Varmepumpe? Støj?

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Varmepumpe? Støj?

Indlæg af the19thbear »

Jeg får snart et sted at sidde som er ca 21 m2. Det er en pavillion/skurvong etc, som de der CP vogne man ser på byggepladser. Der er noget i stil med 10cm isolering i (ca tykkelse på væggen) og så træflade udenpå.

Det skal varmes op i vinterhalvåret. Pt har jeg lånt en el (med olie) radiator som jeg bare sætter til indtil videre.

Det regner jeg med er billigere med en luft/luft varmepumpe, men tænker også at der vil komme en masse støj pga pumpen.
Havde bare tænkt mig at købe en billig brugt lille varmepumpe og så slukke den når jeg sidder i rummet (for at undgå støj).
Noget a la denne https://www.dba.dk/varmepumpe-panasonic ... 083651439/

Er der nogle andre alternativer? Nogle tips tricks? Hvor stor skal sådan en varmepumpevære for at kunne varme et 21 m2 rum op?

Takker)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alternativet er at købe en god, støjsvag enhed.

Mitsubishi LN Hero.

Markedets mest stille.

Opvarmningsstørrelsen måles normalt i m3 og den vil være mere end rigeligt stor.

Billig er den ikke og installationen koster fra 4.500 - 8.500 DKK oveni.

Man kan/må ikke selv installere varmepumpe.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Både indv og udv del kan larme en del

Indv del skal være lownoise, og udv del skal helst monteres på platou lidt væk fra bygning, nødløsningen er at gøre den fjeder-ophængt hvis den mont dir på siden af bygning, med fjedre vil vibrationerne der forplantes som støj reduceres lidt, men nødløsning

Læs data omhyggeligt, de fleste L/L-pumper har et minimum areal de skal virke i ,.. f.eks 30 kvm

Kræver montør
/Dub

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

ok, tak for info:)

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Jeg afventer osse. Havde hårdt brug for det i vinters men har osse brændeovn.

Vinteren var den hårdeste i 6 år og det er ikke sikkert det bliver sådan foreløbigt, selvom der er meldinger om at november bliver lidt skrap.

lydpaneler isolerer osse noget og måske varmer dit udstyr osse en del og hjælper radiatoren lidt.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Der også sådan en her:
https://www.solarventi.dk/produkt/sv3-l ... 25m%c2%b2/

Virker som en meget billig og ellers helt gratis løsning. Dertil supplere med en alm el/olie radiator med termostat, som så kan tage over hvis der ikke genereres nok varme ellers.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Den indvendige del af Mitsubishien er virtuelt lydløs i “Silent” mode.

Mener det er 25 dB SPL eller lign. Der er heller ingen trafo-hum, elektroniske mislyde eller lign.

Jeg kan have den kørende mens jeg arbejder i studiet.

Den udvendige del vil altid lave mere larm. Den har jeg placeret et stykke væk. Du bør sætte udedelen afkoblet fra skurvognen og optimalt set med lidt højde på, så blade o.a. ikke samler sig i den ved jorden.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

the19thbear skrev: fre 1. okt 2021 15:37 Der også sådan en her:
https://www.solarventi.dk/produkt/sv3-l ... 25m%c2%b2/

Virker som en meget billig og ellers helt gratis løsning. Dertil supplere med en alm el/olie radiator med termostat, som så kan tage over hvis der ikke genereres nok varme ellers.
Den har jeg osse kigget på men blev frarådet den da den som sådan ikke giver noget særlig varme.

Jeg fik forklaret at varmekurven går i nul ved en vis lav temperatur. Hvilken kan jeg ikke huske.

Den er derfor bedst til at lufte sommerhuset mens man er væk og ikke som sådan en varmekilde

Det var ihvertfald det jeg fik forklaret, men what do I know.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Øv. Du har ret. Fik ikke lige læst det grundigt nok igennem.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mit forslag ville være at anskaffe en fornuftig L-L varmepumpe som kan opvarme rummet, og så støjsvag som mulig.
Lav en tilbygning hvor du placerer indedelen, og lader varmen/luften blæse ind i "skurvognen" gennem en rist med et filter monteret.

Prisen på det afhænger sef. af hvordan dine hænder er skruet på :)
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg ville overveje et lille diesel-fyr, eller ovn, som den man bruger i både, biler, campers,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Iøvrigt, pumper er billige, afskrives hurtigt, kan næppe betale sig at reppe ud over garantien,...

Jeg gad ikke røre en gammel sur brugt pumpe, den kan simpelthen ikke købes billigt nok, men vil altid være for dyr :-)

Montagen er nærmest det dyre ved en pumpe

Ca 3000 danske kr for denne mærkevare hos Jula i Sverige hvor jeg lige var inde 😉

Hvem montere og trækker rør for 3000 kr ?

Så har man iøvrigt noget med begrænset levetid hvor man samtidig har gjort sig afhængig af andres monopol på drift og jævnlig fornyelse
Vedhæftede filer
IMG_20211001_164742469-01.jpeg
IMG_20211001_164742469-01.jpeg (348.24 KiB) Vist 3192 gange
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 1. okt 2021 19:57, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Man må godt montere selv hvis kølervæsken er under 1 liter og det er det for de fleste luft-luft varmepumper, hvis ikke alle.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg må lige vente. Har ikke lige penge til at smide efter en pt. Har brugt knasterne på vognen indtil videre:) men tak for alle forslag.

Nyt svar