Ophavsret

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Ophavsret

Indlæg af nkholst »

Her derude...

Efter mange år på standby, er der atter kommet gang i produktion af nye ideér til sange, reklamer mv., som indspilles i eget ministudie..
Er også ved at opstarte et gammelt band (uden sanger), hvor vi på sigt kommer til at søge en sanger.
Jeg/vi vil gerne bruge diverse forums inkl. Lydmaskinen til konstruktiv feedback, samt søge en sanger til bandprojektet. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg sikre en eventuel komposition, kort idé, melodi, som måske kun er 30-60 sekunder (som start)?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har en masse idéer til sange og melodier, men har brug for sparring med andre musikere (primært sangere og sangskrivere) til at komme videre og fuldføre projekterne. Selvfølgelig skal alle bidragere krediteres deres ophavsret. Som oftest har jeg melodien til sangen eller en kendetegnende guitarfigur og vil derfor gerne sikre mig, at jeg for den rette ophavsret INDEN jeg uploader på Souncloud eller lign., for at søge min(e) nye samarbejdspartnere..

Håber det giver mening...

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hvis din idé (det være sig melodi, arrangement eller andet) er original kan du roligt uploade den på f.eks. Soundcloud. Du kan også uploade til Youtube og gøre videoen skjult, så dine abonnenter ikke får notifikationer om dine uploads, og ej heller kan finde den på youtube-søgning.

Så er det kun dem med linket der ser din video. Bare lav et stillbillede til videoen, hvis det kun er musikken der er i fokus.

Hvis du uploader og f.eks. deler her på Lydmaskinen har du jo offentlig garanti for, at du kom først med idéen (forudsat at den er original).

Det vil enhver kunne se. Hvis andre snupper din idé og uploader andre steder, kan du ultimativt gøre retslig søgsmål mod den/de person(er) for copyrightbrud. Lydmaskinen er offentlig, og dit indlæg vil stå med dato og tidspunkt. Det samme vil enhver youtube-video, skjult eller ej.

Dét er din dokumentation for at du har ophavsretten til værket.

Jeg bruger ofte selv skjulte youtube-videoer, som jeg linker til fra Lydmaskinen - når jeg har et endnu-ikke-færdigt projekt som jeg skal have feedback på og lave evt. rettelser til.

Ophavsret har du i samme øjeblik du har produceret et værk. Du skal ikke ansøge om det. Det er kun patenter. Der er forskel på patent og ophavsret. Et patent koster penge, og skal ansøges om godkendelse. Det skal du ikke når du har ophavsret.

Jeg har f.eks. ophavsret til min kommentar her, i samme øjeblik jeg har trykket "Post Svar" og offentliggjort dette indlæg, ligesom du allerede har ophavsret til dit trådindlæg her.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1144
§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk, som filmværk eller fotografisk værk, som værk af billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er kommet til udtryk på anden måde.

Stk. 2. Kort samt tegninger og andre i grafisk eller plastisk form udførte værker af beskrivende art henregnes til litterære værker.

Stk. 3. Værker i form af edb-programmer henregnes til litterære værker.

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

nkholst skrev: lør 23. okt 2021 20:43 ... Jeg/vi vil gerne bruge diverse forums inkl. Lydmaskinen til konstruktiv feedback, samt søge en sanger til bandprojektet. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg sikre en eventuel komposition, kort idé, melodi, som måske kun er 30-60 sekunder (som start)?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har en masse idéer til sange og melodier, men har brug for sparring med andre musikere (primært sangere og sangskrivere) til at komme videre og fuldføre projekterne. Selvfølgelig skal alle bidragere krediteres deres ophavsret. Som oftest har jeg melodien til sangen eller en kendetegnende guitarfigur og vil derfor gerne sikre mig, at jeg for den rette ophavsret INDEN jeg uploader på Souncloud eller lign., for at søge min(e) nye samarbejdspartnere..
...

Jeg forstår dit spørgsmål sådan, at du gerne vil sikre dig, at andre ikke snupper din idé for siden at udgive musik i deres eget navn, som reelt bygger på din musik-idé.

Der findes forskellige metoder. Mediumaevum nævner en mulighed.

Nogle indspiller deres musik-kompositioner på f.eks. CD og sender det med posten til sig selv. Undervejs bliver konvolutten stemplet af postvæsenet, hvoraf en dato fremgår. Når man modtager konvolutten igen, gemmer man den uden at åbne den. Tanken er så at man i tilfælde af en retssag kan bringe den endnu ikke åbnede konvolut med til retssalen og åbne den derinde. Postvæsenets dato-stempel skal så tjene som et bevis for, at CD'en må være fra før den pågældende dato.

En mere prof løsning er at benytte det, som man kalder et "copyright office" - (ikke at forveksle med "performing right organisations" så som f.eks. det danske KODA). Til et copyright office kan man indsende et eksemplar af et værk, som man har ophavsretten til - (du har automatisk ophavsretten idet du skaber et værk). Dette kan gøres elektronisk over nettet med opload af en lydfil, hvis det drejer sig om musik. I tilfælde af en retssag kan copyright officet så stille den pågældende lyd-fil til rådighed for retten hvormed det dokumenteres, at du må have været i besiddelse af værket på det tidspunkt, hvor du lod det registrere. (Dette skal du så naturligvis gøre INDEN du lægger værket ud på nettet, hvor andre kan snuppe din musik-idé). I tilfælde af en tvist bliver det nu tyvens opgave at bevise, at han har været i besiddelse af værket endnu længere tilbage i tiden, end du nu har bevist at du har, og det kan han forhåbentlig ikke.

Der findes ikke denne slags copyright office's i Danmark eller ret mange lande lige omkring os - (i hvert fald gjorde der ikke det for et par år siden, da jeg satte mig ind i det). Men der findes adskillige rundt omkring i verden - det kan du finde via Google.

Der er nok også mange, som slet ikke sikrer deres værker på nogen af de nævnte måder overhovedet. Nogle mener slet ikke, der i praksis er meget mening i at gøre den slags.

Personligt plejer jeg at registrere mine værker ved U.S. Copyright Office, hvis det er noget, jeg ikke vil risikere at nogen stjæler ideen til. Det koster et par hundrede kroner pr registrering. De penge kan jeg sagtens undvære mod til gengæld at sove en anelse bedre om natten. (Jeg har dog endnu til gode at høre om et andet menneske i hele Danmark, der gør på samme måde som jeg i det her. Men det er vel et temperament-spørgsmål. Der findes enkelte mennesker, der absolut skal gå med både livrem og seler, for ikke at få rødt udslæt på kroppen :) ).

(Jeg mener for øvrigt jeg har hørt noget om, at KODA er begyndt at bruge den der post-metode, hver gang man registrerer et værk hos dem... Jeg er dog ikke helt opdateret på den front lige nu, så hæng mig ikke på den).

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Hej mediumaevum og Mr. Soundman

Mange tak for jeres respons.
Der er som sådan ikke noget overraskende i jeres svar og jeg havde dog også bare tænk, at uploade på eksempelvis Soundcloud, men det er altid godt lige at være på forkant. Umildbart som jeg forstår, så vil bevisbyrden for ejerskabet være den, som tidligst kan dokumentere værket? Det vil jo så betyde, uanset om man har lavet det eller ej?!!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

nkholst skrev: man 25. okt 2021 20:04 Umildbart som jeg forstår, så vil bevisbyrden for ejerskabet være den, som tidligst kan dokumentere værket? Det vil jo så betyde, uanset om man har lavet det eller ej?!!

Nu har jeg ikke nogen erfaring med, hvordan ophavstvister reelt løses i f.eks. en retssag, vil jeg lige påpege.

Men ja, de garderingsmetoder - om man så må kalde det - som Mediumaevum og jeg nævner ovenfor bygger alle på den antagelse, at den person, som kan dokumentere at have været i besiddelse af værket længst tilbage i tiden, vil have en stor fordel i tilfælde af en tvist om hvem, der er den rette ophavsmand bag et værk. Det er det, der er filosofien bag de nævnte metoder.

Og ja - det kan jo i princippet godt være den uretmæssige "ophavsmand", som lykkes bedst med dette.

Nyt svar