Forskningsartikel om DAWs

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Forskningsartikel om DAWs

Indlæg af Reuter »

Jeg har lige udgivet en forskningsartikel om DAWs, som måske kan være interessant for nogle. Den var en del af min ph.d., som jeg forsvarede tidligere i år, og som flere herinde var behjælpelige med at svare på spørgsmål til.

Den kan tilgås her:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 50buLYtWqg

Der er vist noget om, at der er 50 gratisk downloads, så download kun, hvis du faktisk har tænkt dig at læse den :)

Jeg modtager gerne kritik og kommentarer!

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Sejt og tillykke med Phd'en. Blæret nok område at have en Phd indenfor. Hvis den på et tidspunkt kan læses/downloades ubegrænset et sted vil jeg meget gerne læse den.

Nu ved jeg godt artiklen ikke handler om hvilken DAW der er bedst, men af ren nysgerrighed: Hvilken DAW bruger du selv? :)

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Reuter skrev: fre 8. okt 2021 11:35 Der er vist noget om, at der er 50 gratisk downloads, så download kun, hvis du faktisk har tænkt dig at læse den :)
Den vil jeg gerne læse! Men når jeg klikker på linket, så bliver jeg bedt om 45$ for en download. Så enten er de 50 gratis downloads allerede brugt, eller også så er der en fejl i linket ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Kan du ikke komme med en kort opsummering af artiklen og konklusionen derpå?

Det ville gøre det noget lettere, når det skal debatteres på et forum som f.eks. Lydmaskinen.

Derudover, hvis du har lov til og mulighed for at uploade den til f.eks. dropbox eller andre gratistjenester, vil det også hjælpe meget.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

mediumaevum skrev: fre 8. okt 2021 13:59 Kan du ikke komme med en kort opsummering af artiklen og konklusionen derpå?
Det er faktisk selv definitionen af et abstract:
Pop is increasingly assimilating the compositional practices of hip-hop and EDM (electronic dance music). This shift is driven by a new generation of Digital Audio Workstations (DAWs). These are less based on a recording studio logic and more a combination of controlling loops and the networked logic of ubiquitous computing (ubicomp) culture. Via new media theory, this article discusses how the practices of hip-hop and EDM are digitalised in the DAW, and what that means for pop production. I argue that it entails fundamentally new practices that can better be understood as control of metadata that define interrelational running processes.
@Reuter kan du ikke linke til din PhD afhandling, så man kan læse den version af artiklen i stedet (jeg antar den er med)?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Takker, @Mike-air.

Hm... jeg vil mene at brugen af DAWs er noget indsnævret i denne PhD, da den ikke inkluderer brugen af af DAWs i klassisk musik.

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev: fre 8. okt 2021 16:43 Takker, @Mike-air.

Hm... jeg vil mene at brugen af DAWs er noget indsnævret i denne PhD, da den ikke inkluderer brugen af af DAWs i klassisk musik.
En PhD må jo meget gerne være specialiseret, og jeg tænker at Anders lægger et interessant snit i sin afgrænsning af emnet her.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

mediumaevum skrev: fre 8. okt 2021 16:43 Takker, @Mike-air.

Hm... jeg vil mene at brugen af DAWs er noget indsnævret i denne PhD, da den ikke inkluderer brugen af af DAWs i klassisk musik.
Jeg kan godt følge dig, men hvis det skal gå i dybden i en afhandling, bliver man jo nødt til at starte og stoppe et sted (men her en opfordring til, at nogen funder et projekt om brugen i klassisk musik, for det gad jeg godt læse)

Anders' projekt har lagt et snit, som jeg - stammer selv fra musikvidenskaben - synes har været enormt tørlagt (og derfor er jeg enig med David i, at det er interessant). Fokus er på, hvordan det, som Anders kalder daw 2.0 (med live og fruity loops som monolitter), har ændret popmusikken, fordi den er så insisterende på at være sit eget digitale rum, og ikke bare en digital båndoptager (groft sagt). Det gør - musikalsk set - at sangskrivningen har ændret sig fokus over på looping og processering, hvilket igen gør, at vores forståelse og lytning af musikken bliver nødt til at tilpasse sig det.

Så kan man sige, at har samplere og ekkomaskiner ikke været meget brugte midler i hvert fald siden 80erne... Og jo det kan man godt have ret i. Men i daw 2.0 er det centralt for, hvordan man arbejder, og desuden er det blevet weapon og choice for en helt ny generation af unge vapende mennesker, som går mere op i at lave hi-hat trillerier end i korrekt gain staging. Og når det så er blevet mainstream, så står vi altså i en interessant ny situation, hvor, jeg mener, at Anders giver et af de bedste bud på, hvordan vi skal forholde os til den.


...nu må Anders godt lige komme tilbage, så jeg ikke skal referere hele hans afhandling på vegne af ham ;-)

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

Og hej allesammen :) jeg har stalket herinde i et årti. Jeg hedder Rasmus, er musikolog og kammerat med Anders

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jamen pænt goddag Rasmus :)

Medlemsavatar
TJJ
Forum Donator
Indlæg: 465
Sted: Danmark

Indlæg af TJJ »

Fedt Anders - tillykke med udgivelsen :)
Lyder interessant; den vil jeg læse ved lejlighed.

Stor hilsen Thomas

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Artiklen kan læses i Anders Reuters afhandling her (side 25-40):
https://static-curis.ku.dk/portal/files ... Reuter.pdf

@Reuter
Jeg er ikke kompetent nok til at give nogen kritik eller feedback, for du er i et helt andet fagfelt end jeg, men jeg er lidt puzzled når jeg forsøger at danne mig et overblik over artiklen. Hvilken metode er det du har brugt, og hvorfor?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Nu har jeg godt nok ikke downloadet artiklen, men hvad menes der med "DAW 2.0"?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

Joachip skrev: lør 9. okt 2021 09:37 Nu har jeg godt nok ikke downloadet artiklen, men hvad menes der med "DAW 2.0"?
Helt specifikt live og fruity loops, fordi deres fokus er mere på intern bearbejdning af lyd, end at optage. Man kan sige, at første generation på mange måder er en kopi af studie mixeren, hvor live eksempelvis har (i session view) en cirkulær logik, der ikke fokuserer på at optage et forløb, men at eksperimentere med LEGO klodser af loops. Det har nogle musikalske konsekvenser - et argument for, at optagelsen bare ikke er så vigtig i dag, er, at live har været så stor en spiller på markedet de seneste år, og alligevel har de først for nyligt tilføjet combing

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Jeg findet det en smule misvisende at kalde Live og FL for "DAW 2.0". Hvis man skulle blive i programmerings-terminologien er det vel mindre en "opgradering" og nærmere en "fork" af DAW konceptet med fokus på et helt bestemt workflow. Eller - hvis man har de historiske briller på: en digitalisering af den hel gammeldaws step-sequencer stemning, som var dét der var at gøre godt med i synthesizernes barndom - og i øvrigt lever i bedste velgående i modular-synth-verdenen den dag i dag. 'Reason' var også på mange måder front-runner i forhold til at tilbyde den frihed der er i at kunne patche "cv" (læs: automatisering) vilkårligt rundt i sit setup og tænke patterns / loops ind som en fundamental del af musikken.

.. men altså - det bliver hurtigt en semantisk omgang :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg ser dem heller ikke som DAW 2.0 ,...

Men mere noget det er specialiseret bestemte nicher på bekostning af helheden samt defact-status i branchen

Situationen omkring samplere er lidt det samme, der er reelt kun Kontakt og Halion tilbage på banen ud over gamle harware units

Og så er der NN-XT og lignende der dog reelt ikke vidrere-udvikles længere

Resten er div synths der undertiden misvisende kaldes samplere, fordi de kan importere rå samples, men som har deres tyngde
og udspring et helt andet sted, f.eks. wave-table eller modulær synths der er bygget ovenpå,... man burde aldrig nævne ordet
"sampler" i den forbindelse

Ingen grund til at devaluere sproget og skabe forvirring ,.. heller ikke med sine produkter ,... eller afhandlinger :)

Cubase intergrerer med Halion til en vis grad hvilket er naturligt, og intergration med bestemte Yamaha hardware også OK

Men så skal man nok også trække en streg i sandet for begrebet "DAW"

Lav hvad som helst, men kald det noget andet hvis det ikke er en DAW, men f.eks. mere en synth, noget til live, eller til film,.. etc
/Dub

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:37 Jeg ser dem heller ikke som DAW 2.0 ,...

Men mere noget det er specialiseret bestemte nicher på bekostning af helheden samt defact-status i branchen
Du laver ellers her et godt argument for, at det giver mening, at se dem som en slags version 2.0. Bitwig har i mine øjne også lavet et virkelig originalt produkt med at gå helt bananas i at gøre daw'en modulær, men det er stadigvæk et nicheprodukt, som den brede skare af folk, der laver den musik de fleste lytter til, ikke har taget til sig. Men det har de med live og fruity loops, og når det når op og bliver mainstream at bruge nicheproduktet, så er det relevant at foreslå, om vi ikke er rykket ind i en ny æra, hvor nichen er blevet mainstream?

Det er lidt ligesom, hvordan poppen (den store og brede) muterer. I 90erne var hiphop undergrund, men det skal man godt nok være blind overfor virkeligheden, hvis man vil påstå i dag. Men det gør også, at poppen rykkede sig ind i en ny sangskrivnings æra, fordi hiphop grundlæggende fungerer på en anden måde og lægger sit fokus et andet sted, end noget der giver mening at komponere med en guitar eller et klaver.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

@Riegels Af ren og skær nysgerrighed, hvad er formålet med denne form for forskning? Er det ment som dokumentation af historien, eller er det for at hjælpe musikere, eller selve branchen som udvikler DAW’s?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Riegels skrev: lør 9. okt 2021 18:56
DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:37 Jeg ser dem heller ikke som DAW 2.0 ,...

Men mere noget det er specialiseret bestemte nicher på bekostning af helheden samt defact-status i branchen
Du laver ellers her et godt argument for, at det giver mening, at se dem som en slags version 2.0.
.. det giver jo kun mening i din egen definition af DAW V2.0 - som er lige præcis det der argumenteres imod!
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

Hippo skrev: søn 10. okt 2021 18:11
Riegels skrev: lør 9. okt 2021 18:56
DUBTEMPLE skrev: lør 9. okt 2021 14:37 Jeg ser dem heller ikke som DAW 2.0 ,...

Men mere noget det er specialiseret bestemte nicher på bekostning af helheden samt defact-status i branchen
Du laver ellers her et godt argument for, at det giver mening, at se dem som en slags version 2.0.
.. det giver jo kun mening i din egen definition af DAW V2.0 - som er lige præcis det der argumenteres imod!
Altså nu er jeg ikke Anders (som er ophavsmand til begrebet), men jeg forstår ikke helt dit modargument. Du mener ikke, at der er en væsentlig forskel mellem protools, cubase og de andre store, og så dem der dominerer markedet i dag?

Default avatar
Riegels
Medlem
Indlæg: 6
Sted: København

Indlæg af Riegels »

Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 20:17 @Riegels Af ren og skær nysgerrighed, hvad er formålet med denne form for forskning? Er det ment som dokumentation af historien, eller er det for at hjælpe musikere, eller selve branchen som udvikler DAW’s?
Lidt højrøvet, så går musikvidenskaben ud på at forstå musikken. Altså den skal ses som en lidt uafhængig ting i forhold til musikken, der udøves (den laves ikke for musikerne). Den forholder sig til den musik, der bliver udøvet, og sætter den så i en kulturel, sociologisk eller historisk kontekst. Anders' afhandling er lidt noget grundarbejde, fordi - det her står lige for egen regning - musikvidenskaben (især den, der arbejder med populærmusikken) ramte lidt en krise, da produceren begyndte at smelte mere og mere sammen med sangskriveren, sådan at nogle af produktionsteknikkerne begyndte at være en stadig større og større del af det musikalske udtryk og i visse tilfælde overdøver "klassiske" parametre som melodik og harmonik (og udfordrer grenen rytmik med nye forståelser af Groove - heftig sidechain af et pad er rytmisk, men på en helt anden måde, end hvordan vi forstår trommespil). Med andre ord, der begyndte at være en hel masse ting, der ikke kom under luppen uanset, hvor meget man nærstuderer et nodeblad (altoverskyggende edm - noget af det Anders er inde og analysere - er jo eksempelvis voldsomt fixeret på at få designet sine drops til at være mest effektivt)... Tilbage til krisen! Man valgte så at læse utroligt meget focault og Bourdieu, som begge er psykologer, og derfor kunne man forske rigtig meget i musikkens sociale rolle uden egentlig at gå ind i musikkens udtryk. Det er så der Anders har taget nogle skridt!

Hvad kan man så bruge det til? Musikvidenskab uddanner eksempelvis gymnasielærere, så det skulle gerne sive ned til dem, der gerne vil analysere og forstå musikken bedre - også på hobbyplan. Derudover ender en del med at være skribenter og arbejde forskellige steder i medieverdenen, så forhåbentlig farver den også den måde musik bliver formidlet på. Desuden er musik en ting, som mennesker bruger utroligt meget tid på, så et argument er også bare, at vi forstår, hvad der driver os mennesker bedre :)

Det var en del af svaret :)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Riegels skrev: søn 10. okt 2021 19:18
Mike-air skrev: lør 9. okt 2021 20:17 @Riegels Af ren og skær nysgerrighed, hvad er formålet med denne form for forskning? Er det ment som dokumentation af historien, eller er det for at hjælpe musikere, eller selve branchen som udvikler DAW’s?
Lidt højrøvet, så går musikvidenskaben ud på at forstå musikken. Altså den skal ses som en lidt uafhængig ting i forhold til musikken, der udøves (den laves ikke for musikerne).
hmm .. så tilsvarende højrøvet: hvad er formålet med denne "videnskab" .. og i særdeleshed den her phd? At andre musik-akademikere kan citere hinanden uanfægtet den lemfældige omgang med tekniske begreber som der snakkes om?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

Peter F-J skrev: fre 8. okt 2021 13:15 Sejt og tillykke med Phd'en. Blæret nok område at have en Phd indenfor. Hvis den på et tidspunkt kan læses/downloades ubegrænset et sted vil jeg meget gerne læse den.

Nu ved jeg godt artiklen ikke handler om hvilken DAW der er bedst, men af ren nysgerrighed: Hvilken DAW bruger du selv? :)
Du kan downloade hele afhandlingen her: https://www.dropbox.com/s/8rdn7htlu8rvg ... r.pdf?dl=0

Jeg er (mere eller mindre) vokset op med Nuendo, men har også dyppet tæerne i Logic, FruityLoops og Live. Jeg håber, jeg helt kan skifte over til Logic og Live.

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

david mondrup skrev: fre 8. okt 2021 13:37
Reuter skrev: fre 8. okt 2021 11:35 Der er vist noget om, at der er 50 gratisk downloads, så download kun, hvis du faktisk har tænkt dig at læse den :)
Den vil jeg gerne læse! Men når jeg klikker på linket, så bliver jeg bedt om 45$ for en download. Så enten er de 50 gratis downloads allerede brugt, eller også så er der en fejl i linket ...
Du kan downloade artiklen her: https://www.dropbox.com/s/yzyidnbz1telb ... r.pdf?dl=0

Medlemsavatar
Reuter
Medlem
Indlæg: 70
Sted: København

Indlæg af Reuter »

TJJ skrev: fre 8. okt 2021 19:54 Fedt Anders - tillykke med udgivelsen :)
Lyder interessant; den vil jeg læse ved lejlighed.

Stor hilsen Thomas
Hej Thomas. Tak!

Nyt svar