October 18 Apple Event

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Re: October 18 Apple Event

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev: man 18. okt 2021 20:23 Ift præsentationsformatet tænker jeg at det er vildt nok, at de kan gøre release af en præproduceret reklamefilm til et live streaming event, hvor man føler at man skal se med på selve releasetidspunktet for at være fremme på beatet.
Uden tvivl. They still got it :-D

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Ja, noget må de gøre rigtigt!

Sandheden er jo desværre, at der findes bare ikke en mere lækker laptop end en MBP. Alt andet jeg har kigget på, er ganske enkelt ikke i samme liga. Og når nu min seneste MBP har tjent mig i 11½ år and still going strong, så griber jeg gerne dybt i lommen.

For mig handlede det egentlig mest om at få bekræftet rygterne og så se prisen.

Nu skal jeg så vente på at de kommer på "tilbud" første gang :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har en af M1 Macbook Pro'erne, og mangler vel egentlig ikke noget andet end SDkort-læseren.

Når det så er sagt, så er det for professionelle medie brugere mega fedt, der er godtenok noget spark i dem hvis det de påstår i præsentationen virkelig passer.

Det er fint at deres Macsafe er kommet igen, men jeg nyder nu at det er nemt med Dockingstationen på arbejdet som kun er ét USB-C stik (Thunderbolt i min dock) og så spiller det.

Skærmene er uden tvivl verdensklasse, men lidt synd at de ikke bevarede touchbaren, ikke at jeg elsker den, men jeg mener at den OGSÅ skulle være der sammen med F-tasterne.

Højimpedans minijack er frækt, samt de nye højttalere, men ligefrem at kalde deres webcam mikrofoner for studio-quality, og sammenligne deres højttalere med en biograf, er måske at overdrive.

Alt i alt vel en fin præsentation, i kort træk, de blev meget bedre og hurtigere, samt dyrere...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er jeg virkelig den eneste der var mind-blown over deres utrættelige innovation på apple music?
Jeg mener: babyshower playlists, dinner playlists.. Wow!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mike-air skrev: man 18. okt 2021 21:11 Er jeg virkelig den eneste der var mind-blown over deres utrættelige innovation på apple music?
Jeg mener: babyshower playlists, dinner playlists.. Wow!
Jeg tænker da at deres "team" der har lavet de nye playlister må sidde lidt pinligt tilbage og tænke, æh, vi er bare praktikanter der laver playlister mens vi holder øje med noget andet samtidig.

I mine øjne owner Spotify stadig playliste-land, men jeg håber at Apple Music kommer efter det. Af princip nægter jeg at støtte Spotify, de er simpelthen for tarvelige mod dem der laver deres indhold.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev: man 18. okt 2021 21:14
Mike-air skrev: man 18. okt 2021 21:11 Er jeg virkelig den eneste der var mind-blown over deres utrættelige innovation på apple music?
Jeg mener: babyshower playlists, dinner playlists.. Wow!
I mine øjne owner Spotify stadig playliste-land, men jeg håber at Apple Music kommer efter det. Af princip nægter jeg at støtte Spotify, de er simpelthen for tarvelige mod dem der laver deres indhold.
Jeg er ikke SÅ principfast, men grundlæggende enig.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Mike-air skrev: man 18. okt 2021 21:11 Er jeg virkelig den eneste der var mind-blown over deres utrættelige innovation på apple music?
Jeg mener: babyshower playlists, dinner playlists.. Wow!
Det må virkelig være "the best playlists that Apple Music ever made" - Meget imponerende!

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Altså han nævner lige Niels Frahm i flæng og så får jeg kuldegysninger. Det her playliste cirkus varsler osse, at publishers skal gøre deres hoser grønne for netop at få deres musik med. Det betyder at det i højere grad ikke er dig selv der vælger musik hvis du er meget doven.

Spotify giver jo ikke så meget for plays til os når det er uden abonnement men med masser af reklamer til forbrugerne. Hvis en apple music forbruger vælger til halv pris, hvad er royaltycuttet så?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Morten Bjørn skrev: man 18. okt 2021 21:30 Spotify giver jo ikke så meget for plays til os når det er uden abonnement men med masser af reklamer til forbrugerne. Hvis en apple music forbruger vælger til halv pris, hvad er royaltycuttet så?
Det er nok det samme, det er vel i virkeligheden lavet for at samle data ind til at forbedre Siri :-P Planen er tilpas begrænset til at den ikke vil apellere til alle, men være en værdifuld kilde til data indsamling på et produkt der måske ikke nævneværdigt bliver brugt til musik i øjeblikket.

Teknikken hedder end-to-end/MLOps maskinlæring og bruges særligt af tesla som henter en masse samples fra bilerne til at korrigere deres model, når de registrerer at autopilot har et bestemt type problem, i en bestemt situation. Det kan direkte overføres til siri når min forespørgsel på "meksikansk harpe techno" ikke giver et tilfredsstillende resultat; hvis jeg eks. selv fandt resultatet manuelt kan det bruges som rettesnor, og apple kan så efterfølgende lave en query på alle forespørsler der lyder ligesom min. Til sidst har de et team som sidder og laver kvalitetskontrol på ovenstående før korrigeringen finder sted.
Senest rettet af Mike-air man 18. okt 2021 23:10, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Interessant, selvom jeg er af den overbevisning at en forespørgsel efter meksikansk harpe techno aldrig vil give et tilfredsstillende resultat.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

petal skrev: man 18. okt 2021 22:51 Interessant, selvom jeg er af den overbevisning at en forespørgsel efter meksikansk harpe techno aldrig vil give et tilfredsstillende resultat.
Det er en såkaldt indie-genre… Men det skal nok blive stort!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Okay, der blev jeg sgu lige nødt til at søge efter meksikansk harpe-techno... og jeg kan afsløre at det er en blind vej. Der må du aldrig gå ind, Simba.

Mht. mac, så er jeg lidt tøvende med at smide en masse penge efter sådan en, efter at have oplevet hvordan man ikke kunne få lov at geninstallere OSX fra den oprundelige USB stick det lå på - sansynligvis fordi den macbook pro var for gammel. Grunden til at jeg tror det har med alderen at gøre, er at den fejl man fik, når man prøvede at installere, gik væk så snart jeg "snød" den og satte uret tilbage til et par år efter den udgave af OSX udkom. Og det fortæller mig at de kigger på datoen og blokerer udelukkende af den grund.

Når man køber et stykke hardware, mener jeg man ejer det. Og så synes jeg ikke der skal være nogen der har meget fat i den anden ende. Og derfor tør jeg ikke smide så mange penge efter Apple's produkter.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Joachip skrev: man 18. okt 2021 23:14efter at have oplevet hvordan man ikke kunne få lov at geninstallere OSX fra den oprundelige USB stick det lå på
Så vi snakker om noget der er, hvad, 15-20 år siden? :dollargrin:

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

david mondrup skrev: man 18. okt 2021 19:55
petal skrev: man 18. okt 2021 19:51 Vent lige lidt - Jeg skal lige forstå det rigtigt. Er der en bedre Mac Book Pro på markedet nu?
Iflg. præsentationen skal den kunne bestilles nu, og leveres i næste uge.

Jeg kom lidt sent ind. Nævnte de release dag for Macos Monterey?
25. oktober.
--
Robert

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

benjisan skrev: tirs 19. okt 2021 00:12
Joachip skrev: man 18. okt 2021 23:14efter at have oplevet hvordan man ikke kunne få lov at geninstallere OSX fra den oprundelige USB stick det lå på
Så vi snakker om noget der er, hvad, 15-20 år siden? :dollargrin:
Altså, den var ikke ældre end at det faktisk var relevant at forsøge.

Tror du de er gået væk fra at have den politik om at tjekke datoen når man geninstallerer sit OS? For jeg har et generelt problem med det princip - uanset om den udløbsdato er sat til om 5 år, 10 år eller 20 år.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er stadig irriterende svært at geninstallere et ældre OS på Mac efter min erfaring. Har lige prøvet det på min svigermors iMac fra 2009, men måtte opgive et ældre OS og endte med High Sierra. Der var sikkert en løsning, men efter et par timer gad jeg ikke bokse med Apple mere.

Det er desuden (nær) umuligt at installere et ældre OS end Apple tillader, dvs. hvad maskinen kom med fra fabrikken. Så skal man ud i noget BIOS-agtigt hackeri først, og det kan være tricky overhovedet at finde en kopi af OS'et til at begynde med.

Det virker lidt bizart, at Apple insisterer på at bestemme hvilket macOS man må køre på sin egen maskine. Jeg vil fx helst køre Mojave på min Mac mini Late 2018, men det vil Apple ikke tillade. Heldigvis fixede Cyber Farm det for mig.

Og Mojave kører perfekt på maskinen.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Joachip skrev: tirs 19. okt 2021 12:21 Altså, den var ikke ældre end at det faktisk var relevant at forsøge.

Tror du de er gået væk fra at have den politik om at tjekke datoen når man geninstallerer sit OS? For jeg har et generelt problem med det princip - uanset om den udløbsdato er sat til om 5 år, 10 år eller 20 år.
Ok, jeg tænkte mere på at jeg ikke kan huske hvornår der sidst er blevet leveret et Mac OS på et USB stik sammen med Mac'en :wink:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Eines kleines bisschen reaction video from Anthony fra LTT:


Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mike-air skrev: tirs 19. okt 2021 22:23 Eines kleines bisschen reaction video from Anthony fra LTT:

Jeg er helt på linje. Selvom jeg er lige så træt af Apples meget amerikanske marketingsgejl (Jeg arbejder for et firma der er næsten lige så slemt i intern kommunikation), så er udviklingen med én samlet chip i mine øjne en noget større revolution en den er blevet modtaget som. Har man de behov den er målrettet imod, så er maskinerne i en helt anden liga en dem der pt. er på markedet.

Er der forøvrigt nogen der har hørt det mindste kvæk omkring for lidt RAM (fx til Logic) på de M1 maskiner der allerede er ude? Jeg har ikke.
--
Robert

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Pastorius skrev: tirs 19. okt 2021 23:47Selvom jeg er lige så træt af Apples meget amerikanske marketingsgejl (Jeg arbejder for et firma der er næsten lige så slemt i intern kommunikation), så er udviklingen med én samlet chip i mine øjne en noget større revolution en den er blevet modtaget som.
Design og indretning af whatever der er inde i maskinen er mig ærligt talt inderligt ligegyldigt. Så længe det virker, og yder tilstrækkeligt til mit behov, så må de kalde den chip lige hvad de vil, og indrette den nøjagtig som de gider. Så nej, jeg falder ikke rigtig på halen over den her nyhed - den er mest rettet mod computerhardwarenørderne. Jeg gætter på at i omegnen af 90% af alle andre slutbrugere har det ca. ligesådan.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja well, 90% af de slutbrugere jeg omgåes er ret begejstrede for næsten dobbelt så lang batteritid og mindre blæserlarm...
Senest rettet af benjisan ons 20. okt 2021 07:21, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jamen, helt sikkert. Det er jeg skam også. Men vejen derhen er "nørd" på et niveau, som jeg er ret uinteresseret i. Jeg vil hellere bruge min opmærksomhed på hvordan maskinen bruges, end hvordan den fungerer indeni.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Og folk forstår at når de kan bruge deres laptop dobbelt så lang tid på batteriet og uden blæserstøj, så er det pga hvordan den fungerer inden i og går decideret efter det produkt der giver dem det. M1 er blevet det nye buzzword i de virksomheder hvor jeg kommer.

Så sent som i går havde jeg to personer der spurgte ind til en Macbook Air, fordi deres kollegaer havde fået en og de bemærkede at den altid var musestille :)
Så at tro at 90% af slutbrugerne ikke interesserer sig for teknikken indeni mener jeg er forkert.

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Mike-air skrev: man 18. okt 2021 23:12
petal skrev: man 18. okt 2021 22:51 Interessant, selvom jeg er af den overbevisning at en forespørgsel efter meksikansk harpe techno aldrig vil give et tilfredsstillende resultat.
Det er en såkaldt indie-genre… Men det skal nok blive stort!
https://everynoise.com/

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

"Sorry, that one doesn't seem to be on any of these maps yet."

Jeg tror at Mike-air har gang i en yderst sofistikeret form for promovering af musik han går og pusler med oppe i Oslo for tiden ;)

Nyt svar