MacOS Monterey

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

MacOS Monterey

Indlæg af david mondrup »

https://apps.apple.com/dk/app/macos-mon ... l=da&mt=12

Det gode gamle gennemprøvede mantra er selvfølgelig at vente, til alle udviklere melder go, og alle delte erfaringer fra RL melder stabilitet. Jeg er lidt i tvivl - jeg plejer egentlig at lade hånt om konventionel visdom, og være firstmover, og jeg har ikke nogle produktionsopgaver eller koncerter lige med det første ... så måske snupper jeg updaten en af dagene.

Anyhow; tanker og erfaringer kan deles her.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hvad jeg lige kan læse mig til, så er det en relativt ufarlig update - ikke en omskrivning af den grundlæggende kode. En deltager i en tråd på et andet forum bemærkede, at Big Sur havde smadret interfacet på Ohmforce plugins. Den erfaring har jeg også gjort mig. Måske Monterey kan fikse det igen?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Som en der primært laver musicals, og benytter Dante protokollen, så afventer jeg at de først bliver stabile nok til jeg tør skifte videre fra Mojave.

Og så ser jeg stadig blandede meldinger omkring stabilitet i Big Sur og videre når vi snakker video produktioner....

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Er det ikke meget fordi dem der klager ofte sidder med en computer der ikke kan klare det grundet alder og kapacitet? Sådan er det ofte i Logic Pro X foraer jeg ellers følger med i.

Jeg selv er på Mojave og der er det ganske fornuftigt at blive (MBP late 2013)

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: tirs 26. okt 2021 11:13 https://apps.apple.com/dk/app/macos-mon ... l=da&mt=12

Det gode gamle gennemprøvede mantra er selvfølgelig at vente, til alle udviklere melder go, og alle delte erfaringer fra RL melder stabilitet. Jeg er lidt i tvivl - jeg plejer egentlig at lade hånt om konventionel visdom, og være firstmover, og jeg har ikke nogle produktionsopgaver eller koncerter lige med det første ... så måske snupper jeg updaten en af dagene.

Anyhow; tanker og erfaringer kan deles her.
Jeg har ikke et produktionssetup og ikke mange plugins, så jeg opgraderede bare.

Det var for første gang en længere omgang. Et eller andet er gået galt på min krypterede harddisk, så jeg kunne ikke få lov at opgradere, eller geninstallere Big Sur for den sags skyld. Jeg kunne heller ikke komme til at slå kryptering fra. Hverken i indstillinger eller de forskellige metoder i terminalen, så jeg endte med at formattere min HD, geninstallere Big Sur, genetablere fra Time Machine og deres opgradere.

Det gik fint og nu kører jeg 12.0.1 helt problemfrit. Jeg har prøvet at starte Logic, og den kører noget kompabilitetssheck første gang den starter op (det har jeg ikke bidt mærke i ved tidligere opgraderinger). Den rullede diverse plugins i gennem og fandt ingen problemer og startede derefter op.

Hvis jeg havde et produktionssetup, ville jeg nok have et parallelt system på en ekstern SSD, som jeg ville prøve at opgradere og starte op fra. Så kan man nemt hoppe tilbage til den interne disk, hvis det skulle give problemer under test. Jeg ved ikke om det vil performe godt nok til at seriøs brug af Logic, men på alt andet fungerer det udmærket til at køre tests i et par dage, inden man så evt. kloner sit gamle system til disken, og så opgraderer den interne disk til Monterey. Så har man igen en rimelig nem måde at komme tilbage på.

Nå min lære af alt det her opgraderingsbøvl er at jeg nok skal have genopbygget et system fra bunden. Det jeg kører på nu er opgradering på opgradering fra omkring 2011, og det er nok ved at være nemmere at slippe af med alt det smårod jeg har lavet undervejs de sidste 10 år. Det er egentlig ret imponerende at systemet fungerer ret stabilt og uden problemer efter så lang tid.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg tror hvis du sidder på Big Sur i forvejen, så er springet ikke så stort til Mac OS Monterey. Sidder du på et ældre OS skal du være lidt mere forsigtig :)
Jeg havde som sædvanlig bøvl med næsten alle mine plugins da jeg opdaterede til Big Sur i sin tid. UAD drillede utroligt meget -også selvom de var kompatible...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg kører Monterey 12.01 nu. Indtil videre er det vitterlig i de små detaljer, man skal få øje på ændringerne. Eneste major glitch indtil videre er, at min screensaver ikke synes at virke på min eksterne skærm, som blot går i sort når screensaveren starter. Det kan dog sagtens være en setting, jeg ikke lige har opdaget.
david mondrup skrev: tirs 26. okt 2021 14:07En deltager i en tråd på et andet forum bemærkede, at Big Sur havde smadret interfacet på Ohmforce plugins. Den erfaring har jeg også gjort mig. Måske Monterey kan fikse det igen?
- og så, minsandten, er GUIet på Ohmforce plugins tilbage i working order. Yay!
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

jeg opgraderede fra Big Sur, og lige pludseligt crashede alle mine Logic Arrangementer inden de åbnede, så måtte gå minutiøst til værks
og fandt ud af at Sonnox Limiter var pluginnet der fik det hele til at crashe, den virkede fint under Big Sur, så et eller andet er der sket i den update

/Christian

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

En anden ting der falder mig ind, er at Big Sur blev lanceret i Nov 2020 det er et år siden, hvor lang tid kan man forvente at udviklerne skal have for at
skrive det om til Apple Silicon

F.eks. få jegr fra tid til anden reklamer fra Antares om nye produkter, hvad med de for skrevet koden om til deres Autotune pliugin, Autotune 7 virker dog upåklageligt hvis man har den. bare for at tage en enkelt fabrikant, Fabfilter måtte også gerne komme ud af busken osv

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Chris Wulff skrev: ons 27. okt 2021 14:51 En anden ting der falder mig ind, er at Big Sur blev lanceret i Nov 2020 det er et år siden, hvor lang tid kan man forvente at udviklerne skal have for at
skrive det om til Apple Silicon

F.eks. få jegr fra tid til anden reklamer fra Antares om nye produkter, hvad med de for skrevet koden om til deres Autotune pliugin, Autotune 7 virker dog upåklageligt hvis man har den. bare for at tage en enkelt fabrikant, Fabfilter måtte også gerne komme ud af busken osv
Nye plugins giver ekstra indtægter, vedligehold/migrering er dyrt og skaber ikke nødvendigvis ekstra indtægter (afhængig af hvor i livs-cyklus’et et produkt er).. Derfor ryger den slags gerne bag i køen.

Det er egentlig en af de store hovedpiner ved at drive software-butik: hvis ikke det er subscription-baseret, kan man godt glemme at få dækket sine omkostninger til vedligehold efter en bestemt tidsperiode. De nye produkter må derfor finansiere vedligehold af de gamle.

Medlemsavatar
Chris Wulff
Medlem
Indlæg: 1788
Sted: København

Indlæg af Chris Wulff »

Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 15:09
Chris Wulff skrev: ons 27. okt 2021 14:51 En anden ting der falder mig ind, er at Big Sur blev lanceret i Nov 2020 det er et år siden, hvor lang tid kan man forvente at udviklerne skal have for at
skrive det om til Apple Silicon

F.eks. få jegr fra tid til anden reklamer fra Antares om nye produkter, hvad med de for skrevet koden om til deres Autotune pliugin, Autotune 7 virker dog upåklageligt hvis man har den. bare for at tage en enkelt fabrikant, Fabfilter måtte også gerne komme ud af busken osv
Nye plugins giver ekstra indtægter, vedligehold/migrering er dyrt og skaber ikke nødvendigvis ekstra indtægter (afhængig af hvor i livs-cyklus’et et produkt er).. Derfor ryger den slags gerne bag i køen.

Det er egentlig en af de store hovedpiner ved at drive software-butik: hvis ikke det er subscription-baseret, kan man godt glemme at få dækket sine omkostninger til vedligehold efter en bestemt tidsperiode. De nye produkter må derfor finansiere vedligehold af de gamle.


Ja helt klart, men nu mit eksempel med Antares, de er ikke kede af at tage penge for deres opgraderinger af Autotune, jeg har betalt dem 3 gange igennem årene for opgraderinger

Og for min skyld kan firmaerne godt lave en lille smule om i GUI og så tage penge for opgraderingen til M1 processor, det synes jeg er helt fair

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Chris Wulff skrev: ons 27. okt 2021 14:51Fabfilter måtte også gerne komme ud af busken osv
Fabfilter fungerer da stadig upåklageligt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Chris Wulff skrev: ons 27. okt 2021 15:25
Mike-air skrev: ons 27. okt 2021 15:09
Chris Wulff skrev: ons 27. okt 2021 14:51 En anden ting der falder mig ind, er at Big Sur blev lanceret i Nov 2020 det er et år siden, hvor lang tid kan man forvente at udviklerne skal have for at
skrive det om til Apple Silicon

F.eks. få jegr fra tid til anden reklamer fra Antares om nye produkter, hvad med de for skrevet koden om til deres Autotune pliugin, Autotune 7 virker dog upåklageligt hvis man har den. bare for at tage en enkelt fabrikant, Fabfilter måtte også gerne komme ud af busken osv
Nye plugins giver ekstra indtægter, vedligehold/migrering er dyrt og skaber ikke nødvendigvis ekstra indtægter (afhængig af hvor i livs-cyklus’et et produkt er).. Derfor ryger den slags gerne bag i køen.

Det er egentlig en af de store hovedpiner ved at drive software-butik: hvis ikke det er subscription-baseret, kan man godt glemme at få dækket sine omkostninger til vedligehold efter en bestemt tidsperiode. De nye produkter må derfor finansiere vedligehold af de gamle.


Ja helt klart, men nu mit eksempel med Antares, de er ikke kede af at tage penge for deres opgraderinger af Autotune, jeg har betalt dem 3 gange igennem årene for opgraderinger

Og for min skyld kan firmaerne godt lave en lille smule om i GUI og så tage penge for opgraderingen til M1 processor, det synes jeg er helt fair
Ja, det vil måske overraske div. Producenter hvis de undersøgte hvor mange gerne der vil betale for opgraderinger..

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Uhh jeg er fristet til at opgradere.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hald skrev: tors 28. okt 2021 00:30 Uhh jeg er fristet til at opgradere.
Nu sidder jeg på en frisk maskine - det er en god oplevelse. Det der irriterer mig mest er at Apple har droppet deres baggrundsfotos og erstattet det med noget lilla-noget.
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har da stadig baggrundsfotos i min Monterey.
Image 28-10-2021 at 11.39.jpg
Image 28-10-2021 at 11.39.jpg (354.42 KiB) Vist 835 gange
Ellers kan du finde samtlige Mac OS baggrundsbilleder her og downloade dem:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... w0WmhFZ2V3

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

benjisan skrev: tors 28. okt 2021 11:42 Jeg har da stadig baggrundsfotos i min Monterey.

Image 28-10-2021 at 11.39.jpg

Ellers kan du finde samtlige Mac OS baggrundsbilleder her og downloade dem:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... w0WmhFZ2V3
Ja, men de er ikke nye til Monterey. Det er de gamle billeder fra Big Sur og Catalina.

(Det var muligvis en lidt bagvendt, nordjysk måde at sige at jeg er ret fint tilfreds med Monterey).
--
Robert

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

De Desktop Pictures der ligger inde under indstillingerne er de samme som der også var i Big Sur. Jeg ved ikke hvad det er du mangler så?

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

benjisan skrev: tors 28. okt 2021 13:15 De Desktop Pictures der ligger inde under indstillingerne er de samme som der også var i Big Sur. Jeg ved ikke hvad det er du mangler så?
Ikke så meget - det var den bagvendte pointe - bare lidt fornyelse og et visuelt udtryk for at man var på et nyt styresystem, som er lige så flot som billederne fra Apple plejer at være. Jeg fandt et nyt desktop billede på nettet, indtil jeg tager mig sammen til at tage et flot landskabsbilleder der egner sig som baggrund.
--
Robert

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Monterey 12.1 ude nu, samtidig med iOS 15.2. Måske det løser denne bug?
david mondrup skrev: ons 27. okt 2021 11:51 Eneste major glitch indtil videre er, at min screensaver ikke synes at virke på min eksterne skærm, som blot går i sort når screensaveren starter.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

david mondrup skrev: tirs 14. dec 2021 11:40 Måske det løser denne bug?
Yes - minsandten :-D
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar