Guitar-gribebræt med skrå bånd - har det et navn og et formål?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
Guitar-gribebræt med skrå bånd - har det et navn og et formål?
Jeg har lige set en video på Youtube, hvor der spilles på en el-guitar med et ret specielt gribebræt. Båndende sidder på skrå og med individuelle skråvinkler:
Jeg mindes ikke umiddelbart at have set sådan et design før.
Har denne type gribebræt et navn?
Og er der nogen der kan fortælle, hvad formålet er med det specielle design? Giver det særlige egenskaber i forhold til spilbarhed?
Jeg mindes ikke umiddelbart at have set sådan et design før.
Har denne type gribebræt et navn?
Og er der nogen der kan fortælle, hvad formålet er med det specielle design? Giver det særlige egenskaber i forhold til spilbarhed?
-
- Medlem
- Indlæg: 970
- Sted: Copenhagen
Det hedder fanned frets
Forklaringen er her ca. 1/10 del nede i artiklen.
https://guitargearfinder.com/faq/fanned ... explained/
Selv har jeg det lidt som at skulle køre på en grim cykel
og det er nok osse mest til fusion, djent og andet intellektuel musik
Forklaringen er her ca. 1/10 del nede i artiklen.
https://guitargearfinder.com/faq/fanned ... explained/
Selv har jeg det lidt som at skulle køre på en grim cykel
og det er nok osse mest til fusion, djent og andet intellektuel musik
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2987
- Sted: Fyn
Her er opsummering fra artiklen ovenfor:
Fanned Fret Pros
- Seriously improves 7, 8 & 9 string guitars
- Better comfort and playability for some guitarists
- Better string tension for low tunings while keeping higher strings comfortable
Fanned Fret Cons
- Every fanned fret guitar is different due to different neutral points
- You need to find a guitar with the right scale length and neutral point to suit your preferences
- Limited benefits on 6-string guitars
- Fewer options for pickups and bridges
Fanned Fret Pros
- Seriously improves 7, 8 & 9 string guitars
- Better comfort and playability for some guitarists
- Better string tension for low tunings while keeping higher strings comfortable
Fanned Fret Cons
- Every fanned fret guitar is different due to different neutral points
- You need to find a guitar with the right scale length and neutral point to suit your preferences
- Limited benefits on 6-string guitars
- Fewer options for pickups and bridges
-
- Medlem
- Indlæg: 970
- Sted: Copenhagen
Jeg er osse blevet klogere, troede det var noget med intonationen at gøre, noget med tempereret vs matematisk rene kvarter
- Kvaksalver
- Forum Donator
- Indlæg: 141
- Sted: 8000C
Det kaldes også multiscale. Jeg mener fan fret er et varemærke, ejet af Novax. John Mayer sidder med en Novax på coveret af Room for Squres og Charlie Hunter har også været der...
True Temperament er lidt et andet bæst. Det er opfundet af en svensker svjh og bruges bla. af Mattias Eklundh. Båndene ser helt syrede ud, men guitaren skulle spille fuldstændig "rent".
True Temperament er lidt et andet bæst. Det er opfundet af en svensker svjh og bruges bla. af Mattias Eklundh. Båndene ser helt syrede ud, men guitaren skulle spille fuldstændig "rent".
Tim Christensen er også lige hoppet på True Temperament.
Fanned Frets giver rigtig meget mening på fem-strengede basser og andre strengeinstrumenter, der er stemt derned, hvor det hele kan være ligegyldigt alligevel
Fanned Frets giver rigtig meget mening på fem-strengede basser og andre strengeinstrumenter, der er stemt derned, hvor det hele kan være ligegyldigt alligevel
-
- Medlem
- Indlæg: 371
De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.
Jeg hoppede senere ombord på et brand, der hedder Ormsby Guitars fra Australien, som producerede dem under “multiscale”. Det er nemlig såre simpelt. Ordet “multiscale” siger lidt det hele. Hver streng har sin egen scale length. Ormsby markedsførte deres guitarer som de første med multiscale. Hvad der reelt ligger bag dette statement, aner jeg ikke. Så vidt jeg ved, lavede Novak fanned frets tilbage i 1989-1990. Om Ormsby så mener, at de er de første, der serieproducerede disse typer guitar eller reelt bare er de første til at bruge ordet “multiscale”, aner jeg ikke. Men Perry Ormsby er meget omhyggelig med at slå dette fast.
Siden skiftede jeg dog min headless Ormsby ud med en Aristides headless, som osse er multiscale og ned 8 strenge.
Personligt er jeg glad for det og man lægger ikke mærke til forskellen i skiftet. Måske de første 30 sekunder. Men reelt set synes jeg ikke, at der er en forskel.
Men ja….det er primært for at bevare en klarere tone på de ekstra dybere strenge. Da jeg tilbage for snart 15 år siden endte med at stemme en regulær guitar i B, blev det med 0.13’ere på. Hvis ikke jeg havde 0,13’ere på, ville de tykkeste strenge være fir løse og tonen for udefinerbar. Det kom dog med en pris. De tynde strenge blev tilsvarende hårdere. På den her måde, får man “det bedste fra begge verdener”. Kan spille på 0,09 på den lyse E-streng og stadig have definerbare toner på de tykke strenge.
På en alm elguitar med 6 strenge, ser jeg ikke den store fidus. Med mindre at man spiller dybt som en 8-strenget. Så kan det måske være rart nok at de lyse strenge stadig kan bendes osv. Men det er jo ofte der, hvor folk bevæger sig over i 7- og 8 strenge i stedet for.
Det er klart mest til metalfolket, da det mest giver mening på 7- og 8-strengede guitarer. Men inter forhindrer folk i st bruge det på en 6-strenget. Det er jo blot en personlig præference.
Personligt er jeg selv glad for det på 8 strenge.
Jeg hoppede senere ombord på et brand, der hedder Ormsby Guitars fra Australien, som producerede dem under “multiscale”. Det er nemlig såre simpelt. Ordet “multiscale” siger lidt det hele. Hver streng har sin egen scale length. Ormsby markedsførte deres guitarer som de første med multiscale. Hvad der reelt ligger bag dette statement, aner jeg ikke. Så vidt jeg ved, lavede Novak fanned frets tilbage i 1989-1990. Om Ormsby så mener, at de er de første, der serieproducerede disse typer guitar eller reelt bare er de første til at bruge ordet “multiscale”, aner jeg ikke. Men Perry Ormsby er meget omhyggelig med at slå dette fast.
Siden skiftede jeg dog min headless Ormsby ud med en Aristides headless, som osse er multiscale og ned 8 strenge.
Personligt er jeg glad for det og man lægger ikke mærke til forskellen i skiftet. Måske de første 30 sekunder. Men reelt set synes jeg ikke, at der er en forskel.
Men ja….det er primært for at bevare en klarere tone på de ekstra dybere strenge. Da jeg tilbage for snart 15 år siden endte med at stemme en regulær guitar i B, blev det med 0.13’ere på. Hvis ikke jeg havde 0,13’ere på, ville de tykkeste strenge være fir løse og tonen for udefinerbar. Det kom dog med en pris. De tynde strenge blev tilsvarende hårdere. På den her måde, får man “det bedste fra begge verdener”. Kan spille på 0,09 på den lyse E-streng og stadig have definerbare toner på de tykke strenge.
På en alm elguitar med 6 strenge, ser jeg ikke den store fidus. Med mindre at man spiller dybt som en 8-strenget. Så kan det måske være rart nok at de lyse strenge stadig kan bendes osv. Men det er jo ofte der, hvor folk bevæger sig over i 7- og 8 strenge i stedet for.
Det er klart mest til metalfolket, da det mest giver mening på 7- og 8-strengede guitarer. Men inter forhindrer folk i st bruge det på en 6-strenget. Det er jo blot en personlig præference.
Personligt er jeg selv glad for det på 8 strenge.
Haha, når jeg overvejer en femer er det faktisk som regel også fordi jeg gerne vil have en lys streng ovenpå - eller hvis jeg gerne vil kunne spille dybe toner uden at skulle helt nedad gribebrættet igen. Måske skulle jeg bare skifte til guitar
--
Robert
Robert
Men det giver mening i forhold til attack. På en almindelig akustisk guitar er sadlen i broen lidt højere ved de tykke strenge. Det er for at kompensere for de tykkere strenge i intoneringen.
Her et billede fra min spanske guitar. Bone nut er lidt konisk udformet. Dermed behøvede guitarbyggeren ikke at gøre sadlen højere ved de tykke strenge. Og dermed et lidt bedre attack på de tykke strenge. Han har skåret gribebrættet en anelse skråt og tilpasset bone nut en smule konisk.
- Kvaksalver
- Forum Donator
- Indlæg: 141
- Sted: 8000C
Fan Fret var (er?) et Novax varemærke, multiscale er ikke. Det har kun noget med navnet, ikke med funktionaliteten at gøre...Briannielsen79 skrev: ↑fre 22. okt 2021 17:14 De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.
-
- Medlem
- Indlæg: 371
Ibanez bruger varemærket “fanned frets” på deres guitarer. Så mere eksklusivt, kan det heller ikke være længere. Men om det er et spørgsmål om, hvorvidt Ibanez kompensere Novak for brugen af navnet, aner jeg ikke. Et hurtigt søg på nettet, beskriver dog, at Novak ikke har patent på “fanned frets” længere. Om kilden er troværdig aner jeg ikke.Kvaksalver skrev: ↑søn 24. okt 2021 12:42Fan Fret var (er?) et Novax varemærke, multiscale er ikke. Det har kun noget med navnet, ikke med funktionaliteten at gøre...Briannielsen79 skrev: ↑fre 22. okt 2021 17:14 De fleste ting er allerede beskrevet. Jeg har selv spillet på guitarer med fanned frets/multiscale i en hel del år efterhånden. Det har eksisteret længe. Novak ejer ikke længere rettighederne til “fanned frets”. Jeg har haft en Ibanez 8-strenget for en del år siden med “fanned frets”.
Jeg kan da lige for fuldstændighedens skyld indskyde, at den gamle engelske bandora har samme konstruktion - og betydeligt før Novax så dagens lys...
https://earlymusicmuse.com/bandora-orpharion/
https://earlymusicmuse.com/bandora-orpharion/
-- Thomas Nielsen
-
- Medlem
- Indlæg: 371
Ja, det er som sådan ikke en ny opfindelse. Men Novak var vel den første, som implementerede det på en guitar.