Donationer - god eller dårlig idé?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Donationer - god eller dårlig idé?

Indlæg af mediumaevum »

Rettelse: Jeg tror jeg lukker tråden her alligevel.
Man skal ikke blande tingene for meget sammen, kom jeg i tanke om.
Som I sikkert ved laver jeg 3D-animerede film - primært rekonstruktioner af historiske bygninger, og dertil min egen musik.

Hvis vi ser bort fra de instrumenter jeg køber - de er alligevel "engangs-betalinger", og ser bort fra elforbruget, så slider sådanne projekter på PC'en.

Dvs. den skal udskiftes ca. hvert 4-5 år. Det er ca. kr. 30-35.000 - eller kr. 800/måneden jeg skal spare op. Det er mange penge...

Mit spørgsmål går på, om det er "rimeligt" at sætte en donations-side op (f.eks. Patreon)?
Problemet er, at jeg ikke ved om Patreon tillades i Danmark, og hvordan SKAT ser på sagerne.

Derfor vil jeg høre om jeres erfaringer, og råd.
Alternative indtægtsmuligheder må også gerne nævnes, men foretrækker dog at holde det på frivillige bidrag.

Hvis der findes en dansk-baseret løsning, som samtidig automatisk indberetter til skattevæsnet - vil det helt klart være at foretrække.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Med hensyn til SKAT, så vil donationer være at se som gave eller indkomst, og er skattepligtigt.
Der er vist et bundfradrag for gaver.
Til gengæld synes jeg at du giver din PC kort levetid. Min sidste holdt i 8 år, og det var kun langsommelighed som fik mig til at opgradere.
Den kører videre hos min kone som gamerpc, og er nu 10 år.

En PC slides ikke voldsomt, med mindre den er overclocket. Det som oftest "slider" en PC op er forældelse.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: lør 6. nov 2021 21:15 Med hensyn til SKAT, så vil donationer være at se som gave eller indkomst, og er skattepligtigt.
Der er vist et bundfradrag for gaver.
Til gengæld synes jeg at du giver din PC kort levetid. Min sidste holdt i 8 år, og det var kun langsommelighed som fik mig til at opgradere.
Den kører videre hos min kone som gamerpc, og er nu 10 år.

En PC slides ikke voldsomt, med mindre den er overclocket. Det som oftest "slider" en PC op er forældelse.
OK, takker for oplysningerne.

Nyt svar