MitID - tvinger de os til at købe ny telefon?

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

MitID - tvinger de os til at købe ny telefon?

Indlæg af mediumaevum »

Jeg har lige fået at vide at jeg skal scanne mit pas med min telefon i MitID-appen.
Jeg har ikke sådan en telefon, der kan det.

Tvinger myndighederne nu alle danskere til at skifte telefon bare for at de kan gennemføre deres åndssvage opdateringsshow?

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 15:49 Du behøver ikke pas til MitID :

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeuniv ... uage=da-dk
Men kan jeg, med det lavere sikringsniveau, så handle aktier eller andre ting?

Sådanne spørgsmål, sikringsniveau osv. synes jeg indikerer at det her er noget åndssvagt rod. De har helt klart ikke styr på tingene eller hvilket cirkus de sætter igang over hele landet nu...

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg tror at med lavere sikrings niveau, skal man forstå, at når du skal hente en værdipakke på posthus, som kræver billedeID, så skal du stadig medbringe dit pas, kørekort eller andet ID.
Samme problem kan opstå i lignende situationer.

Jeg har selv det samme problem. Jeg har ikke kørekort, og har ikke haft et pas i årevis, så jeg har ingen billedeID.
Man kan købe et ID kort hos Borgerservice og bruge det.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: tirs 12. okt 2021 15:58
Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 15:49 Du behøver ikke pas til MitID :

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeuniv ... uage=da-dk
Men kan jeg, med det lavere sikringsniveau, så handle aktier eller andre ting?

Sådanne spørgsmål, sikringsniveau osv. synes jeg indikerer at det her er noget åndssvagt rod. De har helt klart ikke styr på tingene eller hvilket cirkus de sætter igang over hele landet nu...
Mon ikke der kommer alternative registreringsmetoder til at scanne passet - fx. fysisk besøg i sin bank eller på borgerservice.

Det er alt sammen meget nyt, og der dukker sikkert masser af historier op om dette og hint. Mit råd er at tage det ganske roligt. Indtil videre kan man alt med NemID, og ikke så meget med MitID endnu. Få det gjort klart så langt man nu kan, og så tage problemerne som de kommer. Hvis man lader være med at skynde sig alt for meget, er chancerne for at andre har været igennem møllen noget større, og så hjælper de sikkert gerne ;)
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Bortset fra det har du ret i at det er en mærkelig måde at gribe det an på.
1 Man kunne blot fjerne CPR fra NEMID og lade folk bruge et brugernavn
2 tilføj et ekstra ciffer til CPR (de 4 bliver til 5) så er alle de stjålne sat ud af kraft
3 de ny kort man sender ud skal være med billede.

alt det ville ikke være dyrere end det man har lavet nu.
men det er som om at IT ingenører lever bag tasteturet og ikke i brugerens verden
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 17:15 Bortset fra det har du ret i at det er en mærkelig måde at gribe det an på.
1 Man kunne blot fjerne CPR fra NEMID og lade folk bruge et brugernavn
2 tilføj et ekstra ciffer til CPR (de 4 bliver til 5) så er alle de stjålne sat ud af kraft
3 de ny kort man sender ud skal være med billede.

alt det ville ikke være dyrere end det man har lavet nu.
men det er som om at IT ingenører lever bag tasteturet og ikke i brugerens verden
Jeg tænker der er lavet kravspecifikationer længe inden dem der skal bygge det færdige produkt er kommet ind over.

Mit indtryk (jeg er lidt tættere på end folk er flest uden at være direkte involveret) er at MitID er en langt mere strømlinet og fornuftsbaseret løsning end rigtig mange andre nyere offentlige IT-løsninger. Men helt lydefrit bliver det aldrig, når mange forskellige behov skal opfyldes, og prisen og tidshorisont også er en faktor.

Forandring er svær, men jeg vil tro at 95% af alle vil være tilfredse med skiftet, når først det er implementeret, og man har glemt at man blev tvunget til at ændre vaner.

(...og inden vi nu begynder at bashe det offentlige, så er der minimum lige så mange private IT-projekter der går i hegnet og der bliver spildt mindst lige så mange penge. De private aktører er bare meget bedre til at at undlade at reklamere for deres fiaskoer).
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Pastorius skrev: tirs 12. okt 2021 19:45
Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 17:15 Bortset fra det har du ret i at det er en mærkelig måde at gribe det an på.
1 Man kunne blot fjerne CPR fra NEMID og lade folk bruge et brugernavn
2 tilføj et ekstra ciffer til CPR (de 4 bliver til 5) så er alle de stjålne sat ud af kraft
3 de ny kort man sender ud skal være med billede.

alt det ville ikke være dyrere end det man har lavet nu.
men det er som om at IT ingenører lever bag tasteturet og ikke i brugerens verden
Jeg tænker der er lavet kravspecifikationer længe inden dem der skal bygge det færdige produkt er kommet ind over.

Mit indtryk (jeg er lidt tættere på end folk er flest uden at være direkte involveret) er at MitID er en langt mere strømlinet og fornuftsbaseret løsning end rigtig mange andre nyere offentlige IT-løsninger. Men helt lydefrit bliver det aldrig, når mange forskellige behov skal opfyldes, og prisen og tidshorisont også er en faktor.

Forandring er svær, men jeg vil tro at 95% af alle vil være tilfredse med skiftet, når først det er implementeret, og man har glemt at man blev tvunget til at ændre vaner.

(...og inden vi nu begynder at bashe det offentlige, så er der minimum lige så mange private IT-projekter der går i hegnet og der bliver spildt mindst lige så mange penge. De private aktører er bare meget bedre til at at undlade at reklamere for deres fiaskoer).
Jeg tror gerne at det er et meget stort projekt at få sådan noget her op at stå, og at den største del nok ligger i specifikationerne.
I forhold til vores sikkerhed er det osse et plus at CPR er kommet væk, så hvis uheldet er ude, så kan det ikke bruges andre steder.

Jeg synes dog stadig at vi mangler en forbedring af vores eksisterende CPR system, af hensyn til de mange 1000 som florere og kan misbruges.
Som sagt enten et billede eller ekstra ciffer eller begge dele.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 22:36 Jeg tror gerne at det er et meget stort projekt at få sådan noget her op at stå, og at den største del nok ligger i specifikationerne.
I forhold til vores sikkerhed er det osse et plus at CPR er kommet væk, så hvis uheldet er ude, så kan det ikke bruges andre steder.

Jeg synes dog stadig at vi mangler en forbedring af vores eksisterende CPR system, af hensyn til de mange 1000 som florere og kan misbruges.
Som sagt enten et billede eller ekstra ciffer eller begge dele.
Jeg tænker i hvert fald at de har gjort rigtig meget for at gøre det så brugervenligt som muligt indenfor de rammer der nu engang er. Følgende organisationer har givet input undervejs.

Danske Handicaporganisationer
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk IT
Finans og Leasing
Forbrugerrådet Tænk
Forsikring & Pension
IT-branchen
Landbrug & Fødevarer
Landsforeningen for udviklingshæmmede
Rådet for Socialt udsatte
SAND
SMV Danmark
Ældre Sagen

Der ligger referater fra inputmøderne på digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
--
Robert

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Pastorius skrev: tirs 12. okt 2021 22:57
Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 22:36 Jeg tror gerne at det er et meget stort projekt at få sådan noget her op at stå, og at den største del nok ligger i specifikationerne.
I forhold til vores sikkerhed er det osse et plus at CPR er kommet væk, så hvis uheldet er ude, så kan det ikke bruges andre steder.

Jeg synes dog stadig at vi mangler en forbedring af vores eksisterende CPR system, af hensyn til de mange 1000 som florere og kan misbruges.
Som sagt enten et billede eller ekstra ciffer eller begge dele.
Jeg tænker i hvert fald at de har gjort rigtig meget for at gøre det så brugervenligt som muligt indenfor de rammer der nu engang er. Følgende organisationer har givet input undervejs.

Danske Handicaporganisationer
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk IT
Finans og Leasing
Forbrugerrådet Tænk
Forsikring & Pension
IT-branchen
Landbrug & Fødevarer
Landsforeningen for udviklingshæmmede
Rådet for Socialt udsatte
SAND
SMV Danmark
Ældre Sagen

Der ligger referater fra inputmøderne på digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
...og lidt om alternativerne til at bruge smartphone her:

https://digst.dk/it-loesninger/mitid/sa ... -mitid-ud/
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det er osse cool nok at det kommer til at fungere som NEMID appen. Jeg føler mig mere sikker på min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

mediumaevum skrev: tirs 12. okt 2021 15:43 Jeg har lige fået at vide at jeg skal scanne mit pas med min telefon i MitID-appen.
Jeg har ikke sådan en telefon, der kan det.

Tvinger myndighederne nu alle danskere til at skifte telefon bare for at de kan gennemføre deres åndssvage opdateringsshow?

Man er ikke tvunget til at benytte MitID-appen. Man kan f.eks. vælge en lille elektronisk "MitID kodeviser" i stedet - jfr. Pastorius' link ovenfor.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 Det er osse cool nok at det kommer til at fungere som NEMID appen. Jeg føler mig mere sikker på min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Der har jeg det så lige omvendt. Jeg vil føle mig mindre sikker, ved at have mit MitID på min telefon. (Men jeg har så også altid været super rigid generelt, når det kommer til sådan nogle nymodens tiltag :wink: ).

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Tror du ikke det vil være en nem opgave for en bandit med lidt teknisk indsigt at bypasse det der, hvis først de har fat i din telefonen efter du f.eks. har glemt den et sted / tabt den / blevet berøvet den...?

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Du skal også tænke på den mulighed, at en telefonrøver klipper fingeren af én og tager den med i købet osse... :twisted: :wink:

Ej men noget af det, som jeg ikke bryder mig om, ved at have det på telefonen er, at jeg har telefonen med mig alle mulige mærkelige steder, og der vil jeg bare ikke have adgangen til opsparing, aktier, og meget mere med. Jeg skal kunne tabe min telefon, uden at sove rigtig dårligt af den grund.

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Mr. Soundman skrev: ons 13. okt 2021 03:52
Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 Det er osse cool nok at det kommer til at fungere som NEMID appen. Jeg føler mig mere sikker på min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Der har jeg det så lige omvendt. Jeg vil føle mig mindre sikker, ved at have mit MitID på min telefon. (Men jeg har så også altid været super rigid generelt, når det kommer til sådan nogle nymodens tiltag :wink: ).

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Tror du ikke det vil være en nem opgave for en bandit med lidt teknisk indsigt at bypasse det der, hvis først de har fat i din telefonen efter du f.eks. har glemt den et sted / tabt den / blevet berøvet den...?

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Du skal også tænke på den mulighed, at en telefonrøver klipper fingeren af én og tager den med i købet osse... :twisted: :wink:

Ej men noget af det, som jeg ikke bryder mig om, ved at have det på telefonen er, at jeg har telefonen med mig alle mulige mærkelige steder, og der vil jeg bare ikke have adgangen til opsparing, aktier, og meget mere med. Jeg skal kunne tabe min telefon, uden at sove rigtig dårligt af den grund.
Først af alt. Der er ikke noget der 100% sikkert, heller ikke MitID. I gamle dage - uden digitale løsning - var vi heller ikke sikkert mod overgreb, misbrug (dengang kunne man hæve penge i banken bare ved at oplyse et CPR-nummer) etc.

Det er ikke nemt at bypasse sikkerheden i en moderne telefon, men det kan lade sig gøre, hvis man har viden, tid og resourcer - og er samvittighedsløs nok til fx. at skære folks fingre af. Spørgsmålet er så, hvor mange af os, der er værdifulde nok til at det er bøvlet værd.

Det er altså ikke bare lige at udnytte en moderne smartphone, selv hvis man skulle komme i besidelse af den, og løsningen kræver at man OGSÅ kan brugerID og password, selv hvis det skulle lykkes. Langt, langt det meste af den svindel man ser, skyldes at mennesker selv lader sig franarre deres oplysninger. Det er meget sjældent nogle af svindelnumrene lykkes uden ofrets medvirken.

Hvis man er bare en lille smule sikkerhedsbevidst, og bruger en smule energi på at sætte sig ind i hvordan man bedst beskytter sin telefon og sine data, så mindskes risikoen for at man bliver udsat for svindel ret meget.

Balladen er at MitID er nøglen til hele ens digitale liv, så der hvor man har et problem er at konsekvensen af en sikkerhedsbrist er ret meget større end den var i gamle dage, men det er uafhængigt af om vi har løsningen på en telefon eller et nøglekort.
--
Robert

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: ons 13. okt 2021 03:52
Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 Det er osse cool nok at det kommer til at fungere som NEMID appen. Jeg føler mig mere sikker på min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Der har jeg det så lige omvendt. Jeg vil føle mig mindre sikker, ved at have mit MitID på min telefon. (Men jeg har så også altid været super rigid generelt, når det kommer til sådan nogle nymodens tiltag :wink: ).

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Tror du ikke det vil være en nem opgave for en bandit med lidt teknisk indsigt at bypasse det der, hvis først de har fat i din telefonen efter du f.eks. har glemt den et sted / tabt den / blevet berøvet den...?

Hugo skrev: tirs 12. okt 2021 23:34 ... min smartphone, hvor jeg skal bruge fingeraftryk, og formentlig en gang til for at komme til MitID ligesom MobilPay
Du skal også tænke på den mulighed, at en telefonrøver klipper fingeren af én og tager den med i købet osse... :twisted: :wink:

Ej men noget af det, som jeg ikke bryder mig om, ved at have det på telefonen er, at jeg har telefonen med mig alle mulige mærkelige steder, og der vil jeg bare ikke have adgangen til opsparing, aktier, og meget mere med. Jeg skal kunne tabe min telefon, uden at sove rigtig dårligt af den grund.
Lad os starte med mafiametoden; fingerafklipning. Fingeraftryk, i hvert fald på min Samsung S20 kræver elektriske impulser i blodbanerne, så den duer ikke rigtigt,

Jeg har osse (Kaspersky) tyverisikring i.e. hvis den bliver stjålet eller jeg taber/glemmer den, kan jeg fra anden hardware aktivere alarmen:
så går en meget høj hyletone igang, den tar´ et snapshot af den person som sidder med den og sender til en server. Dernæst sender den en backup til et sted jeg bestemmer, så sletter den alt og slukker.

Derfor føler jeg at smartphonen er meget sikker at bruge.

EDIT:

Kommer lige til at tænke på, hvor mange Laptops uden bruger log-on ligger der ikke rundt omkring i DK som er udsat når tyven kommer. og ditto smartphones.
Det er som Robert skriver lægere oppe det kommer an på ens egen indsats overfor sikkerheden.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hvis man kan sige om en amatør, at det er gennemført amatøragtigt - på helt top-professionelt niveau hvad ang. at lave satire på noget amatøragtigt, så må man sige at MitID-folkene er godt igang. Lige bortset fra... at det ikke er satire. Det er virkelighed!

Bare hele idéen om at man skal scanne sit pas med en bestemt enhed, som kun de færreste har på deres telefon/tablet, er jo komplet hjernedødt.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/mitid-s ... t-loesning

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1462
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

mediumaevum skrev: søn 31. okt 2021 09:55 Hvis man kan sige om en amatør, at det er gennemført amatøragtigt - på helt top-professionelt niveau hvad ang. at lave satire på noget amatøragtigt, så må man sige at MitID-folkene er godt igang. Lige bortset fra... at det ikke er satire. Det er virkelighed!

Bare hele idéen om at man skal scanne sit pas med en bestemt enhed, som kun de færreste har på deres telefon/tablet, er jo komplet hjernedødt.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/mitid-s ... t-loesning
Altså den med at scanne passet er vel bare et spøgelse. Man kan godt lave identifikationen via borgerservice, og man kan godt bruge MitID uden en telefon. Der er alternative metoder. Alternativet til at man selv kan scanne passet, hvis man har en nyere telefon er at ALLE skulle omkring en mere besværlig procedure for at verificere deres identitet.

De betænkligheder der er i artiklen er alle valide nok, men det er en afbalancering mellem sikkerhed og brugervenlighed. De beskrevne metoder kræver at man selv godkender en anmodning på sin telefon. Det kommer nok til at gå galt, hvis det ikke ændres.

Noget helt andet er at digitaliseringsstyrelsen kræver at man accepterer marketingscookies for at kunne se vejledningerne på deres side (sikkert fordi de har lagt indlejrede videoer på YouTube i stedet for at hoste dem selv).
--
Robert

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Kan I huske dengang vi stod i kø i banken på lønningsdagen for at hæve kontanter, skulle møde op på kommunen for at skifte adresse og sende selvangivelsen med posten?

Hvis man ikke vil være med, kan man jo bare tænke tilbage til det.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Morten Bjørn skrev: søn 31. okt 2021 13:37 Kan I huske dengang vi stod i kø i banken på lønningsdagen for at hæve kontanter
Det er ingenting, jeg har prøvet at få min løn som kontanter ,.. i en brun kuvert ,.. overrakt personligt af min værksteds-formand :)

(når man fortæller det til de unge mennesker så tror de man er fuld af løgn)
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: søn 31. okt 2021 13:53
Morten Bjørn skrev: søn 31. okt 2021 13:37 Kan I huske dengang vi stod i kø i banken på lønningsdagen for at hæve kontanter
Det er ingenting, jeg har prøvet at få min løn som kontanter ,.. i en brun kuvert ,.. overrakt personligt af min værksteds-formand :)

(når man fortæller det til de unge mennesker så tror de man er fuld af løgn)
Som knægt var jeg knallertbud og hentede alle lønningerne hver torsdag, i brune banktasker. 100 lapper 50´ ere 10 kr sedler 5´ere dalere 5-ører 2-ører og 1-ører

Those where the days
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev: søn 31. okt 2021 09:55 Bare hele idéen om at man skal scanne sit pas med en bestemt enhed, som kun de færreste har på deres telefon/tablet, er jo komplet hjernedødt.
Når idéen er at øge sikkerheden i forhold til at man ikke kan misbruge en anden persons identitet er det lige i skabet.
Det eneste der ville være hjernedødt, var at slække på sikkerheden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev: søn 31. okt 2021 20:14
mediumaevum skrev: søn 31. okt 2021 09:55 Bare hele idéen om at man skal scanne sit pas med en bestemt enhed, som kun de færreste har på deres telefon/tablet, er jo komplet hjernedødt.
Når idéen er at øge sikkerheden i forhold til at man ikke kan misbruge en anden persons identitet er det lige i skabet.
Det eneste der ville være hjernedødt, var at slække på sikkerheden.
Men det burde kunne gøres og formidles på en bedre måde.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 965
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

mediumaevum skrev: søn 31. okt 2021 20:19
Men det burde kunne gøres og formidles på en bedre måde.
Og hvordan gør man så det?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Altså, jeg har allerede sat MitID op, og det var super nemt og krævede kun at jeg skulle identificere mig med mit nuværende NemID.
Done.
Kan ikke se hvordan det skulle kunne gøres nemmere?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Morten Bjørn skrev: søn 31. okt 2021 20:53
mediumaevum skrev: søn 31. okt 2021 20:19
Men det burde kunne gøres og formidles på en bedre måde.
Og hvordan gør man så det?
Automatisering. Istedet for at man selv skal henvende sig på borgerservice med sit pas med chippen i, alternativt bruge en NFC-scanner i en telefon/tablet, burde chippens informationer allerede ligge i det offentlige system, fra den dag man får sit pas.

Det vil spare borgerne for meget bøvl.

Nyt svar