Musearm/arme

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Musearm/arme

Indlæg af Hugo »

Har I andre osse problemer med ømme arme/håndled?

Jeg har nu haft smerter i begge arme fra skulder til håndled i 2 uger, og lægen har lange ventetider. Spiser smertestillende som slik, hvilket jeg ikke plejer.

Bruger begge hænder meget til dels mus, og venstre hånd til genvejstaster. ca. 14 timer hver dag.

Så jeg spør´ har I andre problemer med PC, tablet mm. eller er jeg bare ved at blive gammel og skal bestille tid hos bedemanden?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg traf den beslutning for efterhånden mange år siden, at jeg valgte 2 forskellige mus til mine 2 computere. Så på denne kontor/surf-maskine bruger jeg en logitech trackball, og på musikmaskinen er det en mere almindelig logitech g5 eller g3 eller hvad den hedder..

Det hjælper selvfølgelig kun hvis man har flere computere.

Derudover skal du tænke over at sidde rigtigt.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Jeg havde engang for længe siden problemer. Dengang fik jeg at vide at det der hjælper på sigt er styrketræning af håndled og underarme.
--
Robert

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har igennem mange år ikke følt, at mine håndled var helt så "friske som nye" længere, om man så må sige. Om det er kommet sig mest af computermus eller klaver-spil er jeg lidt i tvivl om... måske begge dele...

En ting, som jeg har gjort i flere år nu, og som jeg er ret overbevist om, er med til at forebygge problemer er, at skifte hånd en gang imellem. Jeg kører i perioder med musen i højre hånd - og så i perioder med musen i venstre hånd. Jeg bytter typisk rundt, når jeg synes jeg begynder at mærke ømhed i håndledet melde sig. Derved kan du køre dobbelt så meget på til den samme mængde belastning, om man så må sige.

Forresten: Styrketræning skulle vidst heller ikke være helt tosset. En gang for mange år siden chattede jeg på nettet med en kvinde, som studerede til fysioterapeut. Jeg fortalte, at jeg havde ondt i håndleddet. Hun rådede mig til at træne håndleddet. Jeg tænke, at hun måtte være åndsvag - mit håndled havde da afgjort brug for hvile. Jeg er dog efterfølgende begyndt at bilde mig ind, at hun havde ret. Dels har jeg sidenhen læst noget lignende af, hvad hun sagde, og så styrketræner jeg også mine håndled i dag med håndvægte, og har en idé om, at det gør noget godt for den slags problemer.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg startede på studie og fik min første computer og skulle osse lære at spille en masse klaver i en hulens fart (musikvidenskab). Inflamation i begge håndled. Gik til alt muligt åndsvagt. Shiatzu, zoneterapi, fysioterapeut. Det ENESTE der har virket permanent, er alexanderteknik. Det handler om hvordan du holder kroppen når du sidder og står og endda også derimellem rejser dig op og sætter dig ned. Kan klart anbefales.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange goe´ råd indtil videre, tak skal I ha´

Jeg sidder med en dyr Logitech G5 mus, meget ergo, men ved den samme PC. Har flere, men kun en er kraftig nok til musik.
I kommer alle ind på styrketræning. Det skal jeg nok gøre lidt ved, jeg er ikke så aktiv som jeg har været.

Jeg har en skodstol, den må skiftes, da det er vigtigt hvordan man sidder (har osse planer om nyt studie/bord/ergo)
og så skal jeg da lige ud og læse om Alexanderteknik
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Vær forberedt på lidt Steiner-fernis når du ser videoer forskellige steder. Tror der må være en delmængde. Det bedste du kan gøre er, at se om du kan finde en der er uddannet af Joseph Artzi.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

I forbindelse med Corona nedlukning arbejdede jeg meget ved hjemmecomputeren der ikke er helt godt nok ergonomisk indrettet og jeg øvede virkelig meget guitarteknik. De to ting gav mig store problemer med højre albue. Jeg har fået lidt laser og ultralyd behandling for at løsne op og fjerne arvæv, men det der virkelig har gjort en forskel er træning. Håndled og ikke mindst triceps, hvor jeg opdagede, at min muskulatur var blevet meget svag.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Morten Bjørn skrev: tirs 26. okt 2021 19:53 Vær forberedt på lidt Steiner-fernis når du ser videoer forskellige steder.
Så er det godt at jeg har venner som er pædagoger hos Mariatta :wink:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Smittefar skrev: tirs 26. okt 2021 20:38 I forbindelse med Corona nedlukning arbejdede jeg meget ved hjemmecomputeren der ikke er helt godt nok ergonomisk indrettet og jeg øvede virkelig meget guitarteknik. De to ting gav mig store problemer med højre albue. Jeg har fået lidt laser og ultralyd behandling for at løsne op og fjerne arvæv, men det der virkelig har gjort en forskel er træning. Håndled og ikke mindst triceps, hvor jeg opdagede, at min muskulatur var blevet meget svag.
Endnu engang hører jeg ordet træning.
Jeg må bide i det sure æble. Jeg har ikke tid, jeg vil hellere lave musik, men "I get the message"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Og noget som generelt er vigtigt, men som kan være svært at lære og i det hele taget at fatte betydningen af, det er at "lytte" til sin krop. (Dette er især svært at lære for unge mennesker, der stadig tror de kan gå på vandet, samt for os mænd der såvel genetisk som kulturelt er programmeret til at være decideret dumme i hovedet, når det kommer til den slags). Kroppen plejer gerne at fortæller en hel masse, længe før det går galt. Men man har det med ikke at "lytte efter". Vi kender det alle - især musik-entusiaster... det "kribler i fingrene" og man glemmer tid og sted... man vil gerne blive ved og ved og ved... og man ignorerer, at kroppen for længst at bedt om en pause - eller to :)

Men altså - hold pauser... find evt. en hobby mere, som belaster kroppen på en helt anden måde, som du så kan ligge og skifte imellem. Når du har siddet og rodet med dine plug-ins 14 timer om dagen i 5 dage, så gå ud og lej med dit DSLR-kamera de næste 2 dage. Det, der slider på kroppen, er ikke først og fremmest typen af belastning, men den ensartede belastning over lang tid. Dvs. varieret belastning er nøgleordet. Plus pauser.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: tirs 26. okt 2021 19:18 Jeg sidder med en dyr Logitech G5 mus, meget ergo,
Jeg tror også at mange bliver lullet lidt i søvn, når de køber den der dyre "ergonomiske" mus. Du kan købe nok så mange "ergonomiske" mus i alle mulige smarte former, men det gør den stadig ikke en skid ergonomisk, når problemet er den måde du sidder med din arm ud fra kroppen!

Jeg døjede rigtig meget med musearm og det eneste der hjalp mig var to ting:

1. Alternativer til mus: Rollermouse, trackpad, tegneplade, trackball. Ting du kan have stående foran dig, inde foran kroppen, og ikke ude til siden, så du sidder og spænder i din arm konstant.

2. Siddestilling: Jeg fik ændret min stol, sådan at sædet vinkler en smule nedad og fremad. Det gør at jeg automatisk kommer til at sidde mere oprejst og ikke hænger med kroppen. Det gør at jeg har mit hoved mere lige oven på kroppen og at mine skuldre og hals belastes mindre. Som min fysioterapeut sagde til mig: "Tænk på at dit hoved vejer næsten lige så meget som en bowlingkugle, og den skal du balancere oven på kroppen. Jo, mere lige den sidder oven på kroppen, jo mindre belaster du dine skuldre og din hals."
Køb en stol hvor sædet kan vinkles fremad, eller køb en af de der kileformede puder man kan få i Jysk eller lign.

Det har hjulpet og jeg er helt sluppet af med de klassiske musearms smerter jeg har haft :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Yes - hver gang man bruger mus skal hele underarmen være understøttet (af bordpladen), og musen skal helst ligge lige foran dig - ikke ude til siden

Her er min hjemmearbejdsstilling (når jeg husker at bruge den) - understøttede underarme ved tastatur og også ved mus - Det ville hjælpe gevaldigt, hvis skrivebordet var større, og jeg ryddede bedre op :)
Skrivebord_tastatur.png
Skrivebord_tastatur.png (2.55 MiB) Vist 681 gange
Skrivebord_mus.png
Skrivebord_mus.png (2.53 MiB) Vist 681 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Lige præcis, Smittefar!

Finten er så at kunne huske at bevare dén sidde -og arbejdsstilling hele tiden, og ikke falde tilbage i de gamle vaner :)
Det kan et alternativ til en mus også hjælpe på.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for gode råd, begge to. Smittefar din stilling er klassisk perfekt, som benjisan osse kommenterer.
Jeg har det med at "hænge" bagover, og armen ud til siden.
Må se at gøre noget alvorligt ved jeres råd

Tak for dem :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hugo skrev: ons 27. okt 2021 14:04 ...og armen ud til siden.
DET er synderen! :oops:

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

benjisan skrev: ons 27. okt 2021 14:11
Hugo skrev: ons 27. okt 2021 14:04 ...og armen ud til siden.
DET er synderen! :oops:
I know now :wink:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10824
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har aldrig haft de problemer, men jeg har også altid været opmærksom på det, jeg sidder gerne meget varieret, hæve/sænke borde, forskellige typer mus, som bliver brugt i forskellige stillinger så man ikke altid gør det samme. Vi skal holde mange år, så man skal passe på med dårlige vaner. Jeg plejer ofte at sidde dårligt eller forkert på en stol eller på hug hvis jeg hjælper nogen kortvarigt ved deres computer, på den måde tvinger jeg variation ind.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Hald skrev: ons 27. okt 2021 17:53 Vi skal holde mange år, så man skal passe på med dårlige vaner.
Det er lidt sent at komme i tanker om når man snart fylder 66 :(

Bortset fra det, har det osse en del med muskelmasse at gøre.
Indtil for 10 år siden, knoklede jeg stadig løs som selvstændig i mit gartneri, jeg var stærk som en bjørn, samtidig med var jeg osse fuldtidsgamer.
Jeg spillede om aften + hver weekend ca. 10 -12 timer dgl. uden overhovedet at få problemer.
Nu er jeg blevet en gammel slapsvans som dårligt kan skrue proppen af en Cola :?
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Den gang da jeg studerede, var der et lokale med PC'er, hvor alle bordene var udformet, så der var skåret en slags "halvmåne" ud til maven... Jeg ved ikke, hvad det hedder på design-sprog og jeg ved ej heller om det er ergonomisk korrekt. Jeg mindes dog, at jeg følte jeg sad rigtig godt foran en computer ved denne type bordudformning. Og nej, jeg havde ikke mave den gang - jeg var skam stadig slank og pæn :wink:

Apropos studietiden, så fik jeg jo også den gang lidt ondt i nakke, skuldre, ryg... jeg gik så ud og investerede i en ergonomisk kontorstol. Mener jeg gav omkring 4-5.000 for sådan en. Det er selvfølgelig en mærkbar udgift for en studerende, men det kan jo være godt givet ud, hvis kroppen så holder nogle år mere i den anden ende. Jeg bruger for øvrigt stadig den stol hjemme foran computeren. Man kan faktisk se lidt af den på mit profil-billede, kan jeg se :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: ons 27. okt 2021 18:19 Den gang da jeg studerede, var der et lokale med PC'er, hvor alle bordene var udformet, så der var skåret en slags "halvmåne" ud til maven... Jeg ved ikke, hvad det hedder på design-sprog og jeg ved ej heller om det er ergonomisk korrekt. Jeg mindes dog, at jeg følte jeg sad rigtig godt foran en computer ved denne type bordudformning. Og nej, jeg havde ikke mave den gang - jeg var skam stadig slank og pæn :wink:

Apropos studietiden, så fik jeg jo også den gang lidt ondt i nakke, skuldre, ryg... jeg gik så ud og investerede i en ergonomisk kontorstol. Mener jeg gav omkring 4-5.000 for sådan en. Det er selvfølgelig en mærkbar udgift for en studerende, men det kan jo være godt givet ud, hvis kroppen så holder nogle år mere i den anden ende. Jeg bruger for øvrigt stadig den stol hjemme foran computeren. Man kan faktisk se lidt af den på mit profil-billede, kan jeg se :)
Jeg har osse annonceret at studiet skal laves helt om, med ergonomisk bord, stol mus, tastetur, kaffekop, ja selv smøgerne.
Problemet er blot at det kan jeg ikke lige nu. Blot jeg laver det mindste, som at smøre en mad eller skylle et par tallerkner af, så kommer der et smerteudbrud på 20-30 min. i begge arme, som breder sig helt op i nakken og ud i brystbenet.
Er meget spændt på hvad lægen siger.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg ønsker dig i hvert fald en god bedring.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak ska´ du ha´ , Hr. Lydmand
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

RollerMouse!

Da jeg redigerede og layoutede avissider var RollerMouse en nødvendighed for at undgå diverse museskader og andre kontor-skavanker. Den tvinger dig faktisk til at sidde ordentligt.

Og - i modsætning til touchpad, som jeg aldrig bliver ven med - er det ligeså hurtigt at bruge RollerMouse som en alm. mus, når man har vænnet sig til det. Det gør man hurtigt.

Den dårlige nyhed er, at de er temmelig dyre.
Men det er nye arme og skuldre vist også efterhånden.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: tors 28. okt 2021 14:23 RollerMouse!


Den dårlige nyhed er, at de er temmelig dyre.
Men det er nye arme og skuldre vist også efterhånden.
Armene betaler det offentlige, rollermouse skal jeg selv betale :lol:

Spøg til side. det er derfor jeg er begyndt at tænke på DAW-controller + at jeg osse har kig på et fedt studiebord med motoriseret hæve-sænke funktion, så man kan sidde/stå efter behov, og så med udtræksplade til tastetur når det skal bruges.
Så mangler jeg blot at finde den rigtige stol samt et ordentligt indhug i opsparingen.....
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar