mdar

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

mdar

Indlæg af petal »

Så blev det min tur til at uploade et af mine puslerier til Lydmaskinen for første gang.

Der er sikkert massere af ting man kunne udvikle yderligere, men nu har jeg siddet og fluekneppet det i nogle uger uden at der er sket det store, så måske er det her jeg skal lade fuglen forlade redden? 



Det er mixet på hovedtelefoner. Det kan desværre ikke være anderledes lige nu, men konstruktiv kritik modtages gerne!

Novation Summit på dronen
Elektron RYTM på “trommer” og “bas”

Elektron Digitone på lead og “dybe grynt”
Valhalla Super Massive på den lange reverb

Ableton Live

God fornøjelse :)

https://www.dropbox.com/s/3ckbyvu1cjfhyuf/Mdar.wav?dl=0

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Det lyder meget hyggeligt.

Der sker for lidt de første 40 sekunder, tænker der enten skal være lidt sjove artefakter eller et instrument i mellemlejet.
Det kunne osse lyde mega fedt med akk. trommer på et tidspunkt, sådan helt kværnet af noget saturation. Eller en 808 og en hi hat på og-slaget og så fyre den afsted.

Jaja, det er bare min mening.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak lyt og feedback!

Og ja, jeg hygger mig måske lidt for meget i starten uden at der er den store udvikling pånær de dybe grønt?
Et mere radikalt "gearskifte" i rytmesporet er også en mulighed.
Det vil jeg tage med i mine videre overvejelse - Tak!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er virkeligt meditativt. Jeg var også lige ved at synes at starten var lidt kedelig, men efter at have hørt hele nummeret synes jeg faktisk det er fint. Og det er nogen fede krydrede lyde og modulationer du har gang i, og jeg synes det er fedt der hvor du pitcher "skævt" og væk fra den toneart det hele ellers foregår i.

Ja, det er næsten lige før jeg synes det kunne twistes mere og gøres endnu mere skævt... f.eks. lade det lille klik falde udenfor kvantiseringen hist og her, eller spille nogen toner der ikke passer til den overordnede mol-akkord det ellers foregår i.

Den drone du har liggende nede ved cirka 32 hz tror jeg måske kan blive et problem for nogen mennesker at høre på deres setups. 32 Hz er den ondelynemig en dyb frekvens. :dollargrin:

Keep 'em coming!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak for feedback Joachim!

Jeg synes ellers at jeg åbner mere og mere op få "skævhederne" i dronen, men måske det alligevel er lidt for subtilt i første halvdel?

Og ja, jeg har selv haft en del tanker om at putte flere små tricks ind i rytmesiden, så måske jeg skulle udforske det noget mere.

Tanken med dronen var at se, hvor meget udvikling jeg kunne skabe ved at twiste pitch og ellers skrue mere og mere op for de forskellige distortion dele i Summitten. Det er her de forskellige ekstra harmonier dukker op undervejs.

Og ja, jeg er godt klar over at der ligger noget dybt nede som jeg skal have kigget på. Jeg skal nok bare rulle endnu mere af. Der gemmer sig dyyyybe frekvenser i den RYTM :)

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Det lyder sgu fedt! Super fedt bas og sub lydbillede bl.a. Lytter på airpod pro’s og blev positivt overrasket. Der er en fed progression i tracket, men det kunne godt gøres en anelse kortere imo. Percussionen der starter omkring 2:40 og vist varer omkring et minut synes jeg ikke helt passer ind (de kommer vist også senere igen i tracket). Enten er de for høje lydniveau mæssigt, eller også passer de dårligt i mixet - imo. Men alt i alt rigtig lækker sound du har kørende. Er det tiltænkt som filmunderlægningsmusik?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg hører det faktisk ikke som underlægningsmusik. Jeg synes det kan stå på egne ben... eller f.eks. sammen med andre numre i samme stil som et album.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak for feedback Peter!

Og godt at høre at mixet ikke er helt skævt, selvom der selvfølgelig er nogle ting der skal gøres noget ved!

Jeg har selv ovevejet om det er for langt, men tænker mere at der mangler noget progression eller nogle tricks undervejs til at holde interessen, snarere end at det er for langt.

Det percussion element du nævner skulle være et "ride"-bækken, som sådan et nu lyder, når det bliver lavet på en RYTM. Det er lidt en darling, så jeg tror det er kommet for at blive, men måske jeg endnu ikke har fundet det rette niveau endnu. Jeg har også rodet lidt med placere det anderledes i mixet end en præcis panorering, men er egentlig ikke helt tilfreds med det selv, så det må jeg kigge på igen.

Det er ikke tænkt som underlægningsmusik, mere som et mix mellem noget ambient-drone-støj-halløj, hvor udviklingen skal søges i pitch-modulationer og at jeg "driver" dronen mere og mere indtil jeg næsten maxer de muligheder ud på Summitten til sidst.

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Joachip skrev: ons 27. okt 2021 00:04 Jeg hører det faktisk ikke som underlægningsmusik. Jeg synes det kan stå på egne ben... eller f.eks. sammen med andre numre i samme stil som et album.
Helt enig. Jeg mente faktisk heller ikke underlægningsmusik, men mere "movie scores" / instrumentale titelsange. Fik bare ikke formuleret mig præcist nok. Tracket fik mig til at tænke på Hans Zimmers "Time" fx. Ved egentlig ikke hvorfor, for der er umiddelbart ikke nogen ligheder. Men måske det er måden progressionen bevæger sig på i den slags musik.

Jeg lytter iøvrigt tit selv til movie scores / instrumentale titelmelodier når jeg arbejder. Elsker det. Så ja den slags kan utvivlsomt stå selv ligesom tracket her kan. Og det gør de jo faktisk også som regel i filmene.

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Det er ikke en genre, jeg normalt hører (som i aldrig), men jeg kunne rigtig godt li' det her.

Jeg synes lydene er behagelige, stemningsmættede og virkelig godt afstemt med hinanden.
De percussive lyde er super cool. Især den, der har rolle som en lukket HH - jeg ved ikke, hvad det er, men det er en mega rar lyd.

Og så fungerer det fedt, når det bliver skævt og klinger/svømmer ind på plads. Det virker naturligt organisk.

For mig var det meget drømmende og meditativt - og af og til en anelse ildevarslende.

Well done!

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Tak for feedback TJJ!

Det lyder som om at mit budskab er lykkedes med at komme helt igennem i dit tilfælde. Det er jeg glad for at høre :)

Jeg tror den lyd du kalder lukket HH (ud over den closed HH jeg lægger ud med) nok er det "rim shot" eller på dansk et kantslag, som jeg introducerer længere inde i nummeret. Den lyd er jeg selv en sucker for ;)

Noget tyder på, at der er enighed om at down- og upptiching af dronen er vigtigt for det nødvendige drama undervejs. Det er også et af de elementer jeg startede med og har brugt mest tid på programmere.

Nyt svar