Disappearing

Del dit nye track eller website med os andre. Få ørerne i Lydmaskinen!
Forumregler
Indlejr din musik i dit indlæg fra SoundCloud, Mixcloud, Bandcamp, m.fl.

Læs mere om hvordan du indlejrer her
Nyt svar
Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Disappearing

Indlæg af Hugo »

Er blot 99% tilfreds med dette. Har nok gabt over noget som var for stort.
Det virker som om mine evner ikke kan følge med mine idéer.
Men generelt holder det vel i musik og lyd.

God fornøjelse til dem der gider :-D



Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 344

Indlæg af Gothi »

God Hugo lyd, men sang og musik uden virker ikke rigtigt sammenhængende. Jeg har svært ved at følge den råde tråd her i forhold til andre numre. Akkordprogressioner tenderer lidt til det tilfældige. Det er på den ene side spændende fordi det er uforudsigeligt, men på den anden hakker det det hele lidt i selvstændige stykker, som ikke umiddelbart bæres igennem som en forenet tema. Men lækker synth lyde. Hi-hats er lidt for høje til mig. Men en Hugo-stemning er det :-D

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Gothi skrev: man 25. okt 2021 14:01 God Hugo lyd, men sang og musik uden virker ikke rigtigt sammenhængende. Jeg har svært ved at følge den råde tråd her i forhold til andre numre. Akkordprogressioner tenderer lidt til det tilfældige. Det er på den ene side spændende fordi det er uforudsigeligt, men på den anden hakker det det hele lidt i selvstændige stykker, som ikke umiddelbart bæres igennem som en forenet tema. Men lækker synth lyde. Hi-hats er lidt for høje til mig. Men en Hugo-stemning er det :-D
Tak for din gode kritik, Gothi.
Du rammer lige hovedet på sømmet; sammenhæng. Det er osse det som gør at jeg kun er 99% tilfreds.
Som sagt er det vilde idéer der kører i mit hoved, jeg kan bare ikke få dem ud.
Et remix vil være på sin plads, men nu lader jeg det lige ligge i 2-4 uger, så kan jeg nok bedre høre hvad der skal til.
Jeg skal dog nok skrue ned for Hihatten med det samme, den irriterer egentlig osse mig :)

Tak for din altid gode kontante og klare kritik :-D


EDIT:
Hihat og vokal er dæmpet nogle db.
Kom til at tænke på om du nogen sinde har lyttet til det gamle Genesis; altså hvor Peter Gabriel synger og Phill Collins kun slår på bøtterne.
Der er meget uforudsigeligt.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Sådan helt generelt synes jeg, at jeg kan høre en forbedring af dine mixes over tid.
Jeg synes, de er blevet noget mere organiske (det er selvf. også en kompositions-ting), og at de fremstår klarere samtidig med, at de er blevet mere fyldige
- og at du (efter min smag) er blevet bedre til at vælg nogle knap så digital-synthede synth-lyde :-D

Lydbilledet virker større og varmere og mere som en helhed end for blot en håndfuld mixes siden IMO.

Har du egentlig overvejet at prøve at skrive tekster på dansk?
Jeg tror, du kunne lave nogle fine, danske protestsange.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: ons 27. okt 2021 16:26 Sådan helt generelt synes jeg, at jeg kan høre en forbedring af dine mixes over tid.
Jeg synes, de er blevet noget mere organiske (det er selvf. også en kompositions-ting), og at de fremstår klarere samtidig med, at de er blevet mere fyldige
- og at du (efter min smag) er blevet bedre til at vælg nogle knap så digital-synthede synth-lyde :-D

Lydbilledet virker større og varmere og mere som en helhed end for blot en håndfuld mixes siden IMO.

Har du egentlig overvejet at prøve at skrive tekster på dansk?
Jeg tror, du kunne lave nogle fine, danske protestsange.
Tak for de fine ord, Thomas. Du er åbenbart mere tilfreds end jeg selv er. Jeg har nok osse "overlyttet" det.

Ja, jeg har fået nye trommer og 3 nye synths + Ozone 9 og Kelvin, og har gjort alt for at lære at bruge det.
Musikstilen i sig selv er måske osse mere organisk.

Jeg har 45 numre på dansk, á la den du remixede i sin tid, men bare på dansk. De slog ikke rigtig an. Der var ingen som lyttede endsige kommenterede dem. Jeg tror ikke folk er til rigtige protestsange.

Jeg ved godt det lyder flot, men der er osse udenlandske lyttere, og de forstår ikke dansk.
Den nye (gl. -70´er) stil med engelske tekster, fanger flere, og jeg kan selv bedre li´ det.
Lyder det godt nok? De par briter jeg kender, siger det lyder i værste fald som som en Irer eller Skotte.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Ah, Kelvin. Det var jo den, jeg skulle have fingrene i. Tak for reminderen - selv om det var utilsigtet :-D

Jamen hvis du bedst selv ka’ li’ det engelske, er det da det, du skal fortsætte med :)
Det var bare en tanke.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

TJJ skrev: ons 27. okt 2021 17:04 Ah, Kelvin. Det var jo den, jeg skulle have fingrene i. Tak for reminderen - selv om det var utilsigtet :-D

Jamen hvis du bedst selv ka’ li’ det engelske, er det da det, du skal fortsætte med :)
Det var bare en tanke.
Kelvin er jeg glad for, der er mange presets (til sådan en som mig). Holger og Rune har lavet nogle presets, jeg er især glad for Holgers, undskyld Rune, men vi er nok i hver vores genre :wink:

Thomas, jeg må jo udgi´ mine 45 danske protestsange på CD en dag. Nu ved jeg da at der er mindst een aftager 8-)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Så fik jeg også lyttet.
Jo, jeg kan sagtens følge at det er et ambitiøst lydbillede at gå efter. Det fylder godt og lyder stort.

Jeg vil foreslå dig at gå vokalen minutiøst igennem, ligesom jeg skrev om til et af dine tidligere numre, da der er for store udsving i volume. Nogle steder er den for høj, andre steder er den for lav.
Serielle compressorer kan gøre noget godt, det mener jeg også jeg skrev om. Måske skal du automatisere specifikke ord inden compressorer, og andre efter, hvis de ikke reagerer som du vil.

Angående trommerne, så lyder det for mig som om lilletrommen er præcis samme sample der spilles hver gang. Hvis du har flere samples, så brug forskellige, og hvis det er en "virtual drummer" lignende BFD eller Addictive Drums, så programmér forskellig velocity til de forskellige hits. Hvis du synes det er kedeligt at tegne ind, så indspil dem med keyboard/trommepads og evt. ret timing til efterfølgende. Hvis volume bliver for forskellig med forskellig velocity, så brug en compressor til at udjævne det.

Angående mix, og især når du har noget så fyldigt her, så kan du, når du har fået tingene til at lyde så godt som du nu lige kan, prøve at dykke forskellige dele med andre dele. Det kunne eksempelvis være at dykke den store pad atmosfære en lille smule hver gang lilletrommen slår.
Det kunne også være at vokalen dykker noget, for at lave bedre plads.
Og det er ikke meget der skal til, 1 eller 2 dB max.
Flere af fabfilter plugins'ne kan det. Du kunne eksempelvis dykke enkelte bånd i Saturn eller Pro-MB, kirurgisk eller bredt i Pro-Q 3, Pro-C 2 er også god til den slags, også selvom det er hele signalet der dykkes. Du vil normalt gå efter hurtig attack og hurtig release til den slags. Hvis det pumper mærkeligt grundet hurtig release, så tager du nok for meget ved, men release kan selvfølgelig også gøres langsommere, hvis du er glad for det større dyk. Der er mange muligheder.

Og så et sjældent arrangements foreslag herfra, brug det eller lad være. Slutningen virker lidt kedelig lang "instrumental solo" agtig, hvad med at dele af vokalen genbruges eller der indspilles nye udgaver, måske kørt igennem rumklang, delay, en chorus effekt, eller på anden måde udvasket og lidt i baggrunden. Det kunne være en fin måde at runde af på.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Christoffer I. N. skrev: lør 30. okt 2021 03:11 Så fik jeg også lyttet.
Jo, jeg kan sagtens følge at det er et ambitiøst lydbillede at gå efter. Det fylder godt og lyder stort.

Jeg vil foreslå dig at gå vokalen minutiøst igennem, ligesom jeg skrev om til et af dine tidligere numre, da der er for store udsving i volume. Nogle steder er den for høj, andre steder er den for lav.
Serielle compressorer kan gøre noget godt, det mener jeg også jeg skrev om. Måske skal du automatisere specifikke ord inden compressorer, og andre efter, hvis de ikke reagerer som du vil.

Angående trommerne, så lyder det for mig som om lilletrommen er præcis samme sample der spilles hver gang. Hvis du har flere samples, så brug forskellige, og hvis det er en "virtual drummer" lignende BFD eller Addictive Drums, så programmér forskellig velocity til de forskellige hits. Hvis du synes det er kedeligt at tegne ind, så indspil dem med keyboard/trommepads og evt. ret timing til efterfølgende. Hvis volume bliver for forskellig med forskellig velocity, så brug en compressor til at udjævne det.

Angående mix, og især når du har noget så fyldigt her, så kan du, når du har fået tingene til at lyde så godt som du nu lige kan, prøve at dykke forskellige dele med andre dele. Det kunne eksempelvis være at dykke den store pad atmosfære en lille smule hver gang lilletrommen slår.
Det kunne også være at vokalen dykker noget, for at lave bedre plads.
Og det er ikke meget der skal til, 1 eller 2 dB max.
Flere af fabfilter plugins'ne kan det. Du kunne eksempelvis dykke enkelte bånd i Saturn eller Pro-MB, kirurgisk eller bredt i Pro-Q 3, Pro-C 2 er også god til den slags, også selvom det er hele signalet der dykkes. Du vil normalt gå efter hurtig attack og hurtig release til den slags. Hvis det pumper mærkeligt grundet hurtig release, så tager du nok for meget ved, men release kan selvfølgelig også gøres langsommere, hvis du er glad for det større dyk. Der er mange muligheder.

Og så et sjældent arrangements foreslag herfra, brug det eller lad være. Slutningen virker lidt kedelig lang "instrumental solo" agtig, hvad med at dele af vokalen genbruges eller der indspilles nye udgaver, måske kørt igennem rumklang, delay, en chorus effekt, eller på anden måde udvasket og lidt i baggrunden. Det kunne være en fin måde at runde af på.
Mange tak fordi du gider at ta´ dig tid til både lyt og en efterfølgende meget konstruktiv kommentar :-D

Det sidste først. Jeg er jo fra en tid hvor man sluttede af med dræbende lange soloer, gerne op til 20 min.
Men jeg lytter, lige den del skal jeg måske børste af mig, for at bringe mit gamle musik ind i nutiden.
Det er jeg åben over for.

Vokalen. Det du siger kan jeg simpelt hen ikke høre. Jeg har aut. hele vejen igennem, osse enkelte bogstaver/stavelser, men jeg mister åbenbart overblikket i mixet.
Dels må jeg øve mere, måske er mine comps ikke sat rigtigt. Jeg bruger FF-C2 vokal presets.

Det med trommerne kan jeg løse. Jeg har hørt det før fra andre; velocity. Mine trommer er altid tegnet som midi-notes, så det er ikke noget problem. Her bruger jeg de comp indstillinger( ca. )som du viste mig engang i technonummeret til snare.

viewtopic.php?t=82731

Den med at dykke f.eks atm. pad (synth) ved hvert snare slag, er lidt uden for min ekspertise. Det lyder som noget hvor jeg skal bruge f. eks. FF-MB i sidechain? Eller sperat bus? Lige de ting er jeg ikke så meget hjemme i endnu.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hugo skrev: lør 30. okt 2021 17:42 ...

Den med at dykke f.eks atm. pad (synth) ved hvert snare slag, er lidt uden for min ekspertise. Det lyder som noget hvor jeg skal bruge f. eks. FF-MB i sidechain? Eller sperat bus? Lige de ting er jeg ikke så meget hjemme i endnu.
Ja, det er netop eksterne sidechain signaler. Mange af Fabfilter plugins'ne har den mulighed.

Jeg synes ofte det er lettere at overskue nye muligheder ved at gøre projekterne så simple som muligt. Du kan lave et nyt projekt, og loade nogle få wav filer, og så bruge den ene som sidechain trigger kilde til den anden.


I Pro Tools hedder det vist Key input. Her er en video der dukkede op ved "how to sidechain in pro tools" søgning:
https://www.youtube.com/watch?v=VR1tDwl0r5k

Om du pinedød bliver nødt til at lave en bus, aner jeg ikke.
Det er muligt at Klaus også har en video om det, på dansk:
https://www.youtube.com/channel/UCVpf9X ... 6Xg/videos

Derudover brugte jeg noget lignende i min danske snøvle-video for nyligt:
viewtopic.php?t=83215


Min pointe er så, at når du har et mix du er glad for, så kan du lige polere lidt ekstra, ved at dykke lidt hist og her.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tak for råd og links. Jeg vil læse, og se om jeg kan stige et trin mere i lydens verden :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fabfilter har lavet step-by-step brugsanvisninger i forhold til opsætning i de mest almindelige DAW’s
- her er for eksempel ekstern sidechaining-opskriften for Pro MB i Pro Tools:

https://www.fabfilter.com/help/pro-mb/s ... dechaining

…og i øvrigt er Christoffers feedback i forhold til potentielle fokusområder for dine anstrengelser spot on IMO.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mange tak ska´ du ha´ , Thomas.

Mine hjerne koger, men jeg blir´ klogere :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar