Hvilket lydkort skal jeg vælge?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Hvilket lydkort skal jeg vælge?

Indlæg af chaudes »

Hej

Jeg står lidt i et dilemma. Mit nuværende lydkort har stadig en fantastik lyd men apogee valgte for nogle år tilbage at stoppe videre udviklingen af software til min ensemble fw. Ikke nok med software så er FireWire også udgået. Men hvad skal man vælge istedet. Jeg bruger kortet til indspilninger primært vokaler. De kort jeg har tænkt på er Apogee Symphony Mk2 16x16 eller Universal Audio Apollo X8p men har også tænkt på at gå Avid vejen med Carbon kortet da jeg alligevel sidder i Pro Tools. Hvad ville i vælge? :-D
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Bemærk med Apolloen, så er det en vej at gå og der er en butik hvor du skal tage stilling til en masse og kommer af med flere penge. Mm du er god til FOMO.

Jeg har hørt dit fede musik, det er lag på lag, så er 8 kanaler ikke lidt overkill? Jeg har den selv, det er lækkert men kunne osse have været lykkelig med desktopmodellen med 4 kanaler.

UAD har osse lige lavet VOLT med vægt på gode preamps og i forskellige versioner.

Medlemsavatar
chaudes
Medlem
Indlæg: 395

Indlæg af chaudes »

Morten Bjørn skrev: tors 21. okt 2021 12:57 Mm du er god til FOMO.
Hej Morten

Tusind tak for dit input.. overkill mmm måske ikke hvis jeg har planer om fx at indspille flere live instrumenter på samme tid :) Men undre mig hvad er FOMO? :lol:
Mac Pro 2 x 3,46 GHz Intel 6 Core Intel Xeon, 32 GB 1333 MHz DDR3 ECC SDRAM - Apogee Ensemble Audio Interface - Yamaha HS50M Monitors.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

chaudes skrev: tors 21. okt 2021 16:35
Morten Bjørn skrev: tors 21. okt 2021 12:57 Mm du er god til FOMO.
Men undre mig hvad er FOMO? :lol:
Fear Of Mission Out
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

Du nævner Avid Carbon, jeg ville klart gå efter det. Det er i en helt anden klasse end de andre du nævner, og du får et "Mini HDX" system med super lav latency når du tracker.
Måske jeg husker forkert, men mener også der er Pro Tools Ultimate med når du køber Carbon.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Skal du optage med plugins på, eller uden? Dvs, har du brug for en dsp løsning?
I den Rene ende, har du Rme med klippe stabile drivere og meget lav latency. Derudover kan du også ha eq/comp/rumklang på under indspilning hvis du vælger en af deres lidt dyrere løsninger. Hvis du kun behøver eq/rumklang, kan du tage en af deres billigere løsninger. Feks babyface.
Med rme ryger du ikke ud i at se ikke supporter nye OS fremover, da det er et af deres kendetegn, at de netop udnrrstøtter alt deres hardware, nærmest for evigt. Så derfor er det en rigtig god investering.

Hvis du derimod vil optage med farvede plugins på, ville jeg vælge UAD. Deres drivere er ikke lige så gode som rme og de supporter ikke nær så lang tid tilgengæld.

Så er der et avid system. Her får du meget lav latency, til gengæld har jeg ikke helt styr på hvor mange af deres plugins der understøtter HDX. Så det kan både være godt og skidt.
De understøtter heller ikke deres kort lige så lang tid som Rme, men de har super lav latency.

Hvis du udelukkende bruger Pro tools, ville jeg vælge mellem avid Carbon eller rme.

Rme pga deres lange supporttid og fantastiske drivere.

Carbon pga dens integrering med Pro tools/hdx.

UAD ville jeg kun vælge hvis du er forelskede i deres plugins.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

the19thbear skrev: tors 21. okt 2021 21:21 Skal du optage med plugins på, eller uden? Dvs, har du brug for en dsp løsning?
I den Rene ende, har du Rme med klippe stabile drivere og meget lav latency. Derudover kan du også ha eq/comp/rumklang på under indspilning hvis du vælger en af deres lidt dyrere løsninger. Hvis du kun behøver eq/rumklang, kan du tage en af deres billigere løsninger. Feks babyface.
Med rme ryger du ikke ud i at se ikke supporter nye OS fremover, da det er et af deres kendetegn, at de netop udnrrstøtter alt deres hardware, nærmest for evigt. Så derfor er det en rigtig god investering.

Hvis du derimod vil optage med farvede plugins på, ville jeg vælge UAD. Deres drivere er ikke lige så gode som rme og de supporter ikke nær så lang tid tilgengæld.

Så er der et avid system. Her får du meget lav latency, til gengæld har jeg ikke helt styr på hvor mange af deres plugins der understøtter HDX. Så det kan både være godt og skidt.
De understøtter heller ikke deres kort lige så lang tid som Rme, men de har super lav latency.

Hvis du udelukkende bruger Pro tools, ville jeg vælge mellem avid Carbon eller rme.

Rme pga deres lange supporttid og fantastiske drivere.

Carbon pga dens integrering med Pro tools/hdx.

UAD ville jeg kun vælge hvis du er forelskede i deres plugins.

Du er lige så biased som mig hvis jeg skulle forklare hvorfor/ikke Avid og hvorfor ikke RME. Mit udgangspunkt er UAD som jeg er glad for. Jeg prøver på ingen måde at sælge det for det er noget af en salgsbutik at gå ind i. Både som alm. virtuel mixer og mere og mere i Luna. Men det hele er fedt og giver mening.

- det er ikke rigtigt at du kan risikere at blive sat af med UAD – mm du bruger windows pc, men der er jeg biased igen. UAD hardware er bagudkompatibelt lige indtil firewire, men det er en mac-ting. Firewire enheder kan endda ændres til thunderbolt. Det er som sådan ikke noget der kommer til ikke at virke fra den ene dag til den anden.

- hvad er der galt med UAD drivere og support. De har taget nogle skridt der er ret vilde og bygger flyet mens det letter. Især på Luna fronten er det rimelig beta men folk sidder med åndsvagt gamle macs og klager over at derers 2012 i5 ikke kan klare mosten. Det er luna. Travel light og gå med UAD mixeren (console) og brug et andet program du kender, Reaper, Logic Pro X etc.

FOMO = fear of missing out. De laver en del farveladeplugins, bl.a. rigtig gode guitar og bas og historiske plugins (Neve, SSL osv.) og det er som nævnt vist en eller to gange noget af en butik.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg vil anbefale RME, jeg har brugt det i 15+ år, og der har aldrig været problemer.
Medmindre du gerne vil bruge alle mulige plugins der medfølger eller skal købes(og vil fungere super med kortet udenp roblemer som UAD svjv) så er RME vejen (min mening)

Og noget helt andet :-)
Hvordan går det med musikken? vi var inde på emnet for nogle år siden vedr. lidt stagnering eller lign. og søgen efter lyd :-)

Jeg synes stadigvæk at In The Mirror er fedt ;-)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Morten Bjørn skrev: tors 21. okt 2021 22:43
the19thbear skrev: tors 21. okt 2021 21:21 Skal du optage med plugins på, eller uden? Dvs, har du brug for en dsp løsning?
I den Rene ende, har du Rme med klippe stabile drivere og meget lav latency. Derudover kan du også ha eq/comp/rumklang på under indspilning hvis du vælger en af deres lidt dyrere løsninger. Hvis du kun behøver eq/rumklang, kan du tage en af deres billigere løsninger. Feks babyface.
Med rme ryger du ikke ud i at se ikke supporter nye OS fremover, da det er et af deres kendetegn, at de netop udnrrstøtter alt deres hardware, nærmest for evigt. Så derfor er det en rigtig god investering.

Hvis du derimod vil optage med farvede plugins på, ville jeg vælge UAD. Deres drivere er ikke lige så gode som rme og de supporter ikke nær så lang tid tilgengæld.

Så er der et avid system. Her får du meget lav latency, til gengæld har jeg ikke helt styr på hvor mange af deres plugins der understøtter HDX. Så det kan både være godt og skidt.
De understøtter heller ikke deres kort lige så lang tid som Rme, men de har super lav latency.

Hvis du udelukkende bruger Pro tools, ville jeg vælge mellem avid Carbon eller rme.

Rme pga deres lange supporttid og fantastiske drivere.

Carbon pga dens integrering med Pro tools/hdx.

UAD ville jeg kun vælge hvis du er forelskede i deres plugins.


Du er lige så biased som mig hvis jeg skulle forklare hvorfor/ikke Avid og hvorfor ikke RME. Mit udgangspunkt er UAD som jeg er glad for. Jeg prøver på ingen måde at sælge det for det er noget af en salgsbutik at gå ind i. Både som alm. virtuel mixer og mere og mere i Luna. Men det hele er fedt og giver mening.

- det er ikke rigtigt at du kan risikere at blive sat af med UAD – mm du bruger windows pc, men der er jeg biased igen. UAD hardware er bagudkompatibelt lige indtil firewire, men det er en mac-ting. Firewire enheder kan endda ændres til thunderbolt. Det er som sådan ikke noget der kommer til ikke at virke fra den ene dag til den anden.

- hvad er der galt med UAD drivere og support. De har taget nogle skridt der er ret vilde og bygger flyet mens det letter. Især på Luna fronten er det rimelig beta men folk sidder med åndsvagt gamle macs og klager over at derers 2012 i5 ikke kan klare mosten. Det er luna. Travel light og gå med UAD mixeren (console) og brug et andet program du kender, Reaper, Logic Pro X etc.

FOMO = fear of missing out. De laver en del farveladeplugins, bl.a. rigtig gode guitar og bas og historiske plugins (Neve, SSL osv.) og det er som nævnt vist en eller to gange noget af en butik.
Vil ikke forurene tråden, så svarer bare kort :)
Da jeg tidligere prøvede UAD (deres første TB interfaces), var latency langt lavere både på RME og på avids ting. UAD understøtter heller ikke deres UAD1 kort mere. RME understøtter hardware der er lige så gammelt som UAD1, stadigvæk.

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

the19thbear skrev: tors 21. okt 2021 21:21 Så er der et avid system. Her får du meget lav latency, til gengæld har jeg ikke helt styr på hvor mange af deres plugins der understøtter HDX. Så det kan både være godt og skidt.
De understøtter heller ikke deres kort lige så lang tid som Rme, men de har super lav latency.

Alle Avid plugins understørrer HDX, rigtig mange fra plugin alliance gør også.
Men også bare til tracking uden plugins, der er altså ikke nogen systemer med så lav latency som et HDX (og Carbon) system, hvis du vil have mulighed for at lave cue mix i din daw.

Jeg vil nu sige at Avid understøtter deres pro "lydkort" i ret lang tid. Du kan stadig bruge Digidesign 96 i de helt nye Pro Tools versioner.
Digidesign 96 blev released i 2009.
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Du kan bruge det ja. Men det er ikke officielt støttet.
Men nok om det :)

Medlemsavatar
amolin
Medlem
Indlæg: 1030

Indlæg af amolin »

the19thbear skrev: fre 22. okt 2021 16:18 Du kan bruge det ja. Men det er ikke officielt støttet.
Men nok om det :)
Du kommer lige med et modargument, og så en "men nok om det", så jeg virker lidt irriterende hvis jeg skriver mere om det, hehe.
Men nok om det :P
- Anders
Facebook: [url]http://www.facebook.com/amdrl[/url]
Mit studie: [url]http://beatthemic.com[/url]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Haha. :)

Nyt svar