Artikel om akustik i øvelokaler og hjemmestudier

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Artikel om akustik i øvelokaler og hjemmestudier

Indlæg af Michailov »

Hej alle sammen

Jeg har forsøgt mig med at lave en artikel i bedste FAQ-stil. Som jeg skriver indledningsvis, var der en del tråde som blev ramt af det store servernedbrud, og det her er et forsøg på at lave et dokument som alle, der har lyst til at kaste sig ud i at regulere deres lokale, kan læse og få noget ud af.

Vi er i version 1 og der er flere huller... dem regner jeg med at fylde ud med tiden. Men vær velkommen til at kommentere og stille spørgsmål. Nogle gange synes man selv, man har fundet en genial måde at forenkle et komplekst emne på - men andre kan ikke forstå en disse.

Hvis det giver mening, kan det være vi skal spørge Holger om den kan få en sticky.

Nicolai
Vedhæftede filer
akustikhalløj_v1.pdf
(399.08 KiB) Downloadet 264 gange
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Dejligt, tak!

På sin vis ville det give mere mening at copy+paste og lægge billederne ind i dit indlæg i stedet for en vedhæftet PDF.

Det er både nemmere at redigere i for dig (fordi du ikke skal ændre og uploade PDF'en hver gang), men det er også mere læsbart og søgbart i forummet.

Overvej det og evt. husk at gemme din kladde undervejs :-)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Tusinde mange tak for at du gider det her.
Det kommer som kaldet, da jeg vil ombygge mit ikke særligt optimale studie.
Har læst det hele igennem, og det er lige hvad jeg har brug for.
Seriøst og letlæseligt :thumbup:
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Tak, også herfra,... skal igang i Sverige

ARC3 er købt ,.. og tilhørende MEMS mics på vej

Men først og fremmest skal rummet selvfølgelig indrettes bedst muligt

Usymetrisk iøvrigt ,.. og kun 200 cm til loft :)
Senest rettet af DUBTEMPLE ons 29. sep 2021 20:32, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Michailov skrev: ons 29. sep 2021 15:14 Jeg har forsøgt mig med at lave en artikel i bedste FAQ-stil. ...

Godt initiativ :thumbup:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: ons 29. sep 2021 16:36 ... vil ombygge mit ikke særligt optimale studie. ...

Husk at del nogle fotos undervejs med dine lydbrødre... :)

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Mr. Soundman skrev: ons 29. sep 2021 19:47
Hugo skrev: ons 29. sep 2021 16:36 ... vil ombygge mit ikke særligt optimale studie. ...

Husk at del nogle fotos undervejs med dine lydbrødre... :)
I´ ll do so:)
Jeg regner med at det bliver hen ad nov. - dec. skal lige tænke en masse (går langsomt i min alder :lol: )
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hugo skrev: ons 29. sep 2021 16:36 ... vil ombygge mit ikke særligt optimale studie. ...
Mr. Soundman skrev: ons 29. sep 2021 19:47 Husk at del nogle fotos undervejs med dine lydbrødre... :)
Hugo skrev: ons 29. sep 2021 20:48 I´ ll do so:)
Jeg regner med at det bliver hen ad nov. - dec. skal lige tænke en masse (går langsomt i min alder :lol: )

Kender det godt... Jeg regner med at det bliver om 3-5 år for mit vedkommende... :lol: ...forudsat at alt går planmæssigt :wink:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Super fint Michailov, glæder mig til at kigge den igennem en aften 👍
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Peter F-J
Forum Donator
Indlæg: 187
Sted: København NV

Indlæg af Peter F-J »

Super fed guide, tak :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Kan denne her ikke være en sticky? :)

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Fedt! Tak!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Mr. Soundman skrev: ons 29. sep 2021 21:31
Hugo skrev: ons 29. sep 2021 16:36 ... vil ombygge mit ikke særligt optimale studie. ...
Mr. Soundman skrev: ons 29. sep 2021 19:47 Husk at del nogle fotos undervejs med dine lydbrødre... :)
Hugo skrev: ons 29. sep 2021 20:48 I´ ll do so:)
Jeg regner med at det bliver hen ad nov. - dec. skal lige tænke en masse (går langsomt i min alder :lol: )

Kender det godt... Jeg regner med at det bliver om 3-5 år for mit vedkommende... :lol: ...forudsat at alt går planmæssigt :wink:
Nu er både november og december snart gået ,..

Jeg er bare holdt helt op med at udtale mig om den slags :lol:
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

Det blir´ heller ikke lige forløbig. Er ramt af sygdom. Ved ikke hvad det er. Smerter i hele kroppen. Så jeg er ikke lige i byggemode. Det bliver nok først når jeg engang får en tid på et sammenbrudt sygehus. :(
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hugo skrev: tors 16. dec 2021 23:42 Det blir´ heller ikke lige forløbig. Er ramt af sygdom. Ved ikke hvad det er. Smerter i hele kroppen. Så jeg er ikke lige i byggemode. Det bliver nok først når jeg engang får en tid på et sammenbrudt sygehus. :(
Håber du får skovlen under det og kommer på højkant igen ,.. du arbejder sikkert hårdt på at afsløre hvem "fjenden" præcis er

Jeg har ingen undskyldninger for min part, ud over at have for mange jern i ilden, og mangle energi og fokus i lange perioder
/Dub

Medlemsavatar
Hugo
Forum Donator
Indlæg: 1943
Sted: UdkantsDanmark

Indlæg af Hugo »

DUBTEMPLE skrev: fre 17. dec 2021 01:11
Hugo skrev: tors 16. dec 2021 23:42 Det blir´ heller ikke lige forløbig. Er ramt af sygdom. Ved ikke hvad det er. Smerter i hele kroppen. Så jeg er ikke lige i byggemode. Det bliver nok først når jeg engang får en tid på et sammenbrudt sygehus. :(
Håber du får skovlen under det og kommer på højkant igen ,.. du arbejder sikkert hårdt på at afsløre hvem "fjenden" præcis er

Jeg har ingen undskyldninger for min part, ud over at have for mange jern i ilden, og mangle energi og fokus i lange perioder
Tak, Dub.
Havde egentlig fundet et godt sted i Slagelse hvor jeg kunne købe hæve/sænke bord i pro udførelse (kan løfte 120 kg) til overkommelig pris, samt et stort udvalg af fede stole.
Bordet ville jeg så montere med speaker-platforme + keyboard roll-out, fra Thomann.
Jeg ville self. gerne møde fysisk op og se især stolene, men så kom Omikron for fuld skrue :censored: Nu har jeg så fået 3. stik, men de der smerter bliver som sagt ved, og er blevet værre.
Ja, det er sq en ynk at blive gammel. En eller anden dag tar´ jeg sq en stor håndfuld painkillers, og trodser smerter og Omikron og får købt de ting ind.
Rockwool og lægter er et mindre problem, det bestiller jeg blot på "nettet"
Aldrig har så stor en idiot haft så lidt forstand på så mange plug-ins

https://soundcloud.com/user-469072941

Nyt svar