn EQ)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Dynamisk EQ der farver, kan det passe (TDR Tokyo Dawn EQ)

Indlæg af Morten Bjørn »

Har bemærket at TDR EQ'en gør lyden mørkere, lidt mere distorted og lukket bare jeg loader den på en kanal.

Kan det passe? En Eq burde vel ikke ændre lyden før man rykker i noget?

Andre EQ der gør det?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mit bud er at du kan finde saturation i de fleste nyere emulerede eq's fra UAD. De nye:
Neve's
Pultec's
Helios
API
Evt. SSL'erne, dog er det nok nærmere noget opamp drive, men i begreb adskiller det sig jo ikke fra saturation fra trafoer, rør, osv.

Og det er bare nogle få eksempler.


Hvis du vil ha' kedelig clean digital eq'ing, så vælg fabfilter, dmg audio, osv...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Iøvrigt, om det kan passe med tilføjede overtoner m.m.
Den letteste måde at tjekke den slags på er ved at bekræfte med en af 3 måder, vælg den du er er bedst bekendt med:
-Sammenlign før/efter waveforms i en wave editor, eksempelvis Wavelab, Wavepad, Audacity, eller åben lydklippene i Logic/Cubase/hvaddunubruger
-Sammenlign frekvens spektrum i en eq eller andet plugin/program der har sådan en graf
-Sammenlign i et spektralt plot, eksempelvis iZotope RX. Overtoner vil fremgå tydeligt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er ret sikker på, Nova kan sættes til ikke at farve overhovedet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Christoffer I. N. skrev: ons 10. nov 2021 15:25 Mit bud er at du kan finde saturation i de fleste nyere emulerede eq's fra UAD. De nye:
Neve's
Pultec's
Helios
API
Evt. SSL'erne, dog er det nok nærmere noget opamp drive, men i begreb adskiller det sig jo ikke fra saturation fra trafoer, rør, osv.

Og det er bare nogle få eksempler.


Hvis du vil ha' kedelig clean digital eq'ing, så vælg fabfilter, dmg audio, osv...
Jamen jeg vil ikke have farve på en værktøjs-eq overhovedet, det er det jeg undrer mig over. Ser TDR Nova som et plugin lig Fabfilter

jeg har vist ikke forudsætningerne for at lave analyserne du foreslår men kan da gøre et forsøg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu prøvede jeg lige at afspille to kanaler med samme fil på - den ene med Nova loaded og aktiv, og det andet uden nogen plugins - Når jeg vender fasen på den ender kanal, så nuller de to kanaler 100%

Nova farver altså ikke i sig selv.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Morten Bjørn skrev: ons 10. nov 2021 14:52

Andre EQ der gør det?
Waves Vitamin-EQ farver, og er bygget til det, men gør det selv i neutral.

Bruger nu FabFilter Q3
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Smittefar skrev: ons 10. nov 2021 16:52 Nu prøvede jeg lige at afspille to kanaler med samme fil på - den ene med Nova loaded og aktiv, og det andet uden nogen plugins - Når jeg vender fasen på den ender kanal, så nuller de to kanaler 100%

Nova farver altså ikke i sig selv.
Tak, jeg må se hvad det lige er der sker i mit system. Såsnart jeg slår den til, så sker der noget. Det burde der jo ikke

Nyt svar