Hvor køber i Mac?
Hvor køber i Mac?
Jeg har kig på en ny Macbook M1.
Formentlig base 14 M1pro. - evt med opgraderet strømforsyning.
Foretrækker at købe direkte ved Apple, men de har flere ugers ventetid.
Jeg kan hente en model her og nu hos Humac, Elgiganten eller lign. Samme pris.
Er der nogen grund til ikke at købe hos en af disse?
11 år siden jeg sidst købte Mac…kan huske at nogen herinde havde problemer med visse forretninger, men hvordan ser det ud nu?
Tak
Formentlig base 14 M1pro. - evt med opgraderet strømforsyning.
Foretrækker at købe direkte ved Apple, men de har flere ugers ventetid.
Jeg kan hente en model her og nu hos Humac, Elgiganten eller lign. Samme pris.
Er der nogen grund til ikke at købe hos en af disse?
11 år siden jeg sidst købte Mac…kan huske at nogen herinde havde problemer med visse forretninger, men hvordan ser det ud nu?
Tak
Humac - skodbutik med arrogant service. Har prøvet den i Odense og den på Åboulevarden i KBH.
Men når Apple selv er arrogant, og reparation alligevel foregår gennem Humac, så er der ingen forskel.
Jeg køber gennem Cyber Farm og nogle ting direkte fra Apple.
Men når Apple selv er arrogant, og reparation alligevel foregår gennem Humac, så er der ingen forskel.
Jeg køber gennem Cyber Farm og nogle ting direkte fra Apple.
Så hellere Elgiganten
Jeg er heller ikke super-vild med Humac, meeeen El-giganten slår dem trods alt ikke. En hel del har jeg købt gennem bruttolønsordning - det bliver så Humac eller TDC eller lignende der formidler handlen.
Jeg køber også hos Apple, kan alligevel sjældent nøjes med standard-/minimumskonfigurationer, som er dem butikkerne normalt har på lager.
--
Robert
Robert
Jeg har aldrig haft problemet hos Humac, men jeg kan også bare have været heldig kun at løbe ind i servicemindede medarbejdere
Men jeg plejer faktisk bare at købe enten direkte hos Apple, eller finde en tilbudspris på Pricerunner og så bestille online fra Elgiganten, Power, whatever. Hvis der skulle opstå problemer med maskinen købt hos nogle af dem, fejlmelder jeg alligevel bare maskinen direkte hos Apple og lader dem fixe problemet. Så slipper jeg for at skulle igennem deres til tider skod service.
Men jeg plejer faktisk bare at købe enten direkte hos Apple, eller finde en tilbudspris på Pricerunner og så bestille online fra Elgiganten, Power, whatever. Hvis der skulle opstå problemer med maskinen købt hos nogle af dem, fejlmelder jeg alligevel bare maskinen direkte hos Apple og lader dem fixe problemet. Så slipper jeg for at skulle igennem deres til tider skod service.
Min erfaring med bytte/garanti er faktisk bedre med Elgiganten på elektronik end hos Humac.
Fx swappede Elgiganten uden brok og problemer en defekt PS4 Pro inden 6 måneder, mens en Mac Book Pro under 6 måneder med en defekt knap ikke kunne hverken repareres eller byttes hos Humac Åboulevarden.
I stedet måtte jeg igennem adskillige runder af skænderier og trusler før de levede op til deres forpligtelser, og kun fordi jeg trak mit Apple Authorized/Distinguished kort.
Det har en alm. forbruger hos Humac jo ikke mulighed for. Noget lign. skete da jeg købte en iPad Pro med en lettere defekt skærm i Odense - det ville Humac heller ikke reparere eller bytte, så den lever jeg bare med.
Så nu køber jeg aldrig mere hos Humac.
Fx swappede Elgiganten uden brok og problemer en defekt PS4 Pro inden 6 måneder, mens en Mac Book Pro under 6 måneder med en defekt knap ikke kunne hverken repareres eller byttes hos Humac Åboulevarden.
I stedet måtte jeg igennem adskillige runder af skænderier og trusler før de levede op til deres forpligtelser, og kun fordi jeg trak mit Apple Authorized/Distinguished kort.
Det har en alm. forbruger hos Humac jo ikke mulighed for. Noget lign. skete da jeg købte en iPad Pro med en lettere defekt skærm i Odense - det ville Humac heller ikke reparere eller bytte, så den lever jeg bare med.
Så nu køber jeg aldrig mere hos Humac.
Desværre ikke når de ikke kan finde fejlen selv, fx når den er sporadisk som mine fejl. Selvom jeg kunne dokumentere fejlen når den skete.
Det oplevede jeg fx med min iMac 27", hvor Apple til sidst ikke hverken vendte tilbage eller besvarede mine henvendelser. Så gik jeg død.
Det oplevede jeg fx med min iMac 27", hvor Apple til sidst ikke hverken vendte tilbage eller besvarede mine henvendelser. Så gik jeg død.
Ja, de er ikke meget for at leve op til deres forpligtelser, er min erfaring.
iMacen døde helt efter 32 måneder, en maskine til 17.000+ kr. som jeg måtte smide ud.
Sendte den selv til rep og de prøvede at udskifte skærmen for 6k men den periodiske fejl fortsatte (mit bud er at det er dårlige lodninger i grafikort > skærm, ikke bare selve skærmen).
Reparationsstedet endte med at æde hele regningen og jeg måtte købe en ny iMac 27" i stedet.
En kendt fejl med visse iMacs, men class action lawsuits er ikke noget vi er stærke til i DK.
iMacen døde helt efter 32 måneder, en maskine til 17.000+ kr. som jeg måtte smide ud.
Sendte den selv til rep og de prøvede at udskifte skærmen for 6k men den periodiske fejl fortsatte (mit bud er at det er dårlige lodninger i grafikort > skærm, ikke bare selve skærmen).
Reparationsstedet endte med at æde hele regningen og jeg måtte købe en ny iMac 27" i stedet.
En kendt fejl med visse iMacs, men class action lawsuits er ikke noget vi er stærke til i DK.
Ja ok, det var da utroligt. Jeg har godt nok sendt mange defekte Macs afsted til reparation hos Apple igennem mit arbejde, og har aldrig oplevet at vi ikke fandt en løsning på tilsvarende problemer -enten ved en reparation eller en ombytning.
Hvilken årgang? Jeg har fået bagt grafikkortet (søg google eller YouTube) i min 2010 iMAC. Det er en midlertidig foranstaltning, men den døde først anden gang tidligere på året - 5 år efter operationen (og nu gider jeg ikke en gang til).Holger skrev: ↑ons 3. nov 2021 12:14 Ja, de er ikke meget for at leve op til deres forpligtelser, er min erfaring.
iMacen døde helt efter 32 måneder, en maskine til 17.000+ kr. som jeg måtte smide ud.
Sendte den selv til rep og de prøvede at udskifte skærmen for 6k men den periodiske fejl fortsatte (mit bud er at det er dårlige lodninger i grafikort > skærm, ikke bare selve skærmen).
Reparationsstedet endte med at æde hele regningen og jeg måtte købe en ny iMac 27" i stedet.
En kendt fejl med visse iMacs, men class action lawsuits er ikke noget vi er stærke til i DK.
Generelt kan Andy fra https://www.duckshouse.dk anbefales til alt Mac-relateret reperation. Han er yderst kompetent og fra gerne mod at fikse noget, hvis det ikke kan betale sig eller det er noget man lige så godt selv kunne fikse. Hans priser er også yderst rimelige.
--
Robert
Robert
Yes, kender tricket. Det holder dog typisk kun kort tid. Lidt nyere årgang iMac - men den er som sagt smidt i skralderen nu.
Tak for tippet til Andy.
Tak for tippet til Andy.
-
- Forum Donator
- Indlæg: 333
- Sted: Lyngby RADIO
+1 på Andy!
Maximum bass - on ALL frequencies!
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Hvis du er berrettiget til EDU rabat, så er det værd at tage med, at Apple deler rabatten ud på tro og love. Man skal bare klikke på Education Store linket nederst på siden. Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være noget mere besværligt at få den i nogle af de fysiske butikker.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Det glemmer jeg altid at bruge, selvom er jeg registreret underviser.