Den (ene) sang der sætter standarden

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Den (ene) sang der sætter standarden

Indlæg af Eskobar »

Hvis i skulle vælge EN sang som har været jeres inspiration gennem tiden og som har sat den soniske standard for jer. Den sang i 'hører' aller højst i baghovedet og som ofte er i jeres tanker, mens i laver jeres eget, hvad ville det så være for en sang?

----

Min har i mange, mange, mange år været:
Akon - Gangsta Bop



Den måde der er arbejdet med dybte/bredde og den måde ting klinger perfekt ud og bliver overtaget af det næste, fascinerer mig rigtig meget.

Jeg har med tiden selvfølgelig fundet ting jeg ville gøre anderledes hvis det var mig, eller som jeg synes godt kunne tweakes. Men jeg har nok også hørt det på en del flere lydsystemer end dem der oprindeligt har produceret det :lol:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Har du nogensinde spurgt Rune og Troels om de vil dele ud af tips og tricks?

Medlemsavatar
Eskobar
Forum Donator
Indlæg: 920
Sted: Hillerød

Indlæg af Eskobar »

lakris skrev: lør 2. okt 2021 11:27 Har du nogensinde spurgt Rune og Troels om de vil dele ud af tips og tricks?
Faktisk ikke nej, men kunne være sjovt 🙂 gad vide om de kan huske sådan noget. Det beat lyder mest Troels agtigt, kunne faktisk godt mistænke at han har været mastermind lige i dette tilfælde. Kunne være så vildt at høre detaljer om hvordan det er blevet til.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Synes det skifter men i et godt stykke tid og lige nu sætter Ray Lamontagne min standard. Alt lige fra el- og akk. guitarlyd til stemme til længde på rumklang til panning til overordnet mix.



og her en sang hvor en trommeslager har fået at vide, hold dig ikke tilbage:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kun ÉN?! :-D Så må jeg gå med den her perle fra Astrix's 2. album, fra 2004:




Det gælder dog ikke rigtigt længere. Jeg har prøvet det med at læne mig op af andres musik, det gør ikke noget godt for mit eget. Uden at ville lyde arrogant, så sætter jeg min egen standard, nummer for nummer. Hvis jeg hører noget fra andre jeg får lyst til at "efterligne", så bliver der måske analyseret waveforms m.m., eller tænkt over hvilken processering der kan gøre noget lignende.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Grandmaster Flash - The Message (1982)


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Christoffer I. N. skrev: lør 2. okt 2021 18:15 Kun ÉN?! :-D Så må jeg gå med den her perle fra Astrix's 2. album, fra 2004:
Lyder også virkeligt godt. Reference-kvalitet track.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg syntes det er er svært et sætte EN enkelt som forbillede eller referance ,..

Men hvad der mest "stikker ud" er nok Fanciness mixet med Shaba Ranks og Lady G

Var die-hard roots-mand ,.. men måtte NETOP her overgive mig til den nye stil også :lol:

Augustus Gussie Clarke, fra Music Works studio,.. hans nye og meget åbne lyd,.. også forbillede



Senest rettet af DUBTEMPLE lør 2. okt 2021 20:18, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Har ikke enkelte numre, der er sq flere hundrede numre som svirrer i mit hoved.
Læner mig nok op ad stemning og lyd.
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den "ene" sang, siger nok mest om os selv, og hvor vi var på et bestemt tidspunkt i vores liv
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Morten Bjørn skrev: lør 2. okt 2021 18:03 Synes det skifter men i et godt stykke tid og lige nu sætter Ray Lamontagne min standard. Alt lige fra el- og akk. guitarlyd til stemme til længde på rumklang til panning til overordnet mix.
Det lyder sgu ret godt det der - Meget mere moderne end de referencer, jeg lytter til :D

Jeg er ikke sikker på, jeg helt har een reference. Paradise City er nok mit yndlings of all time - Men jeg kan det også så meget udenad, at jeg næsten ikke kan holde ud at høre det :) Rosanna og Billie Jean er svære at komme uden om i mit hoved. Så er der så meget Rammstein - Engel er nok min favorit. På den danske side, sætter "Den Bedste Tid" og "Mine Øjne De Skal Se" standarden for god lyd.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja Toto og MJ er osse værd at nævne. Interessant at PUK-studiet gik nedenom og hjem pga. grunge og det uperfekte.


Havde en kammerat der gik på tonemesterudd. på Kongekons i 00'erne. Der var AHA sjovt nok noget de var helt oppe og køre over, særligt de senere udgivelser.

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Ahh, jeg mener jo at spitze produktionerne var i årene 1978-1988 ca..

Der var lutter gode sangskrivere, arrangementerne var gennemførte, folk Ø V E D E sig, og i overgangen fra den sublime færdigudviklede analogteknik til den på daværende tidspunkt, mere gritty og u-synkede lo-res digitalteknik, opstod hybrider som er svære at genskabe i dag. Der er sjæl, varme, nerve - og en hel del ghosts in the machine..

Og skal jeg tage nogle virkeligt definerende albums fra den tid, så ville det være

Stevie Wonder - Hotter than july
Human Leauge - Dare
Kraftwek - Electric Café
Beastie Boys - Pauls Boutique
The Police - Ghost in the Machine
Depeche Mode - Construction time again
Michael Jackson - Thriller
Talk Talk - Spirit of Eden

Og så er der alt med Lee Scratch Perry
Alt med Daniel Lanois

Men spørgsmålet var jo den ene og det er og forbliver

Slave to the rythm - 12" udgaven
- Grace Jones og Trevor Horn

IMHO

Østerz 🤗🤘🏿
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Michael Østerz skrev: søn 3. okt 2021 12:50 Ahh, jeg mener jo at spitze produktionerne var i årene 1978-1988 ca..
Men spørgsmålet var jo den ene og det er og forbliver

Slave to the rythm - 12" udgaven
- Grace Jones og Trevor Horn

IMHO

Østerz 🤗🤘🏿


Den kunne jeg også have nævnt, gik i selvsving og hørte den flere uger i træk,.. og stadig ofte

Grace Jones har substans an mass, men her blev jeg også klar over hvad en producer kan formå

Det var helt vanvittigt på det tidspunkt



/Dub

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Tak Dub for du embeddede videoen, den er et super kunstværk i sig selv!!

Jeg tænker at det kunne være den samme instruktør bag New Order, True Faith videoen?
Det er garanteret også Jean Paul Gaultier som har lavet kostumer 👍
Maximum bass - on ALL frequencies!

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Hvis jeg skulle vælge én må det være Save your tears af The Weeknd:



Synes simpelthen den sang og produktion er uendeligt god. Det er ikke ligefrem en gammel klassiker, men jeg har også kun produceret i kort tid så jeg er derfor nok mere påvirket af nyere produktioner :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Tror nok denne var det første track, hvor jeg rigtigt bemærkede *produktionen*
Stadig en inspiration.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yes (no pun intended), den var jeg også vild med.

This Is How We Party med SOAPi versene har lidt af det guitarstab over sig.

Derfor sagsøgte Yes Sony, men jeg havde selvfølgelig ikke samplet dem.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Nå ja –– kan godt høre det. "Lyden" ligger ret tæt på.
Fedt hook, stadig.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
Michael Østerz
Forum Donator
Indlæg: 333
Sted: Lyngby RADIO

Indlæg af Michael Østerz »

Owner of a lonely heart = Trevor Horn

Den stodder er ikke til at komme uden om...🤘🏿
Maximum bass - on ALL frequencies!

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Der er et eller andet ved Massive Attacks "Mezzanine" plade der får mig til at vende tilbage til den gang på gang, for at finde inspiration til mit eget lyd univers.

Specielt "Dissolved girl" synes jeg ligger fremragende på stort set alle anlæg og den generelle følelse af et meget sammenhængende og samtidig drømmende lydbillede gør det til et stensikkert valg.


Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg lytter også ofte til Mezzanine bare for lydens skyld, selvom jeg også elsker numrene. Især Black Milk er jeg ret vild med lyden af. Den der stortromme har det fedeste punch.

Men det er umuligt at vælge bare én sang. Det er så mange numre som lyder fedt, men på ret forskellige måder.

Nummeret her er ikke så meget mig, men er vild med mixet og i sær hvor stort rummet/delayet lyder:

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Skægt at se Mezzanine nævnt her flere gange, det har også været en af de helt store hjørnesten hos mig

Mit nummer fra albummet er et helt andet end de andre:





Da jeg først havde fået øje på Massive Attack kom et andet nummer også til at betyde noget særligt

Og hvem kunne have lagt en vokal som denne, ud over lige netop Horrace Andy:


/Dub

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Mercyful Fate 100 % Satan



Jeg hørte dem og tænkte. Det er altså et fedt metalband. Og opdagede , først senere, at de er Danske.

Nyt svar