NAS anbefalinger

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Re: NAS anbefalinger

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 09:05
Ja jeg er fast og super tilfreds kunde hos jottacloud hvor jeg backer mine ting op :-)

Hvis du skal gi et slag på tasken i %, hvad er så performance gain på RAID?

Mangler teknisk set bare en enkelt disk før jeg kan gøre det, baseret på hvor fyldte de to eksisterende disks er.
Har ikke en NAS privat, så kan ikke give et godt bud på performance gain, men der er mere i læse/skrive-hastigheder end bare diskperformance. Men RAID (og gode diske) kan du i hvert fald komme ud over at diskene er flaksehalsen på et almindelig hjemmenetværk.

Din maskine har mulighed for at køre med SSD-cache. Det var nok et af stederne jeg ville kigge, hvis performance ikke er tilfredsstillende. Men det afhænger sikkert ganske meget af hvordan den bliver brugt om cache giver noget - så du skal nok lige konsultere med nogen der er klogere end jeg.
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Så kom tingene ind af døren. Ret imponeret over man bare kan sætte den op via en iOS app. Fedt!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det er ret fedt, ja. Men sørg for at gøre dig bekendt med Desktop GUI'en også -der kan du gøre flere ting end ved iOS App'en.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, er ved at blive fortrolig med det. Men af en eller anden årsag er min mac utrolig langsom når jeg skal overføre via wifi (4 meter luft mellem mac og router). 1 GB tog omkring 10 minutter. Prøvede så min kablede windows maskine, og her tog samme fil 10 sekunder.

Kan det virkelig passe at kabel er 60 gange hurtigere end 5G wifi?

Edit: Lader til at der ikke er konsistens i hastigheden - lavede endnu en test på mac'en med samme fil, og denne gang tog det omkring 1 minut.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 22:42 Ja, er ved at blive fortrolig med det. Men af en eller anden årsag er min mac utrolig langsom når jeg skal overføre via wifi (4 meter luft mellem mac og router). 1 GB tog omkring 10 minutter. Prøvede så min kablede windows maskine, og her tog samme fil 10 sekunder.

Kan det virkelig passe at kabel er 60 gange hurtigere end 5G wifi?

Edit: Lader til at der ikke er konsistens i hastigheden - lavede endnu en test på mac'en med samme fil, og denne gang tog det omkring 1 minut.
Teoretisk skulle du kunne overføre via Wifi på nogle sekunder. Men wifi er noget fanden har skabt på en dårlig dag, hvis man gerne vil have stabilt høje hastigheder. Alt afhængig af accesspunkter og hvor mange enheder der ellers er på, kan det hurtigt gå stærkt nedad med performance.

https://niceman.dk/wi-fi-hastigheder-pa ... e-enheder/
--
Robert

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ja, wifi er vidst en lidt stokastisk størrelse..

Desværre opdager jeg nu at mine 2160p 4K dronevideoer maxer NAS'ens CPU ud. Resultatet er at jeg får mange sekunders ventetid mellem passager med delvist flydende video. Og det er via plex på den kablede PC (2.5 gbit ethernet).... Ikke så imponerende igen. Jeg har vidst ikke været helt så heldig med mine køb for nyligt :-P Heldigvis er der 60 dages returret på både NAS og drev.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: ons 10. nov 2021 23:33 Ja, wifi er vidst en lidt stokastisk størrelse..

Desværre opdager jeg nu at mine 2160p 4K dronevideoer maxer NAS'ens CPU ud. Resultatet er at jeg får mange sekunders ventetid mellem passager med delvist flydende video. Og det er via plex på den kablede PC (2.5 gbit ethernet).... Ikke så imponerende igen. Jeg har vidst ikke været helt så heldig med mine køb for nyligt :-P Heldigvis er der 60 dages returret på både NAS og drev.
Tja,

https://kb.synology.com/en-us/DSM/tutor ... _my_device
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Plex skal bruge kræfter på at transcode dine 4K videoer.
Prøv evt at afspille dine videoer direkte uden plex via SMB deling. Det virker for mig på mit Apple TV :)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1576
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Ellers kan du give Infuse et forsøg. Her er de forskellige codecs indbygget i klienten, så den ikke har behov for at transcode. Den kan også afspille indhold fra en Plex Server.

Til gengæld er den ikke gratis som Plex og virker kun på Apple enheder.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

benjisan skrev: tors 11. nov 2021 08:19 Prøv evt at afspille dine videoer direkte uden plex via SMB deling. Det virker for mig på mit Apple TV :)
Muligheden for at afspille dronevideoer i fuld kvalitet i plex var et af hovedkriterierne:
Mike-air skrev: lør 6. nov 2021 09:00 1.2) Jeg skulle gerne kunne vise mine dronefilm i 4k via plex på tv’et, uden at der skal gås på kompromis med kvaliteten.
Mike-air skrev: lør 6. nov 2021 09:00 1.1) Damen skulle gerne kunne skrive og læse video relativt hurtigt. Hun er ikke så krævende, men jeg tror heller ikke hun gider sidde og vente i 3 timer på at flytte sine video filer.
Det andet behov her, er i virkeligheden nærmere en backup af hendes videoprojekter, og det skal man ikke have onsite uanset, så det kommer Jottacloud til at løse i stedet.

Så gik der tid med det :lol: :roll:


Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har ikke så meget erfaring med Plex, men jeg husker et eller andet med at man måske kunne vælge at Plex ikke skal transcode dine videoer, men bare afspille dem direkte: https://www.plexopedia.com/plex-media-s ... anscoding/

Problemet er lidt det at "4K video" kan være mange forskellige ting. Er det ukomprimerede videoer ala Quicktime MOV fil, er det et "let komprimeret" format som fx Apple ProRes, eller det heftigt komprimerede videoer som fx H264 eller endnu værre H265.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Selv når jeg slår transcoding fra, er der flere videoer hvor jeg får at vide CPU'en ikke er kraftig nok. Jeg gider ærlig talt ikke bruge mere af min tid på det. NAS virker ikke som en langsigtet løsning til mit behov. Tak for hjælpen, men den ryger tilbage med posten idag.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja ok, det var ærgerligt.
Men jeg vil foreslå dig at kigge på formatet af dine Drone videoer, ellers vil det kommet til at gi' dig problemer fremover også :)

Nyt svar