"Standard" MIDI CC controllere? - Hvor er Pitch wheel og Aftertouch?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

"Standard" MIDI CC controllere? - Hvor er Pitch wheel og Aftertouch?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg er en dør til gammeldags MIDI. Men jeg forstår da at route midi fra Reaktor Blocks til mine synths og effekter. Det giver nogle fede muligheder at kunne trigge styresignaler, eksempelvis lignende envelopes, imens en lyd spiller.
De standard midi signaler jeg lige kan komme på er:
velocity
modulation wheel
pitch wheel
aftertouch

Er Velocity midi CC 7 (Volume)?
Jeg kan se at Mod wheel er CC 1

Men hvordan med pitch wheel og aftertouch? Det virker som standard signaler for mig, nu mange synths reagerer på det, men jeg kan ikke finde et CC nummer.


Hvis der er andre "standard" signaler som I mener man ofte kan bruge i synths o.l., så del dem meget gerne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg kan se at Breath (CC 2), Expression (CC 11) og evt. Sustain Pedal (CC 64) også er relativt udbredte

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Udover at jeg udelukkende bruger det med software, så hører tråden nok egenligt til i Lydteknik forum.

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1307
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Her er en standard midi cc liste. Man kan customize de numre, der er =Undefined til egne behov.
Ja rent faktisk kan man customize dem alle sammen.men så er man lidt mere eventyrlysten.

Pitchwheel og aftertouch er mig bekendt seperate controllere, der ikke er midi

MIDI CC List – Complete List
0 Bank Select (MSB)
1 Modulation Wheel
2 Breath controller
3 = Undefined
4 Foot Pedal (MSB)
5 Portamento Time (MSB)
6 Data Entry (MSB)
7 Volume (MSB)
8 Balance (MSB
9 = Undefined
10 Pan position (MSB)
11 Expression (MSB)
12 Effect Control 1 (MSB)
13 Effect Control 2 (MSB)
14 = Undefined
15 = Undefined
16-19 = General Purpose
20-31 = Undefined
32-63 = Controller 0-31
64 Hold Pedal (on/off)
65 Portamento (on/off)
66 Sostenuto Pedal (on/off)
67 Soft Pedal (on/off)
68 Legato Pedal (on/off)
69 Hold 2 Pedal (on/off)
70 Sound Variation
71 Resonance (Timbre)
72 Sound Release Time
73 Sound Attack Time
74 Frequency Cutoff (Brightness)
75 Sound Control 6
76 Sound Control 7
77 Sound Control 8
78 Sound Control 9
79 Sound Control 10
80 Decay or General Purpose Button 1 (on/off) Roland Tone level 1
81 Hi Pass Filter Frequency or General Purpose Button 2 (on/off) Roland Tone level 2
82 General Purpose Button 3 (on/off) Roland Tone level 3
83 General Purpose Button 4 (on/off) Roland Tone level 4
84 Portamento Amount
85-90 = Undefined
91 Reverb Level
92 Tremolo Level
93 Chorus Level
94 Detune Level
95 Phaser Level
96 Data Button increment
97 Data Button decrement
98 Non-registered Parameter (LSB)
99 Non-registered Parameter (MSB)
100 Registered Parameter (LSB)
101 Registered Parameter (MSB)
102-119 = Undefined
120 All Sound Off
121 All Controllers Off
122 Local Keyboard (on/off)
123 All Notes Off
124 Omni Mode Off
125 Omni Mode On
126 Mono Operation
127 Poly Mode
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jow tak for listen, så langt har Google også bragt mig. :)
bluefonia skrev: ons 13. okt 2021 20:27 ..
Pitchwheel og aftertouch er mig bekendt seperate controllere, der ikke er midi
..
Er der nogen ekstra forklaring? Eller er det mig der intet fatter om midi? Altså, hvis ikke de er CC (og hvad dækker det iøvrigt over), hvad er de så?

En "Lydmaskinen MIDI for dummies" kunne måske være brugbar. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Christoffer I. N. skrev: ons 13. okt 2021 22:03 Jow tak for listen, så langt har Google også bragt mig. :)
bluefonia skrev: ons 13. okt 2021 20:27 ..
Pitchwheel og aftertouch er mig bekendt seperate controllere, der ikke er midi
..
Er der nogen ekstra forklaring? Eller er det mig der intet fatter om midi? Altså, hvis ikke de er CC (og hvad dækker det iøvrigt over), hvad er de så?

En "Lydmaskinen MIDI for dummies" kunne måske være brugbar. :)


MIDI CC List for "Control Change" ,.. "Continuous Controllers"

Jeg opfatter CC som "noget der kan ændre sig løbende"



Pitch og Aftertouch hører dog hjemme en tand dybere, på en form for basis niveau ,.. ligesom "note-on" + "note-off"

Nok da de har fat i selve det du fysisk spiller, (og som basis ikke er en overordnet global eller kanalbaseret ændring)

Disse går under betegnelsen "Channel Voice kommandoerne" som jeg har forstået det



Så disse er da bestemt også midi ,.. måske enda endu mere midi :dollargrin:


(man kan jo f.eks pitche EN synt, fra pitch-wheel på en ANDEN synth, hooked op med midi-kabel)
/Dub

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

MIDI signaler er 7 bit, altså 7 1er og 0er, hvilket giver en opløsning på 128 steps. Dette optræder igen og igen i MIDI sammenghæng; der er 128 MIDI notes, der alle kan spilles med en velocity fra 0-127, der findes i princippet 128 CC numre, der hver især kan indstilles i 128 steps (typisk 0-127, men enkelte, som f.eks. pan, kører typisk fra -63 til 64 - det giver dog stadig 128 steps at lege med). Alt dette organiseres i klumper af data der kan bruges til at beskrive f.eks. en MIDI note med tilhørende velocity, et CC (Continuous Controller) nummer med tilhørende dataværdi osv. Og selvom 128 steps kan virke som en rigeligt grovkornet opløsning, og man helt sikkert ville have valgt en højere opløsning hvis det blev opfundet i dag (eller hvis man ikke havde været underlagt ret stramme krav til hvad skidtet måtte koste at implementere tilbage omkring 1980, da det blev opfundet), så har det vist sig at de 128 steps i opløsningen som de 7 bit dikterer fungerer ok i praksis.

Undtagelsen er så Pitch Bend, hvor det simpelthen er umuligt at lave glidende pitch forskelle hvis der kun er 128 steps - især jo længere man bevæger sig væk fra en PB range på 1-2 semitoner. Hvis man f.eks. har en PB range på +/-1 oktav, hvilket i praksis vil sige at der er 2 oktaver at fordele opløsningen på, så vil hvert step repræsentere ca. 1/4 af en semitone, og det er slet ikke finmasket nok til at skabe illusionen at man bevæger sig glidende fra tone til tone. Det bliver hakket. Derfor har man måttet trække lige præcis PB ud af CC systemet (hvor det eller intuitivt hører hjemme), og opfinde en egen måde at beskrive PB i MIDI, med meget højere opløsning. Så ja, det transmitteres stadig gennem MIDI, og nej, man finder ikke PB på listen over CC numre.
DUBTEMPLE skrev: ons 13. okt 2021 22:12Pitch og Aftertouch hører dog hjemme en tand dybere, på en form for basis niveau ,.. ligesom "note-on" + "note-off"

Nok da de har fat i selve det du fysisk spiller, (og som basis ikke er en overordnet global eller kanalbaseret ændring)
Pitch Bend er stadig en global parameter, der har indflydelse på alle notes på kanalen.

Jeg kender ikke helt historien om Aftertouch, men gætter på, at grunden til den ligger udenfor CC listen er, at den kan bruges pr. note (hvis éns controller og éns lydgiver understøtter polyfonisk aftertouch), og dermed kommer den til at ligge på tværs af de øvrige kategorier af MIDI signaler.

Jeg har mit overblik over MIDI fra denne bog: https://www.bookdepository.com/MIDI-for ... 0711923270, der på pædagogisk vis gennemgår selve MIDI signalet. Det er i virkeligheden ret overskuelig databehandling, der er tale om.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holder mig til den gamle klassiker fra Jesper Ranum 🙂

https://ranum.dk/library/archive-public ... ok-2-midi/

Go ekstra-pointe om pitch-opløsning David :thumbup:

Der findes en del gode sider på nettet også

Lad os starte en decideret MIDI-tråd:

viewtopic.php?p=726545#p726545
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt David, ja det giver jo mening at man skal have meget højere opløsning til eksempelvis pitch bend.


Gad vide om div. synths (software som hardware) har noget indbygget smoothing på mod wheel så? Det må der nærmest være en standard for.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeps, David er inde på det rigtige. Almene MIDI events skal kunne fyres af i 3 bytes. Reelt af 7 bit, men faktum er at det 8. bit (det første iøvrigt) i hvert byte i virkeligheden er af ultra stor vigtighed. Hvis den er 1, så er der tale om en Status byte, altså, en beskrivelse af det parameter og midikanal der nu skal pilles ved, om det er en note on, note off, en controller osv. De efterfølgende 2 bytes fortæller så hvad der skal ske med dette parameter eller hvad det er for tone og velocity'en på den, man kalder det en data byte, og første bit i sådan er er så 0. Det er essientielt med det system, for at modtageren ikke f*cker op i når 100vis af MIDI events bliver transmitteret. Husk MIDI er håbløst gammeldags og simpelt...

Pitch Bend ville ikke kunne sendes på 3 bytes, hvis det var en controller (CC) med en tilfredsstillende opløsning. Der findes flere funktioner indenfor MIDI, hvor man har brug for højere opløsning end 128, f.eks fine-tuning, Bank Selects, og der bruger man 2 på hinanden eft.flg CC kommandoer. Mht Bank Selects, så sender man først CC#0 og dernæst CC#32 (og så efterfulgt af et program change 0-127), og til f.eks tuning defineres parametrene med CC#101 og CC#100, og værdien fastsættes så med CC#6 og CC#38. Skal man følge reglerne, så skal der faktisk sendes en "gate close" efter sådan et parameter som igen er 2 stk CC kommandoer. Og så er man oppe på 6 CC# events á 3 bytes = 18 Bytes for at sætte ét parameter og et reelt program skift med tilhørende bank selects er således 3 MIDI events á 3 bytes = 9 bytes

Se, det er ikke noget problem, at fyre det af, for at din synth skifter til det rigtige patch en enkelt eller to gange, og at du lige micro tuner lidt i starten af din MIDI part... Men det er super upraktisk, med Pitch Bend og Aftertouch,, der som udgangspunkt banker en allerhelvedes masse events igennem MIDI kablet på meget kort tid. Derfor valgte man altså at give dem deres egen definition allerede i Status bytet, fordi så kunne man nøjes med 3 bytes pr. ændring, hvilket vil gøre den uundgåelige MIDI forsinkelse laaangt mindre. Polyfonisk AfterTouch var allerede en del af MIDI 1.0, og jeg formoder man bare vedtog, at både Channel AfterTouch (der reelt kun bruger 2 bytes) og Polyfonisk begge to skulle have deres egen StatusByte.

Jamen hvad med Modulations hjul, filter cut-off controllere osv, det skaber da også mange events på kort tid? Ja, men dels er det ikke nødvendigt med høj opløsning på 16384 steps for dem, dels tænkte man nok ikke så meget dengang på, at synth freaks 25 år senere ville gå amok med filter-knappen som en anden DJ på amfetamin, men vigtigst af alt: Man løb simpelthen tør for ledige StatusBytes. De er brugt allesammen.

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak Nicolai, jeg håbede på du ville kigge forbi tråden. :)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Christoffer I. N. skrev: tors 14. okt 2021 19:40 Tak Nicolai, jeg håbede på du ville kigge forbi tråden. :)
He he. Det er jo MIT område :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak til Nicolai også ,.. fint med 3 takes på samme spørgsmål :)

En "Lydmaskinen MIDI for dummies" kunne måske være brugbar, som det blev nævnt,..

Derfor bl.a. mit foreslag om en seperat overordnet tråd med links osv i forskellig retning, så man er mere selvhjulpen

Det er jo ret basis-agtigt, eller burde være

david mondrup skrev: tors 14. okt 2021 08:11
DUBTEMPLE skrev: ons 13. okt 2021 22:12Pitch og Aftertouch hører dog hjemme en tand dybere, på en form for basis niveau ,.. ligesom "note-on" + "note-off"

Nok da de har fat i selve det du fysisk spiller, (og som basis ikke er en overordnet global eller kanalbaseret ændring)
Pitch Bend er stadig en global parameter, der har indflydelse på alle notes på kanalen.
Må indrømme jeg her bliver lidt i tvivl om hvad "global" så HELT præcist betyder i midi-kontext

Jeg havde nok jvf selve ordet troet det var "alt-omfavnende" og f.eks. strøg ude på alle kanaler

Mener også jeg engang så det opstillet på denne måde i et Motherkeyboard

Skal jeg pløje mig igennem diverse engelske sider, eller kan nogen sætte det på plads her ???


Hvis der er dobbelt-tydigheder eller undtagelser så tag dem endeligt med :)
/Dub

Nyt svar