Hvor køber i Mac?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hans H
Medlem
Indlæg: 46
Sted: DK

Hvor køber i Mac?

Indlæg af Hans H »

Jeg har kig på en ny Macbook M1.
Formentlig base 14 M1pro. - evt med opgraderet strømforsyning.

Foretrækker at købe direkte ved Apple, men de har flere ugers ventetid.
Jeg kan hente en model her og nu hos Humac, Elgiganten eller lign. Samme pris.
Er der nogen grund til ikke at købe hos en af disse?

11 år siden jeg sidst købte Mac…kan huske at nogen herinde havde problemer med visse forretninger, men hvordan ser det ud nu?

Tak

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Humac - skodbutik med arrogant service. Har prøvet den i Odense og den på Åboulevarden i KBH.

Men når Apple selv er arrogant, og reparation alligevel foregår gennem Humac, så er der ingen forskel.

Jeg køber gennem Cyber Farm og nogle ting direkte fra Apple.

Medlemsavatar
Hans H
Medlem
Indlæg: 46
Sted: DK

Indlæg af Hans H »

Tak Holger

Mente nok det var dig der ikke var glad for Humac 🤬


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 3. nov 2021 09:20 Så hellere Elgiganten ;-)
Jeg er heller ikke super-vild med Humac, meeeen El-giganten slår dem trods alt ikke. En hel del har jeg købt gennem bruttolønsordning - det bliver så Humac eller TDC eller lignende der formidler handlen.
Jeg køber også hos Apple, kan alligevel sjældent nøjes med standard-/minimumskonfigurationer, som er dem butikkerne normalt har på lager.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har aldrig haft problemet hos Humac, men jeg kan også bare have været heldig kun at løbe ind i servicemindede medarbejdere :wink:

Men jeg plejer faktisk bare at købe enten direkte hos Apple, eller finde en tilbudspris på Pricerunner og så bestille online fra Elgiganten, Power, whatever. Hvis der skulle opstå problemer med maskinen købt hos nogle af dem, fejlmelder jeg alligevel bare maskinen direkte hos Apple og lader dem fixe problemet. Så slipper jeg for at skulle igennem deres til tider skod service.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Min erfaring med bytte/garanti er faktisk bedre med Elgiganten på elektronik end hos Humac.

Fx swappede Elgiganten uden brok og problemer en defekt PS4 Pro inden 6 måneder, mens en Mac Book Pro under 6 måneder med en defekt knap ikke kunne hverken repareres eller byttes hos Humac Åboulevarden.

I stedet måtte jeg igennem adskillige runder af skænderier og trusler før de levede op til deres forpligtelser, og kun fordi jeg trak mit Apple Authorized/Distinguished kort.

Det har en alm. forbruger hos Humac jo ikke mulighed for. Noget lign. skete da jeg købte en iPad Pro med en lettere defekt skærm i Odense - det ville Humac heller ikke reparere eller bytte, så den lever jeg bare med.

Så nu køber jeg aldrig mere hos Humac.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Holger skrev: ons 3. nov 2021 09:48 så den lever jeg bare med.
...og så er det du henvender dig direkte til Apple i stedet. Apple har world wide garanti, så du skal bare kunne fremvise en købsfaktura på enheden og så dækker de din enhed.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Desværre ikke når de ikke kan finde fejlen selv, fx når den er sporadisk som mine fejl. Selvom jeg kunne dokumentere fejlen når den skete.

Det oplevede jeg fx med min iMac 27", hvor Apple til sidst ikke hverken vendte tilbage eller besvarede mine henvendelser. Så gik jeg død.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

OK, det skal de altså gøre. Også selvom det er periodiske fejl.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, de er ikke meget for at leve op til deres forpligtelser, er min erfaring.

iMacen døde helt efter 32 måneder, en maskine til 17.000+ kr. som jeg måtte smide ud.

Sendte den selv til rep og de prøvede at udskifte skærmen for 6k men den periodiske fejl fortsatte (mit bud er at det er dårlige lodninger i grafikort > skærm, ikke bare selve skærmen).

Reparationsstedet endte med at æde hele regningen og jeg måtte købe en ny iMac 27" i stedet.

En kendt fejl med visse iMacs, men class action lawsuits er ikke noget vi er stærke til i DK.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja ok, det var da utroligt. Jeg har godt nok sendt mange defekte Macs afsted til reparation hos Apple igennem mit arbejde, og har aldrig oplevet at vi ikke fandt en løsning på tilsvarende problemer -enten ved en reparation eller en ombytning.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Holger skrev: ons 3. nov 2021 12:14 Ja, de er ikke meget for at leve op til deres forpligtelser, er min erfaring.

iMacen døde helt efter 32 måneder, en maskine til 17.000+ kr. som jeg måtte smide ud.

Sendte den selv til rep og de prøvede at udskifte skærmen for 6k men den periodiske fejl fortsatte (mit bud er at det er dårlige lodninger i grafikort > skærm, ikke bare selve skærmen).

Reparationsstedet endte med at æde hele regningen og jeg måtte købe en ny iMac 27" i stedet.

En kendt fejl med visse iMacs, men class action lawsuits er ikke noget vi er stærke til i DK.
Hvilken årgang? Jeg har fået bagt grafikkortet (søg google eller YouTube) i min 2010 iMAC. Det er en midlertidig foranstaltning, men den døde først anden gang tidligere på året - 5 år efter operationen (og nu gider jeg ikke en gang til).

Generelt kan Andy fra https://www.duckshouse.dk anbefales til alt Mac-relateret reperation. Han er yderst kompetent og fra gerne mod at fikse noget, hvis det ikke kan betale sig eller det er noget man lige så godt selv kunne fikse. Hans priser er også yderst rimelige.
--
Robert

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes, kender tricket. Det holder dog typisk kun kort tid. Lidt nyere årgang iMac - men den er som sagt smidt i skralderen nu.

Tak for tippet til Andy.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

+1 på Andy!
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Hans H
Medlem
Indlæg: 46
Sted: DK

Indlæg af Hans H »

Tak for alle kommentarerne.
Jeg vover mig nok på en tur i Elgiganten.

(hvis jeg holder mig til base model…men det en helt anden snak)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvis du er berrettiget til EDU rabat, så er det værd at tage med, at Apple deler rabatten ud på tro og love. Man skal bare klikke på Education Store linket nederst på siden. Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være noget mere besværligt at få den i nogle af de fysiske butikker.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hans H
Medlem
Indlæg: 46
Sted: DK

Indlæg af Hans H »

Tak,, men det er jeg desværre ikke.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det glemmer jeg altid at bruge, selvom er jeg registreret underviser.

Nyt svar