Hvorfor dog betale for ordentlig mastering?
Hvorfor dog betale for ordentlig mastering?
I disse nykristne tider er det så moderne med lignelser, så lad mig dele en let omskrevet og aldeles overdramatiseret historie fra det virkelige liv.
Stedet er en professionel bil-klargøringsbutik. Ind ruller spritnye Porscher, Ferrarier, Maseratier, Paganier og så videre, og i den anden ende kommer de funklende ud, nypolerede og klar til selv det mest kritiske showroom. Ejeren (lad os kalde ham Kolger Lagermedarbejder, men det rigtige navn er redaktionen bekendt) sender en skinnende Lamborghini Aventador ud af døren, og hører så den umiskendelige lyd af en bil mere på vej ind i indkørslen. Men noget er anderledes. Det er ikke en V12. Det er ikke engang en V8. Ventilløfterne rasler, motorgangen er ujævn og spruttende, et eller andet skramler metallisk langs jorden, og da bæstet endelig drejer rundt om hjørnet ser Kolger et sært syn.
Den er primært bygget af træ og holdt sammen af bastgarn og gaffertape. Vinduerne er mestendels sammenclipsede plastlommer (dog de dyre fra Esselte!), motoren er umiskendeligt stjålet fra en Lada 1200, og hjulene, der er alt for små til hvad man lidt gavmildt kunne kalde hjulkasser, har fire... nej, vent, tre forskellige hjulkapsler. Højre baghjul mangler. Den triller hen foran Kolger og standser på hvinende bremser, og chaufføren stikker hovedet tværs gennem en samling i sideruden:
Chaufføren: "Jeg kan ikke få den til at se sådan... heeelt rigtigt ud. Ka' du hjælpe?"
Kolger: "Øh... jada. Må jeg starte med et par kommentarer?"
Chaufføren: "Ja tak! Alt hjælper!"
Kolger: "Det er en... interessant bil. Var det en idé at sætte tag på?"
Chaufføren: "Et tag..?"
Kolger: "Ja, så vi kan køre den i vaskehallen. Og så du ikke bliver våd hvis det regner."
Chaufføren: "f*ck, det var en god idé! Det kan nok også stoppe mågerne fra at skide på mig."
Kolger: "Og måske du skal spartle de værste huller ud? Det hjælper på aerodynamikken, du ved..."
Chaufføren: "Altså, dem her?" (her stikker han en fod gennem gulvet)
Kolger: "Præcis. Og så ville jeg nok foreslå et hjul mere for øget stabilitet?
Chaufføren: "Altså, så der er fire i alt..?"
Kolger: "Hvis du nu fikser det, og kommer igen?"
Chaufføren: "JADA! Jeg er straks tilbage!"
Kolger betragter med et overbærende smil skrumlet, som det i en sky af sort udstødning og koblingsstumper får sig slæbt tilbage til hovedvejen og afsted igen. Senere, meget senere, kommer den tilbage, denne gang dækket af ujævnt fordelt tagpap, hvilket kun marginalt har forbedret udseendet, men dog trods alt på fire hjul og med tag af krydsfinér. Den bliver humpet ind i værkstedet, og forlader senere på dagen matriklen igen – stadig med ujævn motorgang og tvivlsomme ruder, javist, men nu skinner den om kap med solen med sin nye lak, nyvasket, poleret og med LED-løbelys langs bunden (for hvorfor ikke?). Chaufføren smiler fra øre til øre.
Se, dét var en rigtig historie. Og uden at gå for meget i detaljer kan jeg afsløre, at der er både er utroligt langt og virkeligt kort fra bunden til toppen i dansk musikliv. Utroligt langt hvad angår evner, men utroligt kort hvad angår attitude og hjælpsomhed. Jeg har (igen) lært, at det oftest kan betale sig at bede folk, der ved mere end en selv, om hjælp. Resultatet følger, så snart min datter har tegnet coveret til mig.
Tak, Holg-... jeg mener, Kolger.
Stedet er en professionel bil-klargøringsbutik. Ind ruller spritnye Porscher, Ferrarier, Maseratier, Paganier og så videre, og i den anden ende kommer de funklende ud, nypolerede og klar til selv det mest kritiske showroom. Ejeren (lad os kalde ham Kolger Lagermedarbejder, men det rigtige navn er redaktionen bekendt) sender en skinnende Lamborghini Aventador ud af døren, og hører så den umiskendelige lyd af en bil mere på vej ind i indkørslen. Men noget er anderledes. Det er ikke en V12. Det er ikke engang en V8. Ventilløfterne rasler, motorgangen er ujævn og spruttende, et eller andet skramler metallisk langs jorden, og da bæstet endelig drejer rundt om hjørnet ser Kolger et sært syn.
Den er primært bygget af træ og holdt sammen af bastgarn og gaffertape. Vinduerne er mestendels sammenclipsede plastlommer (dog de dyre fra Esselte!), motoren er umiskendeligt stjålet fra en Lada 1200, og hjulene, der er alt for små til hvad man lidt gavmildt kunne kalde hjulkasser, har fire... nej, vent, tre forskellige hjulkapsler. Højre baghjul mangler. Den triller hen foran Kolger og standser på hvinende bremser, og chaufføren stikker hovedet tværs gennem en samling i sideruden:
Chaufføren: "Jeg kan ikke få den til at se sådan... heeelt rigtigt ud. Ka' du hjælpe?"
Kolger: "Øh... jada. Må jeg starte med et par kommentarer?"
Chaufføren: "Ja tak! Alt hjælper!"
Kolger: "Det er en... interessant bil. Var det en idé at sætte tag på?"
Chaufføren: "Et tag..?"
Kolger: "Ja, så vi kan køre den i vaskehallen. Og så du ikke bliver våd hvis det regner."
Chaufføren: "f*ck, det var en god idé! Det kan nok også stoppe mågerne fra at skide på mig."
Kolger: "Og måske du skal spartle de værste huller ud? Det hjælper på aerodynamikken, du ved..."
Chaufføren: "Altså, dem her?" (her stikker han en fod gennem gulvet)
Kolger: "Præcis. Og så ville jeg nok foreslå et hjul mere for øget stabilitet?
Chaufføren: "Altså, så der er fire i alt..?"
Kolger: "Hvis du nu fikser det, og kommer igen?"
Chaufføren: "JADA! Jeg er straks tilbage!"
Kolger betragter med et overbærende smil skrumlet, som det i en sky af sort udstødning og koblingsstumper får sig slæbt tilbage til hovedvejen og afsted igen. Senere, meget senere, kommer den tilbage, denne gang dækket af ujævnt fordelt tagpap, hvilket kun marginalt har forbedret udseendet, men dog trods alt på fire hjul og med tag af krydsfinér. Den bliver humpet ind i værkstedet, og forlader senere på dagen matriklen igen – stadig med ujævn motorgang og tvivlsomme ruder, javist, men nu skinner den om kap med solen med sin nye lak, nyvasket, poleret og med LED-løbelys langs bunden (for hvorfor ikke?). Chaufføren smiler fra øre til øre.
Se, dét var en rigtig historie. Og uden at gå for meget i detaljer kan jeg afsløre, at der er både er utroligt langt og virkeligt kort fra bunden til toppen i dansk musikliv. Utroligt langt hvad angår evner, men utroligt kort hvad angår attitude og hjælpsomhed. Jeg har (igen) lært, at det oftest kan betale sig at bede folk, der ved mere end en selv, om hjælp. Resultatet følger, så snart min datter har tegnet coveret til mig.
Tak, Holg-... jeg mener, Kolger.
Arm'n, prøliåhør her iggå!
Bortset fra at tiderne hverken er kristine eller
ny-kristne,.. så er det en fin lignelse og pointe
Dermed ikke sagt jeg nødvendigvis burde går til Kolger for master, eller gør en fejl ved at bygge
mit rum selv, og rette det til med ARC3 istedet
for at ringe til arkitekt + akustiker + tømrer +++
$$$
Vi kommer fra forskellige steder, er forskellige,
og på vej forskellige steder hen, og nogen slipper selv bedre fra det med bilen end andre
ny-kristne,.. så er det en fin lignelse og pointe
Dermed ikke sagt jeg nødvendigvis burde går til Kolger for master, eller gør en fejl ved at bygge
mit rum selv, og rette det til med ARC3 istedet
for at ringe til arkitekt + akustiker + tømrer +++
$$$
Vi kommer fra forskellige steder, er forskellige,
og på vej forskellige steder hen, og nogen slipper selv bedre fra det med bilen end andre
/Dub
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang.
Du kunne spørge Holger om han vil lave et kursus for dig
Du kunne spørge Holger om han vil lave et kursus for dig
Tak for historien, Cygge.
Alle skal være meget velkommen til at tage undervisnings hos mig også. Jeg lærer gerne alt fra mig hvad jeg kan - ingen hemmeligheder.
Men det bliver man ikke nødvendigvis mastering engineer af selv. Det tager årtiers erfaring, samt en vis investering i akustik og udstyr.
Ligesom jeg heller ikke ville bliver nogle stor kunstner eller (kunst)håndværker af at tage selv flere ugers intensiv undervisning hos selv den bedste kunstmaler eller skulptør.
Jeg ville måske nok forstå nogle ting bedre som kunne hjælpe mig videre og til at blive bedre til mig egen kunst uanset hvad - men mastering handler i høj grad også om at få "nogle andre ører på".
Der er nogle ting der ikke giver så meget mening at lave selv, med mindre man selvfølgelig ikke gider bruge pengene eller er tilfreds nok som det er. Men det er en anden sag.
Alle skal være meget velkommen til at tage undervisnings hos mig også. Jeg lærer gerne alt fra mig hvad jeg kan - ingen hemmeligheder.
Men det bliver man ikke nødvendigvis mastering engineer af selv. Det tager årtiers erfaring, samt en vis investering i akustik og udstyr.
Ligesom jeg heller ikke ville bliver nogle stor kunstner eller (kunst)håndværker af at tage selv flere ugers intensiv undervisning hos selv den bedste kunstmaler eller skulptør.
Jeg ville måske nok forstå nogle ting bedre som kunne hjælpe mig videre og til at blive bedre til mig egen kunst uanset hvad - men mastering handler i høj grad også om at få "nogle andre ører på".
Der er nogle ting der ikke giver så meget mening at lave selv, med mindre man selvfølgelig ikke gider bruge pengene eller er tilfreds nok som det er. Men det er en anden sag.
Flot lignelse
"Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang"
Det kommer jo lidt an på hvor meget man fatter, hvor gode ens ører er, og hvor gode ens faciliteter er.
Personligt ville jeg nok vælge Kolgers Vaskehal
"Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang"
Det kommer jo lidt an på hvor meget man fatter, hvor gode ens ører er, og hvor gode ens faciliteter er.
Personligt ville jeg nok vælge Kolgers Vaskehal
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Sandt nok. Vi kan ikke være lige gode til alting.Hugo skrev: ↑tirs 2. nov 2021 16:47 Flot lignelse
"Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang"
Det kommer jo lidt an på hvor meget man fatter, hvor gode ens ører er, og hvor gode ens faciliteter er.
Personligt ville jeg nok vælge Kolgers Vaskehal
Det er ret godt ramt @cygge
Jeg har selv lært mere af et par ture i klargøringshallen, end jeg lærte af et fire måneders mixing-kursus (et andet sted)
Ser frem til at høre resultatet
Jeg har selv lært mere af et par ture i klargøringshallen, end jeg lærte af et fire måneders mixing-kursus (et andet sted)
Ser frem til at høre resultatet
Og for lige at citere mig selv, så er jeg nok ham med træbilenHugo skrev: ↑tirs 2. nov 2021 16:47 Flot lignelse
"Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang"
Det kommer jo lidt an på hvor meget man fatter, hvor gode ens ører er, og hvor gode ens faciliteter er.
Personligt ville jeg nok vælge Kolgers Vaskehal
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins
https://soundcloud.com/user-469072941
https://soundcloud.com/user-469072941
Absolut. Jeg siger ikke, at man ikke selv bør prøve, og at man ikke (nødvendigvis) selv kan. Det er heller ikke fordi jeg ikke selv kan lave et brugbart resultat, selvom mine sidste forsøg blev lidt for lave, fordi jeg stolede blindt på noget, jeg havde læst om LUFS i stedet for bare at skrue mere op. Men lige i dette tilfælde var mit mix så ambitiøst at jeg følte, der skulle en bedre polering til.
Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at styre transienter, og gode teknikker til at bruge mastering compressors generelt, men som Holger også skriver handler det ikke så meget om "rå" viden. Det handler om teknikken, studiet, om at få nogle andre ører på, og så selvfølgelig erfaringen. Jeg elsker at sidde og nørkle, men nogle gange synes jeg også det er okay at springe over, hvor gærdet er lavest, og få nogle andre til at gøre det – vel vidende, at de gør det bedre end jeg selv. Ligesom jeg ringer til en tømrer når jeg skal have lagt trægulve. Faktisk havde jeg håbet at kunne finde tid til at være med i Holgers studie når han lavede min master, for lige at suge et par tips, men mine hverdage er ret hårdt booket op i forvejen...mediumaevum skrev: ↑tirs 2. nov 2021 14:24 Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang. Du kunne spørge Holger om han vil lave et kursus for dig
Arm'n, prøliåhør her iggå!
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Ja, det giver god mening.cygge skrev: ↑ons 3. nov 2021 09:42Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at styre transienter, og gode teknikker til at bruge mastering compressors generelt, men som Holger også skriver handler det ikke så meget om "rå" viden. Det handler om teknikken, studiet, om at få nogle andre ører på, og så selvfølgelig erfaringen. Jeg elsker at sidde og nørkle, men nogle gange synes jeg også det er okay at springe over, hvor gærdet er lavest, og få nogle andre til at gøre det – vel vidende, at de gør det bedre end jeg selv. Ligesom jeg ringer til en tømrer når jeg skal have lagt trægulve. Faktisk havde jeg håbet at kunne finde tid til at være med i Holgers studie når han lavede min master, for lige at suge et par tips, men mine hverdage er ret hårdt booket op i forvejen...mediumaevum skrev: ↑tirs 2. nov 2021 14:24 Man kunne også vælge at betale for et kursus i mastering selv. Det er penge, der kun bruges én gang. Du kunne spørge Holger om han vil lave et kursus for dig
Er der dog ikke nogen, der bare kan konkludere at Cygge er helt og aldeles blæst i kasketten?? En hjerne så skæv og syg at både Mandrilaftalen og Wulffmorgenthaler går grædende i seng….
Han er fuldstændig tabt.
Kh
Nicolai
Orv, jeg bør måske lige nævne, at jeg har kendt ham i noget der vel snart må nærme sig 20 år Det er sjældent kedeligt…
Han er fuldstændig tabt.
Kh
Nicolai
Orv, jeg bør måske lige nævne, at jeg har kendt ham i noget der vel snart må nærme sig 20 år Det er sjældent kedeligt…
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
Jeg kan totalt relatere:) Sjov historie som ret præcist beskriver et lignende forløb jeg har været igennem også.
Jeg har også tænkt meget over hvor dejligt det er at vi har nogle fra toppen i Danmark, der godt kan se fidusen i den "svenske" model (det kalder jeg den) hvor man ikke er bleg for at vidensdele og samarbejde med dem fra bunden. Det er på alle måder bedre både fagligt, men også socialt og økonomisk.
Ofte ser man de bedste være bange for at dele ud af guldkorn, da de på den måde føler at de afgiver suverænitet. Det har jeg aldrig oplevet var en god idé. Det er bl.a. også derfor jeg er så "#¤%& glad for det her forum, søde og fagligt kompetente mennesker der ikke er bange for at give gode råd. Jeg tror det hjælper virkeligt mange unge mennesker hver dag der søger på specifikke problemstillinger, og derfor ender herinde i godt selskab:)
Jeg har også tænkt meget over hvor dejligt det er at vi har nogle fra toppen i Danmark, der godt kan se fidusen i den "svenske" model (det kalder jeg den) hvor man ikke er bleg for at vidensdele og samarbejde med dem fra bunden. Det er på alle måder bedre både fagligt, men også socialt og økonomisk.
Ofte ser man de bedste være bange for at dele ud af guldkorn, da de på den måde føler at de afgiver suverænitet. Det har jeg aldrig oplevet var en god idé. Det er bl.a. også derfor jeg er så "#¤%& glad for det her forum, søde og fagligt kompetente mennesker der ikke er bange for at give gode råd. Jeg tror det hjælper virkeligt mange unge mennesker hver dag der søger på specifikke problemstillinger, og derfor ender herinde i godt selskab:)
Jeg tror både jeg har prøvet at være ham der kom med træbilen... og ham der tog imod én.
Og bonuspoint for årets bedste click-bait overskrift på lydmaskinen. Den virkede!
Og bonuspoint for årets bedste click-bait overskrift på lydmaskinen. Den virkede!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Så kom resultatet endelig på interwebs. Find den her: viewtopic.php?t=83362
Arm'n, prøliåhør her iggå!