Når du savner lorte-lyden fra cassetten 🙂

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Når du savner lorte-lyden fra cassetten 🙂

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vedhæftede filer
Screenshot_20211012-152954.png
Screenshot_20211012-152954.png (630.44 KiB) Vist 691 gange
/Dub

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Wauv - det bringer minder. Kan huske vi engang i de helt tidlige firsere lavede en demo af "Kloden drejer" på sådan en 4kanals tascam dims.

Jeg har heldigvis ikke slutproduktet længere. På trods af nostalgien er jeg ikke sikker på - uagtet 4 folkeskoleelevers store anstrengelser - at resultatet kan betegnes som bevaringsværdigt.
--
Robert

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hardwaren har mig bekendt været ganske eftertragtet de seneste år.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Have Akai MG 614 synkronniseret til Atari-cubase 1.0 ,.. så var der 3 spor tilbage

Kan stadig huske lyden af sync-signalet der blødte igennem til de øvrige spor

Bagefter kom en 8-spors Fostex model 80

Ser mig ikke tilbage 🙂
Vedhæftede filer
c2glqlvi2nhgwwphjyki.jpg
c2glqlvi2nhgwwphjyki.jpg (288.6 KiB) Vist 670 gange
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg har en Tascam Portastudio 244 stående i studiet (som tæt på det eneste analoge hardware ud over synths) - og jeg bruger dens *mixer* til at høvle stems igennem og få lidt saturation og bred farvelade eq når det lige er den slags der kaldes på. Alt blinker rødt og overloader, men den kan virkelig et eller andet som jeg ikke ville ane hvordan jeg skulle efterligne digitalt! 700,- kostede den mig .. og den er hver en øre værd! :D

Billede
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Pastorius
Forum Donator
Indlæg: 1473
Sted: Sorø

Indlæg af Pastorius »

Hippo skrev: tirs 12. okt 2021 16:47 Jeg har en Tascam Portastudio 244 stående i studiet (som tæt på det eneste analoge hardware ud over synths) - og jeg bruger dens *mixer* til at høvle stems igennem og få lidt saturation og bred farvelade eq når det lige er den slags der kaldes på. Alt blinker rødt og overloader, men den kan virkelig et eller andet som jeg ikke ville ane hvordan jeg skulle efterligne digitalt! 700,- kostede den mig .. og den er hver en øre værd! :D

Billede
Nu er det jo godt nok 40 år siden, men i min hukommelses slørede lys, er det nøjagtig sådan en vi havde fingrene i dengang. Mon ikke vi havde den på prøve fra Knud Eskildsen i Aalborg.
--
Robert

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Købte en Tascam Portastudio 424 samt Porta03mk2 for nogle år siden for 400,- kr samlet. Bruger dem i øveren med stor fornøjelse. Her er en kort lille snippet med et billigt ustemt trommesæt, hvor gulvtammen synger en del med.



ps: Jeg er nybegynder til trommer så det er ikke skide stabilt. Jeg fik ikke sat DBX til samt det er ret hårdt kompresset, så det støjer også en del, men jeg synes det lyder mega fedt. Det er optaget med en enkelt mic (MD21).
Vedhæftede filer
drumtest02_porta_md21.mp3
(2.14 MiB) Downloadet 38 gange

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Gisp jeg har smidt sådan en ud for snart 20 år siden. Det var lidt noget skralderværk.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. altså - den Tascam 244 er en instant Wu-Tang tromme eq! Jeg har hældt et utal af stereo-mixdowns igennem den (som m/s) og cranket det hele godt og grundigt; jeg vil mene den er magisk <3 ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

AvS skrev: tirs 12. okt 2021 18:45 det støjer også en del, men jeg synes det lyder mega fedt. Det er optaget med en enkelt mic (MD21).
Yes, herlig sæt-lyd. Er især varm på lilletrom-lyden.

Jeg har også sådan en fire-spors på pulterkammeret.
Ku' være, den skal graves frem en dag.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Tascam Porta One. Mit første rigtige hjemme studie. Lige til at tude over. Vi fik så meget ud af den lille satan, om end ikke lige i DAW kvalitet. Vi (mig og en makker) havde en fed fidus, da vi kun havde nogle få synths. Korg Poly 800 II kunne levere et tape signal til hvilket den kunne synkronisere sin midi. Så sådan et røg ind på spor et og så kunne vi ellers overdubbe vores synths igen og igen (med reduktion af lydkvalitet til følge). Poly 800 II’s interne seq var så syncet med båndet og med TR707. Fra TR707 kunne vi bruge rimshot out til at gate Sh101 eller JP4 og så ellers spille manuelt i god takt. Der var ikke så meget at rutte med og man måtte være kreativ, når man nu ikke havde store sequencere og midi set ups.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hippo skrev: tirs 12. okt 2021 19:23 .. altså - den Tascam 244 er en instant Wu-Tang tromme eq! Jeg har hældt et utal af stereo-mixdowns igennem den (som m/s) og cranket det hele godt og grundigt; jeg vil mene den er magisk <3 ..
Fedt! Sådan en har jeg lige fået... Skal have skiftet gummiremme, men virker ellers i topform :)

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Gothi skrev: tirs 12. okt 2021 22:13 Tascam Porta One. Mit første rigtige hjemme studie. Lige til at tude over. Vi fik så meget ud af den lille satan, om end ikke lige i DAW kvalitet. Vi (mig og en makker) havde en fed fidus, da vi kun havde nogle få synths. Korg Poly 800 II kunne levere et tape signal til hvilket den kunne synkronisere sin midi. Så sådan et røg ind på spor et og så kunne vi ellers overdubbe vores synths igen og igen (med reduktion af lydkvalitet til følge). Poly 800 II’s interne seq var så syncet med båndet og med TR707. Fra TR707 kunne vi bruge rimshot out til at gate Sh101 eller JP4 og så ellers spille manuelt i god takt. Der var ikke så meget at rutte med og man måtte være kreativ, når man nu ikke havde store sequencere og midi set ups.
Fåkk mand, jeg elsker sådan nogle tricks - opturs metode, tak for deling!!! 🔥♥️
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Gothi
Forum Donator
Indlæg: 345

Indlæg af Gothi »

Feeedt at du stadig kan glæde dig over sådanne fiduser, Michael. Damn, hvor måtte man tænke alle muligheder igennem og prøve alt med sådan begrænset grej. Men så skete der jo et mirakel nogle år efter: Workstations! På det tidspunkt havde jeg en udskiftet min JP4 med DW6000, da den havde midi, var lettere at bære til gigs og med flere spændende waveforms. Så jeg solgte min DW6000, Sh101, TR707 og Porta One og købte Ensonic 1 som min første WS. Et par år efter udskiftede jeg den med Yamaha SY55, hvis lyd var creme på det tidspunkt. De var jo som sendt fra himlen.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Gothi skrev: tirs 12. okt 2021 22:13 Tascam Porta One. Mit første rigtige hjemme studie. Lige til at tude over. Vi fik så meget ud af den lille satan, om end ikke lige i DAW kvalitet. Vi (mig og en makker) havde en fed fidus, da vi kun havde nogle få synths. Korg Poly 800 II kunne levere et tape signal til hvilket den kunne synkronisere sin midi. Så sådan et røg ind på spor et og så kunne vi ellers overdubbe vores synths igen og igen (med reduktion af lydkvalitet til følge). Poly 800 II’s interne seq var så syncet med båndet og med TR707. Fra TR707 kunne vi bruge rimshot out til at gate Sh101 eller JP4 og så ellers spille manuelt i god takt. Der var ikke så meget at rutte med og man måtte være kreativ, når man nu ikke havde store sequencere og midi set ups.
Fedt!! Jeg syncede også min TR-707 med Poly-800 sequenceren. Det var i 1985 og jeg var 11…. Året senere kom udvidelsen, så Midi out fra Poly-800 over i FB-01 ! Multitimbralt!!

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar