Lodning af balanceret jack stik

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Lodning af balanceret jack stik

Indlæg af david mondrup »

Kablet til min ene monitor (balanceret jack) begyndte for nogle dage siden at være ustabilt, med lavere volume og periodiske udfald, så jeg fandt et andet, og lagde det dårlige kabel til side. Her til aften prøvede jeg så at åbne stikkene for at se, om der var noget der var ved at falde af, og blev ret overrasket over at se denne lodning i den ene ende af kablet:
IMG_6461.JPG
IMG_6461.JPG (180.42 KiB) Vist 472 gange
Jeg ved ikke om det er til at se, men den ene leder er loddet til både den ene kanal og videre til skærmen. Enten har jeg selv lavet en dummefejl da jeg loddede det i sin tid, eller også er det ét af de kabler som min forhandler har lavet til mig, og han har lavet en fejl, eller vidst noget som jeg ikke ved; det ér en fejl, ikke sandt? Lederen skal aldrig loddes på skærmen, vel? jeg bliver i tvivl, fordi det ser så overlagt ud på den aktuelle lodning. En anden ting der gør mig i tvivl er, at jeg aldrig har konstateret fejl på kablet tidligere, og det har alligevel siddet mellem mixer og monitor i en del år.
Hvis nogle kan svare bekræftende på min formodning, klipper jeg bare den del af kobberet der går fra stikkets leder til skærmen, og tjekker om kablet virker bedre bagefter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Jeg tænker ikke at det er en fejl. Når man laver et ubalanceret kabel, lodder man altid ring og sleeve sammen på den måde.

I den anden ende af kablet, er pin 1 og 3 loddet sammen..

Så det er et ubalanceret kabel du står med.. 😀

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

marco skrev: søn 7. nov 2021 20:25 I den anden ende af kablet, er pin 1 og 3 loddet sammen..
Næ. det er de ikke, kan jeg så konstatere. Der er i øvrigt heller ikke tale om pins - det er stereojack i begge ender. Men forstår jeg det ret, hvis jeg tænker at det at klippe forbindelsen mellem ring og sleeve vil gøre det til et regulært balanceret kabel?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, blå leder bør klippes fra skærmen.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Sådan som det kabel er lavet er relativt normalt til at forbinde balanceret med ubalanceret udstyr... Måske et "hack" men jeg har set det en del, blandt ældre lydfolk, i live branchen.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har chekket nogle af mine, købt færdigmonterede hos Thomann. Ingen leder på skærm.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Hvis du klipper forbindelsen, så får du et ordinært balanceret kabel.

Men om det løser dit oprindelige problem, med en monitor som ikke virker, det er ved jeg ikke.

Et ubalanceret kabel er 6db lavere en et balanceret - svarer det cirka til forskellen du oplevede?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

marco skrev: man 8. nov 2021 07:41 Hvis du klipper forbindelsen, så får du et ordinært balanceret kabel.

Men om det løser dit oprindelige problem, med en monitor som ikke virker, det er ved jeg ikke.
Monitoren virkede fint da jeg satte et andet kabel i, så jeg er ret sikker på at det er selve kabelet der er problemet.
Et ubalanceret kabel er 6db lavere en et balanceret - svarer det cirka til forskellen du oplevede?
Det er nok ikke helt ved siden af.

Jeg har nu, med et enkelt klip med en bidetang, konverteret mit ubalancerede kabel til et balanceret. Indtil videre lader det til at have løst problemet.

Og tak for hjælpen - så blev jeg så meget klogere :-)
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar