Placering i aflangt rum.

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Placering i aflangt rum.

Indlæg af the19thbear »

Jeg kommer til at sidde i et rum som ca har disse dimensioner:
7,10(D)*2,90(B)*2,50(H).

Mit spørgsmål er ang lytteposition mht monitor om det er ligegyldigt om jeg sidder med næsen ind mod væggen der er 2,90 eller med næsen mod væggen der er 7,10?

Takker.

Default avatar
Morten Bjørn
Medlem
Indlæg: 970
Sted: Copenhagen

Indlæg af Morten Bjørn »

Næsen på 2,90 er vel mest gængs. Der kan være tilfælde hvor det er bedre med den lange, men jeg er ret sikker på du vil have mest ud af at bølgerne vandrer mest bag dig før de rammer noget. Det er osse noget du kan måle på og regne på via noget online software som jeg ikke kan huske hvor er, men det ved Michaeliov.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker umiddelbart at du skal overveje at lave et lille rum i den ene ende til tracking/vocal, så dimensionerne bliver lidt nemmere at arbejde med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

https://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Faktisk er rummet ikke så tosset. Selv om Hald kan have en pointe i at lave et trackingområde, så vil det gå ud over hvor lavt de første stående bølger ligger frekvensmæssigt. (helt nede omkring 24 Hz).
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Uh ja, den graf ser godt nok dejlig jævn ud. Har heller ikke penge til noget regulering til at starte med, så det var heldigt;)
Hvad med generel placering af lytterposition med et sæt nearfields? Hvor langt over midten af rummet skal man sidde for at få mindst stående bølger? Findes der et værktøj til at regne det ud? Eller er der en god tommelfingerregel?

Takker igen:)

Medlemsavatar
Michailov
Medlem
Indlæg: 310
Sted: Sjælland

Indlæg af Michailov »

jeg har lige lavet en tråd på akustikforumet:-)
modsat hvad mange tror så har I nok ret!

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Læx

Nyt svar