Insta360 X2 "shoot now, point later"

Optagelse og redigering af video og billeder, lyd til video, Final Cut, Premiere Pro, Pinnacle, m.v.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Insta360 X2 "shoot now, point later"

Indlæg af DUBTEMPLE »

Under research af lyd/video til Motorcykel faldt jeg over følgende spændende produkt som jeg lige vil nævne

Konstant 360 fottage i 5.7K opløsning ,.. i nyeste model

"shot now, point later" :thumbup:

https://www.insta360.com/product/insta360-onex/

Mange spændende muligheder og modeller

IRL eksempel i nr 2 video ,..

Hvor der også argumenteres at nemhed i app og mulig PP giver Insta-typerne en fordel ift. andre mærker











Billede
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Fedt. Har længe gerne ville optage ski-ture etc. og til det ligner det her en god kandidat ved siden af gopro👍

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg havde et ældre 360 kamera med på en videoopgave, og opløsning er virkelig vigtig. Det kunne ikke stå alene og det var meget tydeligt når man skiftede til det video fra den. Men de nyere 360 kameraer er godt nok bekostelige.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: søn 24. okt 2021 13:42 Jeg havde et ældre 360 kamera med på en videoopgave, og opløsning er virkelig vigtig. Det kunne ikke stå alene og det var meget tydeligt når man skiftede til det video fra den. Men de nyere 360 kameraer er godt nok bekostelige.
Vil du sige 5,7K er nok i så fald?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kommer lidt an på hvad man har behov for når man redigere det efterfølgende.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

3.15 - 3.35 i nr 2 video jeg lagde op

Der er en direkte sammenligning med defacto GH5 😉
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg er helt hooked på Insta360 X2

Venter kun på det rigtige tilbud

Har lige bestilt den helt nye 3m Extended "stick" som reelt er en boompole og kan bruges til mic-opgaver og andre små kamera også

Mål og vægt er sindsygt imponerende

https://www.marcotec-shop.com/en/insta3 ... ess-b.html








/Dub

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Jeg købte den for et par år siden, altså Insta360 og var ikke overvældet. Selve linserne er meget udsat for ridser og der var en del issues med farve bleeding fra linserne.
Derudover syntes jeg ikke billedkvaliteten var optimal.
Kan jo være de har fået rettet diverse fejl.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det første 360 kamera jeg prøvede havde alt for lav opløsning til at kunne bruge det, håber at det er blevet bedre på de nyere insta360 kamera.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

X2 skulle vel være forbedret ,.. sensoren er 5.7K ,.. HELE VEJEN RUNDT ,..

Man skal vel også justere sine forventninger efter dette ?

Skal blot igang med Resolve, og lidt video, gr. Fusion og editering sikkert blot HD,... og ikke 4K,... jeg er ikke et film-selskab :)

Prisen kan jeg betale, samt uvertruffen vægt og kompakthed, gør at jeg rent faktisk kan rejse med udstyret, og en app der er unik


Men aller vigtigst: De eksempler som jeg ser uvildige lægge op på YT ser helt igennem fine ud jvf. mine forventninger

Her er et nyere review der kommer stort set "hele vejen rundt", jeg tror de rammer det meget godt:

https://www.threesixtycameras.com/insta ... eaknesses/


Hvis man skal lave filmen overvejende 4K må man supplere med andet udstyr

Insta360 X2 er nok stadig uovertruffen til de "umulige sekvenser", som ikke nødvendigvis vil fremstå bedre IRL trods bedre gear


Som oftest bliver f.eks 4K ikke bedre på MC end HD grundet rystelser m.m. uanset om det er optaget i 4K


Og så er der vægt og kompakthed der gør hvor man kan monterer udstyret i praksis ,..


Der findes forskellige former for beskyttelse, også små ekstra-glas til linserne SVJH


Ens bedste udstyr er det man rent faktisk kan tage med sig :)
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Den jeg legede med var en ældre Samsung Gear 360, så der er sket en del med specs siden 2016

https://news.samsung.com/global/samsung ... h-gear-360
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Syntes godt nok den ligner udtværet bæ i forhold til GH5eren .. og altså er jo ikke så vigtigt hvor høj opløsningen er hvis linsen er noget billigt skrammel .. så kan det være 4K eller 6K eller 200K for den sags skyld bliver det jo ikke bedre af.

Men så denne video der viser den gamle vs nye model side by side


Og ser da ud til der er sket en forbedring :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mik_c skrev: fre 3. jun 2022 10:17 Syntes godt nok den ligner udtværet bæ i forhold til GH5eren .. og altså er jo ikke så vigtigt hvor høj opløsningen er hvis linsen er noget billigt skrammel .. så kan det være 4K eller 6K eller 200K for den sags skyld bliver det jo ikke bedre af.

Men så denne video der viser den gamle vs nye model side by side


Og ser da ud til der er sket en forbedring :)
Hvis man har GH5 så skal man nok bare se Insta360 x2 som et fantastisk supplement, der kan nogle ting hvor GH5 ikke har en chance alligevel overhovedet 😀 (har selv FZ1000 med 4K og fint Leica-glas samt bedre farver)

Som nævnt påtænker jeg mest blot at bruge HD

F.eks. den video jeg postede tidligere syntes jeg er fin nok, pris og anvendelighed betragtet, skal selvfølgelig ses på max opløsning, hvilket den ikke nødvendigvis defaulter under afspildning

Tænker der også kan forbedres lidt på farver m.m. i PP hvis man gider

Vi taler om en masse ekstra muligheder i værktøjskassen til 3500 kr ,.. især selvfølgelig hvis man er til f.eks. action og special-effects

Syntes den klarer det fint i forhold til hvad man kan forvente

/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Har netop bestilt ,.. og endu ikke afhentet mit X2

Så annonceres det næste i rækken om få dage 😀






/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det ser nu meget godt ud, men det bliver jo dyrt hvis man også skal have en maskine der kan redigere den mængde data 😂
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev: ons 29. jun 2022 06:00 Det ser nu meget godt ud, men det bliver jo dyrt hvis man også skal have en maskine der kan redigere den mængde data 😂
Skal ikke kunne sige hvor meget der kræves til hvad

Bemærk at den ny 1" version har ca samme opløsning som X2 ,.. vi taler altså mest om en forbedring af støj og lowlight ,.. ikke om forøgede cpu-behov versus X2

Har nu kameraet, X2, oppe at køre, har flashet bios til den nyeste, samt monteret lens-protectors

Noget af det smarte ved X2 er jo at man lynhurtigt når meget langt med blot med app´en på en kraftig smartphone

Min, fra sidste år, er tilsyneladende OK til import af 5.7K via wifi og export i HD, som var målet:

SAMSUNG Galaxy A72 (Awesome Black, 128 GB) (8 GB RAM)
Operating System Android 11
Processor Type Qualcomm Snapdragon 720G
Processor Core Octa Core
Primary Clock Speed 2.3 GHz
Secondary Clock Speed 1.8 GHz

Når man tager den videre derfra så er der faktisk en del der bruger Resolve, plus det løse, til 360 editering på dybere niveau

Men deres app gir stadig en form for overblik der er svært at slå ved PP framing

-------------

Generel X2 kvalitet og anvendelighed:

Her er et eksempet på en der har frembragt noget "cinematisk" ud fra hurtige simple skud med X2 på uvejsomme steder

Hvorfor pixel-peepe når der for få tusinde er så meget andet smukt at fokuserer på som åbner sig op :)

(husk se i høj opløsning)






Da nogen syntes at have misset hele pointen i X2, samt X2 versus f.eks. Hero 10, så lige disse to også:






Senest rettet af DUBTEMPLE fre 1. jul 2022 11:17, rettet i alt 3 gange.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Stats og overlay er også værd at undersøge ,..

GPS indlejres fra remote, smartphone, eller smartwatch

X2 har iøvrigt Gyro også ,..









/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Er gået igang med det lidt ydmyge første forsøg, og lige landet hinsidan

Tror jeg blir gode gode venner med den her :)

(Snapshot komprimeret i Snapseed)


1656747568569-01.jpeg
1656747568569-01.jpeg (277.59 KiB) Vist 2267 gange
20220702_094406-02.jpeg
20220702_094406-02.jpeg (711.96 KiB) Vist 2267 gange
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det ser da meget godt ud!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@DUBTEMPLE håber det er ok at stille dig nogle spørgsmål til insta360 nu hvor du har et? :-) hvordan er dine erfaringer med hensyn til efterbehandling/redigering af optagelserne?

Hypotetisk eksempel:
Jeg optager video af en familie sammenkomst og pludselig får onkel gerda et barn på skødet, men det sker måske ikke lige i front i forhold til kameralinsen... men eks. 70 grader til højre fra midten....

Nu vil jeg så gerne efterbehandle og tage en frame eller sekvens af kun de to... Kan resultatet komme til at se ud som om jeg havde peget et kamera i den retning, eller vil der stadig være en smule "fiskeøje" i billedet?

Og kan det her gøres via smartphone app, eller skal man have fat i speciel software på pc'en?

Skal jeg også have speciel software til at læse videoer og billeder i 360 formatet? Kan heldigvis se at plex har delvis support til afspilning af 360 videoer

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mike-air skrev: fre 8. jul 2022 11:01 @DUBTEMPLE håber det er ok at stille dig nogle spørgsmål til insta360 nu hvor du har et? :-) hvordan er dine erfaringer med hensyn til efterbehandling/redigering af optagelserne?

Hypotetisk eksempel:
Jeg optager video af en familie sammenkomst og pludselig får onkel gerda et barn på skødet, men det sker måske ikke lige i front i forhold til kameralinsen... men eks. 70 grader til højre fra midten....

Nu vil jeg så gerne efterbehandle og tage en frame eller sekvens af kun de to... Kan resultatet komme til at se ud som om jeg havde peget et kamera i den retning, eller vil der stadig være en smule "fiskeøje" i billedet?

Og kan det her gøres via smartphone app, eller skal man have fat i speciel software på pc'en?

Skal jeg også have speciel software til at læse videoer og billeder i 360 formatet? Kan heldigvis se at plex har delvis support til afspilning af 360 videoer
Du er velkommen

Har lige fået det i forrige uge ,.. og fik så filmet lidt i lørdags ,.. tror jeg blir tilfreds og det med den usynlige selfie-stang virker også fint

Har leget lidt med editering i app'en, kun lidt, men er begejstret, fordi du lynhurtigt kan lave noget basis men ret imponerende efterbehandling på billedsiden.

Du kan først og fremmest vælge et billed-udsnit, f.eks. 16/9 vandret, og så automatisere bevægelsen i PP på smartphone ved at dreje telefonen, eller rykke billedet med fingrene og sætte mærker på tidslinien trinvis

Under denne procces forbliver den store 5,7K fil på Insta360 og der arbejdes via wifi i en form for preview på telefonen. Denne procces renderer man slutteligt til en alm mp4 video

Jeg har kun kradset overfladen og har ikke noget jeg har lyst til at vise frem eller dele lige nu ,.. (fyldt med mig selv, og mit fjæs op i linsen)

Der findes også et program til PC dette fik jeg først installeret sent i nat.

Tror det kan lidt mere end app, dog nok stadig ikke lave en egentlig lydside, eller arbejde med spor samt overblænde pro mellem billede eller audiospor SVJV

Men det hører jo også hjemme i en pro videoeditor

Resolve skulle være brugbar også

Eksemplet du nævner er muligt, du er ubegrænset, og drejer dit "fiskeøje" 70 grader til motivet er i midten, men du kan selvfølgelig ikke derefter zoome uhæmmet ind på motivet uden at miste opløsning

5.7K er ALT ,.. 360gr ,.. fra stik syd, til til stik nord

Så en 180 gr halvkugle er 2.85K

Du vil så måske typisk filme i 150-170gr og beskære til f.eks. 16/9 ,..

Så ca 1K = HD = 1920 x 1080 ved alm action-brug

Zoomes der yderligere ind reduceres opløsningen

God HD kvalitet ved alm wide action-brug er OK for mig

Stabiliseringen er her lige så vigtig som opløsning
for det endelige resultat, og den er i særklasse,..

-----

Soltag lyder super ,.. jeg ville udvikle en speciel holder der gør det nemt og godt at bruge

Måske skulle jeg optage en stump 360 til dig på et tidspunkt, hvor jeg ikke selv glor ind i linsen ;-) ??


Så kunne du lege lidt med pc-editoren, som jeg TROR kan downloades frit af alle

-----

Elsker iøvrigt de syrede effekter der er mulig:


2c34d6c015619da0b769f92357def295_1282247-01.jpeg
2c34d6c015619da0b769f92357def295_1282247-01.jpeg (554.32 KiB) Vist 2184 gange
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Brug med drone er oplagt:






/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg får næsten lyst til at hapse en

godt og vel (i gammeldags forstand) tre tusser er da ok

men hvor mange minutter skal man regne med man har til rådighed på et 64 gb eller 120 gb sd kort mon, når det er 360°?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: lør 9. jul 2022 11:29 Jeg får næsten lyst til at hapse en

godt og vel (i gammeldags forstand) tre tusser er da ok

men hvor mange minutter skal man regne med man har til rådighed på et 64 gb eller 120 gb sd kort mon, når det er 360°?
Ja, gav selv ca 5500 kr incl en bunke ekstra-udstyr, lader, 3 ekstra batterier, 2 boompoles, Røde wireless, beskyttelses linser, og GPS-REMOTE.

Jeg syntes det er OK også trods begrænsninger i opløsning ved zoom,... for den kan noget hvor intet andet kommer i nærheden,... ud over at være et godt actioncam. Og så er det til at tage med sig i lommen, alle steder,...

Godt supplement til alt muligt andet også

Kortene skal være topklasse, og gerne stort

Mit er 256 ,..

Det giver over 5 timer i 5.7K/30p (som er 360gr)
/Dub

Nyt svar