NAS anbefalinger

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

NAS anbefalinger

Indlæg af Mike-air »

Jeg har et stort kartotek med drone-videoer, og det hænder jeg hiver dem frem, når jeg bliver fuld og har gæster. Det er dog upraktisk/spild at min 1500w pc skal stå tændt hele døgnet hvis jeg vil se video eller billeder, eller skal bruge den som netværksdrev til damens video projekter.

Tænkte derfor at en NAS var en fin mulighed. Men jeg er lidt clueless på området.

1) Hvilke modeller eller mærker kan I anbefale? Pris er ikke så vigtigt, vil gerne betale for en ordentlig løsning.

1.1) Damen skulle gerne kunne skrive og læse video relativt hurtigt. Hun er ikke så krævende, men jeg tror heller ikke hun gider sidde og vente i 3 timer på at flytte sine video filer.

1.2) Jeg skulle gerne kunne vise mine dronefilm i 4k via plex på tv’et, uden at der skal gås på kompromis med kvaliteten.

1.3) Det kunne være rigtig sejt hvis jeg kunne køre python scripts på den i tillæg, men det ikke et must.

2) Hvordan med sikkerhed? Når jeg smider den på netværket, skal jeg så ændre indstillinger for at sikre det data som ligger på den?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Kan se at følgende NAS ser ud til at have det jeg efterspørger:
https://www.komplett.dk/product/1167042 ... S%20DS1520

Og spørgsmålet melder sig nu om det lige så godt kunne betale sig at bygge en mini-atx maskine, for at have muligheden for at opgradere CPU hvis behovet opstår 🤔

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg kun anbefale Synology. som jeg synes har det bedste interface. Det svarer faktisk til et lille desktop man åbner op i sin browser og arbejder med.
Resten af opsætningen foregår i dedikerede "apps", og jeg synes det er dejligt nemt at overskue.
Jeg tror de andre producenter (QNAP, Netgear) er begyndt at lave noget lign, men jeg har ikke undersøgt det nærmere.

Mht video og 4K, så er det et vidt begreb, men du burde sagtens være i stand til at kunne afspille alm 4K video til dit TV -det kan jeg snildt fra min :)
Men lad være med at satse på Wifi når du skal streame og overføre videre. Kabling er vejen at gå.

Mht sikkerhed, så laver du bruger konti, som du kan give adgang til at kunne tilgå forskellige mapper osv. Din egen konto er som standard administrator ug du kan som udgangspunkt tilgå alting.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tror egentlig også at QNAP er godt, men jeg kører selv Synology og har lige nu 3-4 stykker i huset til forskellige formål. Jeg er meget begejstret for dem!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Synology - helt klart.

Husk dog ikke at tilslutte den internettet, dvs. du bør kun kunne tilgå din NAS fra lokalnetværket.
Ellers risikerer du hackere der konstant spam'er din NAS med loginforsøg.

I det hele taget bør man slet ikke have servere privat hjemme i huset, hvis ikke man er 200 % sikker på sin netværkssikkerhed.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du kan sagtens tilslutte den til internettet -ellers kan du bl.a. ikke opdatere systemet eller hente apps.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@benjisan tak! Mener at have læst i en anden tråd at du arbejdede med enten musik eller video, hvor du havde filerne liggende på din NAS….. Er det rigtigt husket, og er det synology du bruger til det?

Jeg har ikke noget behov for at tilgå NAS’en udefra, men det kan jeg vel slå fra/til på serveren?

Mine drone videoer er h264 1088x1920 @30 fps ifølge plex. Det går smertefrit når jeg streamer til tv fra min stationære. Er det CPU eller netværk der oftest er bottleneck? 🤔

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeps, jeg redigerer så video direkte på min NAS, hvilket kræver noget mere hul igennem end normalt. Derfor har jeg investeret i et 10 Gbit kort til min NAS, en 10 Gbit switch og et 10 Gbit netværkskort til min Mac. Det er 80% af tiden netværket der er bottleneck. Selve diskene (SATA vs SSD) og opsætningen af dit RAID gør også en forskel på læse/skrive hastigheden, hvor man kan overveje hvad der skal til for at opnå det man gerne vil.

Som udgangspunkt er tilgang på serveren via de almindelige fil protokoller slået fra som standard, så det skal man ikke tænke så meget på.

CPU og RAM gælder når og hvis man gerne vil køre fx VM'er via docker eller lign.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: lør 6. nov 2021 15:38 Jeps, jeg redigerer så video direkte på min NAS, hvilket kræver noget mere hul igennem end normalt. Derfor har jeg investeret i et 10 Gbit kort til min NAS, en 10 Gbit switch og et 10 Gbit netværkskort til min Mac. Det er 80% af tiden netværket der er bottleneck. Selve diskene (SATA vs SSD) og opsætningen af dit RAID gør også en forskel på læse/skrive hastigheden, hvor man kan overveje hvad der skal til for at opnå det man gerne vil.

Som udgangspunkt er tilgang på serveren via de almindelige fil protokoller slået fra som standard, så det skal man ikke tænke så meget på.

CPU og RAM gælder når og hvis man gerne vil køre fx VM'er via docker eller lign.
Fantastisk. Så skal jeg vidst bare ha sat mig lidt mere ind i synology 👍

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så fik jeg bestilt en: Synology NAS DS920+ 4-Bay, bliver spændende at rode med i weekenden 🤟

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 23:03 Så fik jeg bestilt en: Synology NAS DS920+ 4-Bay, bliver spændende at rode med i weekenden 🤟
Nice! Der bliver godt!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 23:03 Så fik jeg bestilt en: Synology NAS DS920+ 4-Bay, bliver spændende at rode med i weekenden 🤟
Hvilke diske valgte du?
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: tirs 9. nov 2021 23:42
Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 23:03 Så fik jeg bestilt en: Synology NAS DS920+ 4-Bay, bliver spændende at rode med i weekenden 🤟
Hvilke diske valgte du?
En enkelt ny WD Ultrastar 8TB, og så har jeg to af dem i forvejen som også ryger i NAS’en. Bliver jo så ikke noget RAID :-)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 07:27
Pastorius skrev: tirs 9. nov 2021 23:42
Mike-air skrev: tirs 9. nov 2021 23:03 Så fik jeg bestilt en: Synology NAS DS920+ 4-Bay, bliver spændende at rode med i weekenden 🤟
Hvilke diske valgte du?
En enkelt ny WD Ultrastar 8TB, og så har jeg to af dem i forvejen som også ryger i NAS’en. Bliver jo så ikke noget RAID :-)
Det er fint, så længe man vælger en 24/7-/servergraded disk. De eneste diske jeg har haft som rigtig er stået af, har siddet i en NAS. De bliver hårdere spændt for end i almindelige maskiner.

RAID er alligevel bare en performance eller oppetidsting. Backup og datasikkerhed skal man have styr på anden vis alligevel.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 07:27 Bliver jo så ikke noget RAID :-)
Ok, det var ærgerligt.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Pastorius skrev: ons 10. nov 2021 07:57
Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 07:27
Pastorius skrev: tirs 9. nov 2021 23:42

Hvilke diske valgte du?
En enkelt ny WD Ultrastar 8TB, og så har jeg to af dem i forvejen som også ryger i NAS’en. Bliver jo så ikke noget RAID :-)
Det er fint, så længe man vælger en 24/7-/servergraded disk. De eneste diske jeg har haft som rigtig er stået af, har siddet i en NAS. De bliver hårdere spændt for end i almindelige maskiner.

RAID er alligevel bare en performance eller oppetidsting. Backup og datasikkerhed skal man have styr på anden vis alligevel.
Ja jeg er fast og super tilfreds kunde hos jottacloud hvor jeg backer mine ting op :-)

Hvis du skal gi et slag på tasken i %, hvad er så performance gain på RAID?

Mangler teknisk set bare en enkelt disk før jeg kan gøre det, baseret på hvor fyldte de to eksisterende disks er.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg beklager men jeg har endnu ikke forstået ideen med NAS.

Ville det ikke være fint med en stor SSD harddisk

hvad er forskellen

spørger for en ven

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten Bjørn skrev: ons 10. nov 2021 09:15 Jeg beklager men jeg har endnu ikke forstået ideen med NAS.

Ville det ikke være fint med en stor SSD harddisk

hvad er forskellen

spørger for en ven
Her er det for at undgå at en pc bliver brugt som netværksdrev. Og så giver NAS’en jeg har valgt mulighed for at køre virtuelle maskiner som jeg kan bruge til at automatisere forskellige ting i hjemmet som eks. Varme.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Morten Bjørn skrev: ons 10. nov 2021 09:15 Jeg beklager men jeg har endnu ikke forstået ideen med NAS.

Ville det ikke være fint med en stor SSD harddisk
Jo, hvis du kan skaffe en stor SSD disk på 20, 30 40 TB? :wink:
Når man sidder og arbejder med fx video løber man lynhurtigt tør for plads.

NAS'en kan sættes op som RAID hvor du får flere diske til at virke som 1 stor. Skulle 1 disk gå i stykker erstatter du den bare og du mister ikke noget data. Skulle din SSD disk gå i stykker mister du alt.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ok nu er jeg med

synes 4 tusser er meget for noget jeg umiddelbart ikke forstår men nu forstår jeg det lidt bedre

tak!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, forhåbenligt bruger du kun penge på noget der giver mening. ;)

En NAS er nok ikke for alle, men for folk der har behovet er den uundværlig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg købte faktisk en lille slim Synology og smed nogle små overskuds SSD’er i til media arbejde som lyd og video. Så kommer det over på den store NAS når jeg er slut med det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: ons 10. nov 2021 09:55 Jeg købte faktisk en lille slim Synology og smed nogle små overskuds SSD’er i til media arbejde som lyd og video. Så kommer det over på den store NAS når jeg er slut med det.
Nu blev jeg lige nysgerrig på hvad prisniveauet lå på SSD idag, men kan godt se man får over den dobbelte mængde plads per krone. Så det er vel kun hastighed der er fordelen her.. Eller hvordan er levetid på SSD i forhold til en mekanisk? 🤔

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ingen anelse, jeg smed bare 4 stk små 128GB i som raid5, så skulle der ikke findes eller spinnes op ved load af samples osv. lad os sige at løsningen stod mig i ca. 400 kr brugt handeler, sååå har ikke tænkt ret meget over det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Morten Bjørn skrev: ons 10. nov 2021 09:15 Jeg beklager men jeg har endnu ikke forstået ideen med NAS.

Ville det ikke være fint med en stor SSD harddisk

hvad er forskellen

spørger for en ven
Den er altid tændt - også når din computer ikke er det, og den kan køre serverapplikationer (fx en webserver,, homebridge, home assistant, pihole etc) eller Virtuelle maskiner. Den er delt på nettet blandt flere maskiner (så du kan lave backup på alle husets computere, og dele filer mellem dem).
--
Robert

Nyt svar