Barselsbidragspligt for alle selvstændige

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Barselsbidragspligt for alle selvstændige

Indlæg af Holger »

Ja, så kom girokortet.

Jeg mener det er ulovligt, da det gælder arbejdsgivere, hvilket også står i loven.

Jeg er ikke arbejdsgiver - jeg hyrer ingen, har ingen ansatte. Alle min transaktiioner er B2B. Jeg - og alle lignende - burde være undtaget.

Og alligevel skal jeg nu opkræves barselsbidrag 4 gange om året, begyndende fra 1. november 2021.

Endnu en skjult og ulovlig skat.

Jeg har indgivet en klage, men den vil med sikkerhed blive afvist, da de argumenterer for et arbitrært skel på årsopgørelsen: så længe man har tjent mere end ca. 231.000 DKK så skal man betalte til barsel.

Det mener jeg ikke er lovligt, da barselsbidrag kun burde gælder arbejdsgivere - logisk nok. Ikke selvstændige, som ikke er arbejdsgivere.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 969
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Ja det lyder lidt unfair.

Hvor meget er regningen på?

Da jeg havde firma blev jeg osse opkrævet affaldsafgift lig med restauranter, men jeg producerede nada affald. Jeg blev heldigvis undtaget via lidt skriv frem og tilbage.

Jeg forestiller mig der er for stor en administration ved at sortere enkeltmandsvirksomheder fra i første omgang, så mon ikke det frafalder?

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Jeg skal betale 1.225 kr. for kalenderåret 2021.
Det fremgår ikke om det er for 12 måneder eller for resten af året.
Som 66-årig regner jeg ikke med, at jeg skal have flere blebørn.

Vi har ganske vist et princip om at være solidarisk her i DK, men ordningen burde være frivillig på lige fod med den sygesikring, man som selvstændig kan tegne, og som koster ca. 4.500 kr. om året.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Morten Bjørn skrev: tors 30. sep 2021 12:30 Ja det lyder lidt unfair.

Hvor meget er regningen på?

Da jeg havde firma blev jeg osse opkrævet affaldsafgift lig med restauranter, men jeg producerede nada affald. Jeg blev heldigvis undtaget via lidt skriv frem og tilbage.

Jeg forestiller mig der er for stor en administration ved at sortere enkeltmandsvirksomheder fra i første omgang, så mon ikke det frafalder?
De sorterer p.t. på om man har et overskud større end dagpengesatsen på ca. 231.000 DKK.

I stedet burde de sortere på om man er arbejdsgiver eller ej - uanset overskuddet. Det er nemlig når man er arbejdsgiver, at barselsbidraget giver mening.

Det er irrelevant om man er selvstændig, hvis man ikke har ansatte eller betaler løn/honorarer til andre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heine skrev: tors 30. sep 2021 12:36 Jeg skal betale 1.225 kr. for kalenderåret 2021.
Det fremgår ikke om det er for 12 måneder eller for resten af året.
Som 66-årig regner jeg ikke med, at jeg skal have flere blebørn.

Vi har ganske vist et princip om at være solidarisk her i DK, men ordningen burde være frivillig på lige fod med den sygesikring, man som selvstændig kan tegne, og som koster ca. 4.500 kr. om året.
Jeg skal heller ikke have flere børn, men det vigtigt at understrege at denne skat/afgift er uretfærdig ikke fordi det er endnu en "solidarisk" skat, men fordi den opkræves af en gruppe som slet ikke har ansatte og derfor heller ikke kommer til at få bidragsstøtte den anden vej.

Ingen ansatte = ikke arbejdsgiver = ingen bidragspligt

Loven skriver specifikt, at den er lavet for arbejdsgivere, men nu vil man proppe alle selvstændige - også enkeltmandsvirksomheder - ind i arbejdsgiverboksen.

Det skriger af "just because we can".

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Ret mig endelige, hvis jeg tager fejl.

Jeg mener, at det barselsbidrag, er betaling til en pulje, så selvstændige er bedre stillet når de skal have barsel. Jeg er med på, at mange selvstændige er "ikke fødedygtige", men netop for at få gang i systemet, skal alle med en hvis indtægt betale. Ligeledes kan man så også forvente at få penge, når man skal holde barsel.

Måske det pludselig bliver aktuelt, selvom i ikke regner med det. Altså jeg blev skilt og fandt en ung kone - hun vil sgu have børn. Så om ikke andet, kan det være i betaler til min kommende barsel! ;)

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

marco skrev: tors 30. sep 2021 13:02 .... Altså jeg blev skilt og fandt en ung kone - hun vil sgu have børn. Så om ikke andet, kan det være i betaler til min kommende barsel! ;)
Det betaler jeg gerne til, men så skulle de i mine øjne trække det over under den almindelige skat.
Arbejdsgiverne/virksomhederne ville så måske slippe billigere, men dem kan man da hæve skatten for.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Heine skrev: tors 30. sep 2021 13:08
marco skrev: tors 30. sep 2021 13:02 .... Altså jeg blev skilt og fandt en ung kone - hun vil sgu have børn. Så om ikke andet, kan det være i betaler til min kommende barsel! ;)
Det betaler jeg gerne til, men så skulle de i mine øjne trække det over under den almindelige skat.
Arbejdsgiverne/virksomhederne ville så måske slippe billigere, men dem kan man da hæve skatten for.
Og det er vi hurtigt helt enige om. Et mere simpelt system med færre typer ydelser og færre regler.

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Jeg kan heller ikke se hvorfor selvstændige skal betale et selstændigt bidrag. De betaler sq da skat som alle andre.
Det minder mig om dengang vi fik "renovations skat". Jeg havde gartneri på daværende tidspunkt, og skulle betale til ordningen, trods det at jeg havde en privat ordning hos Marius Pedersen.
Joh, der er da mange sjove skatter
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
NoSonicLimits
Medlem
Indlæg: 89
Sted: København

Indlæg af NoSonicLimits »

Heine skrev: tors 30. sep 2021 12:36 Jeg skal betale 1.225 kr. for kalenderåret 2021.
Det fremgår ikke om det er for 12 måneder eller for resten af året.
Som 66-årig regner jeg ikke med, at jeg skal have flere blebørn.

Vi har ganske vist et princip om at være solidarisk her i DK, men ordningen burde være frivillig på lige fod med den sygesikring, man som selvstændig kan tegne, og som koster ca. 4.500 kr. om året.
Af, hvad jeg lige kan læse mig frem til, er det for et år (svarer til bidraget pr. ansat for en virksomhed).
Det foreslås, at selvstændigt erhvervsdrivende opkræves et bidrag til barselsudligningsordningen, hvis den pågældende har selvstændig erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse, og efter årsopgørelsen for det seneste regnskabsår har et samlet resultat før renter, der overstiger maksimum for barselsdagpenge. I 2020 svarer dette til et samlet resultat over 228.996 kr. før renter, jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Den selvstændigt erhvervsdrivende kan være bidragspligtig, selv om pågældende samtidig er lønmodtager. Det afgørende er, om den selvstændige virksomhed er hovedbeskæftigelsen, hvilket betyder, at den pågældende ikke samtidig har en personlig lønindkomst, der overstiger det samlede resultat i den selvstændige virksomhed.

Bidraget til barselsudligningsordningen er obligatorisk, hvis den selvstændigt erhvervsdrivende opfylder betingelserne herfor. Det foreslås, at selvstændigt erhvervsdrivendes bidrag fastsættes til 1.225 kr., jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Dette svarer til bidraget som private arbejdsgivere betaler pr. fuldtidsansat. Beløbet er i de gældende regler i barselsudligningsbekendtgørelsen fastsat til 1.225 kr. årligt. Første opkrævning af bidraget fra selvstændigt erhvervsdrivende sker den 1. oktober 2021, jf. lovforslagets § 2.

Forslaget forventes at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser. I dag tager kvinder langt størstedelen af forældreorloven, og samtidig er der flest mandlige selvstændigt erhvervsdrivende. Det forventes, at barselsudligningsordningen vil tilskynde flere yngre kvinder til at starte selvstændig erhvervsvirksomhed, da de med ordningen får bedre vilkår under barsels- og forældreorlov. Derudover forventes det, at ordningen vil tilskynde flere mandlige selvstændigt erhvervsdrivende til at tage mere forældreorlov, end det er tilfældet i dag.
https://www.folketingstidende.dk/samlin ... remsat.pdf - Side 6

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Bidraget til barselsudligningsordningen er obligatorisk, hvis den selvstændigt erhvervsdrivende opfylder betingelserne herfor. Det foreslås, at selvstændigt erhvervsdrivendes bi‐ drag fastsættes til 1.225 kr., jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Det‐ te svarer til bidraget som private arbejdsgivere betaler pr. fuldtidsansat. Beløbet er i de gældende regler i barselsud‐ ligningsbekendtgørelsen fastsat til 1.225 kr. årligt. Første opkrævning af bidraget fra selvstændigt erhvervsdrivende sker den 1. oktober 2021, jf. lovforslagets § 2.
De 1.225,- svarer til det alle virksomheder betaler. Selvstændige har bare været fritaget ind til nu! :)

Så er det jo super fedt og retfærdigt synes jeg..

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kodeordet er arbejdsgiver, dvs. arbejdsgivere har indtil nu betalt.

En enkeltmandsvirksomhed uden ansatte eller honorarudbetaling bør (naturligvis) ikke betale barselsbidrag lige pludselig.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev: fre 1. okt 2021 09:57 Kodeordet er arbejdsgiver, dvs. arbejdsgivere har indtil nu betalt.

En enkeltmandsvirksomhed uden ansatte eller honorarudbetaling bør (naturligvis) ikke betale barselsbidrag lige pludselig.
Hvis du selv er dækket af ordningen (du er selvstændig, og arbejdsgiver til dig selv), giver det vel mening?

At det er obligatorisk, og man kan være uening i nytten af ordningen, er vel så en anden ting.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I praksis er man som enkeltmandsvirksomhed sjældent dækket, da de færreste enkeltmandsvirksomhedsejere overhovedet kan gå på barsel.

Det er reelt en dødsdom for ens levebrød.

Derudover kan man kun få barsel baseret på ens overskud samt antal timer arbejdet, dvs. nystartede, dem med underskud eller store investeringer eller dem med arbejde på deltid bliver automatisk snydt.

Og selv hvis man har et barn OG nok overskud året før OG har arbejdet nok timer OG magisk skulle have tid, mulighed og råd til at gå på barsel fra enkeltmandsvirksomheden - ja så dækker barslen næsten ingenting.

Mener det er nogle og 4.300 kr før skat om ugen, altså skulle man leve for ca. 10.000 om måneden, uanset hvad ens reelle løn og udgifter var før.

Alt i alt er det røveri ved højlys dag, at tvinge os som ikke er arbejdsgivere ind i den samme ordning - og en ordning vi slet ikke kan bruge i praksis.

Jeg en stor fortaler af det frie valg og rimelighed og gennemsigtighed i skatterne.

Tvang og statslig kassetænkning kommer der aldrig noget godt ud af.

Medlemsavatar
marco
Forum Donator
Indlæg: 950
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

For mig er det en skide svær diskussion. Jeg kan sagtens se meningen i dine argumenter @Holger, men måske har barselsordningen for selvstændige ikke fungeret, netop fordi ingen har villet bruge den.

Nu er der andre bevægelser i gang, nogle som måske taler for at ændre i vilkårene, så ordningen bliver relevant for flere selvstændige. Jeg kender flere eksempler på, at folk lukker butikken og får fast job eller går på dagpenge, når de gerne vil have børn. Måske bliver det muligt, at man i et eller andet omfang kan kompenseres og så arbejde med andre dele af ens virksomhed i mens babyen er mindst.

Hvad ved jeg.. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Så vidt jeg ved har denne barselsordning eksisteret hele tiden. Og få har kunne bruge den i praksis.

Den eneste ændring er nu, at man så også skal betale til den - selvom man stadig ikke kan bruge den.

Så før man ændrer væsentligt på betingelser for selvstændige, så er det bare lose-lose.

Nyt svar